• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie oszustwo: wymieniać olej, czy nie?

BaWo, Mart
25 czerwca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 15:25 (25 czerwca 2008)
Wymieniamy olej bo to konieczne dla ochrony silnika, czy dlatego że "olejowa mafia" zawróciła nam w głowach? Wymieniamy olej bo to konieczne dla ochrony silnika, czy dlatego że "olejowa mafia" zawróciła nam w głowach?

Czy miliony kierowców stały się ofiarami olejowej mafii? Czy wymiana oleju w silniku, to jedna z najbardziej szkodliwych czynności, której absolutnie nie powinniśmy wykonywać? Tak twierdzi były szef wielkiego koncernu produkującego... oleje silnikowe.



Ile kosztuje wymiana oleju?



Henk de Groot, były dyrektor holenderskiego oddziału Castrola twierdzi, że nowe oleje, jakie trafiają do silników naszych samochodów po prostu im szkodzą!

Według de Groota, olej w silniku w bardzo szybkim czasie robi się czarny od cząstek sadzy. Te cząsteczki sadzy (węgla) mają wyśmienite właściwości smarownicze i powodują, że rozgrzany olej lepiej spełnia swoje funkcje. Tak więc cząsteczki sadzy są korzystne dla pracy i osiągów silnika.

Wymiana oleju ma być olbrzymim marnotrawstwem i wielkim obciążeniem dla naszego środowiska naturalnego. Ma także pogarszać osiągi silnika. Według doświadczeń de Groota samochód po wymianie oleju "cierpi" na gorsze osiągi i większe spalanie.

To nie koniec. De Groot nazwał czołowych producentów "mafią wymieniaczy olejów". Stwierdził, że właściciele samochodów są niepotrzebnie wpędzani w koszty, bo serwisy zmuszają ich do wymiany oleju w określonym czasie.

Wypowiedź de Grota wywołała prawdziwą burzę w środowisku motoryzacyjnym.

Najbardziej oburzeni byli oczywiście przedstawiciele koncernów produkujących oleje do samochodów. A co na ten temat twierdzą praktycy?

- Z całym szacunkiem, pan de Groot opowiada po prostu głupoty. Do naszego serwisu niejednokrotnie przyjeżdżały samochody których właściciele nie wymieniali oleju, tylko go dolewali, dodając przy okazji uszlachetniacz. Po dziesiątkach tysięcy kilometrów z oleju zostawała gęsta maź, która zatykała kanały olejowe. W rezultacie silnik po prostu się zacierał. A my mieliśmy dobrze płatną pracę - śmieje się Michał Piontke z firmy JM Service, zajmującej się samochodami z USA.

Podobnie sceptycznie odnosi się do rewelacji pana de Groot Krzysztof Janisz, właściciel dużego serwisu w Pruszczu Gdańskim. Według niego stary olej między innymi źle odprowadza ciepło. W rezultacie dochodzi do przegrzania, a co za tym idzie, uszkodzenia silnika. Dotyczy to zwłaszcza nowoczesnych, wyżyłowanych jednostek napędowych.
BaWo, Mart

Opinie (58) 3 zablokowane

  • De Groot ma chyba rację ...

    Kolega który pracuje w Danii, właśnie potwierdza opinię De Groot, a jako dowód podaje, że Duńczycy z czystej oszczędności (duże koszty utylizacji) po gwarancji w ogóle nie zmieniają oleju do końca życia samochodu (a samochody im gniją w wieku 12 lat - chlorek potasu to sprawia), tylko dolewają olej.
    Kolega przyjechał starym Oplem Vectra z Danii - dostał go prawie za darmo (autgift), w/g jego wiedzy olej nie był wymieniany od ~200000km, przyjechał nim do Polski i zaczął od wymiany oleju - olej czarny jak smoła ... , ale płynny się jak nowiutki.

    • 0 0

  • A co innego ma mówić Krzysztof Janisz skoro z tego żyje.
    Pan Janisz to by wszystko powiedział byleby tylko zarobić.
    Nie polecam tego serwisu. Naprawa miała być bezgotówkowa, płatna z OC sprawcy kolizji, a Janisz zażyczył sobie dopłaty 500zł za zlikwidowanie korozji. Dopłaciłem, a Pan Janisz z rozzbrajającą szczerością stwierdził, że korozja i tak mi znowu wyjdzie po zimie.

    • 1 0

  • Rzadziej

    Ja wymieniałem co 20-22 tysiące kilometrów. Prawie dwa razy rzadziej niż zalecano, i po 200 tysiącach facet kupił go za taką kasę że hej ponieważ nie mógł wyjść z podziwu że taki ma super silnik. Odpowiem że wymieniać ale nie tak często jak mówią. Bo mówią tak po to żeby zarobić. Chyba że ktoś jeździ jak sportowiec (czytaj debil) to wtedy musi częściej.

    • 1 0

  • pan de groot zmienia branżę (2)

    wywalili go z castrola i znalazł robote w Carmanie, więc namawia ludzi do głupoty dzieki czemu będzie zarabiał na remontach silników... hehehe spryciarz... jade wymienić olej...

    • 1 2

    • to CARMAN jeszcze istnieje?

      z tego co wiem to część z jego warsztatów została wykupiona przez Washmastera.

      • 1 0

    • to wszystko tlumaczy :)

      juz mu nie wierze

      • 1 0

  • OLEJE (2)

    Głupoty gadasz panie de Groot.Spróbuj nie wymieniać oleju w silniku,i napisz mi co się zrobiło z Twoim filtrem i ciśnieniem oleju!?

    • 0 2

    • Przecież napisał!! (1)

      Tylko tu nie napisali.

      Nigdy nie wymieniał i nic się nigdy jego wozom nie stało.

      • 0 0

      • pewnie nim nie jeździł

        • 0 0

  • A LOTOS

    A LOTOS TO DOBRY ŻEBY KOŁO OD TACZKI POSMAROWAĆ,NIE LEJCIE TEGO DO DOBRYCH SILNIKÓW

    • 0 1

  • wymieniać

    znajomy nie wymieniał oleju.i zatkały sie kanały w głowicy co doprowadziło to zatarcia wałka rozrządu a zawory musiałem wybijać młotkiem,przy okazji jak stanął w.rozrządu urwał sie pas rozrządu i jedną szczeście nie rozwaliło tłoków. stary olej zostawia spory nagar a filtr oleju nie wszystko wyłapie. zwrócie uwage że na ztarym oleju silnik trzyma wyższa temperature. nie mówiąc już jak turbina pracuje ma starym oleju a prace zaczyna od 15-16 tyś.obrotów. olej 100zł a turbina 2000zł,łatwo policzyć.

    • 0 0

  • Mój wiekowy silnik tylko przepalonego oleju nie bierze.

    Tłumaczę to tym jak mu wleję świeży ro chleje a jak stary to tak jak z ludżmi nie żre bo mu nie smakuje

    • 1 0

  • (1)

    Generalnie olej trzeba wymieniać tak jak podaje producent. Dlaczego? Odpowiedz jest w tramwajach. Dlaczego? Ludzie powinni myć się codziennie.

    • 0 2

    • hahahahaha dokladnie

      • 0 0

  • Może troche naukowego spojrzenia na zagadnienie... :) (1)

    Witam wszystkich zainteresowanych tym tematem...

    Ogólnie nie ma racji ten kto mówi że po co wymieniać olej i ten co mówi że trzeba wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Prawda jak zawsze jest po środku. A teraz uzasadnienie.

    Obecne oleje na rynku z powodów wielu dodatków do bazy oleju są bardzo agresywne i mają za zadanie wprowadzić do części mechanicznych pierwiastki zwiększające odporność na zatarcie ale przy okazji zwiększają ich korozje oraz intensywne płukanie. I korozja to nie tylko ogólnie znane "rdzewienie" :) jest to ogólne pojęcie niszczenia materiałów.

    Według badań prowadzonych na Politechnice Gdańskiej przez znanego doktora tej uczelni dochodzimy do wniosku, że olej młody jest najgorszym "smarowidłem" do smarowania czegokolwiek. Jest to w zasadzie ciecz agresywna przez pierwsze 3000 km. Jeśli ktoś chce proszę wymieniać olej co 3000 km i ciekawe jak kto długo pojeździ :)

    Idąc dalej tym tropem dopiero po tym przebiegu olej można nazwać dojrzałym i w pełni wartościowym olejem. Jeśli jest czarny np jak w dieslach nie znaczy to że jest zużyty :)

    Tak naprawdę powinniśmy wykonywać test żywotności oleju co jakiś czas i dopiero po zmniejszeniu się ilości dodatku myjącego (test bibułowy) oraz zwiększeniu ilości cząstek stałych wynikających z procesów naturalnych zużyciowym w silniku takich jak (Fe, Al, Cu, itd) dopiero wtedy powinniśmy wymienić olej. Tak się robi w przypadku firm logistycznych (dużych). Do ciężarówek wlewa się znacznie większe ilości olejów a zwiększenie przebiegu o 50% na jednej wymianie oleju wprowadza znaczne oszczędności).

    Sam tylko z praktyki na własnym pojeździe nie staram się przekraczać 150% zalecanego przebiegu na wymianie oleju.

    Skutki:
    - zmniejszenie zużycia paliwa
    - mniejsze koszty eksploatacyjne
    - zmniejszenie zużycia połączeń ruchomych oraz pary tłok-cylinder poparte regularną kontrolą (bez rozbiórki)

    Jest jeszcze wiele argumentów popierających tezę, że koncerny naftowe chciałyby byśmy wymieniali ojej jak najczęściej, gdyż po prostu na tym zarabiają i o to w tym wszystkim chodzi... :)

    Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji może ktoś ma inne argumenty... :)

    • 7 0

    • super się napisałeś, ale olej nie tylko smaruje, ma też inne zadania, chłodzi, wygłusza, itd

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane