• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?

Patryk Szczerba
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Gdynia podpisała umowę na budowę węzła KarwinyMapka z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.



Która część budowy węzła Karwiny jest twoim zdaniem ważniejsza?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:

  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.

Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność



- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.

- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.

Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP



Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.

- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń



Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.

- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Miejsca

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Będzie szum na calą Polskę (8)

    Zastopują modernizację linii, podpisali dokumenty, że przebudują wiadukt, a na koniec powiedzą, że to nie ich wina.

    • 88 4

    • Szum jak szum (7)

      problem będzie z częstszym puszczaniem pociągów PKM/regionalnych do Gdyni. Jak pkpplk zmodernizuje linię Bydgoszcz-G. Osowa i przerzuci na nią pociągi towarowe to nie będzie miejsca na osobowe, i jak zwykle Gdynia podniesie lament, ze ją szykanują i mało jest pociągów. Ja bym sprawdził, może ktoś "wysoko ustosunkowany" mieszka w pobliżu i powiedział kolegom zróbcie coś, żeby więcej pociągów nie jeździło?

      • 30 1

      • Pkm bedzie konczyc bieg w osowej

        Od plk nie dostana zgody na jeżdżenie

        • 1 0

      • Czy przypadkiem nie mieszka tam pani Vice ? (3)

        • 12 0

        • Za cienka aby decydować.

          Bez decyzji Słońca Gdyni nie wyjdzie nawet do toalety.

          • 4 0

        • Tak (1)

          Pani z warzywem w nazwisku

          • 12 0

          • a nie...

            ...owocem?

            • 2 0

      • jako to nie będzie miejsca na pociągi osobowe? Bez przesady na cztery pociągi towarowe dziennie znajdzie się z pewnością.

        • 1 4

      • Może ten człowiek z okolic źródła Marii?

        • 9 0

  • Dlaczego nie wypowiada sie Szczurek ? (1)

    Temat ważny a sołtys jak zwykle schowany. Wąskie horyzonty i wybitne mniemanie o sobie - to krótka charakterystyka tego człowieka. Wtopił na lotnisku i nikt go za to nie pociągnął do odpowiedzialności to kontynuuje swoją działalnosc

    • 17 3

    • Czeka, aż mu mtm napusze co ma powiedzieć?

      • 1 0

  • Zgodnie z ślamazarnym postępowaniem U.Marszałkowskiego (5)

    zależy widać mu, aby kasa z UE dla Gdyni przepadła (bo kończy się termin) a pieniądze przekierować na następne przystanki PKM dla Gdańska.
    Skąd my to znamy. Bo negocjować z PKP można i w nieskończoność, a tak to Gdynia wychodzi z twarzą. Może w końcu w nowym rozdaniu będą odpowiadały za f. europejskie powiaty/miasta a nie wiecznie negocjujące pod swoich województwa. Tak to jest PO chce mieć decyzyjność finansową a kłopoty pozostawić Gdyni. Skoro jest termin wydatkowania to Marszałek powinien się sprężyć a nie takie ple. ple, ple .. tak jak oglądaliśmy ostatnio w sejmie z Lewicowcami

    • 6 16

    • A dlaczego sie konczy czas ba wydanie dotacji z Ue ? (2)

      Ktoś nie przypilnował

      • 2 0

      • Procedury (1)

        no i małe ostatnio zaangażowanie Marszałka:( Na dodatek nie wiemy z artykułu czy w ogóle podjął negocjacje z koleją ? A może chodzi mu o zagrywkę tak jak z lotniskiem ?

        • 0 5

        • Przypominam, że to Gdynia nie ruszyła z inwestycją w 2019 jak zakładał plan.

          To Gdynia w 2020 zmieniła zakres inwestycji na - wg marszałka - niezgodny z tytułem dofinansowania.

          Oczywiście jak zawsze winne pkp, urząd marszałkowski, ue, covid, gddkia, plamy na słońcu, koklusz i gradobicie.

          • 2 1

    • tak jak z uczestnistwem w TEN-T

      O ktorym Gdynia "zapomniala".

      • 1 1

    • Gdynia wychodzi z twarzą, tak jak Polska za czasów PIS wstała z kolan...

      • 3 2

  • Przetarg przetargiem

    ale pilnować MTM! aby nie skończyło się jak z Dąbka i Kwiatkowskiego... opóźnienia, wolna praca, mega korki i żadnych konsekwencji....

    Swoją drogą ktoś tu robi pod górkę, ale czy na pewno władze Gdyni, a nie PKP??
    Przebudowa jest konieczna dla mieszkańców całej okolicy, Sopotu, (i tak mało robi sie w Gdyni) ale również w skali makro czyli z uwzględnieniem infrastruktury PKP. Temat znany od dekad i jeszcze sie nie dogadali ????

    • 7 1

  • Węzeł Karwiny

    Szkodnik łucyk znów pokazuje swoje ja.I oczywiście klapa.Takie podejści Gdyni zamyka drogę w przyszłości na budowę trzeciego toru.Kiedy prokurator weźmie się za szkodnika Łucyka i całe władze Gdyni.Dla nich inwestycje to puszka farby i pędzel!!!!!!!!!!!!!!!

    • 13 0

  • 3xNIE

    Nie ma zgody na pracę do póki Ci Panowie się nie dogadają! Scenariusz z Lotniskiem i utrata dotacji UE Nie może się powtórzyć w Gdyni bo inaczej zaoramy UM! Wiadukt jest dla kolejki a kolej dla ludzi - to tu są pieniądze i to musi się zwrócić PKP , im więcej pasażerów w PKM tym mniej w śmierdzących samochodach. Musicie się krawaciaze dogadać i oddać ten węzeł dla ludzi , my czekamy na to od 2002r .

    • 9 0

  • Gdynią próbują zarządzać dyletanci (3)

    Co taki Łucyk może wiedzieć o procesach inwestycyjnych jak to chłopak od organizacji biegów po lesie.

    • 51 0

    • A Szurek to kto?

      Też harcerz z lasu, więc dobiera sobie zastępowych wedle tego klucza. Mierny ale wierny. Jak w pisie

      • 2 0

    • On nauki pobierał w domu. Od papy. (1)

      Starszego pana Ł. Wystarczy zapytać kupców hali targowej, jak przebiegała jej modernizacja w latach 90 i jak wyglądało biuro głównego wykonawcy.

      • 8 0

      • a czy długi spłacił miastu ?

        • 2 0

  • (7)

    W Gdyni mają dziwne podejście. Dlatego może miasto ulega takiej degradacji. Stan dróg w mieście najgorszy w Polsce. Zapyziałe miejsca tzw. prestiżowe ze Skwerem Kościuszki, al. JP II i molem południowym na czele. Miasto od lat marnuje pieniądze a "efekty" gdynianie widzą na co dzień!

    • 168 15

    • Ale wysyp trolli :D (3)

      Czyżby ktoś u Horały zobaczył sondaże przed zbliżającymi się wyborami?

      • 2 31

      • Niestety nie trolli

        Największy troll to ekipa Szczurka. Po cichu, stabilnie niszczą Gdynię.

        • 6 0

      • Nie mam nic wspólnego z tym dziwnym panem

        ale gdyński id!otyzm widać tutaj jak na dłoni.

        • 13 0

      • Dokładnie.

        Ci od dróg to chyba w ...... byli i ......... widzieli.

        • 3 3

    • Widze, ale że miasto nie marnieje

      • 2 18

    • Żenujące podejście miasta. Gdynia kompletnie nie umie wykorzystywać środków z UE. Zawsze liczy, że jakaś firma zrobi to za miasto.Przulladow mnóstwo, choćby zapadnięta J. Wiśniewskiego.

      • 32 4

    • Władze Gdyni od lat stoją plecami w rozwój kolei!!! Zresztą w rozwój miasta też.

      • 44 3

  • Jak to w Gdyni

    Prawo swoje, Szczurek swoje. Jeszcze nie rozliczył się z lotniska a już brnie zacięcie w kolejny projekt nie mając ku temu zabezpieczonych środków czy tak trudno temu megalomanowi zrozumieć że rozbudowa wiaduktów to integralna część projektu? Nikt mu nie karze kłaść szyn, tylko przygotować wiadukt pod rozbudowę. Ten harcerz twardogłowy jest niereformowalny. Szkoda słów. Gdynia tonie

    • 14 0

  • Tak to widzę:

    Gdynia wycofa się z umowy z MTM - winny będzie marszałek wstrzymujący dopłatę z UE.
    MTM skasuje karę umowną - nawet nie zaczynając projektować. Środki ue przepadną (termin rozliczenia to 2023) i Szczurek nie będzie musiał robić nic, koledzy z mtm tskoż a kasa trafi tam gdzie miała czyli do mtm.

    Może to właśnie o to chodzi?

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Porsche znajduje się w:

 

Najczęściej czytane