• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Maciej Naskręt
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - niepełna koniczyna z łącznicą półbezpośrednią.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - pełna koniczyna.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - półkoniczyna.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Masakra

    To chyba jakieś jaja, kierowcy jezdza prosto a piesi i rowerzysci na okolo?
    Ten sam błąd popełniono na Węźle Karczemki. Nie dajcie powtorzyć tego błędu.

    • 0 3

  • ruch wygląda jakby pod prąd (4)

    • 51 5

    • Najważniejsze że będzie tyle pasów co na filmach...co się stało że zezwolą w Polsce na taką rozrzutność ? Widać że jesteśmy w gronie państw rozwiniętych a nie rozwijających się

      • 0 0

    • (1)

      Hm...tam chyba ronda będą?

      • 0 2

      • nie będzie rond

        • 0 0

    • NO no

      idą wybory :) pieniadze pompowane w projekty przedwyborcze ! dobre kiełbasy wyborcze robią kandydat(ci)

      • 0 0

  • Bo w Kolbudach nie moze byc normalnie.... (1)

    ale widać wybory idą , a wójt znów musi być w kolejnej rzeczy "pierwszym" - nie ważne ze niesprawdzone i kosztowne, ważne ze zaistnieje w annałach historii...

    • 10 5

    • Bredzisz człowieku

      Byles na spotkaniu konsultacyjnym, czy tylko tu piardy sadzisz? To nie wojt wybiera warianty. Jezeli uwazasz, ze to gmina decyduje o drogach wojewodzkich, to nie komentuj w powaznych sprawach. Tu dorosli rozmawiaja o istotnym problemie. Wiejska polityke gdzie indziej uprawiaj.

      • 1 0

  • Najwazniejsze ze ktos pochyla sie nad rozwiazaniami. Jesli jest to najlepsze warto sprobowac i dzialac. Dzis jest koszmarny korek. Wyjazd z Kowal na obwodnice to czesto nawet 1 godz czekania.

    • 2 0

  • rolnik

    Malo tam ludzi naginęło na popiętrzonych rozwiązaniach może znów ktoś do pola nie może dojechać mam gdzieś tych popaprańców od projektów

    • 0 3

  • proponuję zamknąć wjazd na obwodnicę w Kowalach

    będzie spokój w Kowalach., ronda diamentowe i inne tam platynowe niepotrzebne.. niech wszyscy jadą miastem Budyniowi pod nosem... jak mają taki cyrk tu zrobić to lepiej wcale.

    • 0 0

  • Do trójmiejskich specjalistów od planowania ulic i skrzyzowań (6)

    Zamiast cudować i wymyślać "bezkolizyjne" skrzyżowanie i węzły, na których ruch ma być sterowany światłami (sic!), proponuję bliżej się przyjrzeć chociazby temu węzłowi w Norwegii:
    https://www.google.pl/maps/@59.8949919,10.8048377,295m/data=!3m1!1e3?hl=pl
    ZERO świateł, milion dróg i torowiska
    I wszyscy jadą bezkolizyjnie, bez świateł itp.
    Takich rozwiązań jest więcej i naprawdę super się tam jeździ.
    Dla rowerzystów i pieszych też sa stosowne ciągi.
    Takich rozwiązań nam trzeba, a nie cudów na kiju!

    • 25 1

    • No niestety (1)

      To norweskie rondo nie przeniesie ruchu jaki jest w Kowalach. Po prostu.

      • 0 0

      • baran jesteś i tyle

        1. Zdziwiłbyś się, jakie akie rozwiązania maja przepustowosć
        2. Nie chodzi tylko o rondo. Chodzi o myślenie.
        3. Ty byś ustawił 60 sygnalizatorów
        4. Stałbyś trzy dni i trzy noce

        • 0 1

    • Najprostsze rozwiazania sa najlepsze

      Popieram przedmówce. Podobne (choć prostsze) rozwiazania stosuje sie od lat w UK - zwykłe rondo nad/pod droga ekspresowa lub autostrada. Takich skrzyżowań na wyspach sa dziesiatki lub setki i działaja sprawnie od lat. Przykład:
      https://www.google.com/maps/@51.2587633,-0.0635972,952m/data=!3m1!1e3

      • 1 0

    • Ile mieszkańców ma Norwegia? (1)

      Jakie jest zaludnienie na km kwadratowy?
      Ile samochodów jest na 1 tys mieszkańców?
      Tam się to sprawdza - u nas sprawdzi się tylko:
      cena benzyny 9,99 za litr
      płatne wjazdy do miast - dzień 50 zł
      płatny postój w mieście - 50 zł / h
      Rozwój komunikacji miejskiej!!!

      • 1 3

      • Komunikacja miejska to możesz sobie z Beajankiem do galerii pojechać a nie funkcjonować jak normalny człowiek. Każdy kto ma jakiekolwiek hobby lub zainteresowania bez samochodu skazany jest na zamknięcie w 4 ścianach. Świat nie kończy się tylko na twojej dzielnicy.

        • 3 2

    • i jeszcze na środku ronda drzewo posadzili

      mistrzowie
      kiedy tak będą robić u nas?...

      • 0 0

  • jak wizja przesłania planistom rzeczywistość

    Oby w takim wariancie ten węzeł nie powstał bo planistów wyraźnie poniosło. Ale tu niestety jak w Misiu słomiane inwestycje które kosztują krocie a niczego nie poprawiają.

    Na szczęście tym razem radni Gminy Kolbudy jednogłośnie sprzeciwili się temu diamentowi.
    Zwykła koniczyna to wielokrotnie mniejszy koszt i bezkolizyjność zamiast całego zestawu świateł skutecznie generującego korki.

    • 5 1

  • Super

    Oby jak najszybciej :)

    • 1 3

  • Wystarczy zrobić ronda po obu stronach widuktu. Będzie szybko, tanio i mało kolizyjnie.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane