• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Test aut na minuty w Trójmieście. Które są najtańsze?

Krzysztof Koprowski
9 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podróż Oplem Astrą od MiiMove kosztuje tyle samo, co Toyotą Yaris od firmy PanekCS. Podróż Oplem Astrą od MiiMove kosztuje tyle samo, co Toyotą Yaris od firmy PanekCS.

W Trójmieście działają już cztery firmy oferujące wynajem samochodów współdzielonych. Łącznie do dyspozycji jest ponad tysiąc aut, które można wypożyczyć za pośrednictwem aplikacji na telefon. Każdy z operatorów stosuje jednak własny cennik opłat. Sprawdziliśmy, ile wyniesie koszt podróży na trzech przykładowych trasach w Trójmieście.



Z usług której firmy carsharingu w Trójmieście korzystasz najczęściej?

Obecnie na ulicach Trójmiasta znajdziemy auta czterech operatorów carsharingu:
  1. Traficar - strefa wypożyczeń i zwrotu obejmuje Trójmiasto, Pruszcz Gdański, Rumię, Redę, Wejherowo, Banino, Kosakowo, Mechelinki, Rewę.
  2. MiiMove - strefa bardzo zbliżona do firmy Traficar, z wyjątkiem Rewy i Mostów zamiast Mechelinek, a od niedawna testowo rozszerzona o Żukowo i Banino.
  3. Panek CarSharing (w skrócie PanekCS) - strefa pomniejszona w stosunku do konkurentów m.in. o Kosakowo, Mechelinki/Mosty, Rewę, ale za to obejmująca Tczew czy Chwaszczyno.
  4. 4Mobility - najnowsza firma na trójmiejskim rynku, która świadczenie usług rozpoczęła w listopadzie, strefa działania obejmuje przede wszystkim dolny taras Gdańska, nieliczne osiedla na górnym tarasie Gdańska, Dolny Sopot oraz Śródmieście Gdyni.

  • Dziewięcioosoba Toyota Proace Verso to oferta CityBee. Minuta jazdy kosztuje 0,99 zł i należy do niej doliczyć opłatę 0,99 zł za każdy kilometr.
  • Elektryczny Opel Amper-a, którego wynajem kosztuje 1,49 zł za minutę jazdy (nie ma dodatkowej opłaty za kilometr), jest dostępny tylko dla kierowców, którzy mogą się pochwalić dobrą oceną jazdy spalinowymi Oplami Astra.
  • Samochody dostawcze Traficar, które można wypożyczyć w cenie 1,70 km plus opłata początkowa 2,99 zł.
Warto odnotować także firmę CityBee, która od niedawna oprócz aut dostawczych umożliwia wypożyczenie aż dziewięcioosobowej Toyoty Proace Verso. Ponieważ jest to usługa skierowana dla znacznie węższej grupy potencjalnych użytkowników, pominęliśmy ją w dalszych obliczeniach.

W naszym zestawieniu nie uwzględniliśmy też samochodów elektrycznych MiiMove, których jest zaledwie kilka sztuk, a ponadto korzystać mogą z nich jedynie użytkownicy z pozytywnymi ocenami za styl jazdy autami spalinowymi tej firmy.

Nie braliśmy także pod uwagę dostawczych samochodów Traficar, które wprowadzono z myślą o transporcie zakupów ze sklepów meblowych, a nie codziennych podróży.

Traficar od niedawna jako jedyny posiada cennik, w którym wynajem nie jest rozliczany pod względem czasu wypożyczenia, a jedynie dystansu. Na zdjęciu miejsca parkingowe pod Olivia Business Centre. Traficar od niedawna jako jedyny posiada cennik, w którym wynajem nie jest rozliczany pod względem czasu wypożyczenia, a jedynie dystansu. Na zdjęciu miejsca parkingowe pod Olivia Business Centre.

Każdy operator ma własny cennik wynajmu aut



Cena za wypożyczenie auta zależy nie tylko od operatora systemu, ale również od konkretnego pojazdu.

Traficar w ostatnich tygodniach zmienił sposób rozliczania wynajmu samochodów Renault Clio z systemu minuta plus kilometr na opłatę początkową 2,99 zł oraz 1,50 zł za każdy kilometr. Stał się zatem pierwszym operatorem "aut na minuty", który nie bierze pod uwagę... czasu podróży.

W cenniku nadal widnieje jednak pozycja płatnego postoju bez zwracania auta do systemu: w godzinach 7-23 - 15 gr za minutę, nocą - 1 gr za minutę.

MiiMove, mający w ofercie podstawowej samochody marki Opel Astra, stosuje cennik łączony: 50 gr za minutę jazdy oraz 80 gr za każdy pokonany kilometr (identyczny jak u Traficara przed przejściem na system "kilometrowy"). Postój auta w godzinach 7-22 kosztuje 15 gr za minutę, zaś nocą 1 gr za minutę.

W ostatnich dniach wprowadzono też jednorazową opłatę dodatkową za zniesienie udziału własnego przy spowodowaniu szkody, w wysokości 1,99 zł. Ponieważ jest ona nieobowiązkowa, nie uwzględniliśmy jej w naszych wyliczeniach.

PanekCS stosuje identyczny system rozliczeniowy jak MiiMove, lecz opłata jest uzależniona od konkretnego modelu samochodu:
  • Toyota Yaris: 50 gr za minutę jazdy, 80 gr za kilometr, 20 gr za minutę postoju (całodobowo),
  • Toyota Corolla: 60 gr za minutę jazdy, 80 gr za kilometr, 20 gr za minutę postoju (całodobowo),
  • Toyota C-HR: 80 gr za minutę jazdy, 80 gr za kilometr, 20 gr za minutę postoju (całodobowo).

4Mobility w Trójmieście oferuje tylko jeden model samochodu - Audi A3 Sportback. Jego wypożyczenie kosztuje 67 gr za minutę jazdy oraz 80 gr za każdy kilometr. Postój wiąże się z opłatą 16 gr za minutę przez całą dobę.

Łostowice Swiętokrzyska - Wita Stwosza/Bażyńskiego w szczycie


Pierwsza trasa, którą braliśmy pod uwagę w naszych wyliczeniach, to pętla Łostowice Świętokrzyska - rejon skrzyżowania ul. Wita Stwosza/Bażyńskiego. Założyliśmy, że będziemy poruszali się w godzinach szczytu, co zajmie nam ok. 50 minut (w teście komunikacyjnym w 2018 r. podobną trasę pokonaliśmy w czasie 52 minut) i pojedziemy możliwie najkrótszą drogą przez Morenę (Piecki-Migowo), a następnie Trasą Słowackiego i ul. Polanki.

Pozostawiając samochód w Oliwie, należy pamiętać, że nie wolno zdawać aut do systemu na prywatnych parkingach np. centrów handlowych czy kompleksów biurowych.

MiiMove rejon Olivia Business Centre na swoich mapach dodatkowo oznaczył jako strefę z zakazem zwrotu aut, podczas gdy Traficar posiada tutaj kilka miejsc wyłącznie dla swoich samochodów.

Audi A3 to samochód, który wypożyczymy w firmie 4Mobility. Granice strefy, gdzie możemy wypożyczać i oddawać samochód, jest jednak mocno ograniczona na tle konkurencji. Audi A3 to samochód, który wypożyczymy w firmie 4Mobility. Granice strefy, gdzie możemy wypożyczać i oddawać samochód, jest jednak mocno ograniczona na tle konkurencji.
W przypadku 4Mobility jako niedopatrzenie operatora traktujemy brak strefy na parkingu na węźle Łostowice Świętokrzyska. Obecnie sięga ona końca "starej" ul. Łódzkiej. W naszych wyliczeniach jako punkt początkowy dla tej firmy przyjęliśmy jednak parking na pętli.

Bezapelacyjnym zwycięzcą jazdy w korkach przy takiej trasie został Traficar, który po ostatnich zamianach taryfowych nie uwzględnia czasu przejazdu. Za pokonanie trasy o długości ok. 12 kilometrów zapłaciliśmy zatem 18 zł, do których trzeba jeszcze dodać opłatę za "trzaśnięcie drzwiami" - 2,99 zł.

13,61 zł więcej zapłacimy za taką podróż autami MiiMove oraz yarisami firmy PanekCS. Do tego należy jeszcze doliczyć nerwowe spoglądanie na zegarek, ponieważ każda minuta w korku wyceniana jest na 50 gr.

Ok. 43,10 zł zapłacimy za podróż samochodem firmy 4Mobility, gdzie również trzeba brać pod uwagę czas przejazdu. To jednak zaledwie 3,50 zł więcej od nieco mniej komfortowej toyoty corolli od PanekCS i zarazem 6,50 zł mniej od crossoverów Toyota C-HR (PanekCS), które choć są przestronne, mogą niektórym sprawiać większe trudności przy parkowaniu.

Z Południa do Oliwy. Nasz test komunikacyjny z 2018 r.



Targ Węglowy - Obrońców Wybrzeża nocą


Kolejna trasa w naszym zestawieniu zakłada nocną dziewięciokilometrową podróż z Targu Węglowego pod falowiec przy ul. Obrońców Wybrzeża. Szacujemy, że zajmie nam ona 15 minut, co nie jest wynikiem imponującym, ale w przypadku carsharingu przekraczanie prędkości wiąże się z podwójnym ryzykiem: otrzymaniem mandatu oraz pokryciem kosztów nawet pełnej naprawy auta w razie wypadku.

Szarżujesz w aucie na minuty? Spodziewaj się reprymendy


W nocnej porze cennik firmy Traficar okazuje się nieco mniej korzystny od systemu łączonego. Podróż samochodem Renault Clio będzie nas kosztowała ok. 16,49 zł, podczas gdy Oplem Astrą (MiiMove) czy Toyotą Yaris (PanekCS) - 14,70 zł.

Taniej niż Traficarem pojedziemy również corollą (PanekCS), a tylko nieco drożej od Traficara kosztować nas będzie podróż pojazdami 4Mobility - 17,25 zł.

Najdrożej zapłacimy za toyotę C-HR od PanekCS - 19,20 zł, co jest kwotą porównywalną z opłatami firm świadczących usługi przewozu osób.

Gdynia Głowna - Dworzec PKS w Gdańsku w międzyszczycie


Ostatnią z tras, którą uwzględniliśmy w naszych wyliczeniach, jest przejazd z rejonu dworca Gdynia Główna (plac Konstytucji) pod dworzec autobusowy w Gdańsku (ul. 3 Maja) pomiędzy godzinami szczytu.

Oczywiście najtaniej na tej trasie będzie nas kosztowała podróż SKM-ką (6,50 zł i 35 minut przez Sopot). Jednak w sytuacji, gdy mamy do zabrania ze sobą ciężki bagaż, samochód z carsharingu może być wygodną alternatywą.

Zakładamy, że pokonanie 22-kilometrowej trasy wraz ze znalezieniem miejsca do jego pozostawienia pod dworcem PKS (wszystkie samochody carsharingu mają opłacone miejsca w Strefie Płatnego Parkowania) zajmie nam nie więcej niż 40 minut.

  • Najtańsza w ofercie PanekCS jest Toyota Yaris.
  • Podróż Toyotą Corollą (PanekCS) kosztuje 60 gr za minutę (10 gr więcej niż Yarisem) oraz 80 gr za każdy pokonany kilometr.
  • 80 gr za minutę i 80 gr za kilometr zapłacimy wybierając Toyotę C-HR. To najdroższe auto w Trójmieście.
I tu ponownie stawka "kilometrowa" Traficara wygrywa z cennikiem uwzględniającym także czas przejazdu. Różnica jest jednak niewielka: 35,99 zł w przypadku Traficara i 37,60 zł korzystając z usług MiiMove lub PanekCS (Toyota Yaris).

41,60 zł zapłacimy, udając się na dworzec PKS toyotą corollą (PanekCS), zaś 44,40 zł - audi A3 od 4Mobility. Ponownie najdrożej kosztuje podróż toyotą C-HR (PanekCS) - aż 49,60 zł.

Traficar nieco tańszy od MiiMove i PanekCS



Z naszego zestawienia wynika, że najkorzystniejszą ofertę pochwalić się może firma Traficar. Tuż za nią uplasowały się jednak MiiMove oraz PanekCS (pod warunkiem, że wybieramy Toyotę Yaris).

Należy jednak pamiętać, że cena niekoniecznie jest jedynym czynnikiem decydującym o wyborze operatora usługi. Poza zasięgiem działania należy mieć na uwadze także komfort jazdy czy wygodę obsługi aplikacji na telefon.

Klucz-pilot w autach Traficar to rozwiązanie niemal niezawodne w porównaniu do otwierania i zamykania drzwi przez aplikację na telefon u konkurentów. Klucz-pilot w autach Traficar to rozwiązanie niemal niezawodne w porównaniu do otwierania i zamykania drzwi przez aplikację na telefon u konkurentów.
Wszystkie samochody Traficar posiadają manualną skrzynię biegów, która w ruchu miejskim jest mniej wygodna niż "automat" w autach konkurencji. Komfort jazdy np. samochodem Audi A3 (4Mobility) jest też nieporównywalnie wyższy niż przejazd autem Renault Clio.

Z drugiej strony Traficar jako jedyny wyposaża swoje samochody w kluczyk-pilota, którym bez problemu zamkniemy i otworzymy auto na postoju nawet tam, gdzie są problemy z zasięgiem sieci komórkowych, np. na parkingach podziemnych.

Pozostali operatorzy cały system obsługi auta przenieśli do aplikacji komórkowej, wymagającej ciągłego połączenia z Internetem (w przypadku MiiMove również włączonego Bluetootha).

Auta na minuty a przewóz małych dzieci


MiiMove to jedyna firma wywodząca się z Trójmiasta (Gdyni) i zarazem świadcząca usługi tylko w naszej aglomeracji. Traficar ma siedzibę w Krakowie, PanekCS oraz 4Mobility w Warszawie. MiiMove to jedyna firma wywodząca się z Trójmiasta (Gdyni) i zarazem świadcząca usługi tylko w naszej aglomeracji. Traficar ma siedzibę w Krakowie, PanekCS oraz 4Mobility w Warszawie.

Samochody wielu operatorów w jednej aplikacji



Na koniec warto zwrócić uwagę, że oprócz aplikacji poszczególnych operatorów istnieje kilka aplikacji, które pokazują dostępność wszystkich aut (a także hulajnóg czy skuterów) w naszym sąsiedztwie, co znacznie ułatwia wybór optymalnego środka transportu.

Miejsca

Opinie (245) ponad 50 zablokowanych

  • Nie prościej kupić sobie trupa za 1000zl i po prostu jeździć? (6)

    Jeździć dopóki się nie z****** Znaleźć taki co ma długie opłaty, dobić pazdzierza, oddać na zlom, i następny, i następny, i następny.

    • 16 15

    • (2)

      I co miesiac wydac kolejne 1000 i drugie tyle na OC?

      • 5 0

      • Ja miałem trzy trupy 20-letnie kupione za 600-1000zł (1)

        Jednym jeździlem 2 lata, drugim 2 lata, a trzecim 4 lata. Tymi trupami przejeździłem 8 lat aż mi całkiem nie padły. Na naprawy wydawałem mniej niż teraz gdy kupiłem sobie młodszego za 8000zl. Gdyby nie moja narzeczona, która wymaga klimatyzacji w aucie, kupiłbym sobie kolejnego trupa i wyszedłbym na tym taniej.

        • 5 1

        • Współczuję z tą klimatyzacją. Ja całe życie jeżdżę bez i jakoś żyję. Nawet w taksówce każę wyłączyć, bo ten nienaturalny zimny powiew bardzo mnie irytuje. Ale to są niestety negatywne skutki tzw. demokracji. Każdy ma prawo coś takiego mieć. Podobnie samochód. A to nie jest takie oczywiste. Za PRL było to wszystko mądrzej planowane (gorzej już z realizacją tych planów). Były kartki na samochód, jakos to wysztko było kontrolowane. Teraz w rodzinie po kilka samochodów i hulaj dusza, a miasta i trasy tak zakorkowane, ze sie nie da zyc. Nie mowiac o zanieczyszczeniu powietrza.

          • 0 5

    • Jak ktoś potrzebuje samochodu tylko raz na jakiś czas to nie

      • 0 0

    • Cześć Janusz.

      • 1 1

    • nie, jeśli cenisz swój czas

      • 5 3

  • Audi stalo się w ostatnich latach najbardziej buraczanym autem (3)

    Kiedys bmw, dzis najwieksze chamstow wybiera "audika" a Ci z wiosek dojezdzaja te pelnoletnie kopcące audiki od niemca i myślą ze to prestiz

    • 9 1

    • Ja jeżdze od zawsze AUDI (1)

      wymieniam tylko modele na nowsze bo mnie stać, a Ty ciemniaku z fiata pandy nie generalizuj swoich głupich przemyśleń bo tyle, że wylejesz swoje żale, ale na audi (choćby starą kopcącą) nigdy nie będzie Cie stać

      • 0 2

      • im większy burak tym większej kasy się dorabia?

        czy to kasa robi z ludzi buraków? u ciebie jedno chyba spotęgowało drugie.

        • 3 0

    • Ale napisz tak szczerze co Cię boli.

      Sąsiad kupił 10-letnie Audi a Ciebie nawet na to nie stać?

      • 1 0

  • (2)

    Auta Panka wyglądają obrzydliwie. Czuję się w nich jak akwizytor czipsów do sklepów monopolowych w latach 90. Niech spojrzą na estetycznie oklejone auta 4Mobility czy MiiMove.

    • 27 8

    • (1)

      Ty chcesz dojechac czy dobrze wygladac w aucie na minuty?

      • 7 1

      • Jedno i drugie!

        • 3 0

  • Ja po latach mam inną konkluzję. (2)

    Wygrywa traficar. Bo od momentu podejścia do auta i ruszenia mija mi max 10 sekund.
    MiiMove troszkę dłużej, bo niestety bluetooth potrafi zamulić.
    Panek - dramat. Każda ryska opisana, protokół, raport, niedługo będzie trzeba jechać przez stację diagnostyczną stan auta potwierdzić.
    Z 4mobility nie korzystałem.
    A jak się komuś spieszy to to drażni nieprzeciętnie.
    Czego brakuje w trójmieście?
    Tego co daje Warszawa- różnorodności aut. Skoro stać mnie na auto z carsharingu, to +/- 10gr na minucie mnie nie zbawi. A przejechać się czymś innym jest zawsze ciekawie.
    I MiiMove kiedyś wyciął mi numer- auta nie było we wskazanym miejscu. W ramach rekompensaty dali mi 5zł... A ja na zapupiu z 2ką dzieci (zanim ktoś powie - planowane dwa foteliki że sobą), gdzie do przystanku 10min, a jeździ 1 autobus na 30min. I i tak zabrali 1zl za niewykorzystaną rezerwację. Przegięcie

    • 2 1

    • Kto ci płaci? (1)

      • 0 0

      • Żona

        Jestem utrzymankiem. ;)
        P.S. - zapomniałeś zminusować mój komentarz Panie bezimienny

        • 0 0

  • Powinno to łajno być ustawowo zakazane... (1)

    ... bo ze względu na system opłat, zapierniczają tymi wozidłami po mieście jakby byli na torze F1.
    Ewentualnie założyć kaganiec 40-50kmh + automatyczny stop już na pomarańczowym.

    • 7 5

    • dobrze że właściciele aut zawsze przestrzegają przepisów, szczególnie dotyczących prędkości; bo byłoby niebezpiecznie na drogach.

      • 4 0

  • 12 Km w 50 minut :D (3)

    na rowerze bym to przejechał w 40. Ale oszczędzacie czasu w tych autach, a ile pieniędzy! Tyl;ko mi nie mówcie, że tak się spocę i co nie wszystko, bo za 5k można już spokojnie kupić rower ze wspomaganiem elektrycznym. No ale to nie ma gdzie trzymać,.ale to strach przypiąć gdzieś, a to to, a to tamto. Wymówki wymówki, a ja was mijam, jak stoicie w tych korkach.

    • 6 6

    • Rower (1)

      Muszę Ci przyznać rację. Na codzień nie jestem rowerzystą, korzystam tylko czasami z roweru a głównie komunikacji miejskiej i auta.
      Ale muszę potwierdzić, że podobna trasa jak ta pierwsza z artykułu a nawet odrobiną dłuższa zabiera około 45 minut rowerem, autem między 35 a 50 minut (zależnie od ruchu na drodze oraz dostępności miejsca parkingowego !), komunikacją około 50 minut.

      Wychodzi rowerem tak naprawdę najpewniej i wciąż w tym samym czasie podczas gdy na pozostałych środkach transportu nie przewidzisz co do minuty trasy z powodu korków, nieprzewidzianych awarii komunikacji (SKM, tramwaje etc) oraz przesiadek.

      Poza tym rowerem jest dodatkowo za darmo i ekologicznie.
      Mimo, że korzystam z roweru dość rzadko to przyznaję, że to ma największy sens w Gdańsku.

      • 1 0

      • Rowerem nie jest eklogicznie bo jak sie zmaczysz to wydychasz wiecej CO2

        • 1 0

    • Ale to akurat racja

      Jakbym miał pewnośc że nikt mi nie buchnie elektryka, to bym sobie trzasnął nawet takiego za 10 koła, a tak? Pod uczelnią, w zakładzie pracy, na dzielnicy, z piwnicy- wszędzie moim znajomym znikają rowery i to nie jakieś wypaśne, a składaki po 700 zł, więc co dopiero porządny elektryk.

      • 0 1

  • Korzystam z aut na minuty, taxi, komunikacjaja, (1)

    Jak się jedzie na większe zakupy i ma dziecko wtedy korzysta z auta na minuty. Zawsze można zakupy zostawić w aucie i iść dalej.

    • 3 0

    • Jak sie jedzie na większe zakupy i ma się dziecko

      wtedy korzysta się z prywatnego samochodu.

      • 0 1

  • przecież wygodniej jest wziąć (3)

    taksówkę albo ubera za te same pieniądze. Nie trzeba szukać samochodu, kierowca podjedzie tam gdzie chcesz.
    Znalazłem tylko potwierdzenie dla tezy, że specyficzne osoby korzystają z aut na minuty bo z wygodą i oszczędnością czasu i pieniędzy nie ma to nic wspólnego.

    • 5 9

    • Uber nie ma stalej ceny, a w taxi latwo trafic na oszusta a nie mam ochoty na analizy, ktora korporacja nie oszukuje. Wole sie przejsc nawet kilometr do samochodu. Zreszta dotychczas uzywalem trafikarow tylko w wyjatkowych sytuacjach. Ostatnio jak wlasny samochod do warsztatu dalem.

      • 2 1

    • Nie każdy chce się tłuc z Ukraińcem albo jakimś bucem ewentualnie rozmawiać z jakimś gadułą o polityce.

      • 9 7

    • specyficzne czyli chca troche poszalec i zniszczyc cudzy samochod

      • 5 1

  • drogo. mimo, że poruszam się najczęściej komunikacją to wolę mieć swoje auto. (1)

    • 46 10

    • Czasem sie przydaje. Ja w ciagu roku przejechalem sie kilka razy. Jak sie popsul tramwaj, jak oddalem swoj samochod do warsztatu, jak pojechalem do pracy rowerem a po pracy byla ulewa, jak trzeba bylo pojechac do centrum i do wyboru bylo komunikacja miejska z przesiadkami albo placic za parking. Taxi nie lubie bo nigdy nie wiem czy mnie nie oszukaja a nie mam ochoty na analizy, ktora z tysiaca korporacji nie oszukuje.

      • 2 0

  • dobrze porównać to z uberem jeszcze

    i którąś z korpotaxi

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane