- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (55 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (45 opinii)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (203 opinie)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (356 opinii)
Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?
Gdynia podpisała umowę na budowę węzła Karwiny z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.
Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:
- modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
- zachować przepustowość przejazdu PKM,
- przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.
Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.
Więcej:
Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru
Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma
W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.
Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:
- parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
- buspasy na ul. Wielkopolskiej,
- nowa pętla autobusowa,
- przebudowa ul. Sopockiej,
- przebudowa ul. Strzelców.
Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.
Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność
- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.
- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.
Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP
Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.
- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń
Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.
- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Miejsca
Opinie (294) ponad 10 zablokowanych
-
2021-05-10 08:46
Wie ktoś? (2)
Gdzie jest dostepny projekt muru oporowego wzdłuż strzelców - mowa o tym w artykule?
- 18 1
-
2021-05-11 00:10
w infoboxie
- 0 0
-
2021-05-10 09:59
Trzeba wysłać zapytanie do urzędu do BIP. Muszą udzielić informacji.
- 1 0
-
2021-05-10 07:06
Tłumaczę: Szczurek potrzebuje kasy na drogę z Wiczlina do centrum (6)
Tu przytnie 100 mln nawet bez dofinansowania a miasto zadłużone więc inaczej nie zrobi obwodnicy witomina
- 117 24
-
2021-05-10 09:57
Zapomniałeś że (1)
Szczurek kilka baniek musi jeszcze dać na swój klub pilkarski w 1 lidze.
- 20 3
-
2021-05-11 00:02
to nie jego klub to kupowanie głosów coś jak 500+
na finale pucharu go nie było
- 2 0
-
2021-05-10 10:42
A teraz jeszcze wytłumacz o co tak naprawdę ci chodziło bo sensu w tym co klepiesz żadnego. Gimbaza w natarciu kurka .
- 0 8
-
2021-05-10 09:26
Szczurek nie planuje tam żadnej drogi
To mit. Kasa idzie na kumpli, deweloperów i długi a nie na drogi czy inny transport.
- 29 1
-
2021-05-10 08:04
szczurek nie wybuduje ani ww drogi ani węzła
- 41 0
-
2021-05-10 07:40
Obwodnica Witomina? Prędzej świnia niebo zobaczy.
- 48 0
-
2021-05-10 16:44
A jak budowano PKM to wiadukt na Budowlanych kto finansował? (4)
Raczej nie miasto Gdańsk.
- 4 3
-
2021-05-10 17:35
nie miasto (3)
...finansował marszałek i unia, bo pod szyldem łączenia regionu można było wyciągnąć więcej kasy. Gdańsk zupełnie nie chciał kolei, ale tu marszałek miał argumenty.
Gdańsk natomiast finansował tunel, Słowackiego i Karczemki.
Co sfinansowała Gdynia?
Obecnie również marszałek kieruje dotację, ale miasto powinno partycypować.
Zaoszczędziło na Open'r...- 4 1
-
2021-05-10 18:39
Nie wciskaj farmazonów, (1)
bo światły i zorientowany w tematyce tego nie kup,i a wśród PiS=owców mało jest ludzi inteligentnych
- 0 5
-
2021-05-10 22:04
Sucharskiego, Armii Krajowej, Havla...
Ponawiam pytanie, co sfinansowala Gdynia?
Droge rozowa i nieszczesna estakade. Na swoje nieszczescie.- 3 0
-
2021-05-10 19:51
Karczemki? Chodzi o ten węzeł finansowany przez GDDKiA?
Na tunel poszła kasa od Nowaka.
- 1 1
-
2021-05-10 10:05
Na wuj trzeci tor... (2)
... na linii gdzie pociąg jedzie raz na dwie godziny...
- 6 31
-
2021-05-10 21:08
I dla skmek
- 1 0
-
2021-05-10 10:14
Po modernizacji i elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo - Gdynia
... pójdą tamtędy najcięższe składy do portu w Gdyni, a nie przez całe Trójmiasto. Po to. Najpierw się zapoznaj z tematem, a dopiero później puszczaj piardy na forum.
- 20 1
-
2021-05-10 09:49
Szczurek i ekipa - ciąg dalszy (1)
Nie m co komentować, to standard w tym mieście. Ważne że MTM i AB Investor mają front robót. A kto za to zapłaci? Ratuszowi to nie robi czy mieszkańcy i Unia czy tylko mieszkańcy.
Przypominam, zadłużenie Gdyni to już prawie 1 miliard!- 32 0
-
2021-05-10 21:03
Hehe
Ciekawe kto dał łapke w dół, Szczurek? Kucyk? Boczek? Czy MTM?
- 1 0
-
2021-05-10 18:21
(1)
A miało być tak pięknie Przystanek PKM w okolicach Nałkowskiej. Częste odjazdy PKMki. Kolej na północ. Można by było omijać te cholerne korki.
- 14 1
-
2021-05-10 20:50
No i masz działania Marszałka dla Gdyni!!
Najlepiej byłoby zlikwidować Urząd Marszałkowski, ale na to trzeba mieć ja ja , a PiS=dzielcy ich nie mają.
- 0 5
-
2021-05-10 11:03
99% wypowiadających się tutaj to ludzie bez elementarnej wiedzy na powyższy temat. Zero. (2)
Ale wylewać swoje frustracje tu można. Za darmo.
- 9 26
-
2021-05-10 12:17
Prawda jest taka, że ludzie mają oczy i widzą, jak np. Wygląda Świętojańska (1)
Niegdyś luksusowa ulica miasta. Same kwiaty w roli makiet potiomkinowskich nie wystarczą.
- 13 1
-
2021-05-10 20:18
i brudne, nieumyte szyby
z napisem "do wynajęcia".
- 5 1
-
2021-05-10 08:42
tam się będzie fajnie mieszkać jak ciężkie pociągi z portu będą jeźdźić, już zazdraszczam! (5)
- 5 26
-
2021-05-10 10:25
Całe lata jeździly i nikomu to nie przeszkadzało. (3)
- 8 1
-
2021-05-10 10:45
bo nikt tam (2)
nie mieszkał.
Obecnie na polu pszenicy stoją bloki...- 3 3
-
2021-05-10 13:36
Karwiny 1 mają ponad 40 lat.... (1)
- 3 0
-
2021-05-10 20:11
linia kolejowa 100...
i to ludzie z innej epoki. Popatrz, tyle lat z uszkodzoną jezdnią i spokój
Większe problemy to druga strona toru. I tam, jadąc do kumpla na Karwiny, długie lata witała mnie pszenica...- 1 0
-
2021-05-10 10:12
Linia kolejowa jest tam od lat trzydziestych ubiegłego wieku.
Było się zapoznać przed przeprowadzką.
- 10 0
-
2021-05-10 18:20
całego problemu by nie było... (2)
...gdyby kolejarze poprowadzili "węglówkę" tak, jak przed wojną nie było możliwości.
Brakuje 20km torów między Skorzewem a Sierakowicami, a potem trzeba rewitalizować linię przez Linię ;) do Leborka.
I droga do portu stoi otworem.
W łatwiejszym terenie, bez zawijasów w mieście, bez górskiej premii w Gdyni.- 7 4
-
2021-05-10 18:36
Ale jest jak jest, linia kolejowa istnieje (1)
wraz z całą infrastukturą (stacje, drogi dojazdowe, sterowanie) i nikt nie będzie wydawał 10x więcej na zbudowanie innej od nowa i robić odjazdu przez Lębork.
A z Lęborka to niby którędy na południe - w okolice Łodzi gdzie ma powstać centralne punkt logistyczny kraju?- 5 0
-
2021-05-10 20:02
prakratycznie nie istnieje
bo stacje zdewastowane, dojazdy zamknięte, sterowanie przestarzałe. Trasa od Kościerzyny będzie budowana praktycznie od podstaw. Również odcinek w Borach, choć jednotorowy - oszczędności...
A z Lęborka... Spójrz na mapę. Prosto do Kościerzyny. Towarowym to obojętne a osobowe sobie mogą jechać przez Kaszubską Szwajcarię.
A ile hacjend ocaleje!
Na depot to raczej Bydgoszcz się namierza.- 1 1
-
2021-05-10 18:35
Mtm
Miasto z morza i mtm
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.