• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus dla rowerzystów wraca do tunelu pod Martwą Wisłą

Kamil Gołębiowski
14 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Dodatkowo do ośmiu miejsc w autobusie, dostępna będzie rowerowa przyczepa mieszcząca kolejnych 20 jednośladów. Dodatkowo do ośmiu miejsc w autobusie, dostępna będzie rowerowa przyczepa mieszcząca kolejnych 20 jednośladów.

Tydzień szybciej niż w zeszłym roku wrócą autobusy sezonowe. Będzie nimi można pojechać z rowerem przez tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, do zoo w Oliwie zobacz na mapie Gdańska oraz na Westerplatte zobacz na mapie Gdańska.



Jak zorganizować przeprawę rowerową przez Martwą Wisłę?

Od soboty 21 kwietnia ruszą trzy autobusowe linie sezonowe w Gdańsku. Ta dobra wiadomość dla pasażerów oznacza, że będzie można o ponad tydzień szybciej niż rok temu dojechać autobusami przyspieszonej linii 606 z Dworca Głównego na Westerplatte, dodatkową linią 622 z Oliwy do zoo, a także przewieźć rower tunelem pod Martwą Wisłą, korzystając z linii 658. Wszystkie linie funkcjonować będą do odwołania.

Jesienią zeszłego roku pasażerowie z rowerami przeżyli nieprzyjemną niespodziankę, gdy bez wcześniejszego ostrzeżenia ich autobus "zniknął", a oni zostali na przystankach. Nie wolno im było również przejechać tunelem.

Czytaj więcej
: Autobus dla rowerzystów zniknął do marca


Linia rowerowa (dawniej 258) zmienia numer na 658



Nowa linia będzie funkcjonować w relacji Stadion Energa Gdańsk zobacz na mapie Gdańska - Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, tak samo jak linia 258 w roku ubiegłym. W dni powszednie kursować będzie przez cały dzień. W szczytach (w godz. 6-9 oraz 14-17) co 20 minut, poza szczytem co 40 minut. W soboty, niedziele i święta w godz. 10-19 co ok. 20-25 minut.

Obowiązuje na niej taryfa zwykła, co oznacza, że rowerzyści płacą tylko za siebie, a rower jedzie bezpłatnie. Na linii kursować będzie autobus przystosowany do przewozu rowerów: maksymalnie pojedzie nim osiem jednośladów. Sześć zawieszonych w pionie na specjalnych wieszakach i opcjonalnie kolejne dwa rowery na stojąco, jeżeli będzie wystarczająco miejsca. Pojazd będzie wyposażony w przyczepę, w której dodatkowo będzie mogło pojechać dwadzieścia rowerów.

Linia rowerowa w Gdańsku pozostanie tylko jako sezonowa



Sezonowa "linia rowerowa" funkcjonująca przez tunel pod Martwą Wisłą pod numerem 658, zastąpiła kursujący wcześniej w stałym rozkładzie autobus linii 258. Dlaczego?

- Zmiana ta została poprzedzona kilkumiesięczną obserwacją napełnień na linii 258 w miesiącach jesiennych, zimowych i na przedwiośniu. Zainteresowanie linią od października do marca było niewielkie. Przez cały dzień bywały kursy bez ani jednego pasażera, a sporadycznie zdarzało się zaledwie kilkoro pasażerów z rowerami. Nie było więc ekonomicznego uzasadnienia dla utrzymywania linii 258 w takim kształcie, stąd decyzja o zmianie linii na sezonową. Zaoszczędzone w ten sposób środki finansowe wzmocniły połączenia autobusowe w innych rejonach miasta - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.
W praktyce oznacza to, że przejazd z rowerem nadal będzie zależał od dostępności autobusów i wiązał się z kosztami, podczas gdy przejazd tunelem dla kierowców samochodów pozostanie bezpłatny oraz możliwy bez sezonowych przerw i oczekiwania na transport.

Pojawia się natomiast pewna nadzieja na korzystną zmianę. Tunel pod Martwą Wisłą nie okazał się wystarczającym rozwiązaniem ani dla mieszkańców, ani dla turystów. Z tego względu miasto Gdańsk jest zainteresowane ponownym uruchomieniem przeprawy promowej i złożyło zapytanie ofertowe.

W zależności od zaoferowanych warunków może ono, choć nie musi, zakończyć się wyłonieniem wykonawcy. Jednostka wodna powinna być zdolna przetransportować jednorazowo 10-20 pieszych oraz 5-10 rowerów. Rozważane są dwa warianty trasy:

  1. Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Nabrzeże Zbożowe
  2. Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Latarnia Morska - Nabrzeże Zbożowe

Prom funkcjonowałby od 1 maja do 31 października. W maju, czerwcu, wrześniu i październiku w dni robocze przewiduje się wykonanie 13 rejsów co 60 minut (w godz. 7-19), zaś w soboty, niedziele i święta 30 rejsów w ciągu dnia.

Schemat trzech sezonowych linii autobusowych, które uruchomione zostaną w sobotę 21 kwietnia. Sezonowa linia rowerowa 658 zastępuje dawną 258, która była początkowo planowana jako całoroczna. Schemat trzech sezonowych linii autobusowych, które uruchomione zostaną w sobotę 21 kwietnia. Sezonowa linia rowerowa 658 zastępuje dawną 258, która była początkowo planowana jako całoroczna.

Dodatkowo wracają, znane z poprzednich sezonów zarówno mieszkańcom Gdańska, jak i przyjezdnym, sezonowe linie autobusowe do zoo i na Westerplatte.



Zmiany na linii 606 na Westerplatte

Funkcjonuje na trasie Wały Piastowskie (dworzec PKP) zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska, w dni powszednie w godz. 10-14, a w dni wolne od pracy w godz. 10-18. Na trasie linii obowiązywać będzie ograniczona liczba przystanków: "Wały Piastowskie", "Dworzec Główny", "Brama Wyżynna", "Ku Ujściu"(n/ż), "Twierdza Wisłoujście"(n/ż), "Przystań Żeglugi", "Westerplatte". Pojazdy będą kursować z częstotliwością co 80 minut, niezależnie od dnia i godziny.

Linia 622 z Oliwy zobacz na mapie Gdańska do ZOO zobacz na mapie Gdańska

Linia będzie funkcjonować w relacji Oliwa Pętla Tramwajowa - Oliwa ZOO, w dni powszednie oraz weekendy i święta w godz. 9-19, na stałej trasie, tj.: Oliwa Pętla Tramwajowa - Spacerowa - Oliwa zoo. Na trasie przejazdu będą obowiązywać wszystkie istniejące przystanki. W dni powszednie kursować będzie w godz. 9-19, co około 30 minut. W soboty, niedziele i święta będzie można korzystać z tej linii w godz. 9-19, co 20-30 min.

Dlaczego linia sezonowa dla rowerzystów w Gdańsku szybciej?



W 2017 r. linie sezonowe ruszyły 29 kwietnia - skąd szybszy start w tym roku?

Wynika to z popytu na te linie oraz dobrej pogody, jakiej spodziewamy się w kwietniu - odpowiada Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Koniec kursowania zależny od aury

Wszystkie linie sezonowe będą funkcjonować w 2018 r. do odwołania.

- Pogoda lubi nam płatać figle, dlatego zachowaliśmy możliwość podjęcia w terminie późniejszym decyzji o zawieszeniu funkcjonowania linii sezonowych - tłumaczy Jerzy Dobaczewski.
Szczegółowe rozkłady jazdy dla linii sezonowych dostępne będą w przyszłym tygodniu na stronie internetowej ZTM.

Opinie (244) 3 zablokowane

  • czas załadunku

    Przyczepa na rowery jest niby OK, ale jak osoby bez doświadczenia i odrobiny gibkości zabiorą się za ładowanie rowerów, to będzie trwało wieki, a i rower może spaść. Z drugiej strony słabo widzę konieczność zaangażowania kierowcy w załadunek. Jak jeden człowiek ma załadować 20 rowerów w kilka minut, w upalny dzień, nie spocić się, sprzedawać bilety pasażerom czystymi rękoma i w pachnącej koszuli i jeszcze skupić się na bezpiecznej jeździe, kiedy mu pot kapie z czoła?

    • 0 0

  • Jedna nitka w tunelu powinna być dla szrotow (17)

    a druga dla pieszych i rowerów.

    • 59 91

    • ankietę: (7)

      -"pozwolić na jazdę rowerem przez tunel"i 22 kretynów którzy to popieraja,przeciez samochodami jada wszyscy 90 km/h wyprzedaja sie z kazdej strony i jeszcze chcecie tam rowery wpuscic?
      -dla mnie to tak samo jakby na obodnice rowery wpuscic,a co niech jezdza.

      • 17 9

      • zrobi się progi to bedą grzecznie 50kmh jechać (2)

        • 11 7

        • zrobi sie progi

          leczenie psychiatryczne sobie zrob. baranie.

          • 0 0

        • + tempo 30 ;)

          • 5 4

      • obecność rowerów na jezdni uspokaja ruch (3)

        i poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.

        Holandia ma najlepsze wskaźniki bezpieczeństwa ruchu drogowego: 47% przejazdów rowerem odbywa się tam w tzw. ruchu mieszanym na normalnych jezdniach ulic.

        • 7 16

        • (2)

          Ale to nie jest normalna jezdnia...

          • 4 4

          • w czym przejawia się jej nienormalność? (1)

            • 2 0

            • może na tym że. jeżdżą tamtędy Polacy, patrioci, katolicy?

              • 3 0

    • żenada!

      • 0 0

    • Tłumy pieszych tam chodzą (3)

      A rowerzystów wiele tysięcy codziennie.

      • 17 10

      • dodaj jeszcze, że tunelem przejeżdżają tłumy pasażerów tramwajów (2)

        a ponadto podejmij chociaż próbę wyleczenia się z zaawansowanych kompleksów

        • 7 8

        • Czemu autobus rowerowy nie jeździł w sezonie zimowym? (1)

          No czemu?! Nie idzie się domyśleć.

          • 7 12

          • a bo ja wiem, bo tacy prostacy jak ty o tym decydują?

            • 1 0

    • dla pieszych i rowerów dwukierunkowa (3)

      a dla szrotów włączana co kilka minut w każdym kierunku :-)

      • 19 11

      • (2)

        Gacie wam mózg ścisnęły.

        • 29 17

        • Pampers ci uwiera.

          • 9 7

        • Nie mogły

          Nie można ścisnąć czegoś, czego nie ma.

          • 25 12

  • Ten buc Dobaczewski nadal na stołku?

    • 0 0

  • A

    A ja głupi myślałem że rower kupuje się żeby na nim jeżdzić-a okazuje się że po to żeby go przewozić z miejsca na miejsce.

    • 0 0

  • rowerzystom trzeba pozwolić jeżdzic wszędzie gdzie chcą

    szczególnie na światłach przed ciężarówkami, torami przed tramwajem oraz pendolino, w tunelu bez świateł i sygnałów, skakać z mostu na asfalt, na pasie przed lądującym samolotem. Bo jak władze nie mogą to może pan Darwin pomoże pozbyć się tych degeneratów.

    • 1 0

  • Rowerzyści niech jadą naobkoło, na zdrowie im to wyjdzie (9)

    A ankieta powala, gdzie opcja, że rowery maja zakaz jazdy w tunelu? Ten autobus sezonowo to i tak ukłon i gest miasta w stronę rowerzystów

    • 51 68

    • Naob co?

      • 0 0

    • Kris przecież masz gdzie jeździć naobkoło Wzgórz Morenowych itp.

      • 0 0

    • A czemu ty nie jeździsz naobkoło?

      • 4 1

    • Na zdrowie? przez samo centrum?

      Jeszce jak by była jakaś trasa.
      Obecnie objechać centrum rowerem można jedynie CHODNIKIEM
      Taka to "stolica rowerowa"

      • 14 2

    • Masz pełnego pampersa i głupio piszesz.

      • 2 3

    • Jak cie tak zdrowie rowerzystów interesuje to przestań zatruwać spalinami wszystkich wokoło.

      Sam już najwyraźniej zatruty jesteś .

      • 14 10

    • (2)

      "naobkoło" ?

      • 21 2

      • Najwyraźniej Autor... (1)

        ... chodził "naobkoło" budynku szkoły, gdy na lekcje polskiego nie chciał iść. :)

        • 27 1

        • to bliżej

          bo mógł doobkoła

          • 18 0

  • Nie widzę problemu..

    Jak byłem młody to nie ważne czy na Kaszuby czy na Westerplatte rowerem byłem w stanie dojechać wszędzie sam . Po co wychodzić na rower skoro wrzucamy go na autobus xP leniwi jesteście

    • 2 0

  • Pe.ały

    Niech zakładają getry i zapierd... na około...

    • 1 0

  • (8)

    "Kraków znajduje się w czołówce polskich metropolii z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą rowerową. Jak wynika z danych zebranych przez Serwis Samorządowy PAP stolicę Małopolski o w roku 2017 wyprzedzała tylko Warszawa i Wrocław. Władze miasta przekonują, że sytuacja ta dynamicznie zmienia się na korzyść właśnie Krakowa, gdyż już w chwili obecnej do dyspozycji fanów dwóch kółek oddanych jest 220 km infrastruktury rowerowej. Co więcej, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozstrzygnął właśnie przetargi w formule „zaprojektuj i zbuduj” na budowę nowych ścieżek rowerowych w roku 2018."

    a w Gdańsku dalej NIC

    • 2 3

    • W Gdańsku w strefach uspokojonego ruchu znajduje się ponad 60 procent ulic (5)

      udział przejazdów rowerem w ogólnej liczbie przejazdów sięga 6 procent (na wiosnę i w lecie jeszcze więcej)

      W świetle wielokryterialnej analizy miesięcznika Rowertour Gdańsk nadal ma najlepszą infrastrukturę rowerową w kraju (w rankingu dużych miast wojewódzkich zajmuje regularnie pierwsze miejsce).

      Wydzielone drogi dla rowerów to nie wszystko: liczy się wielkość zbudowanego obszaru miasta wolnego od jeżdżących i parkujących samochodów.

      Gdańsk odstaje od wielu innych miast brakiem systemu rowerów na wynajem - ale to się ma zmienić w tym roku.

      • 0 4

      • (3)

        Rower mam własny nie potrzebuje socjalistycznego rozdawnictwa. Strefy uspokojonego ruchu to fikcja rowerowa, nie ma tam żadnej infrastruktury ani sensownej możliwości przejazdu

        • 1 1

        • rowery z bezobsługowych wypożyczalni to nie żadne socjalistyczne rozdawnictwo

          na takich systemach korzysta każde miasto i te mierzalne korzyści dają się wyliczyć.

          To że masz rower własny, to się z niego ciesz.

          Pisanie, że w strefach uspokojonego ruchu nie ma żadnej infrastruktury jest bzdurą i przejawem braku zrozumienia znaczenia prostego słowa: infrastruktura.

          Rowerzyści mają prawo jeździć po jezdni zwykłych ulic - niestety nadmiar samochodów w niektórych relacjach to znacznie utrudnia, ale pisanie, że nie ma tam żadnej infrastruktury jest przejawem zaślepienia.

          • 0 0

        • spróbuj przedstawić spójny przekaz

          Strefy uspokojonego ruchu w wielu miejscach sprawdzają się bardzo dobrze.

          Problemem jest niska jakość remontów jezdni i wymogi konserwatora, który domaga się stosowania historycznego bruku, po którym rowerzystkom i rowerzystom jeździ się bardzo niewygodnie.

          W wielu strefach problemem jest agresywna jazda kierowców, ale jak ktoś pisze, że w Gdańsku nie robi się NIC to znaczy że ma kłopoty ze swoimi emocjami.

          • 0 0

        • Co z tego że jest 30km jak w godzinach szczytu wąska droga jest nastawiona autami i nie ma możliwości się przecisnąć. Sezon jest od 2 miesięcy a na poboczu ciągle pełno piachu i soli. Do tego pełno dziur nierówności pozapadanych studzienek. Jak nie ma korka to sostawczaki i pojazdy budowlane oraz autobusy zap. po 60kmh Gdańsk to fikcja rowerowa i patologia

          • 2 1

      • Piękne samozaoranie

        "Udział przejazdów rowerem sięga 6%", hi hi

        • 1 1

    • Nawet taki Szczecin już nas wyprzedził. (1)

      Gdańsk to zascianek rowerowy. Poza propagandą niewiele się robi.

      • 1 1

      • propaganda jest względnie najsłabszą częścią polityki rowerowej Gdańska

        stąd takie opinie oparte o anegdotyczną wiedzę

        • 0 0

  • Budowa tunelu w ten sposób, to był absurd. (12)

    I dlaczego nie zbudowano tunelu metodami tańszymi, szerszego i w pełni wykonywanego przez Polskie firmy? Pasy rowerowe nie byłyby żadnym problemem.

    • 34 43

    • (4)

      Na całym świecie są miejsca, gdzie rowerem nie wjedziesz (tunele, mosty, czy autostrady), tylko u nas obcisłogaci wpychają się w te miejsca. Nawet na obwodnicy są...

      • 5 6

      • I nigdzie na świecie te tunele i autostrady nie biegną przez środek miasta (1)

        • 0 3

        • To jest nieprawda ;) Patrz L.A., czy Osaka :)

          • 2 0

      • w twoim świecie owszem

        w świecie rzeczywistym takie okazy jak ty są trzymane w zoo

        • 1 3

      • na całym świecie płaciłbyś za to myto

        a na kanale działałby prom. Gwarantuję ci

        • 3 4

    • Tunel, w którym myto muszą zapłacić ci, którzy nie mogą z niego korzystać, czyli rowerzyści (1)

      i piesi. Kierowcy za to zap..lają darmo!

      • 4 4

      • Po to jest tunel, dla samochodów, osiołku...

        • 2 0

    • Niestety ,ale ten tunel to porazka podobnie jak stadion.Na zachodzie w tunelach jeżdzą rowerzysci (1)

      przykładów było tu podawanych bardzo wiele .

      • 4 7

      • Gdzie są te przykłady?

        • 2 0

    • Ile Jarek płaci ci za komentarze? (2)

      • 11 13

      • leming widzisz chodzi oto ze to niema nic wpólnego z polityką ,rowerzysci maja rózne poglady polityczne

        ale wszyscy jeden wspólny cel ,chca by im jak najlepiej umożliwiono korzystanie z roweru.

        • 5 2

      • po zabraniu emerytur ubekom i kapusiom

        budżet jest w zasadzie nieograniczony

        • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Abartha?

 

Najczęściej czytane