- 1 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (136 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (240 opinii)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Drogie auta będą jeszcze droższe (265 opinii)
Wiosną ruszy budowa zwodzonego mostu w Przegalinie
W marcu 2011 roku ruszy przebudowa dwóch śluz wodnych w Przegalinie. Do maja 2012 r. powstanie tam most zwodzony. Podczas prac nie będzie utrudnień w ruchu dla kierowców.
Pierwsza z nich, śluza północna, niedziałająca od początku lat 90., po przebudowie przestanie pełnić funkcję mostu. Przęsło, po którym dziś poruszają się samochody, zostanie rozebrane. Śluza zamieni się w miejsce dostępne wyłącznie dla pieszych. Projekt przewiduje tam również wykonanie punktu widokowego. Aby przejechać na drugą stronę kanału, samochody pojadą nową drogą, która pobiegnie po wale przeciwpowodziowym - tuż obok nieczynnej śluzy.
Druga, południowa śluza, przejdzie większą metamorfozę. Tuż obok niej powstanie most zwodzony z przęsłem o długości ok. 18 m, które będzie unosić się pod kątem 70 stopni. Jego otwarcie będzie trwało ok. 1,5 minuty. W ramach prac na południowej śluzie będzie prowadzona też rozbiórka mostu tymczasowego.
- Chętnych na realizację tego zadania poznamy jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Budowa ruszy, jak tylko puszczą lody - w marcu przyszłego roku. Inwestycja potrwa co najmniej do maja 2012 r. - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.
Utrudnień w ruchu nie będzie. - Auta będą mogły podczas budowy poruszać się po starym moście. Gdy budowa zostanie ukończona, wjadą na zwodzony obiekt. Wtedy wykonawca przystąpi do rozbiórki starego mostu - zapewnia Kotłowski.
Kto będzie pełnił nadzór nad nową przeprawą w Przegalinie? - Most zwodzony obsługiwać będzie nasz pracownik. Natomiast śluzą zajmie się osoba wytypowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Otwieranie i zamykanie mostu będzie wykonywane z pobliskiej wieży sterowniczej - wyjaśnia Marian Werner, kierownik działu inwestycji w gdańskim ZDiZ.
Przebudowa śluz w Przegalinie finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt wpisuje się w Program Operacyjny Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka", z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" wynosi ok. 82 mln zł.
Ile dokładnie będzie kosztować przebudowa dwóch śluz na wschodzie Gdańska, jeszcze nie wiadomo, trwa bowiem procedura wyłaniania wykonawcy.
Most w Przegalinie nie rozwiąże jednak wszystkich problemów komunikacyjnych mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Najważniejsza dla nich byłaby budowa mostu, który zastąpi istniejącą przeprawę pontonową w ciągu ul. Sobieszewskiej . Kiedy tam rozpoczną się prace? - Gotowy jest już projekt, powstanie tam dwuklapowy most zwodzony. Inwestycja nie ruszy jednak szybciej, niż po 2012 r. - przyznaje Kotłowski.
Pod koniec XIX w. w ramach realizacji programu inwestycyjnego - przekop ujścia Wisły - projektanci postanowili odgrodzić śluzą Wisłę Gdańską (dzisiaj Martwą Wisłę). Najlepszym miejscem do tego celu okazał się północny cypel w miejscowości Przegalina. Wzniesiona tam śluza, obecnie nieczynna, nazywana też śluzą północną, służyła do późnych lat 70. Wtedy wybudowano tuż obok nową śluzę - południową.
Stan północnej śluzy w ciągu kilkunastu lat pogorszył się. Stąd w 1992 r. podjęto decyzję o wyłączaniu jej z eksploatacji. Zaś w latach 1995-99 w awanporcie górnym (wschodnim) śluzy północnej usypano wał przeciwpowodziowy - zabezpieczono tym samym tereny znajdujące się nad Martwą Wisłą.
Od 1905 r. aż do lat 70-tych po moście nad śluzą jeździły też pociągi Gdańskiej Kolei Dojazdowej, które zmierzały do Świbna. Tam przeprawiane były na promie kolejowym (do ok. 1955 r.) przez Wisłę do Mikoszewa i dalej jechały do Stegny i Sztutowa.
Miejsca
Opinie (71) 5 zablokowanych
-
2010-12-08 08:21
A MOST W SOBIESZEWIE?!.... (1)
Bardziej bym się ucieszyła, gdyby postanowiono w końcu wymienić most pontonowy w Sobieszewie, ten twór nie z tej epoki - archaiczne połączenie Wyspy Sobieszewskiej ze stałym lądem. Sobieszewo jest miejscem chętnie odwiedzanym przez turystów, zarówno polskich, jak i zagranicznych, a na wstępie wita ich "most-horror". Ale i tak dobrze, że coś nowego się buduje.
- 19 1
-
2010-12-08 16:54
A moim zdaniem to atrakcja
Pozwala poczuć czas, jak wojska na Berlin szły zdobywając przyczółki na drugim brzegu....
- 1 0
-
2010-12-08 08:26
Obok śluzy ?
hmmm most powstanie dokładnie nad śluzą takie małe sprostowanie :)
- 2 2
-
2010-12-08 08:45
(8)
Gratuluję redakcji - świetny artykół !
Mam nadzieję że mosty nigdy nie powstaną , a co więcej - powinno się zlikwidować przeprawy istniejące !
Zdziwieni ?
Z wyspy sobieszewskiej zrobił bym wydzielone mniejsce do wyrzucania żuli i patoli z Gdańska bez możliwości wydostania się z tamtąd i do tego poszerzyłbym tory wodne i postawił straże aby zule niewychodziły z wyspy na Gdańsk...- 4 16
-
2010-12-08 08:47
Rozumiem, że miejsce dla siebie juz wybrałeś?
- 7 0
-
2010-12-08 09:36
Buj się Boga
Juziek
- 4 0
-
2010-12-08 09:39
popieram - wyspa skazańców
takie małe alkadraz , trędowaci
- 0 6
-
2010-12-08 09:45
Józek skocz po wózek!!!
... i skończ w końcu chociaż podstawówkę!!!
- 5 0
-
2010-12-08 09:50
Ciebie józek bym pierwszego tam umieścił.
- 2 1
-
2010-12-08 12:59
Przecież już tak jest!!! (1)
- ośrodek dla ociemniałych,
- szkoła specjalna,
- trzy domy dziecka,
- dom pomocy społecznej,
- ośrodek dla shizofreników (powstał w tym roku)
- w melisie mamy warsztat terapii zajęciowej- 1 1
-
2010-12-08 13:01
zapomniałem o
- ośrodku dla bezdomnych w Przegalinie- 2 1
-
2010-12-09 11:16
naucz sie najpierw ortografii jak piszesz na forum publicznym
- 0 0
-
2010-12-08 09:15
ZNÓW NAS "ZWODZĄ"?
- 8 1
-
2010-12-08 09:37
tunele są w modzie !
może tunel zamiast mostu zwodzonego - a tak w ogóle to kanał zasypać wylać ulicę a ryby z kanału na wigilię i temat załatwiony.
- 0 2
-
2010-12-08 09:53
A most w Sobieszewie ????? (1)
Znowu interes garstki ludzi ( żeglarzy ) wygrał z interesem wszystkich mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej .Chyba Budyń wybiera się jachtem na Zalew Wiślany, lecz zapomniał że ma do pokonania wcześniej most w Sobieszewie który podobnie jak most w Przegalinie blokuje ruch jachtów.
- 7 1
-
2010-12-08 13:03
Zapomniałeś że ten most jest zwodzony :)
Tak więc spokojnie pociągnie jeszcze i ze sto lat. Przecież tyle kasy wykłada się co roku na remonty tego mostu że szkoda się go pozbyć ;)- 0 0
-
2010-12-08 10:17
a gdzie droga rowerowa wzdłuż Wisły?
dlaczego nie ma jej na wizualizacji?
Byłaby to znacząca atrakcja lokalna i międzynarodowa- 4 0
-
2010-12-08 10:19
Co na to wszystko M@ciej G. ?
- 0 0
-
2010-12-08 10:33
(1)
MOST MIĘDZY ŚWIBNEM A MIKOSZEWEM!!!!!!!!
- 6 0
-
2010-12-08 11:24
hehe. nierealne. Ciut większa odległość
- 0 0
-
2010-12-08 11:25
dla jasności
Most w Przegalinie jest bardzo wygodnym dojazdem do przeprawy przez Wisłę w Mikoszewie-Świbnie. Dojazd do niego też nie jest zły. Jedynym kłopotliwym odcinkiem jest ulica Przegalińska. Faktem jest, że nie ma tak uroczych widoków jak przejazd przez wyspę Sobieszewska.
W razie budowy mostu zamiast przeprawy pontonowej w Sobieszewie, most w Przegalinie będzie bardzo eksploatowany. Nie mniej można mieć nadzieje, że wybudowanie nowoczesnego mostu zwodzonego w Przegalinie otworzy oczy wielu użytkownikom pragnącym dojechać do Stegny, do Sztutowa.
Gdyby nie anty-morska polityka kolejnych rządów ruch barek rzecznych przez śluzę przegalińską w kierunku portów Gdańska i Gdyni byłby utrzymany na poprzednim dosyć znacznym poziomie. A to już zmusiłoby PKP do pracy a nie do pilnowania swoich stołków.- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.