• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • Po niemieckich autostradach akurat mozna sie uczyc (6)

    tam kazdy iedy zbliza sie do korku wlacza szybko awaryje, ostrzegajac innych ze cos sie dzieje i kazdy zwalnia. ale u nas nie. u nas kierowcy długo nie naucza sie jezdzic tak jak powinni kiedy prawko dostaje sie jak cukierki

    • 3 7

    • A Ty czego w Niemczech się nauczyłeś?

      • 1 0

    • Włącz myślenie.

      • 1 0

    • (2)

      Tak, tak oczywiście. Tylko dlaczego u nas kierowcy na niemieckich blachach już tacy idealni nie są

      • 1 1

      • Bo to Polacy z Rajchu na gościnnych występach.

        • 1 1

      • Bo to nasi handlarze rupieciami.

        • 0 0

    • Teren zabudowany to nie autostrada

      Prędkości w obszarze zabudowanym nie wymagają dodatkowego ostrzegania, wystarczy świało stop i skupienie uwagi na drodze, a nie na telefonie.

      • 2 1

  • Może koleś czytał w telefonie waszą stronę trojmiasto.pl gdyby nie wasza strona to do wypadku by nie doszło? A może kosmici sprawili,że koleś miał niedowidzenie? Tyle potencjalnych sprawców tego wypadku chodzi po ulicach.Proponuję kolejny artykuł właśnie o tym.

    • 3 1

  • Smartphone

    Gdyby kierowca dostawczaka nie bawił się smartphonem nie było by wypadku

    • 4 2

  • Do autora mądrego tytułu..... (1)

    Kolejny mądry artykuł, ma Pan ciężkie życie.

    • 7 1

    • Wierszówkę wziął, najważniejsze...

      a że artykuł z d*py, to mniej ważne.

      • 2 0

  • Bzdura kompletna awaryjne nie sa do niczego potrzebne w sytuacji hamowania!!!!!!!!!!!!! (2)

    jak hamujesz to są Trzy światła zapalane i nie potrzeba żadnych innych a jak du...pki nie widza co się dzieje i zasuwają na maksa to ich wina i nic nie zmieniło by żadne awaryjne

    • 5 3

    • Masz rację. Idioci na drogach to mordercy. Ostatnio poza tunelem, idiota zaopatrujący Żabce udawadnial mi że ma prawo jeździć wzdłuż po przejściach dla pieszych i wzdłuż po chodnikach. Było to przy Żabce przy węźle Hucisko. Wykonałem fotografie i składam skargę na Policji. Niech teraz nie tylko zaplaci mandat ale również " pobiega " by się tłumaczyć.

      • 1 0

    • Jeżdzę obwodnicą i często ruch nagle bez widocznego powodu zwalnia do 30km/h widzę to i z troski o siebie oraz innych

      świecę awaryjnymi. Jestem czujny na drogach ale inni mogą mnie zabić. Polska pod kątem znaków stałych ma pierwsze miejsce na nechlubnym podium, tu nie ma umiaru i można ich naliczć kilkanaście na 500m drogi. Znaki zmiennne informują nas o temperaturze powietrza albo targach handlowych. Znaki za nasze pieniądze.

      • 2 0

  • (1)

    Obniżyć trzeba koniecznie szybkość w tunelu do 40 km/ h !!!!!!!!!!!

    • 4 2

    • Jak to? W cywilizowanych krajach uczestnik ruchu ma własną świadomość

      Po co zakazy? Należy wychowywać nasze dzieci by myślały, miały świadomość zagrożenia i dbały o bezpieczeństwo. Pozdrowienia dla pana z Audi, który mnie dziś wyprzedzał na odcinku obwodnicy z ograniczeniem do 100km/h migając dlugimi przed Karwinami zatrzymało go jadące za nim policyjne BMW. Mandat samkował panie w Audi? Mam nadzieję!

      • 2 0

  • No przecież, że wina kierowcy osobówki - przecież w tunelu nie wolno się zatrzymywać, a poza tym nie włączył awaryjnych. Pozbawić prawka dożywotnio ;)

    • 1 1

  • ale to co? (1)

    jak jest korek to awaryjne włączamy? Awaryjne, jak sama nazwa wskazuje są do sygnalizowania awarii samochodu bądź o sytuacji nadzwyczajnej typu wypadek, niebezpieczeństwo a nie do sygnalizowania o korku przed nami. Tym bardziej że w korku stało kilkanaście pojazdów zaś Renówka toczyła się z prędkością rowerzysty. Typek w dostawczaku nie widział, że samochody przed nim zwalniają? Jak by się na światłach zatrzymywali to też powinni awaryjne włączyć?

    • 4 0

    • Nie widział bo według wypowiedzi niektórych uczestników ruchu prawdoodobnie gadał przez telefon. Nie wiem, bo nie widziałem ale taki sygnały do mnie doszły na tym forum.

      • 0 0

  • Je sli nie zauważył świateł stop, to awaryjnych też by nie zauważył.... (1)

    .... jeśli pisał akurat sms'a.

    • 4 1

    • Pewnie pisal

      Dziendobry. Przewidywane godziny dostawy 16-18

      • 0 0

  • A może ktoś odpowiedzialny, obserwujący ruch powinien nacisnąć przycisk i zapaliłyby się światła ostrzegawcze informujące, że w (1)

    Wszystko zwalić na kierowców? Omijanie dziur wybijających wahacze, unikanie idiotów pędzących na óslep i jazda do przodu z obserwacją zagrożeń z tyłu na prawym pasie? Za co płacimy zarządcom, policji i straży miejskiej? Za wypłaty widać i tylko za ich wypłaty. W dniu dzisiejszym minałem pięciu kierowców jadących bezmyślnie i wszyscy rozmawiali przez telefon trzymany w ręku. Halo! Służby czas się ogarnąć!

    • 1 0

    • Dokładnie!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane