- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (55 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (203 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (45 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (357 opinii)
Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?
Gdynia podpisała umowę na budowę węzła Karwiny z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.
Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:
- modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
- zachować przepustowość przejazdu PKM,
- przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.
Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.
Więcej:
Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru
Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma
W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.
Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:
- parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
- buspasy na ul. Wielkopolskiej,
- nowa pętla autobusowa,
- przebudowa ul. Sopockiej,
- przebudowa ul. Strzelców.
Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.
Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność
- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.
- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.
Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP
Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.
- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń
Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.
- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Miejsca
Opinie (294) ponad 10 zablokowanych
-
2021-05-10 10:22
Znajdź różnice między Samorządnością a PiS (2)
- 11 9
-
2021-05-10 17:42
to są cechy uniwersalne
niezależne od partyjnych sztandarów...
Równie dobrze możesz zapytać o Aziewicza, wieloletniego posła z Gdyni, który na tym stołku wkrótce doczeka emerytury...- 4 0
-
2021-05-10 17:22
Akurat szczurek trzaskowskiemu sie
Przymilał...... porównanie z Pisem chybione
- 2 1
-
2021-05-10 09:26
Samorządność = PiS (2)
to protoplasta tego ugrupowania - megalomania, nepotyzm, brak szacunku i poszanowania dla mieszkańców, niepotrzebne o zawyżonym koszcie pseudo inwestycje i na koniec olbrzymia chochla
- 29 14
-
2021-05-10 17:38
to jest autorski pomysł
...jak żyć z ludzi mieszkających w mieście.
Rozwinięcie patologii spółdzielni mieszkaniowych, skąd wielu mieszkańców magistratu pochodzi. I ich przyjaciół.- 4 0
-
2021-05-10 15:21
Mozgu nie masz i to jest przykre
- 0 2
-
2021-05-10 17:14
Trzeci tor Gdynia wymaluje białą farbą
Po co infrastruktura samochodowa i kolejowa!?
To miasto potrzebuje tylko więcej ścieżek i wiaduktów rowerowych. Taki jest teraz nowoczesny trend w urzędzie- 20 1
-
2021-05-10 16:07
No to pobudowali......wszędzie jacyś dziwni ludzie, bez horyzontów, bez pomysłów, bez jaj.....jeden na miliony, niezwykły człowiek, były prezydent Rzeszowa , który ze wsi Rzeszów zrobił miasto, o drogach jak marzenie, całe miasto zmienił na lepsze.... Gdy odwiedziłam to miasto w 2018r, po 15 latach przerwy, zbierałam szczękę z ulicy.
- 12 1
-
2021-05-10 07:48
Budować, budować i jeszcze raz - budować! (2)
- 1 25
-
2021-05-10 15:32
ale z głową
a nie jak "splot torowy" w tym miejscu, który był burzony.
Cała sprawa pokazuje, jakie są zdolności współpracy Polaków... :\- 0 0
-
2021-05-10 13:56
popieram
- 0 0
-
2021-05-10 07:03
Bez przebidowy wiaduktow (4)
Ten remont w ogole jest zbedny.
Wiadukty byly kluczowe w tej inwestycji- 126 6
-
2021-05-10 15:12
I teraz zachodzi pytanie ... (1)
Czy ta umowa to forma nacisku negocjacyjnego na PLK i marszałka, czy też jest to kolejne lotnisko, z którego będą kary i długi ...
Jak sądzicie?
Ja mam bardzo złe przeczucia, że będzie to wspaniały pokaz niegospodarności.
Bez przebudowy wiaduktów szkoda w ogóle ruszać ten temat ...- 10 0
-
2021-05-10 15:23
po wpadkach z estakadą, gdzie miasto na własną prośbe zostało z jej utrzymaniem,
oraz klęsce współpracy z portem, obrano strategię przerzucania kosztów rozwoju miasta na innych interesariuszy.
Drobne przykłady to te zarwane jezdnie, gdzie miasto impasuje koszty i aktywność od innych podmiotów, które mniej lub bardziej przypadkowo znalazły się w pobliżu.
Powód? Prozaiczny. Brak kasy.
Metoda?
Prawnicze mataczenie i przerzucanie się papierami.
Będzie jak z masowo przegrywanymi sprawami reprywatyzacyjnymi...- 9 0
-
2021-05-10 10:10
A blokowanie kolei i portu to antypaństwowa dywersja
I strzał w kolano, bo port jest sensem samodzielnego istnienia tego miasta.
- 25 0
-
2021-05-10 09:41
Otóż to.
Krótkowzroczne spojrzenie Prezydenta miasta i jego współpracowników jest porażające
- 19 0
-
2021-05-10 07:12
(17)
Coś mi się wydaje że skończy się jak z lotniskiem. Utopią miliony mieszkańców w coś co i tak nie ma prawa bytu i co trzeba będzie zaraz zmieniać, nie dostaną ze środków unijnych nic więc będą się zadłużać choć i tak już toną w długach. Od jakiegoś czasu wszystkie decyzje podejmowane przez władze miasta są lekko mówiąc niezbyt trafione. Mam nadzieję że obudzą się za nim będzie za późno.
- 329 15
-
2021-05-10 08:10
(7)
ale co nie ma prawa bytu - parking, przebudowa Strzelców, przebudowa Sopockiej czy buspas na Wielkopolskiej? Rozumiem że zbudują a mieszkańcy będą omijać wielkim łukiem przez Witomino
- 6 14
-
2021-05-10 10:07
Nie ma prawa bytu bez przebudowy wiaduktów. (2)
Główny problem na tym węźle to brak prawo i lewoskrętów w Strzelców i Sopocką - przez co blokuje się Wielkopolska - po południu korek czasem sięga Orłowa. Z drugiej strony w porannym szczycie korek sięga zjazdów z Obwodnicy - a po minięciu tego węzła nagle znika..
Bez poszerzenia wiaduktów nie da się tego problemu rozwiązać. Nie wspominając o porządnej drodze dla rowerów po obu stronach i odpowiednio szerokich chodnikach - tak by na wiadukcie zmieściły się przystanki komunikacji miejskiej i aby przesiadanie sie na/z PKM było wygodne i szybkie. Obecnie do przystanku trzeba przejść 150 metrów i pokonać przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną - i taki stan rzeczy zapewne pozostanie.
Buduje się parking dla samochodów a jednocześnie planuje ograniczanie przepustowości przez wyznaczenie buspasa.
Zostanie wydana góra pieniędzy na bieda-remont nie rozwiązujący problemów.
Kwestia blokady rozwoju kolei o portu to już antypaństwowa dywersja i strzał w kolano.- 19 0
-
2021-05-10 14:22
(1)
Rozumiem że za wiaduktem nagle pojawi się 6 pasów aż do obwodnicy?
Skręt w Strzelców nie powoduje korka na Wielkopolskiej, podobnie wąska Sopocka. Problem jest za skrzyżowaniem gdzie najzwyczajniej w świecie w godzinach szczytu brakuje pojemności dla potoków aut z Wielkopolskiej i Sopockiej- 1 8
-
2021-05-10 15:22
Za skrzyżowaniem Strzelców/Sopocka w stronę obwodnicy problemem jest skrzyżowanie z Nowowiczlińską i sam wjazd na obwodnicę
A nawet rondo w Chwaszczynie, które spowalnia ruch co odbija się płynności ruchu na całej Wielkopolskiej.
Na szczęście w ramach Trasy Kaszubskiej te problemy zostaną w znacznym stopniu zlikwidowane.
Skręt w Strzelców od strony obwodnicy powoduje korek, skręt w Sopocką od centrum także powoduje korek, bo auta muszą objechać całe skrzyżowanie, zawrócić i przebić się przez 2 pasy ruchu w dół. W obu przypadkach nie mieszczą się wszystkie auta w przestrzeni rozdzielającej pasy i zajmują jeden pas na wiadukcie. Jeszcze jak z drugiego pasa ruchu zostanie utworzony buspas to całkowicie zakorkuje to miejsce.
6 pasów za skrzyżowaniem nie jest potrzebne - wystarczą 2 niezablokowane do zjazdu na Obwodową/Trasę Kaszubską- 7 0
-
2021-05-10 08:15
(3)
Nie ma prawa bytu remont, który albo będzie trzeba za rok czy dwa przerabiać, albo zapomnij o kolei na południe z Gdyni. I raczej to drugie.
- 27 1
-
2021-05-10 08:21
(2)
Spójrz na projekty - to nie są żadne remonty tylko przebudowy skrzyżowań, które dzisiaj są wąskim gardłem na tym węźle. Parking i pętla to tez nie remont tylko nowe konstrukcje. Kolej z portu na południe powstanie tak czy siak, magistralę do Warszawy przebudowywali pod normalnym ruchem i dali radę (fakt, było wolniej ale się dało)
- 3 13
-
2021-05-10 11:12
No tak, bo skoro wiadukty są metr za skrzyżowaniem to będzie to inny remont, wcale nie zamykający wielkopolskiej/sopockiej/strzelcow.
A kolej twierdzi, że bez trzeciego toru nie da się pogodzić ruchu towarowego z regularnym ruchem pasażerskim. Więc nigdy nie będzie tak, że jadąc z Karwin do centrum idziesz na skm/pkm i nawet się nie zastanawiasz kiedy będzie, bo będzie za 5 albo max 15 minut.- 11 0
-
2021-05-10 08:29
Taaa, tylko, ze wg projektów w wariancie z torami wiadukty wypadają inaczej więc nie będzie to zwykła przebudowa tylko kucie do gruntu.
- 20 0
-
2021-05-10 07:43
(7)
To jakaś tragedia ma być, utopić miliony mieszkańców. Gdynia nie ma tylu mieszkańców.
- 22 20
-
2021-05-10 08:03
(6)
Inteligentny człowiek zrozumiałby że chodzi o miliony złotych które co roku miasto otrzymuje z podatków i innych form od mieszkańców i które powinni rozsądnie inwestować i nimi gospodarować dla wspólnego dobra, przede wszystkim mieszkańców.
- 28 6
-
2021-05-10 08:31
Inteligentny człowiek nie napisałby "Utopią miliony mieszkańców w coś" (4)
Czyżby już nie było pieniędzy na trolli z Polski?
- 3 18
-
2021-05-10 10:58
odróżniasz dopełniacz od biernika? (1)
czy oczekujesz "utopiono miliony będące własnością mieszkańców"...
- 2 1
-
2021-05-10 12:07
Niespełniony korektor...
- 4 1
-
2021-05-10 10:24
Niespełniony polonista -korektor?
- 11 1
-
2021-05-10 09:41
I tak dobrze, że nie napisał "miliony monet"
- 1 3
-
2021-05-10 08:26
inwestowane, chyli wydawane z myslą o dochodzie inwestora
tu będzie dochód afiliowanej przy magistracie spółki, która wykona "coś", co trzeba będzie zburzyć, aby zrealizować plany kolei.
Zdolność koalicyjna i negocjacyjna gdyńskiego magistratu w całej okazałości. Tak samo działa wokół portu...- 20 1
-
2021-05-10 09:15
ale wprowadzą te k..wy płatne parkowanie w kolejnych dzielnicach bo rotacja pod blokiem na osiedlu 5 km od centrum ma być ku orgazmowi jakiegos tam kajetana czy piesiewicza tomiasto od dekady przynajmniej jest totalnie wrogie wobec mieszkańców ale że mieszkają głupcy i nadal popieraja dy...nie w d... to szczurowi w to graj
- 16 0
-
2021-05-10 14:42
Kolejny walek Szczura
Kolejny walek w wykonaniu wladz lokalnych, tak jak bylo z lotniskiem na Babich Dolach.
- 18 1
-
2021-05-10 14:39
MTM mafia z udzialem Szczura
NIK powinien przeswietlic ten przetarg, firma MTM jest monopolista na terenie naszego miasta; ludzie otworzcie oczy - Szczur ma z tego prywatne udzialy.
MTM opiekuje sie naszymi ulicami, kazdy Gdynianin wie jak slalomem miedzy dziurami zmierza sie codziennie do celu.- 21 1
-
2021-05-10 14:18
Panstwo w panstwie tylko podatki są nasze
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.