• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • Macieju Naskręt zastanów się zanim takie bzdury wysmarujesz (1)

    Ten kretyn w dostawczym ma 100% winy, a na miejscu poszkodowanego bym do ciebie przyjechał z awanturą.

    • 55 0

    • Firmy przynoszące straty

      Zaraz pomniejszą wypłatę odszkodowania z oc sprawcy - stwierdzając też winę osobówek. Bo w tym kraju łupi i wykorzystuje się zwykłego spokojnego obywatela, a cwaniaka, kombintatora się gloryfikuje. Zamiast napisać, że idiota w dostawczaku zawinił dać mu mandat, to ciągnie się dalej temat szukając winy wszędzie w koło. Odnoszę wrażenie, że to ktoś z Gdańskiej rodziny na W .. lub z Sopockiej na T ... jechał tym busem stąd cała "awaryjna nagonka"

      • 3 0

  • (1)

    Na kursach takiego czegoś nie uczą, że należałoby włączać awaryjne światła w takich przypadkach, zacznijmy od tego że niczego nie uczą poza schematem jak zdać egzamin... Przydałyby się dwie godziny kursu doskonalenia jazdy w ramach podstawowego kursu.

    • 6 2

    • Dopóki nie zmieni się sposób egzaminowania, żadne nauczanie nie pomoże.

      • 2 0

  • Dajcie spokój z takimi radami

    CO mają do bezpieczeństwa włączone awaryjki samochodu stojącego w środku korka? Jeśli już, to ostatni powinien włączyć, a to też niewiele daje, bo taki koleś z dostawczaka pisał pewnie SMS, albo grzebał w radiu, czy tam szukał czegoś interesującego w kabinie. Wszystko, by nie patrzec na drogę. W takiej sytuacji żadne światła nie pomogą. Ewentualnie jakiś dźwiękowy system ostrzegania, że w tunelu jest korek, lub tablice świetlne (są chyba zainstalowane?)

    • 23 1

  • W Gdansku sie zaczyna.

    W Gdansku sie zaczyna marazm, taki jak w Gdyni.

    • 0 3

  • jakie orły, jakie wnioski :D

    A zamknięty całkiem tunel nie zapobiegłby wypadkowi w tunelu? Zapobiegłby
    A gdyby kierowca tego dnia nie wsiadł do busa? Również
    A gdyby kierowca tego dnia jechał busem autonomicznym? Również

    W tym samym toku myślenia:
    Wiecie, co jest największym powodem rozwodów? Małżeństwo. Przecież jakby nie było małżeństwa, nie byłoby rozwodu :D

    Wszystko na kogoś postronnego zwalić. Nie to, że brak jest systemu ostrzegania w tunelu, nie to, że 24/7 jest tam monitoring i można nadać komunikaty, tylko to, że kierowca (i to poszkodowany!) nie włączył awaryjnych...

    • 36 0

  • Ograniczenie prędkości, nakaz zachowania określonego odstępu nie wystarczy? (3)

    No k... bez jaj

    • 22 0

    • Człowieku, jaki odstęp (2)

      Wg przepisów, każdy tam stojący powinien zachowac 50m odstępu PORD Art. 19 ust.4. Myśłisz, że ludzie o tym wiedzą?

      • 0 3

      • Człowieku, zastanow sie co piszesz, że nie wiedzą??? (1)

        ZAWSZE musisz jechać tak żeby mieć szanse na wyhamowanie, w szczególności że tu mówimy o "zwykłym" korku a nie o ew nagłym wypadku samochodu jadącego z przodu.

        • 0 2

        • Przepisu nie przeczytał, ale już charczy

          Ten przepis mówi, że podczas zatrzymania, POMIĘDZY pojazdami ma być 50m. Więc tworzysz okazję, żeby podjechać do przodu jak widzisz, że ktos z tyłu zapierdziela. Tego co przywalił pomijam, bo to debil któremu powinni zabrać prawko

          • 1 0

  • (1)

    Próba zrzucenia całej odpowiedzialności na kierowce, a przypominam, że w tunel jest monitorowany przez specjalnie zatrudnionych ludzi i posiada systemy ITS, które maja zapewnić odpowiednią informację dla kierowców!!! Mamy XXI wiek, a zarządzanie ruchem jak w Afryce. Niech Zdiz sie obudzi i weźmie odpowiedzialność.

    • 18 4

    • Zobacz

      Sobie kiedyś co się dzieje jak zamknięty jest jeden z pasów tunelu ( X na sygnalizatorów wjazdowym) - połowa kierowców nawet tego znaku świetlnego nie widzi...

      • 2 0

  • Wystarczyło patrzeć na drogę a nie w papiery dostaw

    • 20 0

  • tylko policja z palą nad głową nauczy Polaka jazdy. (1)

    albo manadaty w ojro w wysokości jak za granicą

    • 10 1

    • Pałą to trzeba traktować ustawodawcę za takie badziewne przepisy dot. egzaminowania i nauki jazdy

      • 0 0

  • No kierowco meganki teraz już wiesz że to twoja wina

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane