• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie oszustwo: wymieniać olej, czy nie?

BaWo, Mart
25 czerwca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 15:25 (25 czerwca 2008)
Wymieniamy olej bo to konieczne dla ochrony silnika, czy dlatego że "olejowa mafia" zawróciła nam w głowach? Wymieniamy olej bo to konieczne dla ochrony silnika, czy dlatego że "olejowa mafia" zawróciła nam w głowach?

Czy miliony kierowców stały się ofiarami olejowej mafii? Czy wymiana oleju w silniku, to jedna z najbardziej szkodliwych czynności, której absolutnie nie powinniśmy wykonywać? Tak twierdzi były szef wielkiego koncernu produkującego... oleje silnikowe.



Ile kosztuje wymiana oleju?



Henk de Groot, były dyrektor holenderskiego oddziału Castrola twierdzi, że nowe oleje, jakie trafiają do silników naszych samochodów po prostu im szkodzą!

Według de Groota, olej w silniku w bardzo szybkim czasie robi się czarny od cząstek sadzy. Te cząsteczki sadzy (węgla) mają wyśmienite właściwości smarownicze i powodują, że rozgrzany olej lepiej spełnia swoje funkcje. Tak więc cząsteczki sadzy są korzystne dla pracy i osiągów silnika.

Wymiana oleju ma być olbrzymim marnotrawstwem i wielkim obciążeniem dla naszego środowiska naturalnego. Ma także pogarszać osiągi silnika. Według doświadczeń de Groota samochód po wymianie oleju "cierpi" na gorsze osiągi i większe spalanie.

To nie koniec. De Groot nazwał czołowych producentów "mafią wymieniaczy olejów". Stwierdził, że właściciele samochodów są niepotrzebnie wpędzani w koszty, bo serwisy zmuszają ich do wymiany oleju w określonym czasie.

Wypowiedź de Grota wywołała prawdziwą burzę w środowisku motoryzacyjnym.

Najbardziej oburzeni byli oczywiście przedstawiciele koncernów produkujących oleje do samochodów. A co na ten temat twierdzą praktycy?

- Z całym szacunkiem, pan de Groot opowiada po prostu głupoty. Do naszego serwisu niejednokrotnie przyjeżdżały samochody których właściciele nie wymieniali oleju, tylko go dolewali, dodając przy okazji uszlachetniacz. Po dziesiątkach tysięcy kilometrów z oleju zostawała gęsta maź, która zatykała kanały olejowe. W rezultacie silnik po prostu się zacierał. A my mieliśmy dobrze płatną pracę - śmieje się Michał Piontke z firmy JM Service, zajmującej się samochodami z USA.

Podobnie sceptycznie odnosi się do rewelacji pana de Groot Krzysztof Janisz, właściciel dużego serwisu w Pruszczu Gdańskim. Według niego stary olej między innymi źle odprowadza ciepło. W rezultacie dochodzi do przegrzania, a co za tym idzie, uszkodzenia silnika. Dotyczy to zwłaszcza nowoczesnych, wyżyłowanych jednostek napędowych.
BaWo, Mart

Opinie (58) 3 zablokowane

  • Czy ja wiem cz.2

    Samochod zazwyczaj idzie na zlom po 300-400 000 km. Po prostu sie sypie. Wplyw "mikroczastek" na zuzcie silnika...:):):):)??? Osobicie po gwarancji wymieniam co 20-30K, co i tak uwazam za przesade

    • 0 0

  • Czy ja wiem...

    Zacznijmy od tego, ze polowa wypowiedzi na forum jest pisana nieudolnke na zlecenie producentow olejow..

    • 0 0

  • (6)

    Powiem tak a propos artykułu:
    kiedyś remonty silnika robiono po około stu tysiącach kilometrów przebiegu auta, dziś auta osobowe robią po pół miliona kilometrów bez remontu jednostki napędowej. To znaczy, że lepsze materiały są obecnie, w tym oleje silnikowe.

    • 0 6

    • Leonardo

      Hahah skądś Ty te bzdury wytrzasnął?

      • 0 0

    • coooo

      mój mesiu 123 2,4 diesel ma przekulane 890 tyś bez remontu więc niemów ze stare jednostki napędowe są kiepskie

      • 3 0

    • bajki opowiadasz (3)

      ale komu te bzdury wciskasz!!!500 tys kilometrów bez napraw wszystkie auta ciekawe to co robia te masy samochodów w serwisach??
      nawet nowe na gwarancji stoja w warsztatach a to własnie dlatego ze silniki sa juz do granic mozliwosci wyrzylowane i wycisneli znich wszystko co mozna!!

      wtakim razie trzeba by wszystkie warsztaty pozamykac bo by pracy niemieli,a sklepy s czesciami tez niemaiły by komu sprzedawać.

      zawsze sieznajdzie taki co sie z ksiarzyca urwał i che sie pochwalic co ma dopowiedzenia choc niema zielonego pojecia otym co psze!!

      • 0 2

      • te mechanik

        a wiesz co to znaczy remont główny jednostki napędowej? Chyba szkoły nie skończyłeś - podstawowej.....

        • 1 0

      • mechanik, gazetę kup, telewizję pooglądaj, batonika zjedz, będzie dobrze.

        • 1 0

      • akurat podpis mechanik wcale nie zwiększa, a wręcz pomniejsza wiarygodność wypowiedzi
        POLSKI MECHANIK TO BÓL GŁOWY WŁAŚCICIELA SAMOCHODU

        • 1 0

  • Nie rozumiem po co tak często wymieniać olej. Głupota i strata pieniędzy !!!

    Miałem w życiu wiele samochodów. Jeżdżę zwykle 10 tyś na rok, olej wymieniam co 2-3 lata, leję dobrej klasy olej, przed wymianą mój olej ma barwę jasną na bagnecie, producenci by chcieli abyś olej wymieniał najlepiej co miesiąc bo z tego jest biznes. Ja wymieniam olej co ok 30 tyś km, robię płukankę silnika przed wlaniem nowego oleju, nie katuje silnika, jeżdżę raczej delikatnie. Jak ktoś ma za dużo pieniędzy to niech sobie wymienia kiedy ma ochotę, ja wolę pieniążki przeznaczyć na co innego. Nigdy nie miałem awarii silnika w żadnych aucie a miałem m.in Bmw e65, Audi a8d3, teraz jeżdżę Toyotą avensis III gen. Pozdrawiam

    • 0 0

  • nie czy,ale czy tak często (6)

    proszę o opinię,czy zasadne jest wymienienie oleju,skoro minął w czerwcu rok od poprzedniej wymiany,jednak auto przejechało zaledwie 5 tys,km w tym czasie???

    • 0 8

    • tak

      Olej w silniku ulega starzeniu na skutek choćby pary wodnej z powietrza. oleje syntetyczne dłużej trzymają parametry. Przy okazyjnych jazdach gdy w dwa lata robi się 15 tyś można właśnie taki interwał stosować. Przy olejach półsyntetycznych czy mineralnych warto wymieniać co roku. Również skrócić dystans do 10 tyś km.

      • 0 0

    • wymiana oleju

      Zelazna zasada mineralny wymieniamy co 10 tys,a syntetyk co 15 tys.i nie ma zmiluj sie.Albo dolozymy po jakims czasie do tego interesu - zaczniemy dolewac olej.Az w koncu wstawimy do komisu i zaczniemy sprzedawac nasze auto od umycia i woskowania,zeby sie podobal......nowemu nabywcy.Powiem tak,nic uzywanego.Koniec cytatu.

      • 0 0

    • dam ci rade

      kazdy olej trzeba kiedys wymienic!!!!
      NAJLEPSZa zasada to co 10-12 miesiecy. zaleznie od rodzaju(diesel,benzyna,wankl,boxer itd) ,stanu silnika oraz warunkow exploatacji(miasto trasa itd)..........srednio po 10-15 tys.

      • 0 0

    • (2)

      zdecydowanie NIE, za malo km na nim przejechales a czas pomiedzy wymiana nie ma tu nic do rzeczy, ale o szczegolach niech sie wypowiedza eksperci. Pozdrawiam!

      • 0 0

      • a na zdjeciu (1)

        ECOTEC i LOTOS bodajze 15W40 :)

        • 0 0

        • Bardzo podobny kolor mają opakowania oleju sprzedawanego pod szyldem GM czy Forda więc nie cfaniakój misiu

          • 1 0

  • Moim zdaniem.... (2)

    ...w naszym klimacie zima -15 , lato do ok 35 stopni Celsiusa/ powinno się wymieniać olej w silniku DWA razy do roku, robię to już w 4 z kolei moim auciei i nie żałuję / przeciętnie pook 150000 tys km silnik nie ''bierze oleju''

    • 0 2

    • "150000 tys"
      ale tys głupi nawet nie umiesz zapisać liczby 150 tys

      • 0 0

    • I co z tego, że po 150tys. nie bierze oleju? Przez ten czas wydałeś na olej tyle, że na nowy silnik by Ci starczyło.

      • 1 0

  • shell lube match

    Czy ja wiem czy takie oszustwo? Olej powinno się wymieniać co jakiś czas bo silnik na tym cierpi. Na stronie shella jest aplikacja Shell Lube Match, tam mozna sprawdzić jaki olej jest najbardziej optymalny dla naszego silnika, oraz jak często wymieniać aby olej zachował swe właściwości i chronił silnik.

    • 0 0

  • Filtr oleju

    Cieakwe dlaczego autor zapomnial napisac, ze de Groot zaleca regularna wymiane filtra i uzupelnianie poziomu oleju, a to spora roznica...

    • 0 0

  • MS

    U mnie w Firmie w jednym za aut nikt nie wymieniła oleju prze 50 tyś oleju efekt był taki że silnik się zatarł. Mimio że miał olej na max-a.
    Powód olej zgęstniał i zatkał kanaliki w silniku. Nie było smarowania na wszystkie podzespoły.

    Prawda jest tak auto o przebiegu ponad 200 tys. Km to już dobra skarbonka.

    • 0 0

  • zgadzam się ze wszystkimi przedmówcami

    olej wymieniać trzeba, bo m.in. w trakcie eksploatacji, szczególnie w starszej generacji silników powstają mikrocząstki spalonych węglowodorów - mają one budowę podobną do koksu, i weź sobie użytkowniku kawałek koksu i porysuj nim na kawałku metalu polanym nawet świeżym olejem - polecam taką laborkę. To tyle, aby uzmysłowić co dzieje się z olejem mineralnym po10 tyś przebiegu. Nowszej generacji oleje posiadają dodatki, które zapobiegają m. in. nadmiernemu utlenianiu oleju (czyli spalaniu = "koksik" i czarny kolor), dlatego można na nich przejechać 20 tyś km. Chciałbym tutaj wyróżnić oleje marki BARDAHL, które cechuje formuła "przyciągania biegunowego" (normalnie olej jest antystatyczny, czyli obojętny dla metalu w kwestii przyciągania ładunków). Oleje tego producenta należą do najwyższej półki jakościowej olejów i zadbał on o normy jakościowe większości marek samochodów. Jest nawet przedstawiciel www.mr-automotive.pl w naszym województwie. Polecam olej i regularne wymiany.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane