- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (220 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (244 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (148 opinii)
Wiosną ruszy budowa zwodzonego mostu w Przegalinie
W marcu 2011 roku ruszy przebudowa dwóch śluz wodnych w Przegalinie. Do maja 2012 r. powstanie tam most zwodzony. Podczas prac nie będzie utrudnień w ruchu dla kierowców.
Pierwsza z nich, śluza północna, niedziałająca od początku lat 90., po przebudowie przestanie pełnić funkcję mostu. Przęsło, po którym dziś poruszają się samochody, zostanie rozebrane. Śluza zamieni się w miejsce dostępne wyłącznie dla pieszych. Projekt przewiduje tam również wykonanie punktu widokowego. Aby przejechać na drugą stronę kanału, samochody pojadą nową drogą, która pobiegnie po wale przeciwpowodziowym - tuż obok nieczynnej śluzy.
Druga, południowa śluza, przejdzie większą metamorfozę. Tuż obok niej powstanie most zwodzony z przęsłem o długości ok. 18 m, które będzie unosić się pod kątem 70 stopni. Jego otwarcie będzie trwało ok. 1,5 minuty. W ramach prac na południowej śluzie będzie prowadzona też rozbiórka mostu tymczasowego.
- Chętnych na realizację tego zadania poznamy jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Budowa ruszy, jak tylko puszczą lody - w marcu przyszłego roku. Inwestycja potrwa co najmniej do maja 2012 r. - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.
Utrudnień w ruchu nie będzie. - Auta będą mogły podczas budowy poruszać się po starym moście. Gdy budowa zostanie ukończona, wjadą na zwodzony obiekt. Wtedy wykonawca przystąpi do rozbiórki starego mostu - zapewnia Kotłowski.
Kto będzie pełnił nadzór nad nową przeprawą w Przegalinie? - Most zwodzony obsługiwać będzie nasz pracownik. Natomiast śluzą zajmie się osoba wytypowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Otwieranie i zamykanie mostu będzie wykonywane z pobliskiej wieży sterowniczej - wyjaśnia Marian Werner, kierownik działu inwestycji w gdańskim ZDiZ.
Przebudowa śluz w Przegalinie finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt wpisuje się w Program Operacyjny Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka", z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" wynosi ok. 82 mln zł.
Ile dokładnie będzie kosztować przebudowa dwóch śluz na wschodzie Gdańska, jeszcze nie wiadomo, trwa bowiem procedura wyłaniania wykonawcy.
Most w Przegalinie nie rozwiąże jednak wszystkich problemów komunikacyjnych mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Najważniejsza dla nich byłaby budowa mostu, który zastąpi istniejącą przeprawę pontonową w ciągu ul. Sobieszewskiej . Kiedy tam rozpoczną się prace? - Gotowy jest już projekt, powstanie tam dwuklapowy most zwodzony. Inwestycja nie ruszy jednak szybciej, niż po 2012 r. - przyznaje Kotłowski.
Pod koniec XIX w. w ramach realizacji programu inwestycyjnego - przekop ujścia Wisły - projektanci postanowili odgrodzić śluzą Wisłę Gdańską (dzisiaj Martwą Wisłę). Najlepszym miejscem do tego celu okazał się północny cypel w miejscowości Przegalina. Wzniesiona tam śluza, obecnie nieczynna, nazywana też śluzą północną, służyła do późnych lat 70. Wtedy wybudowano tuż obok nową śluzę - południową.
Stan północnej śluzy w ciągu kilkunastu lat pogorszył się. Stąd w 1992 r. podjęto decyzję o wyłączaniu jej z eksploatacji. Zaś w latach 1995-99 w awanporcie górnym (wschodnim) śluzy północnej usypano wał przeciwpowodziowy - zabezpieczono tym samym tereny znajdujące się nad Martwą Wisłą.
Od 1905 r. aż do lat 70-tych po moście nad śluzą jeździły też pociągi Gdańskiej Kolei Dojazdowej, które zmierzały do Świbna. Tam przeprawiane były na promie kolejowym (do ok. 1955 r.) przez Wisłę do Mikoszewa i dalej jechały do Stegny i Sztutowa.
Miejsca
Opinie (71) 5 zablokowanych
-
2010-12-08 11:29
1. Przy bramie Krowiej 2. z Ołowianki 3. Przy bramie Zielonej, 4. blisko Targu Rybnego
Przydałyby się mosty zwodzone. Lecz to miasto i ci decydenci nie rozumieją potrzeb mieszkańców. Pozostaje się przyzwyczaić do takiego stanu tak jak do krótszej nogi i iść z tym i kuśtykać.
- 3 1
-
2010-12-08 11:35
jak pociągi i samochody jeżdżą PO ŚLUZIE?
myślałem, że PRZEZ śluzę pływają statki ... ale pewnie niedouczony dziennikarz wie lepiej
- 3 0
-
2010-12-08 11:50
Ja tego nie czaje. (2)
Pierwsza z nich, śluza północna, niedziałająca od początku lat 90., po przebudowie przestanie pełnić funkcję mostu. Przęsło, po którym dziś poruszają się samochody, zostanie rozebrane...NIE KUMAM CZEMU..jaki sens zamykac ta droge dla aut..przeciez w razie powodzi byla to jakas alternatywa aby uciec z tamtego terenu.jeden most nie wystarczy....jakas zupelna bezmyslnosc urzednicza chyba .bo jak to racjonalnie wytlumaczyc...
- 5 1
-
2010-12-08 13:06
To takie Gdańskie myślenie...
zamiast zabezpieczać miasto w przypadku klęski, wojny, kryzysu, w jakieś alternatywne rozwiązania w razie czego (takie rozwiązania nie zawsze zwracają się ekonomicznie), podczas klęski zostanie nam tylko modlitwa.
- 1 0
-
2010-12-08 13:12
Chyba nie wiesz o czym mówisz
Przyjrzyj się temu zdjęciu satelitarnemu to może zrozumiesz że ten most jest tam zupełnie niepotrzebny. Śluza północna jest już nieczynna. Chcą przesunąć drogę na wał i to nie jest głupie.
Jak nie znasz tego miejsca to nie wypisuj głupot.- 0 0
-
2010-12-08 12:16
BRAWO!!!!!
- 2 0
-
2010-12-08 14:01
Adamowicz ! włodarzu Gdańska
Wremontuj torowisko na Lenartowicza i Siennickiej. tam twoje rzęchy z dortmundu roznoszą osiedle. Tramwaj potrzebuje równych szyn a nie wertepów.
- 5 0
-
2010-12-08 14:02
''Inwestycja nie ruszy jednak szybciej, niż po 2012 r.''
słowa Kotowskiego brzmią strasznie.czyli w ogóle go nie wybudują skoro po 2012 nic nie ruszy...?????????
- 1 0
-
2010-12-08 14:03
ale może przed ruszy;)
buhehehe
- 1 0
-
2010-12-08 14:11
a kiedy most w sobieszewie. kiedy ścieżki rowerowe? hmmm? ale i tak dobrze że coś sie dzieje w inwestwaniu w turystyke i drogi morskie.sobieszewo to perełka trochę zapomniada przez gdańsk ale jakże piękna.moim zdanie po 100 kroś przewyższa swym urokiem sopot.
- 5 0
-
2010-12-08 15:04
A co ze zwodzonym mostem w Sobieszewie?
Czas ożywić Wyspę Sobieszewską, bo wyglądda gorzej jak po II wojnie światowej.
- 7 0
-
2010-12-08 15:25
To prawie pięknie ! Ale prawie robi wielką róznice...
Dla tego zróbcie najpierw jednak wiadukt, tunel, zamiast pontonowego mostu.
Bo bez tego to zapomnijcie o turystach,żaglówkach i atrakcyjności Pętli Żuławskiej.- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.