• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?

Patryk Szczerba
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Gdynia podpisała umowę na budowę węzła KarwinyMapka z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.



Która część budowy węzła Karwiny jest twoim zdaniem ważniejsza?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:

  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.

Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność



- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.

- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.

Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP



Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.

- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń



Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.

- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Miejsca

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Wie ktoś? (2)

    Gdzie jest dostepny projekt muru oporowego wzdłuż strzelców - mowa o tym w artykule?

    • 18 1

    • w infoboxie

      • 0 0

    • Trzeba wysłać zapytanie do urzędu do BIP. Muszą udzielić informacji.

      • 1 0

  • Tłumaczę: Szczurek potrzebuje kasy na drogę z Wiczlina do centrum (6)

    Tu przytnie 100 mln nawet bez dofinansowania a miasto zadłużone więc inaczej nie zrobi obwodnicy witomina

    • 117 24

    • Zapomniałeś że (1)

      Szczurek kilka baniek musi jeszcze dać na swój klub pilkarski w 1 lidze.

      • 20 3

      • to nie jego klub to kupowanie głosów coś jak 500+

        na finale pucharu go nie było

        • 2 0

    • A teraz jeszcze wytłumacz o co tak naprawdę ci chodziło bo sensu w tym co klepiesz żadnego. Gimbaza w natarciu kurka .

      • 0 8

    • Szczurek nie planuje tam żadnej drogi

      To mit. Kasa idzie na kumpli, deweloperów i długi a nie na drogi czy inny transport.

      • 29 1

    • szczurek nie wybuduje ani ww drogi ani węzła

      • 41 0

    • Obwodnica Witomina? Prędzej świnia niebo zobaczy.

      • 48 0

  • A jak budowano PKM to wiadukt na Budowlanych kto finansował? (4)

    Raczej nie miasto Gdańsk.

    • 4 3

    • nie miasto (3)

      ...finansował marszałek i unia, bo pod szyldem łączenia regionu można było wyciągnąć więcej kasy. Gdańsk zupełnie nie chciał kolei, ale tu marszałek miał argumenty.
      Gdańsk natomiast finansował tunel, Słowackiego i Karczemki.
      Co sfinansowała Gdynia?
      Obecnie również marszałek kieruje dotację, ale miasto powinno partycypować.
      Zaoszczędziło na Open'r...

      • 4 1

      • Nie wciskaj farmazonów, (1)

        bo światły i zorientowany w tematyce tego nie kup,i a wśród PiS=owców mało jest ludzi inteligentnych

        • 0 5

        • Sucharskiego, Armii Krajowej, Havla...

          Ponawiam pytanie, co sfinansowala Gdynia?
          Droge rozowa i nieszczesna estakade. Na swoje nieszczescie.

          • 3 0

      • Karczemki? Chodzi o ten węzeł finansowany przez GDDKiA?

        Na tunel poszła kasa od Nowaka.

        • 1 1

  • Na wuj trzeci tor... (2)

    ... na linii gdzie pociąg jedzie raz na dwie godziny...

    • 6 31

    • I dla skmek

      • 1 0

    • Po modernizacji i elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo - Gdynia

      ... pójdą tamtędy najcięższe składy do portu w Gdyni, a nie przez całe Trójmiasto. Po to. Najpierw się zapoznaj z tematem, a dopiero później puszczaj piardy na forum.

      • 20 1

  • Szczurek i ekipa - ciąg dalszy (1)

    Nie m co komentować, to standard w tym mieście. Ważne że MTM i AB Investor mają front robót. A kto za to zapłaci? Ratuszowi to nie robi czy mieszkańcy i Unia czy tylko mieszkańcy.
    Przypominam, zadłużenie Gdyni to już prawie 1 miliard!

    • 32 0

    • Hehe

      Ciekawe kto dał łapke w dół, Szczurek? Kucyk? Boczek? Czy MTM?

      • 1 0

  • (1)

    A miało być tak pięknie Przystanek PKM w okolicach Nałkowskiej. Częste odjazdy PKMki. Kolej na północ. Można by było omijać te cholerne korki.

    • 14 1

    • No i masz działania Marszałka dla Gdyni!!

      Najlepiej byłoby zlikwidować Urząd Marszałkowski, ale na to trzeba mieć ja ja , a PiS=dzielcy ich nie mają.

      • 0 5

  • 99% wypowiadających się tutaj to ludzie bez elementarnej wiedzy na powyższy temat. Zero. (2)

    Ale wylewać swoje frustracje tu można. Za darmo.

    • 9 26

    • Prawda jest taka, że ludzie mają oczy i widzą, jak np. Wygląda Świętojańska (1)

      Niegdyś luksusowa ulica miasta. Same kwiaty w roli makiet potiomkinowskich nie wystarczą.

      • 13 1

      • i brudne, nieumyte szyby

        z napisem "do wynajęcia".

        • 5 1

  • tam się będzie fajnie mieszkać jak ciężkie pociągi z portu będą jeźdźić, już zazdraszczam! (5)

    • 5 26

    • Całe lata jeździly i nikomu to nie przeszkadzało. (3)

      • 8 1

      • bo nikt tam (2)

        nie mieszkał.
        Obecnie na polu pszenicy stoją bloki...

        • 3 3

        • Karwiny 1 mają ponad 40 lat.... (1)

          • 3 0

          • linia kolejowa 100...

            i to ludzie z innej epoki. Popatrz, tyle lat z uszkodzoną jezdnią i spokój
            Większe problemy to druga strona toru. I tam, jadąc do kumpla na Karwiny, długie lata witała mnie pszenica...

            • 1 0

    • Linia kolejowa jest tam od lat trzydziestych ubiegłego wieku.

      Było się zapoznać przed przeprowadzką.

      • 10 0

  • całego problemu by nie było... (2)

    ...gdyby kolejarze poprowadzili "węglówkę" tak, jak przed wojną nie było możliwości.

    Brakuje 20km torów między Skorzewem a Sierakowicami, a potem trzeba rewitalizować linię przez Linię ;) do Leborka.
    I droga do portu stoi otworem.
    W łatwiejszym terenie, bez zawijasów w mieście, bez górskiej premii w Gdyni.

    • 7 4

    • Ale jest jak jest, linia kolejowa istnieje (1)

      wraz z całą infrastukturą (stacje, drogi dojazdowe, sterowanie) i nikt nie będzie wydawał 10x więcej na zbudowanie innej od nowa i robić odjazdu przez Lębork.
      A z Lęborka to niby którędy na południe - w okolice Łodzi gdzie ma powstać centralne punkt logistyczny kraju?

      • 5 0

      • prakratycznie nie istnieje

        bo stacje zdewastowane, dojazdy zamknięte, sterowanie przestarzałe. Trasa od Kościerzyny będzie budowana praktycznie od podstaw. Również odcinek w Borach, choć jednotorowy - oszczędności...

        A z Lęborka... Spójrz na mapę. Prosto do Kościerzyny. Towarowym to obojętne a osobowe sobie mogą jechać przez Kaszubską Szwajcarię.
        A ile hacjend ocaleje!
        Na depot to raczej Bydgoszcz się namierza.

        • 1 1

  • Mtm

    Miasto z morza i mtm

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane