• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?

Patryk Szczerba
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Gdynia podpisała umowę na budowę węzła KarwinyMapka z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.



Która część budowy węzła Karwiny jest twoim zdaniem ważniejsza?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:

  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.

Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność



- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.

- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.

Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP



Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.

- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń



Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.

- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Miejsca

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe czy zdąża z tym trzecim torem przed zamknięciem kopalni (2)

    • 1 5

    • węgla nie wozi się kontenerami (1)

      • 4 0

      • na dodatek

        obecnie wozi się go w przeciwnym kierunku...

        • 3 0

  • to miasto to parodia (1)

    z prostej sprawy potrafią zrobić taki kocioł.

    • 9 0

    • bo od mieszania

      herbata potrafi stać się słodsza...

      • 2 0

  • Gdynia myślała, że PLK są głupie i za własna kasę wybudują, to co miała zrobić Gdynia, (1)

    bo zależy im na 3 torze, prowadzącym do Portu. Skończy się tym, że po torach PLK pojada pociągi do portu, jako priorytetowe a PLK i mieszkańcy pojadą, jak będzie wolny tor...oj, gryzoń i doradcy.. PLK ma na wszystkie ustalenie kwity...za głupote urzędu zapłaca mieszkańcy Karwin, Dąbrowy i dalszych osiedli

    • 21 4

    • Priorytet będą miały pociągi regionalne....

      ...zapoznaj się z regulaminami dostępu. A towarowe po prostu nie pojadą w takiej ilości, jaka była zakładana. Tym samym straci port. Miasto jest więc grabarzem portu, który jeszcze póki co chyba nie pojmuje tych działań .

      • 2 1

  • Szczurkowi i ekipie mówimy: Panom już dziękujemy. (20)

    Upieranie się Gdyni przy swoim partykularnym wąskim interesie jest nierozsądne. To jeden kraj a nie folwark Prezydent i podwórko Wojewody. Infrastruktura powinna łączyć różne interesy dla dobra ludzi. Nie można zamykać możliwości rozwoju linii kolejowej bo miasto nie widzi w tym swojego krótkowzrocznego interesu.
    Zbyt długie sprawowanie władzy demoralizuje ludzi i sprawia że uważają się za boga. Trzeba w Gdyni wybrać już innych ludzi. Obecna ekipa już nie działa w naszym interesie!

    • 151 16

    • Macku, pewnie za pieniądze mieszkańców Gdyni (18)

      wybudować linie kolejową do Kościerzyny. Będziesz zadowolony ?

      • 3 22

      • wolałbym aby miasto rzeczywiście partycypowało w takiej inwestycji, kluczowej dla rozwoju portu (6)

        niż w np. budowie niedziałającego lotniska za 100 mln. Około 10% PKB Polski pochodzi z przeładunków w portach, są to dziesiątki tysięcy miejsc pracy, z których m.in. Gdynia czerpie spore korzyści (powiedziałbym, że główne korzyści). Konkurencja nie śpi a ważnym argumentem jest przepustowość. Jeśli ktoś z włodarzy nie zdaje sobie z tego faktu sprawy i uskutecznia przepychanki z PLK, torpedując tym samym powstanie trzeciego toru, w moim pojęciu zachowuje się jak nieświadomy sabotażysta. Co gorsze, za te decyzje zapłacą wszyscy mieszkańcy choćby brakiem połączeń PKM i nowych przystanków, gdyż jaki będzie sens ich budowy na linii, gdzie nie da się puścić pociągów osobowych w rozsądnym takcie, o przedłużeniu ich trasy do północnych dzielnic nie wspominając? Jeśli w tym samym czasie miasto wyprzedaje działki zlokalizowane na nabrzeżach portowych pod deweloperkę to wiedz, że coś poszło nie tak w mieście, które powstało z morza i marzeń.

        • 14 1

        • Możesz się opodatkować na rzecz portu lub PiS-u kto ci broni ? (4)

          może jeszcze powrócić do Stefka Batorego i utrzymywać przez Gdynię nierentowną linie żeglugową A co kto zabroni ? A mieszkańcy zapłacą i zapłaczą za wniosek PiS.

          • 0 10

          • po co zaraz do Stefka Batorego? Wystarczy do Donalda Brukselskiego (2)

            skoro chcesz wyznawać filozofię pt. "nierentowne, sprzedać, zapomnieć". Tylko potem nie będziesz miał się z czego opodatkować, wszak za szparagi bauer da wypłatę do kieszeni i git.

            • 4 3

            • PiS finansował solidarusskowe stocznie z budżetu państwa (1)

              w takim stopniu, że stocznia w szczecinie mogła nic nie produkować - a na pensje miała
              tak Polski Podatnik sponsorował prywatnego norweskiego armatora - budując mu statki po cenach dumbingowych... poniżej wszelkich kosztów

              • 0 2

              • norweskich i ogólniej, skandynawskich armatorów sponsorujemy od lat 70 ubiegłego wieku

                To model gospodarczy wypracowany "w pocie czoła" i skwapliwie ukrywany za zasłoną "ruskie zabierajom"... Fakt, zabierali, ale dlaczego przy okazji nie ukręcić czegoś swojego?

                I tak to trwa, przekazywane z ręki do ręki, z ojca na syna... Spaprane kontrakty, braki specyfikacji, nierealne terminy, brak umiejętności technologicznych, przewalone odbiory, kary umowne -> pudło oddawane za darmo albo i nawet z górką.

                • 2 0

          • no widzisz, Stefek poszedł na żyletki bo "nie da się, nie opłaca się"

            Australijczyków z Gdyni też pognano śmiechem, bo po co i "nie da się, nie opłaca się". To, co jest wystarczy a układ z Maersk do emerytury też będzie trwał.

            No i jest DCT w Gdańsku z bazującym tam Maersk a statki pasażerskie hurtowo Chińczycy budują w... niemieckich stoczniach, bo po co wozić drewno do lasu... I Gdynia będzie je witać otwartymi ramionami, aby... zrzuciły tu balast...

            Gdyni pozostała konferencja na temat wizji rozwoju... Abyśmy do końca nie zapomnieli, co to jest...

            Niezbadane są te meandry gospodarki...

            PS. Z tym PiS to obsesja... Ale da się leczyć.

            • 6 1

        • "nieświadomy sabotażysta" ?!! dobre sobie - bardzo świadomy sabotażysta

          O czym świadczą kontredanse wokół portowych terenów:

          "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

          " Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

          • 10 0

      • to nie jest linia kolejowa do Kościerzyny (10)

        Ale tor PKM, który jest dla mieszkańców Gdyni i dla ich komfortu.
        Kolejarze swoje interesy zaspokoją, a Gdynia na lata straci szansę na rozwój kolei miejskiej.
        Pytanie jest, czy taką szansę chce wykorzystać?

        Chciałbym zwrócić uwagę, że, choć wiele złego można powiedzieć o Gdańsku i marszałku, to Gdańsk z własnych funduszy zbudował tunel, Słowackiego i Karczemki.
        Co zbudowała Gdynia?

        • 16 1

        • (3)

          Ale Gdańsk nie zbudował PKM - ta inwestycja była i jest całkowicie w gestii województwa; Gdańsk bezkosztowo zyskał kolej miejską. A PKM w Gdyni to od samego początku kompletna fikcja i do dzisiaj odgrywa marginalną rolę - chociaż akurat Gdynia do swoich dwóch przystanków musiała się dorzucić.

          Niemniej priorytetem miasta powinno być udrożnienie dojazdu do portu - szczególnie, jeżeli ma powstać port zewnętrzny.

          Swoją drogą zadziwiające - skoro wcześniej zapadły jakieś uzgodnienia w tak ważnej kwestii, to chyba nie na gębę i zainteresowane strony jakoś je udokumentowały? Chyba można to jakoś zweryfikować?

          • 4 0

          • bardziej "dostały" ją Kartuzy

            I Kościerzyna (mniej) oraz ich okolice.
            I słusznie, bo to odwrócenie samobójczego trendu z "początku wieku".

            Gdańsk zawsze był przeciwny kolei, a "obdarowany", ustawia się do niej bokiem. Nadal brak parkingów i otoczenia większości przystanków. Może i dobrze, bo PKM na tym kierunku okazał się "klęską urodzaju" a rozbudzone apetyty mieszkańców południa i zachodu budzą niekłamane przerażenie zarządów miasta i województwa...
            Również w Gdyni... ;)

            • 1 1

          • nie tyle województwa co samorządu województwa

            Subtelna różnica.
            Tak, dostał ją "bezkosztowo", jak wiele innych tego typu obiektów. Na dodatek, w przypadku tej linii kolejowej, wbrew swojej woli. Okres karnawału w Gdańsku będzie się pomorskiemu długo czkawką odbijał. Tym bardziej że się do tej pozycji przyzwyczaił.
            Mając szansę na odbudowę linii kolejowej, przytomnie zauważono, że to możliwość komunikacji dla najbliższego otoczenia Trójmiasta i zmniejszenie lawinowo rosnącego ruchu samochodowego z "zachodniej rubieży". Łatwość ściągnięcia pracownika też nie jest bez znaczenia.
            PKM w Gdyni nie do końca jest fikcją, sam często korzystam, bo dojazd do Karwin jest dalece bardziej komfortowy i znacząco oszczędzający czas. Jak akurat pasują godziny... Słabe są natomiast działania zarządu miasta wokół tej sprawy a Gdynia Stadion to wybór najsłabszego z możliwych wariantów.
            Sprawa przebudowy węzła Karwiny jest, niestety, kolejnym przykładem słabości zarządu miasta, który sprawia wrażenie przekonania o własnej mocarstwowości i omnipotencji. Potyka się natomiast na szczegółach merytorycznych, a jak wszyscy wiemy, tam tkwi sedno. Tak było z lotniskiem, z estakadą, okolicami portu i dziesiątkami innych spraw, gdzie jedynie prawnicy nie dają rady. Może miejscy rajcy zbyt są skupienie na własnych interesach a większe sprawy ich, po prostu, przerastają? Albo nie motywują?

            • 2 1

          • Oczywiście

            Gdynia podpisała umowę (nawet ją znalazłem w Internecie) z której się teraz wycofała i mówią że...właściwie to nic nie mówią. Mówią ze "nie' :) A teraz podpisali z MTM kontrakt na który nie ma zewnętrzengo finansowania. Są jeszcze pierwotne plany inwestycji zakupione za miliony za nasze pieniądze.

            • 3 1

        • Bredzisz, bo nie znasz faktów. (5)

          • 2 14

          • znowu krzywdzona i gwałcona Gdynia? (3)

            Faktem było istnienie "spółdzielni" władzy wszystkich szczebli, która spowodowała możliwość finansowania takich zadań i uprzywilejowaną pozycję sąsiada, ale bez własnych środków nic by z tego nie wyszło.

            • 3 0

            • jakby Sasin nie wyPiSdził w błoto 70mln (2)

              to forsa by teraz była

              • 2 6

              • jakbyś był mądrzejszy (1)

                to nie pisałbyś takich banialuków. Ale że nie masz pojęcia o finansach samorządu i programach wspierających takowe tudzież o budżecie poszczególnych ministerstw, to piszesz.

                • 2 4

              • niejakie pojęcie posiadam

                Na tyle, aby wiedzieć, że teoria, teorią a życie, życiem.

                Najważniejsze w budżetach to fakt, że trzeba przy nich chodzić i budować oparcie, które pozwala na przeforsowanie swoich koncepcji. W organizacji zawsze kołdra będzie krótka. Gdynia, nie dość, że takich działań nie podejmowała, to jeszcze aktywnie występowała przeciwko "żywicielom"...
                Więc przegrała nawet z Elblągiem...

                • 1 0

          • Zapomniał jak Nowak z torbą pełną pieniędzy

            których "znowu zabrakło" przyjeżdżał z W-wy do Gdańska. Ludzie w Gdańsku jednak mają sklerozę

            • 4 7

    • do wyborów jeszcze trochę czasu, chciałam zauważyć...

      • 2 0

  • Niby Dlaczego miasto ma przystosowywać projekt dla trzeciego toru kolejowego. (2)

    To Koleji powinno zależeć na możliwości rozbudowy. Kolej to pewnie jest prywatną spółką i nie widzę dlaczego mamy finansować prywatne przedsięwzięcia.

    • 0 9

    • Kolej jest pewnie prywatną spółką?

      • 1 0

    • Kolej buduje tory, miasta budują wiadukty - tak już jest.

      No ale w gdyni maja swoje podejście, dlatego jest taki kłopot z przejazdami przez tory. Pomyśl kiedy powstał ostatni bezkolizyjny (tunel lub wiadukt) przez tory. dobrze chociaż że Rumia w Janowie robi i nie korzysta z "pomysłów" Gdyni, wktórej stoimy na Puckiej czy Północnej.

      • 3 0

  • Dobra, a gdzie ta zielona strzałka przy wyjeździe ze Strzelców, obiecana kilka lat temu?

    Czy koniecznie trzeba każdą ulicę, każdą najmniejszą uliczkę, korkować? Taki sam w sobie cel władz Gdyni i służb miejskich?

    • 6 0

  • Będzie jak z lotniskiem- idee fix Szczurka (3)

    A mieszkańcy znów zadłużeni na pokolenia, trzeba wreszcie pogonić tez katastrofalny zarząd miasta jaki mamy od ostatnich wyborów

    • 103 4

    • ....prawnicy... (1)

      .... ,,obsługujący,, ten temat nie podzielają twojej opinii ;)

      • 2 0

      • Dobrani prwnicy-kolesie

        Suto opłacani z Urzędu Miasta. I kolesie od wizualizacji

        • 2 0

    • Rozszerzy się strefy płatnego parkowania i podniesie się opłaty

      • 8 0

  • Gdyby p.Mikke został prezydentem, możliwe że zmieniono by nazwę tej dzielnicy na Korwiny.

    • 6 0

  • Wizje w UM są bardzo mocne Tytuł w 10

    • 2 1

  • Po lotnisku kolejny przykład niekompetencji władz Gdyni.

    Upór urzędników jest zastanawiający - czy on myślą, ze ich, nie obowiązują żadne zasady ? Jest oczywistością, że taki zakres nie może otrzymać żadnej dotacji, a jeśli jakimś cudem (fotelem) urzędnicy ją otrzymają to i tak Miasto Gdynia będzie musiało ją zwrócić.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane