- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (150 opinii)
- 2 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (4 opinie)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (366 opinii)
- 4 Nie będzie podatku od aut spalinowych (158 opinii)
- 5 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 6 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (328 opinii)
Webasto, czyli chcemy się grzać w aucie
Niezależne ogrzewanie postojowe towarzyszy motoryzacji prawie od jej początku. Można śmiało powiedzieć, że wymyślono je wcześniej niż współczesny nadmuch z wymiennikiem ciepła. Przez lata drogie i mało popularne, powoli zyskuje sobie u nas uznanie częściowo z nowych powodów.
Tego typu ogrzewanie było nadal potrzebne w autobusach i pojazdach ciężarowych. Pierwsze nowoczesne systemy ogrzewania postojowego pojawiły się na pokładach niemieckich autobusów w latach 50., skąd szybko trafiły do samochodów - głównie luksusowych, ale nie tylko. Rożne systemy ogrzewania postojowego stosowane były od dziesięcioleci także w popularnych samochodach w Skandynawii oraz Rosji, gdzie sprawdzały się lepiej od klasycznego ogrzewania ze względu na surowy klimat.
Kultowy dziś, chłodzony powietrzem, sowiecki Zaporożec w ogóle nie posiadał normalnego ogrzewania, tylko niezależny system postojowy. Specjaliści ochrzcili go mianem "ruskie webasto".
Właśnie "webasto" - to nazwa własna najbardziej znanej fabryki takich urządzeń, która w Polsce przyjęła się jako nazwa całego systemu. Słyszymy ją coraz częściej, ponieważ webasto przeżywa swój renesans. Głównie za sprawą nowych funkcji, które nadali mu konstruktorzy współczesnych samochodów.
Dziś nie tylko pozwala szybciej przygotować pojazd do poruszania się, ale także znacznie ogranicza zużycie paliwa i w wersji która podnosi temperaturę oleju, zwiększa żywotność silnika przez niwelowanie efektu tak zwanego zimnego startu.
- W przypadku Webasto mamy do czynienia z podobnym procesem jak kiedyś z elektrycznymi szybami czy klimatyzacją. Lata temu nikt ich nie potrzebował. Z czasem stawały się najczęściej występującą opcją, aby dziś być standardem - tłumaczy Maja Lesińska z firmy Toyota Carter Gdańsk. - W naszym przypadku niezależne ogrzewanie interesuje zwłaszcza osoby kupujące SUVy i pickupy, wykorzystywane do pracy w terenie, czy na polowania. Choć, coraz częściej pytają o nie właściciele zwykłych kompaktów.
- Co trzeci klient zamawiający w naszej firmie BMW, oczekuje, że na jego pokładzie znajdzie się niezależny system ogrzewania. Zwracają na to uwagę zwłaszcza przyszli właściciele diesli, ponieważ w nowych samochodach rodem z Bawarii silnik dogrzewa nie tylko wnętrze, ale dba także o właściwą temperaturę rozruchu silnika - mówi Łukasz Pokrzywa z Premium Motors.
W Premium Motors pojawia się też coraz więcej osób, które chciałyby założyć sobie taki rodzaj ogrzewania do posiadanych już aut. Tutaj barierą jest jednak cena. Nowy niezależny układ to w przypadku nowych modeli BMW 12 000 złotych, w przypadku nieco starszych - około ośmiu tysięcy.
- Największym problemem w upowszechnieniu się tego urządzenia, jest właśnie cena - mówi Bogdan Zadrożny z warsztatu Derwisz z Gdańska Wrzeszcza. - Wielu kierowców, którzy kupiło takie urządzenia wraz ze starszymi samochodami, nie używa go w obawie przed usterką i samozapłonem pojazdu. To błąd, ponieważ w Trójmieście działa coraz więcej firm specjalizujących się w serwisie i sprzedaży nie tylko Webasto, czy innego potentata Eberspachera, ale także wielu innych firm, oferujących nowoczesne i tańsze rozwiązania.
Kto chce mieć ciepły silnik od razu po porannym uruchomieniu, a żal mu kilku tysięcy złotych na klasyczne ogrzewanie postojowe, powinien pomyśleć o starej jak elektryczność, skandynawskiej grzałce umieszczonej w misce olejowej samochodu.
Większość sympatyków motoryzacji z pewnością widziało wtyczkę, albo specjalne gniazdko zamontowane na atrapie chłodnicy samochodów poruszających się po Skandynawii. Na jego końcu jest właśnie grzałka podnosząca temperaturę oleju. W tej branży potentatem jest norweska firma Defa, która zajmuje się produkcją takich urządzeń od ponad pół wieku.
Norwegowie mają w swojej ofercie grzałki do większości aut osobowych, dostawczych, ciężarowych, a nawet traktorów. Ich montaż nie jest trudny. Zwykle wkręca się je w miejsce fabrycznych zaślepek w bloku silnika. Koszt zakupu elektro-grzałki to od 500 do 2000 złotych.
Opinie (32) 9 zablokowanych
-
2018-06-21 02:29
eberspacher
też mam 40- 50 minut i snieg zlatuje z szyb uruchamiam telefonem (stara przerobiona nokia z allegrrro).koszt zestawu. 1200złociszy około 6dni na montaż (samodzielny) wygoda niesamowita
- 0 0
-
2017-10-12 08:59
Grafix Białystok Serwis
polecam kupno samochodu z webasto
wg mnie jest to super opcja na zimowe dni
nie ma większych problemów z webasto, ostatnio tylko musiałem wszystko sprawdzić, ale na szczęście mam serwis grafix w białymstoku, który mi chętnie zawsze pomozę- 0 0
-
2017-07-14 08:34
Grafix Łukaszewski
Bardzo cenię webasto.
Uważam, że jest to przydatna rzecz, zimą głównie.
Korzystam z tego często.
W razie serwisu Grafix Łukaszewski w Białymstoki ;)- 0 0
-
2017-03-23 14:17
Ogrzewanie
Postojowe Webasto i Eberspacher można jeszcze regenerować albo sprzedać do skupu. Wrocek i okolice firma - 4TIR,
- 0 0
-
2016-10-15 20:32
ciecie
ja pracuje w firmie ochroniarskiej kiedy nie ma wyjazdu zimno w aucie my nie mamy bazy nasze miejsce to auto albo marzniesz albo pracodawca potraci za paliwo
- 0 0
-
2014-11-11 08:42
A jest jakiś prosty i tani pomysł żeby dogrzać auto, które stoi na parkingu przed blokiem? (7)
- 10 3
-
2014-11-11 09:58
w skandynawi (1)
stosuje sie zwykle kable grzewcze owiniete na silnik, i pod zderzakiem masz wtyczke, proste, ttanie skuteczne
- 8 1
-
2016-05-14 12:48
GT
a przedłużacz 50-metrowy zrzucasz z 10. piętra
- 0 0
-
2014-11-12 22:50
Webasto
Najtaniej wychodzi Defa na 230V problem w tym ze to jest Polska i nikt za darmo prądu nie da. A kabel od auta do gniazda zasilajacego budzi ciekawość a wręcz trzeba na niego uważać, pomysłowośc ludzka nie zna granić i mogą wyjśc z tego nierzyjemności, Sczególnie gdy będzie przechodzić przewrażliwiona matka z dzieckiem, czy to jest bezpieczne ?
Webasto jest może drogie, ale nowe działa 4-5 lat bez naprawy.
Ja wychodzę do pracy na ostatnią chwile, zdejmuje kurtkę i siadam wygodnie do ciepłego auta. nie interesuje mnie skrobanie szyb. Skupiam sie tylko na zegarku czy zdążę !- 0 0
-
2014-11-11 14:44
Weź zaproś sąsiadkę odpowiednio wcześniej
- 8 1
-
2014-11-11 09:10
chuchać i dmuchać
- 7 3
-
2014-11-11 09:05
Auto najlepiej się rozgrzeje... jadąc.
- 8 10
-
2014-11-11 08:58
Rada
Rzucic w niego przez okno koktajlem Mołotowa. To chyba najtańsza wersja bez wychodzenia z wielkiej płyty.
- 24 10
-
2015-05-10 21:53
webasto
W disco3 bez webasta silnik zimą chodzi jak traktor .w ciężarówkach suche plus klima postojowa polecam wszystko serwisowane na bieżąco .
- 0 0
-
2014-11-12 10:51
W sumie (1)
artykuł o niczym. Brak konkretów i wypowiedzi zadowolonych klientów. Gdyby to kosztowało 3 do 4 tys do każdego samochodu to bym brał. Bo mam już dość drapania szyb po wyjściu z pracy. Rano mi stoi w garażu wiec problemu nie mam.
- 5 0
-
2015-01-26 21:17
gdzie
gdzie stoi myślałem ze w maitach
- 0 0
-
2014-12-31 11:31
W BMG Gdynia
W dealer proponowal instalacje tego.
Cena za full opcje 9500zl...
A w Webasto 6500 z instalacja.
Problem taki ze nieautoryzowana ingerencja w elektryke grozi utrata gwarancji. I lipa.
Mam garaz, wiec w sumie i tak mi to niepotrzebne, ale ceny tego sa z kosmosu.- 0 0
-
2014-11-14 23:30
sami fachowcy
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.