• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?

Patryk Szczerba
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Gdynia podpisała umowę na budowę węzła KarwinyMapka z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.



Która część budowy węzła Karwiny jest twoim zdaniem ważniejsza?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:

  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.

Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność



- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.

- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.

Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP



Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.

- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń



Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.

- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Miejsca

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Znajdź różnice między Samorządnością a PiS (2)

    • 11 9

    • to są cechy uniwersalne

      niezależne od partyjnych sztandarów...

      Równie dobrze możesz zapytać o Aziewicza, wieloletniego posła z Gdyni, który na tym stołku wkrótce doczeka emerytury...

      • 4 0

    • Akurat szczurek trzaskowskiemu sie

      Przymilał...... porównanie z Pisem chybione

      • 2 1

  • Samorządność = PiS (2)

    to protoplasta tego ugrupowania - megalomania, nepotyzm, brak szacunku i poszanowania dla mieszkańców, niepotrzebne o zawyżonym koszcie pseudo inwestycje i na koniec olbrzymia chochla

    • 29 14

    • to jest autorski pomysł

      ...jak żyć z ludzi mieszkających w mieście.

      Rozwinięcie patologii spółdzielni mieszkaniowych, skąd wielu mieszkańców magistratu pochodzi. I ich przyjaciół.

      • 4 0

    • Mozgu nie masz i to jest przykre

      • 0 2

  • Trzeci tor Gdynia wymaluje białą farbą

    Po co infrastruktura samochodowa i kolejowa!?
    To miasto potrzebuje tylko więcej ścieżek i wiaduktów rowerowych. Taki jest teraz nowoczesny trend w urzędzie

    • 20 1

  • No to pobudowali......wszędzie jacyś dziwni ludzie, bez horyzontów, bez pomysłów, bez jaj.....jeden na miliony, niezwykły człowiek, były prezydent Rzeszowa , który ze wsi Rzeszów zrobił miasto, o drogach jak marzenie, całe miasto zmienił na lepsze.... Gdy odwiedziłam to miasto w 2018r, po 15 latach przerwy, zbierałam szczękę z ulicy.

    • 12 1

  • Budować, budować i jeszcze raz - budować! (2)

    • 1 25

    • ale z głową

      a nie jak "splot torowy" w tym miejscu, który był burzony.

      Cała sprawa pokazuje, jakie są zdolności współpracy Polaków... :\

      • 0 0

    • popieram

      • 0 0

  • Bez przebidowy wiaduktow (4)

    Ten remont w ogole jest zbedny.
    Wiadukty byly kluczowe w tej inwestycji

    • 126 6

    • I teraz zachodzi pytanie ... (1)

      Czy ta umowa to forma nacisku negocjacyjnego na PLK i marszałka, czy też jest to kolejne lotnisko, z którego będą kary i długi ...

      Jak sądzicie?
      Ja mam bardzo złe przeczucia, że będzie to wspaniały pokaz niegospodarności.
      Bez przebudowy wiaduktów szkoda w ogóle ruszać ten temat ...

      • 10 0

      • po wpadkach z estakadą, gdzie miasto na własną prośbe zostało z jej utrzymaniem,

        oraz klęsce współpracy z portem, obrano strategię przerzucania kosztów rozwoju miasta na innych interesariuszy.
        Drobne przykłady to te zarwane jezdnie, gdzie miasto impasuje koszty i aktywność od innych podmiotów, które mniej lub bardziej przypadkowo znalazły się w pobliżu.
        Powód? Prozaiczny. Brak kasy.
        Metoda?
        Prawnicze mataczenie i przerzucanie się papierami.
        Będzie jak z masowo przegrywanymi sprawami reprywatyzacyjnymi...

        • 9 0

    • A blokowanie kolei i portu to antypaństwowa dywersja

      I strzał w kolano, bo port jest sensem samodzielnego istnienia tego miasta.

      • 25 0

    • Otóż to.

      Krótkowzroczne spojrzenie Prezydenta miasta i jego współpracowników jest porażające

      • 19 0

  • (17)

    Coś mi się wydaje że skończy się jak z lotniskiem. Utopią miliony mieszkańców w coś co i tak nie ma prawa bytu i co trzeba będzie zaraz zmieniać, nie dostaną ze środków unijnych nic więc będą się zadłużać choć i tak już toną w długach. Od jakiegoś czasu wszystkie decyzje podejmowane przez władze miasta są lekko mówiąc niezbyt trafione. Mam nadzieję że obudzą się za nim będzie za późno.

    • 329 15

    • (7)

      ale co nie ma prawa bytu - parking, przebudowa Strzelców, przebudowa Sopockiej czy buspas na Wielkopolskiej? Rozumiem że zbudują a mieszkańcy będą omijać wielkim łukiem przez Witomino

      • 6 14

      • Nie ma prawa bytu bez przebudowy wiaduktów. (2)

        Główny problem na tym węźle to brak prawo i lewoskrętów w Strzelców i Sopocką - przez co blokuje się Wielkopolska - po południu korek czasem sięga Orłowa. Z drugiej strony w porannym szczycie korek sięga zjazdów z Obwodnicy - a po minięciu tego węzła nagle znika..
        Bez poszerzenia wiaduktów nie da się tego problemu rozwiązać. Nie wspominając o porządnej drodze dla rowerów po obu stronach i odpowiednio szerokich chodnikach - tak by na wiadukcie zmieściły się przystanki komunikacji miejskiej i aby przesiadanie sie na/z PKM było wygodne i szybkie. Obecnie do przystanku trzeba przejść 150 metrów i pokonać przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną - i taki stan rzeczy zapewne pozostanie.
        Buduje się parking dla samochodów a jednocześnie planuje ograniczanie przepustowości przez wyznaczenie buspasa.
        Zostanie wydana góra pieniędzy na bieda-remont nie rozwiązujący problemów.

        Kwestia blokady rozwoju kolei o portu to już antypaństwowa dywersja i strzał w kolano.

        • 19 0

        • (1)

          Rozumiem że za wiaduktem nagle pojawi się 6 pasów aż do obwodnicy?
          Skręt w Strzelców nie powoduje korka na Wielkopolskiej, podobnie wąska Sopocka. Problem jest za skrzyżowaniem gdzie najzwyczajniej w świecie w godzinach szczytu brakuje pojemności dla potoków aut z Wielkopolskiej i Sopockiej

          • 1 8

          • Za skrzyżowaniem Strzelców/Sopocka w stronę obwodnicy problemem jest skrzyżowanie z Nowowiczlińską i sam wjazd na obwodnicę

            A nawet rondo w Chwaszczynie, które spowalnia ruch co odbija się płynności ruchu na całej Wielkopolskiej.
            Na szczęście w ramach Trasy Kaszubskiej te problemy zostaną w znacznym stopniu zlikwidowane.
            Skręt w Strzelców od strony obwodnicy powoduje korek, skręt w Sopocką od centrum także powoduje korek, bo auta muszą objechać całe skrzyżowanie, zawrócić i przebić się przez 2 pasy ruchu w dół. W obu przypadkach nie mieszczą się wszystkie auta w przestrzeni rozdzielającej pasy i zajmują jeden pas na wiadukcie. Jeszcze jak z drugiego pasa ruchu zostanie utworzony buspas to całkowicie zakorkuje to miejsce.
            6 pasów za skrzyżowaniem nie jest potrzebne - wystarczą 2 niezablokowane do zjazdu na Obwodową/Trasę Kaszubską

            • 7 0

      • (3)

        Nie ma prawa bytu remont, który albo będzie trzeba za rok czy dwa przerabiać, albo zapomnij o kolei na południe z Gdyni. I raczej to drugie.

        • 27 1

        • (2)

          Spójrz na projekty - to nie są żadne remonty tylko przebudowy skrzyżowań, które dzisiaj są wąskim gardłem na tym węźle. Parking i pętla to tez nie remont tylko nowe konstrukcje. Kolej z portu na południe powstanie tak czy siak, magistralę do Warszawy przebudowywali pod normalnym ruchem i dali radę (fakt, było wolniej ale się dało)

          • 3 13

          • No tak, bo skoro wiadukty są metr za skrzyżowaniem to będzie to inny remont, wcale nie zamykający wielkopolskiej/sopockiej/strzelcow.

            A kolej twierdzi, że bez trzeciego toru nie da się pogodzić ruchu towarowego z regularnym ruchem pasażerskim. Więc nigdy nie będzie tak, że jadąc z Karwin do centrum idziesz na skm/pkm i nawet się nie zastanawiasz kiedy będzie, bo będzie za 5 albo max 15 minut.

            • 11 0

          • Taaa, tylko, ze wg projektów w wariancie z torami wiadukty wypadają inaczej więc nie będzie to zwykła przebudowa tylko kucie do gruntu.

            • 20 0

    • (7)

      To jakaś tragedia ma być, utopić miliony mieszkańców. Gdynia nie ma tylu mieszkańców.

      • 22 20

      • (6)

        Inteligentny człowiek zrozumiałby że chodzi o miliony złotych które co roku miasto otrzymuje z podatków i innych form od mieszkańców i które powinni rozsądnie inwestować i nimi gospodarować dla wspólnego dobra, przede wszystkim mieszkańców.

        • 28 6

        • Inteligentny człowiek nie napisałby "Utopią miliony mieszkańców w coś" (4)

          Czyżby już nie było pieniędzy na trolli z Polski?

          • 3 18

          • odróżniasz dopełniacz od biernika? (1)

            czy oczekujesz "utopiono miliony będące własnością mieszkańców"...

            • 2 1

            • Niespełniony korektor...

              • 4 1

          • Niespełniony polonista -korektor?

            • 11 1

          • I tak dobrze, że nie napisał "miliony monet"

            • 1 3

        • inwestowane, chyli wydawane z myslą o dochodzie inwestora

          tu będzie dochód afiliowanej przy magistracie spółki, która wykona "coś", co trzeba będzie zburzyć, aby zrealizować plany kolei.

          Zdolność koalicyjna i negocjacyjna gdyńskiego magistratu w całej okazałości. Tak samo działa wokół portu...

          • 20 1

    • ale wprowadzą te k..wy płatne parkowanie w kolejnych dzielnicach bo rotacja pod blokiem na osiedlu 5 km od centrum ma być ku orgazmowi jakiegos tam kajetana czy piesiewicza tomiasto od dekady przynajmniej jest totalnie wrogie wobec mieszkańców ale że mieszkają głupcy i nadal popieraja dy...nie w d... to szczurowi w to graj

      • 16 0

  • Kolejny walek Szczura

    Kolejny walek w wykonaniu wladz lokalnych, tak jak bylo z lotniskiem na Babich Dolach.

    • 18 1

  • MTM mafia z udzialem Szczura

    NIK powinien przeswietlic ten przetarg, firma MTM jest monopolista na terenie naszego miasta; ludzie otworzcie oczy - Szczur ma z tego prywatne udzialy.
    MTM opiekuje sie naszymi ulicami, kazdy Gdynianin wie jak slalomem miedzy dziurami zmierza sie codziennie do celu.

    • 21 1

  • Panstwo w panstwie tylko podatki są nasze

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane