• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • Od dzisiaj stojąc w korku ... (2)

    ... czy na światłach, wyganiam żonę w kamizelce i z trójkątem za auto, sam zaś włączam awaryjne, przeciwmgłowe i dzeonię na policję - szkoda tylko gdy jakiś debil mi żonę rozjedzie - ale to będzie wina tych z przodu co stworzyli zagrożenie znaczy korek, ja i kierowca dostawczaka bedziemy mieli czyste sumnienie.

    • 3 2

    • Dobre! Tylko po co chcesz jej dać kamizelkę ? (1)

      Pozbędziesz się baby z domu na zawsze! Tylko miejsce na łostowicach niech sobie zarezerwuje!

      • 1 0

      • Bo bo bo ....śnieg

        By ją lepiej widział i celował w nia

        • 0 0

  • Trochę nie mądry tytuł (27)

    Bo czujność też mogła zapowiedz wypadkowi, tak samo jak ostrożność i bezpieczna jazda. Może też szerszy tunel.

    • 388 16

    • Heh . . . (3)

      Podobnie chciałem zatytułować swoją wypowiedź - trochę głupi art. - próbujący winę za kolizje w jakimś stopniu przeżucić z kierowcy auta, dostawczego na kierowców w korku. Pisząc bzdury, że to im brakuje rozwagi, że to oni mogli zapobiec zdarzeniu - nie popierając tego przepisami a jedynie "zasadami współżycia społecznego". Nie pisząc nic o zachowaniu odległości od auta poprzedzającego (nie ważne czy w ruchu czy nie) którą stojący w korku zachowali - z wyjątkiem busa, nie pisząc nic o prędkości - która wnioskuję po nagraniu nie była przepisowa. Winy moralnej i prawnej w tym wypadku nie można przerzucać na poszkodowanych.

      • 28 2

      • Widać po komentarzu (1)

        mało jeździsz. Przepisy ruchu drogowego są często skutkiem przejścia od dobrej praktyki do obowiązku wynikającego z prawa. Można znaleźć kilka innych takich sytuacji drogowych. I pytanie- dlaczego obsługa tunelu nie podała komunikatu na tablicach, bo chyba po to one są.

        • 1 1

        • Może i mało ...

          Aktualnie robie około 1000 km miesięcznie, przez 2 lata robiłem ok. 4000 km miesięcznie, myślę, że nie jest to dużo, ale kierowcy powinni stosować się i odpowiadać według Kodelsu Ruchu Drogowego. A nie według widzimi się kogoś kto dużo (zawodowo) jeździ i się wiecznie spieszy. Oczywiście można było zrobić wiele by nie doszło do kolizji, ale to sprawca ponosi 100% odpowiedzialności za to zdarzenie.

          • 0 0

      • widzisz teraz czego to ludzie nie zrobią dla odrobiny pieniędzy

        brak kręgosłupa moralnego
        albo mobbing w pracy,
        pewnie też dla pieniędzy
        czyli zwykła prostytucja w trojmiasto.pl

        • 6 1

    • COOO to auto za mną nie widzi że zwalniam ? nie widzi nic ? (2)

      musi mieć awaryjne na poprzedzającym pojeździe by w niego nie wjechać ???

      samochód dostawczy który jest wyższy i widzi więcej niż osobówka i nie widział że przed nim stoi sznur aut ????

      a druga sprawa janusze stoją na prawym a lewy cały pusty bo przecież jazda na "suwak" w polsce to przestępstwo wg. niektórych kierowców ... po.........

      • 13 5

      • pancerna mgła go owiala (1)

        • 2 2

        • schowaj się

          POpleczniku kremlowskich struktur.

          • 0 2

    • Tytuł skazujący kierowcę osobówki (3)

      Póki co nie ma obowiązku i żadnego takiego zapisu w przepisach ruchu drogowego o włączamiu świateł awaryjnych przy dojeżdżaniu do korka . I nie widzę tu ani kszty winy osobówki . Wina leży tylko i wyłącznie po stronie dostawczaka . Nie zachował bezpiecznej odległości , uderzył w tył pojazdu ( wtedy jest zawsze wina tego z tyłu , no chyba że auto z przodu by zjechało i uderzyło te z tyłu ) i nadmierna prędkość co widać na załączonym filmie . Nie ma co dywagować i się dłużej rozwodzić . Winny jest kierowca auta dostawczego i koniec tematu . A pan redaktor niech się zapozna z przepisami ruchu drogowego i wtedy szuka sensacji której tu po prostu nie ma .

      • 74 1

      • (1)

        Przeciez trojmiasto pl to barany

        • 17 1

        • to matoły

          i nędza intelektualna

          • 3 1

      • To są dzisiejsze pismaki.Zamiast stać w obronie poszkodowanego to jeszcze go obsmarują.Ja bym za ten artykuł prokuratora redaktorkowi nałożył,a samemu poszkodowanemu radzę założyć sprawę w sądzie za ten artykuł.Może jeden z drugim zapłaci zadośćuczynienie to może się odechce takich praktyk.

        • 16 3

    • i gumowe ściany i poduszki na zderzakach ... (1)

      • 19 2

      • i zasmażka

        • 2 2

    • (2)

      dziwne osobówka mogła sie zatrzymać dostawczak już nie... Jaki morał z tego? Osobówka jechała wolno dostawczak zapier..... i tyle w temacie. Wina jak dla mnie dostawczaka

      • 56 2

      • (1)

        Pewnie poprzedzające wysokie pojazdy zasłoniły widok kierowcy dostawczaka.

        • 9 0

        • i jeszcze drzewa

          i krety tunelowe

          • 11 1

    • (1)

      tytuł w stylu: Gdyby babcia miała wąsy...

      • 34 5

      • to jest artykuł o komentarzach do artykułu

        a za tydzień będzie artykuł o komentarzach do artykułu o komentarzach

        większego dna to chyba tylko w RussianTimes i TVP szukać

        • 9 0

    • Gdyby kierowca patrzył na jezdnię , a nie dłubał w telefonie , nie było by powyższego zdarzenia (2)

      j w

      • 52 1

      • stracił zasięg w telefonie

        • 4 0

      • I przede wszystkim gdyby jechał z przepisową prędkością..

        • 25 2

    • Tablice o zmiennej treści powinny ostrzegać o korkach w tunelu.

      Co robiła w tym czasie obsługa tunelu? Wina w dużym stopniu leży po ich stronie.

      • 12 4

    • Dokładnie (1)

      Gdyby kierowca dostosował prędkość do warunków i przepisów ruchu drogowego i nie patrzył w smartfona nie byłoby problemu.

      • 103 3

      • jest w tym sporo prawdy...

        zazwyczaj jeżdżę osobówką więc nie bardzo widzę co dzieje się w kabinie ciężarówki czy dostawczaka.
        Jednak ostatnio maiłem okazję podróżować autokarem po autostradzie A1. Jestem w szoku - kierowcy "zawodowi" większość z telefonem przy uchu, część grzebiących w telefonie, a było 3 takich co na legalu film w kabinie oglądali z laptopa/tabletu... DRAMAT!

        • 28 1

    • bardzo niemadry

      Robienie z ofiary winnego wypadku.
      Na drogach jest swiatel jak na dyskotece a myslenia I tak nic nie zastapi...

      • 46 2

    • NIEMĄDRY

      Jaki? NIEMĄDRY. "NIE" z przymiotnikami piszemy łącznie panie "mądry"

      • 12 8

    • Były włączone światła stop

      Na filmie widać, że ostatnie auta miały włączone światła STOP. Więc awaryjne na niewiele się by tutaj zdały. A może kierowca z założenia myślał, że wbije się na lewy pas, bo po co czekać w korku.

      • 40 2

  • A może ktoś odpowiedzialny, obserwujący ruch powinien nacisnąć przycisk i zapaliłyby się światła ostrzegawcze informujące, że w (1)

    Wszystko zwalić na kierowców? Omijanie dziur wybijających wahacze, unikanie idiotów pędzących na óslep i jazda do przodu z obserwacją zagrożeń z tyłu na prawym pasie? Za co płacimy zarządcom, policji i straży miejskiej? Za wypłaty widać i tylko za ich wypłaty. W dniu dzisiejszym minałem pięciu kierowców jadących bezmyślnie i wszyscy rozmawiali przez telefon trzymany w ręku. Halo! Służby czas się ogarnąć!

    • 1 0

    • Dokładnie!!!

      • 0 0

  • Po niemieckich autostradach akurat mozna sie uczyc (6)

    tam kazdy iedy zbliza sie do korku wlacza szybko awaryje, ostrzegajac innych ze cos sie dzieje i kazdy zwalnia. ale u nas nie. u nas kierowcy długo nie naucza sie jezdzic tak jak powinni kiedy prawko dostaje sie jak cukierki

    • 3 7

    • (2)

      Tak, tak oczywiście. Tylko dlaczego u nas kierowcy na niemieckich blachach już tacy idealni nie są

      • 1 1

      • Bo to nasi handlarze rupieciami.

        • 0 0

      • Bo to Polacy z Rajchu na gościnnych występach.

        • 1 1

    • Teren zabudowany to nie autostrada

      Prędkości w obszarze zabudowanym nie wymagają dodatkowego ostrzegania, wystarczy świało stop i skupienie uwagi na drodze, a nie na telefonie.

      • 2 1

    • Włącz myślenie.

      • 1 0

    • A Ty czego w Niemczech się nauczyłeś?

      • 1 0

  • lewy pas był prawie pusty?

    • 0 0

  • Gdyby gdyby gdyby...uwielbiam gdybanie

    • 0 0

  • Pewnie gadał prze komórkę.

    Daję 120% pewności.

    • 0 0

  • MOże zdążysz włączyć awaryjne...

    jeśli zdążysz zahamować.

    • 0 0

  • ludzie migaczy nie używają mimo że są pod reką, a co dopiero świateł awaryjnych do których trzeba się pofatygować

    • 1 0

  • Durni nie wpuszczać do tunelu

    Ślepi durnie nie powinni jeździć dostawczakami. W tunelu jest MAX. 70 km/h. To nie autostrada do ciężkiej cholery.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

BMG Goworowski to trójmiejski przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane