• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • Dobre

    Kontener skoszony pan kierownik z RTV poleci z kosztami dobrze teraz chlopakom dowala adresów za śmieszne pieniądze żeby zarobić brak słów a takich jak ten z dostawczaka więcej w RTV nie szanują dobrych kierowcow brak szacunku wstyd mi nie jest szkoda

    • 0 0

  • Komentarz

    Dostawa z euro rtv- cały elektro sprzęt po tej kolizji do śmieci.... Chcielibyście kupić/otrzymać Tv np 4k mega czuły na transport lub wypasionego lapka po takiej kolizji???

    • 0 0

  • Co jest z wami nie tak? Przecież ten artykuł mówi ze warto włączać awaryjne... Świat oszalał

    • 0 0

  • Kierowca Megane winny

    Od początku wiedziałem, że zdarzeniu winny jest kierowca Megane a nie dostawczaka. Dobrze, że w końcu ktoś poza mną na to wpadł. Brawo Panie redaktorze! Brawo, brawo, brawo!

    • 2 0

  • A co z trójkątem ostrzegawczym? (1)

    Przepisy zobowiązują jeszcze do wystawienia trójkąta ostrzegawczego.

    • 2 0

    • Powinien sobie przyczepić na siusiaka

      I stanáć za samochodem!

      • 1 0

  • Znowu (1)

    To ofiara jest winna a nie pirat drogowy

    • 10 0

    • No przecież dojarka z przecieszyc

      Pokazała jak to się robi! Oświęcim! I głupią jeszcze udawała w szpitalu poszkodowaną! Debilna zdzira!

      • 1 0

  • ta akurat, na głupich zap**cych nie ma rady (1)

    pomogla by obecnosc policji na gdanskich drogach

    • 3 1

    • Kulsony nie mają czasu

      Szykują konfetti dla tłustego Zielińskiego, inni kroją adidasy dla jojo!

      • 1 0

  • (1)

    Tak tak zwalić winę za wypadek na czarne auto ,bo nie stało na awaryjnych światłach.
    A wariata z dostawczaka pogłaskać po głowie.

    • 15 0

    • Niczym brochá zasuwająca przez oświęcim

      I szukajáca kozła ofiarnego w młodym chłopaku !!!!!!!

      • 1 0

  • (1)

    A może redaktor, tego jakże mądrego stwierdzenia, napisałby lepiej, że MNIEJSZA PRĘDKOŚĆ mogłaby zapobiec kolizji?

    • 26 2

    • No wysilił się

      Jak chłop przy dojeniu byka na pastwisku! Efekt ten sam!

      • 1 0

  • (1)

    Nie wiem jak inni, ale jak ja już muszę gwałtownie hamować, to nigdy ani nie myślę o trąbieniu ani o włączaniu awaryjnych. Zawsze trzymam kierownicę, bo jedną ręką to ja auta nie utrzymam i szukam możliwości ucieczki jak da radę. Pewnie autor artykułu zawsze jeździ jako pasażer z ręką na przycisku do świateł awaryjnych i jak perszing rozgląda się kiedy użyć swojej "mocy". Głupi ten artykuł jak większość ostatnio. Pisali by mniej i tylko stwierdzali fakty i podawali informacje o wydarzeniach, a nie brali się za analizę.

    • 3 1

    • To pojeżdzij autostradami na zachodzie

      wtedy pogadamy czy nie włączysz...

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane