• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wciąż problemy z parkowaniem w Oliwie

Beata
30 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przy Olivia Business Centre kierowcy parkują gdzie popadnie, tłumacząc się brakiem miejsc na parkingu. Przy Olivia Business Centre kierowcy parkują gdzie popadnie, tłumacząc się brakiem miejsc na parkingu.

Nasza czytelniczka skarży się na nieustający problem z parkowaniem samochodów przy Olivia Business Centre. zobacz na mapie Gdańska Uważa, że władze miasta i zarządca obiektu powinni wspólnie wypracować rozwiązania, zamiast udawać, że wszystko jest w porządku. I przekonuje, że z Zaspy czy Moreny do Oliwy najlepiej dojechać... samochodem.



Czy do biurowców w Oliwie najłatwiej dojechać samochodem?

Mam wątpliwą "przyjemność" pracować w jednym z biurowców Olivia Business Center, więc wiem z autopsji jak wygląda kwestia dojazdów i parkowania. Biurowce te ostatnio ściągnęły do siebie i dalej ściągają większość liczących się firm z Gdańska, zwłaszcza z sektora IT. Do pracy tutaj przyjeżdża codziennie mnóstwo osób - również spoza Trójmiasta, a nawet spoza województwa.

Dlaczego radni nie zrobili parkingów, a strefę płatnego parkowania?

Wiele osób dojeżdża samochodami, bo z wielu miejsc dojazd komunikacją jest kompletnie nieopłacalny. I "nagle" okazuje się, że jest problem, bo w związku z brakiem miejsc parkingowych, kierowcy parkują gdzie popadnie, zastawiając chodniki, trawniki itp. W związku z tym radni dzielnicy postanowili zrobić strefę płatnego parkowania, żeby "rozwiązać" problem.

Natomiast nasuwa się tutaj pytanie: gdzie ci radni byli, kiedy wydawano zgodę na budowę tych molochów? W samym OBC w tej chwili pracuje jakieś pięć tys. osób, a powstaje jeszcze kolejny budynek, co daje kolejny tysiąc. Przy czym liczba miejsc parkingowych w stosunku do pracowników to jakieś 20 procent. Mało tego, miejsca oczywiście są płatne, a ceny to czyste złodziejstwo. Jest mały parking, gdzie opłata wynosi 160 zł za miesiąc, co jeszcze byłoby do przełknięcia, ale liczba miejsc tam jest symboliczna i już dawno jest zapełniony.

Miejsca parkingowe są za drogie

Kolejne miejsca to już opłata rzędu ponad 300 zł za to, że auto stoi "pod chmurką" lub ok. 400 zł za miejsce podziemne. Do tego zarządca wcale nie chce sprzedawać miejsc naziemnych dla pracowników, bo poustawiano kasy parkingowe dla przyjezdnych ze stawkami rzędu 3-5 zł za godzinę parkowania. Dla porównania koszt miejsca podziemnego w GPNT na Morenie to jakieś 160 zł, a w parku w Gdyni jeszcze mniej (tak przynajmniej było rok temu).

Tak więc 300 zł za miejsce parkingowe dla pracowników, gdzie firma i tak płaci duże pieniądze za wynajem, to czyste złodziejstwo. Stąd pracownicy parkują poza OBC, gdzie popadnie, bo ogólnodostępnych parkingów brak, a zarządca OBC ma czyste ręce, bo przecież parking jest. Do tego po drugiej stronie powstają kolejne biurowce Alchemii, gdzie sytuacja zapewne wygląda podobnie.

Czytaj też: Rośnie problem z parkingami w Oliwie

Gdzie wobec tego mieli głowy ci, którzy tworzyli plany zagospodarowania przestrzennego i wydawali zgodę na budowę takich molochów bez odpowiedniej liczby miejsc parkingowych? Czy tak trudno było przewidzieć, że wybudowanie dwóch kompleksów biurowców dla takiej liczby pracowników będzie wiązało się ze zwiększoną liczbą samochodów, które przecież gdzieś muszą zaparkować? A to przecież nie jedyne firmy w okolicy. Ktoś bezmyślnie wydał pozwolenie na budowę bez zapewnienia odpowiedniej infrastruktury, a teraz zamiata problem pod dywan, tworząc strefy płatnego parkowania, które w żaden sposób nie rozwiążą problemu, a jedynie przesuną go kilka ulic dalej.

Komunikacja jedzie za wolno

Oczywiście zaraz odezwą się zwolennicy komunikacji miejskiej, bo teoretycznie lokalizacja jest super skomunikowana - jest tramwaj, SKM, autobusy, a "niedaleko" również PKM. Natomiast jak to wygląda w praktyce?

Jeśli ktoś rzeczywiście ma kilka przystanków tramwajem lub SKM do pracy, albo mieszka w pobliżu, to super. Jednak z wielu dzielnic dojazd jest problematyczny. I nie mówię tu wcale o dzielnicach przy obwodnicy, typu Kowale, Szadółki, Osowa itp. Dojazd z wielu mniej odległych dzielnic, choćby z pobliskiej Zaspy, zajmuje jakieś 40 minut, bo nie ma bezpośredniego połączenia, a to przecież jakieś 4 km. Z Moreny samochodem można dojechać w 20 minut, a tramwaj jedzie 45, bo trzeba przejechać przez Gdańsk Główny. Niewiele lepiej jest z Chełmu, czy wielu innych dzielnic, nie mówiąc już o Kokoszkach, Kiełpinku itp. I komunikacja ma być alternatywą dla samochodu? Wolne żarty.

W dojazdach liczy się czas

W godzinę da się dojechać samochodem z miejscowości odległych o jakieś 30-40 km, a przejechanie komunikacją, z Moreny czy Zaspy to 40 minut. Do tego co chwilę jakaś awaria, coś wypada itp., itd. To jakiś kiepski żart. I jak niby miasto chce przekonać ludzi do przesiadki na komunikację? Wielokrotnie to rozważałam, ale, niestety, dopóki komunikacja jeździ jak jeździ, to samochód wygrywa bezdyskusyjnie. Może i jest drożej, ale liczy się też czas. Nikt nie ma zamiaru tracić pół dnia na komunikację.

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że rosnąca liczba samochodów to jest pewien problem, jak również, że obecna sytuacja jest uciążliwa dla mieszkańców dzielnicy i wcale nie czuję się z tym komfortowo, ale samochody to ogromne ułatwienie i oszczędność czasu, dlatego nie da się ich już wyeliminować z naszego życia i codziennego funkcjonowania.

Czytaj też: Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

Jedyne, co można robić, to ograniczać ich negatywny wpływ poprzez usprawnianie ruchu i tworzenie takich rozwiązań, aby wpływ samochodów był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Tymczasem to, co robi miasto obecnie, to potęgowanie zakazów, nakazów, które przyczynia się tylko do większego zapchania miasta.

Może władze miasta spróbują rozwiązać problem, czyli wymusić na zarządcach OBC wypracowanie jakiegoś rozwiązania, zamiast zamiatać go pod dywan i udawać, że wszystko jest w porządku?
Beata

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (556) 1 zablokowana

  • ndz

    I tyle w temacie

    • 9 2

  • A gdyby cena.... (4)

    na tych parkingach zamiast 300 zł wynosiłaby 30 zł, to pani marudziłaby, że nie ma na nim miejsc. Prawo rynku. Przy ograniczonej podaży i dużemu popytowi rośnie cena. Można mieć pretensje, że cena złota jest wysoka.
    Narzekać na komunikację miejską w tym miejscu to żart.

    • 42 11

    • Dokładnie, widocznie są chętni, żeby zapłacić 300zł, więc cena jest taka jaka jest.

      • 14 2

    • Tak bardzo tak.

      Wtedy marudziłaby że płaci 360 zł rocznie, a za te 360 zł to może dziesiątkę dzieci utrzymać

      • 3 2

    • To, że jest dużo przystanków w okolicy, nie znaczy, że komunikacja jest dobra. Liczy się czas przejazdu z poszczególnych części miasta, a nie ilość przystanków w okolicy.

      • 3 1

    • Re: A gdyby cena....

      To zobacz, jak wygląda obłożenie tych parkingów za 300 zł.

      • 1 0

  • Kiepski dojazd (24)

    Niestety, z jednym muszę się zgodzić - dojazd środkami komunikacji miejskiej w tę okolicę jest beznadziejny. Po pierwsze, w tej okolicy zatrzymuje się tylko 122 i 199. Ten pierwszy jeździ sobie średnio raz na godzinę, a drugi co 20 min. Mimo, że powstało tam kilka biurowców, to żaden z tych autobusów nie jeździ częściej - a szkoda. PKM - teoretycznie można nią tam dojechać, ale trzeba wysiąść na Strzyży i iść około 15 min pieszo. Można też wysiąść we Wrzeszczu i jeszcze więcej czasu stracić czekając na SKM-kę z Wrzeszcza do Przymorza. Z tramwajem jest podobnie jak z PKM-ką - przystanki są oddalone od tych biurowców, więc również trzeba stracić około 10 min na dojście. Wnioski moje są w każdym razie takie: miasto nie jest i nie było nigdy zainteresowane tym, aby ludzie przesiedli się z aut do komunikacji miejskiej. Gdyby tak było inaczej, to takie linie jak np. 122, 210, 127, 199 jeździłby co 10 min. Miasto zamiast wydawać setki mln złotych na nowe linie tramwajowe powinno skupić się na tym co już istnieje i zwiększać częstotliwość kursowania autobusów / tramwajów na obecnych linia. Tak nawiasem mówiąc, jak kiedyś usłyszałem o planach budowy linii tramwajowej na Morenę - to się ucieszyłem (bo tam mieszkam). Uwierzyłem władzom, że ta linia będzie uzupełnieniem oferty komunikacyjnej. Niestety po wybudowaniu linii tramwajowej (i PKM-ki) obcięto kursy 127, prawie zlikwidowano linię 129 (jeździ tylko w szczycie) i zlikwidowano 142. W efekcie dojazd z Moreny do Wrzszecza (Oliwy) trwa dłużej, niż jeszcze kilka lat temu (chociażby dlatego, że jest mniej połączeń). Tak więc teraz jestem przeciwnikiem budowy linii z Moreny do Wrzeszcza, bo jest prawie pewne, że jak tylko powstanie, to znikną (zostaną bardzo okrojone) kolejne linie autobusowe, tj. 127 i 227. Byłem na spotkaniu organizowanym przez miasto w sprawie budowy nowej linii tramwajowej - jak puszczona będzie Sobieskiego czy ulicą Getta Warszawskiego, to dojazd tramwajem będzie o połowę dłuższy niż autobusem, bo we Wrzeszczu (przy tylu zakrętach) więcej jak 10 km/h jechać nie będzie.

    • 48 14

    • (3)

      przecież jeżdzi darmowy autobus OBC-PKM.
      Specjalnie po to, żeby dowozić pracowników.
      Może sie zainteresuj, bo konieczność dojścia 15 minut pieszo juz dawno nie istnieje.

      • 13 3

      • ciekaw (2)

        to ciekawe, bo pracuje w OBC od 2 lat i o tym autobusie nic nie słyszałem... gdzie sprawdzić jego rozkład>

        • 3 1

        • (1)

          http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Linia-autobusowa-polaczy-biurowce-w-Oliwie-z-PKM-n95907.html

          • 0 0

          • "Deweloperzy dwóch kompleksów biurowych w Oliwie ROZWAŻAJĄ uruchomienie własnej linii autobusowej"

            Gdzie jest informacja, że uruchomili i gdzie rozkład?

            • 0 0

    • (5)

      Przystanek tramwajowy Tetmajera to jakieś 200-300 m więc nie wiem dlaczego chcesz to pokonywać 10 minut...

      • 10 1

      • Może to żółw albo ślimak ? (1)

        Ale stawiam na ślimaka.
        Taka pierdoła w czinosikach z brodą.

        • 12 2

        • Ma taką długą brodę, że się o nią potyka i dlatego tak długo idzie :)

          • 6 2

      • (2)

        A skąd wiesz, o który przystanek chodzi? Co z tego, że jest przystanek, skoro nie możesz z niego dojechać tam, gdzie potrzebujesz? No ale nie ważne... Jest przystanek? Jest!

        • 0 3

        • Dokąd chcesz dojechać?

          • 1 0

        • Tetmajera to najblizszy przystanek oczywiscie sa inne ale jada przez nie te same tramwaje...

          • 0 0

    • Beznadziejny dojazd? Chyba coś ci się pomyliło... (11)

      Masz SKM, PKM, tramwaj i autobus to jest beznadziejny dojazd?

      • 8 2

      • PKM jeździ 2-3 razy na godzinę. 122 jeździ raz na godzinę, a 199 jeździ 3-4 razy na godzinę. Jak ktoś ma bezpośrednie połączenie dompraca, to jest nie najgorzej. Jednak są ludzie, którzy muszą później się przesiadać, a czekanie kilkanaście minut na kolejny środek transportu nie zachęca do tego by z komunikacji miejskiej korzystać.

        • 8 3

      • (9)

        niby jak mam dojechać SKM z Moreny? spójrz na mapę

        • 4 2

        • (8)

          Tramwaj 12 - z OBC na Morenę. Bez przesiadek.

          • 1 3

          • (4)

            Tyle, że nie każdy mieszka blisko torów, ja do tramwaju mam prawie 1 km. Ponadto tramwaj jedzie przez Centrum Gdańska, dojazd zajmuje około 40 min.

            • 1 0

            • (3)

              Ten kilometr pieszo i 40 min zamias 39. No masakra.

              Jak skończy się darmowe parkowanie to i kilometr nie będzie straszny i ten czas dojazdu będzie akceptowalny.

              • 1 2

              • Ja mam nawet lepszą propozycję (2)

                idąc twoim tokiem myślenia jak zaczną się pobicia na kierowców to i kilometry będą nie straszne a dodatkowo w Somali mają gorzej więc powinniśmy się cieszyć. Człowieku żeby komunikacja publiczna była konkurencyjna musi być atrakcyjna a to powinno się uzyskiwać polepszając ją a nie szykanami kierowców.

                • 3 0

              • (1)

                Płatny parking to szykanowanie kierowców?

                W takim wypadku postulat darmowego paliwa robi się realnym, kolejnym żądaniem.

                • 1 3

              • Stacje benzynowe nie są utrzymywane z naszych podatków, parkingi tak. Tak więc płacąc za parkowanie, płacimy podwójnie. Bardzo chętnie zapłacę za parking, tylko w takim razie po co mam płacić takie wysokie podatki?

                Publiczne przedszkola, darmowe ścieżki rowerowe, darmowe studia, dopłaty do biletów komunikacji i wiele innych finansowanych z pieniędzy podatników jest ok, ale darmowe parkingi już nie? Jeden potrzebuje przedszkola, drugi parkingu. Dlaczego jedne potrzeby mają być ważniejsze od innych?

                • 0 0

          • (2)

            Pytałem o skm, o której była mowa, i która nijak nie będzie pasować mieszkańcom moreny. Co do tramwaju 12 - fakt, jest, ale jedzie 40 minut tak jak już tu niektórzy pisali, a samochodem wyrabiam się w 15 minut + 10 minut spaceru z najbliższego legalnego i darmowego parkingu...

            • 3 1

            • (1)

              Skoro parking jest legalny to jaki problem?

              • 1 0

              • Zapewne w tym, że po wprowadzeniu stref, albo będzie płatny, albo zabraknie na nim miejsca.

                • 0 0

    • Zgadzam się co do:

      "Wnioski moje są w każdym razie takie: miasto nie jest i nie było nigdy zainteresowane tym, aby ludzie przesiedli się z aut do komunikacji miejskiej. "

      • 10 0

    • Po pierwsze w tej okolicy zatrzymują się tramwaje średnio w szczycie co 3-4 minuty.

      • 3 1

  • 4 km to pryszcz z buta (9)

    A rowerkiem dla otylych belzebubow z IT to samo zdrowie

    • 34 20

    • Zimą lub w deszczu, z zakupami i dziećmi z przedszkola. (7)

      Pokaż mi swoj rower :)

      • 7 14

      • Zawsze musi się pojawić argument: (5)

        "A CO Z DZIEĆMI?" :D

        • 14 7

        • (3)

          W OBC jest przedszkole jakby co.

          • 8 3

          • (2)

            I jeszcze z matką do lekarza! Codziennie! No i betoniarka i kontrabas w bagażniku!

            • 15 6

            • Z dziećmi (1)

              No tak, bo z dzieckiem do przedszkola co drugi miesiąc się jedzie.

              • 7 1

              • Gdyby autem jeździli tylko Ci co muszą to nie byłoby korków.

                • 7 1

        • Nie zawsze.

          Jak nie masz dzieci, to argument się nie pojawia.

          • 2 1

      • kup sobie przyczepkę do roweru

        tylko taką zamykaną, żeby na dzieci deszcz nie kapał.

        Kurcze, połowa Europy wozi dzieci rowerami tylko w Polsce się nie da. Pewnie ieci z cukry a deszcze kwaśne. Pewnie przez elektrownie węglowe. A no to jak tak, to faktycznie - zostaje tylko samochód. No nie da sie inaczej...

        • 4 3

    • debil

      podwiezisz mnie rowerkiem kretynie mam uszkodzoną nogę

      • 1 3

  • Dodatkowy problem w tym ze tacy osobnicy jak szukaja miejsca parkingowego , rozgladaja sie na prawo.i lewo nerwowo blokuja ruch na glownej drodze.

    • 26 5

  • Bez przesady jeśli pani nie odpowiada komunikacja a i ma pani problemy z opłatami za parking (3)

    to może zmienić pracę i opuścić tak znienawidzone miejsce.
    Najlepiej wrócić do swojego pierdziszewa i latać po krowich plackach.

    • 44 16

    • (2)

      Niestety nie jesteś za mądry, a dodatkowo zakompleksiony z racji słabo płatnej pracy i braku perspektyw. Smutny człowiek.

      • 8 21

      • Jeśli ta pani jest prespektywiczna i ma bardzo dobrze płatną pracę to w czym ma problem ? (1)

        Niech zapłaci za miejsce postojowe i się raduje.

        • 19 3

        • W tym, że już dość płacimy za wszystko. W cenie litra paliwa 70% to podatki. Mogę płacić za miejsce, jak przestaną nas okradać. Poza tym skoro buduje się biurowce i kasuje za wynajem, to powinno się też dostarczyć odpowiednią infrastrukturę.

          • 5 5

  • Kowale to nie dzielnica! (1)

    Kowale to wieś należąca do gminy Kolbudy. Niech się pani doczytałem zanim pisze głupoty i wprowadza ludzi w błąd

    • 36 10

    • hmm...

      a kogo obchodzą jakieś tam kowale?

      • 2 0

  • parking płatny Obc...

    Prawada jest taka że inwestor pan Grabski nie funduszy wszysko ma w kredytach i nie starcza mu na bieżące wydatki dla tego ciągnie kasę z czego się da Co się dziwić jak ktoś nie zna się na biznesie...

    • 14 12

  • A gdzie straz miejska. Mandat dzien w dzien albo odholowanie auta to sie naucza.

    • 26 5

  • Weź kredyt i zmień pracę - najprostsze rozwiązanie (1)

    Jest wiele innych możliwości niż praca w jakiejś klatce szczurów w nowoczesnym szklanym terrarium na 5 tys. osobników.
    Albo przeczekaj i pnij się po trupach po kolejnych szczeblach kariery to od któregoś poziomu managerskiego przyznają ci parking i będziesz miał gdzieś pozostałe szczury niższego sortu.

    • 27 6

    • Niestety, sporo liczących się firm przenosi się do tego "szklanego terrarium" i nie ma wielkiego wyboru... A firmy fajne, szkoda tylko, że pchają się do takiego molocha.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane