• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólnie stwórzmy Mobilną Metropolię

28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Sprawniejsze przemieszczanie się po Metropolii? Co zrobić, by codzienne podróże były szybsze, komfortowe, ale też przyjazne środowisku?
  • Połączenia autobusowe i kolejowe dopasowane do mieszkańców
  • Transport dla wszystkich mieszkańców
  • Zrównoważony transport dla wszystkich mieszkańców

Jak sprawnie przemieszczać się po Metropolii? Co zrobić, by codzienne podróże były szybsze, komfortowe, ale też przyjazne środowisku? Masz pomysł jak usprawnić transport? Weź udział w konsultacjach społecznych. Rusza drugi etap spotkań prowadzonych w ramach prac nad Planem Zrównoważonej Mobilności (SUMP), który obejmie cały Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).



Od 6 do 24 marca odbędzie się dziewięć spotkań konsultacyjnych. Każdy może wziąć udział, bez konieczności wcześniejszego zapisywania się.

Spotkania będą odbywać się on-line. Dokładny harmonogram wraz z linkami oraz dodatkowymi informacjami o projekcie dostępny jest na stronie.

SUMP dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot



SUMP dla metropolii jest realizowany przy współpracy 52 gmin i miast oraz 8 powiatów z Obszaru Metropolitalnego. W pracach biorą udział eksperci z zakresu transportu, mobilności, bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiciele świata nauki oraz samorządów zrzeszonych w OMGGS. Duży nacisk położony jest na zaangażowanie mieszkańców jako przyszłych i obecnych uczestników ruchu.

Na zlecenie Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot SUMP jest przygotowywany przez konsorcjum firm A2P2 architecture & planning Mapka, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej.

Co to jest SUMP?



Głównymi celami SUMP są: redukcja szkodliwych emisji, jakie są powodowane przez transport oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego i dostępności transportu zbiorowego. Dzięki temu nasze miejsca zamieszkania będą przyjazne i bezpieczne, a negatywne skutki zmian klimatu mniej uciążliwe. SUMP to także dokument, w którym znajdziemy informacje, gdzie powinien być wspierany transport pieszy, a gdzie rowerowy i samochodowy. Plan łączy wszystkie dostępne środki transportu, ale zawsze duży nacisk będzie położony na ochronę środowiska i zdrowie mieszkańców.

SUMP będzie sprzyjał tworzeniu komfortowych przesiadek pomiędzy różnymi środkami transportu. SUMP będzie sprzyjał tworzeniu komfortowych przesiadek pomiędzy różnymi środkami transportu.
Ideą projektu jest zapewnienie równego, sprawiedliwego dostępu mieszkańców do wszystkich obszarów miast, gmin i powiatów, niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawności fizycznej, wieku czy środka transportu, z którego dana osoba korzysta. Wszystko po to, by mimo zmiany stylu życia mieszkańców oraz nawyków transportowych, jakość życia mieszkańców metropolii wzrastała, a między ruchem pieszym, rowerowym, samochodowym i komunikacją miejską została zachowana harmonia. Głównym celem wdrożenia planu jest poprawa jakości życia wszystkich mieszkańców OMGGS. Szerzej o założeniach SUMP pisaliśmy w artykule "Zgłoś uwagi do Planu Zrównoważonej Mobilności".

Masz pomysł jak ulepszyć transport publiczny? Zgłoś uwagi do Planu Zrównoważonej Mobilności Masz pomysł jak ulepszyć transport publiczny? Zgłoś uwagi do Planu Zrównoważonej Mobilności

Jakie proponujemy rozwiązania?



Głównym wyzwaniem dla liczącego 60 samorządów obszaru jest integracja transportu. Jej brak prowadzi do sytuacji, w której w ramach OMGGS usługi przewozowe organizuje wielu przewoźników. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej (MZKZG) oferuje częściową integrację taryf, jednak możliwości płynące ze współpracy gmin w zakresie organizacji połączeń mogłyby być znacznie szersze. Wyzwaniem staje się także rosnący koszt i malejąca dostępność połączeń międzygminnych. W efekcie rośnie ryzyko mniejszej liczby pasażerów transportu zbiorowego oraz rośnie ruch samochodowy, a wraz z nim korki i problemy z parkowaniem. Na tym etapie rozpatrywane są różne możliwości działań.

Analizy codziennych podróży mieszkańców gmin OMGGS pokazują, że dziennie wykonują oni ponad 460 tys. podróży do i z Trójmiasta. W większości są to podróże z gmin ościennych i poprawa połączeń na tych kierunkach powinna być celem zmian wdrażanych w ramach planu. Jedną z możliwych propozycji jest przeorganizowanie połączeń na terenie metropolii w ramach wspólnego finansowania przewozów przez gminy i samorząd województwa pomorskiego. Przekierowanie środków na najbardziej kluczowe połączenia kolejowe i autobusowe, tzw. linie metropolitalne, pomogłoby w spięciu najbardziej newralgicznych kierunków transportowych w OMGGS-ie, poprawę częstotliwości i dostępu usług. Przykładem działania mogłoby być współfinansowanie dodatkowych połączeń kolejowych lub nowych połączeń międzygminnych, ważnych z perspektywy metropolii.

Przeorganizowanie połączeń wymagałoby rozpoczęcia rozmów o zacieśnieniu współpracy gmin w ramach organizacji transportu i to zarówno w zakresie planowania, zarządzania, jak i biletowania przewozów. Jednym z pomysłów proponowanych w SUMP-ie jest utworzenie metropolitalnego lub regionalnego zarządu transportu, który miałby takie działania umożliwić. Gminy w Polsce organizują różne sposoby współpracy w ramach związków powiatowo-gminnych. W taki sposób działa aglomeracja poznańska, gdzie gminy współfinansują połączenia kolejowe. Innym przykładem związku powołanego dla organizacji wspólnego transportu jest Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny, który obsługuje sieć autobusową dla gmin okalających Bielsko-Białą wraz z zarządzaniem flotą, planowaniem połączeń i rozliczaniem usług. Trójmiejski MZKZG pełni taką rolę w ograniczonym zakresie. W ramach konsultacji SUMP omówimy możliwe rozwiązania w tym zakresie dla OMGGS.

Z perspektywy pasażera ważnym celem będzie rozwijanie infrastruktury pasażerskiej. Nowe środki unijne mogą pomóc w rozbudowie węzłów przesiadkowych i przystanków zintegrowanych. Żeby były one dostępne i przyjazne dla użytkowników, koniecznie będzie jednak skoordynowanie ich z sieciami rowerowymi, pieszymi i lokalnym transportem. W trakcie konsultacji porozmawiamy o możliwości zintegrowania informacji pasażerskiej i oznaczeń węzłów czy wyposażenia ich w parkingi rowerowe. Polityka parkingowa, zwłaszcza zapewnienie możliwości przesiadania się z auta na transport zbiorowy będzie równie ważnym tematem spotkań.

Zapraszamy na spotkania i czekamy na udział mieszkańców



Wszystkich mieszkańców zapraszamy do zgłaszania swoich uwag w trakcie spotkań. Harmonogram konsultacji wraz z linkami do spotkań dostępny jest tutaj. Tych, którzy nie mogą wziąć w nich udziału, zapraszamy do zapoznania się nagraniami ze spotkań oraz prezentacją, które będą dostępne na stronie: www.metropoliagdansk.pl/sump.

Uwagi i komentarze w terminie 6-26.03 można składać również e-mailem, a także tradycyjną pocztą.

Adres e-mail: maciej.jendryczka@metropoliagdansk.pl
Adres korespondencyjny: OMGGS ul. Długi Targ 39/40, 80-830 Gdańsk

Projekt finansowany jest z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

Opinie (45) 6 zablokowanych

  • dał nam przykład Tczew (4)

    jak się pozbyć Fali

    • 25 1

    • (3)

      SUMP to o wiele więcej niż tylko taryfa biletowa. To nawet więcej niż komunikacja zbiorowa.

      • 2 11

      • mówisz że to będzie jeszcze większy bajzel? (1)

        no nie wierzę jakoś

        • 9 0

        • a ja wierze!

          Mniejsze szanse na to, aby pojawil sie jakis rozsadek i rozwiazania faktycznie dla podrozujacych mieszkancow...

          Faktycznie urzednicy ich wysilek maja gleboko w... powazaniu, a licza sie jedynie ich interesy.

          Fala bardzo jaskrawa ilustracja...

          • 3 1

      • do wdrazania takich pomyslow potrzeba zrozumienia

        Na troche wyzszym poziomie niz "bo gdzie indziej dziala"...

        A przede wszystkim najistotniejsze jest powiaznie rozwiazania z faktycznymi potrzebami spolecznosci.

        Calej a nie tej przy odpowiednich uszach czy korycie. Bo angielskie akronimy sa wtedy tylko pretekstami do istnienia.

        • 1 1

  • Pamietajcie tylko jak FALA sie zakonczyla. (5)

    • 17 1

    • Jeszcze się nie zakończyła.

      Ba, jeszcze się nie rozpoczęła!

      • 12 1

    • Za cene kasownikow FALI mozna bylo kupic 150 nowych autobusow (3)

      Albo 300 mieszkań. Więcej autobusow zwiększyłoby mobilność.

      • 16 0

      • Ktoś musi jeszcze nimi kierować. (2)

        A przy wynagrodzeniach kierowców to te 150 autobusów by w zajezdni stało a nie jeździło po mieście.

        • 2 6

        • Mój facet pracuje jako kierowca w GAiT (1)

          i zarabia jakieś 5500, to mało?

          • 4 2

          • kierowca sluzbowej bryki

            dyrektora?

            • 0 0

  • Kochane pieniążki z Brukseli

    Ciekawe kto je tak dobrze przytuli aby je zgodnie ze sztuką zmarnować tak jak to zmierza w przypadku Fali ?

    • 10 0

  • (4)

    Czy w tym głównym wyzwaniu dla samorządów uwzględnione będą potrzeby dorosłych osób niepełnosprawnych z grupą umiarkowaną.?Czy Otrzymają zniżkę na komunikację w Gdańsku?

    • 7 8

    • Pomysły i narady i wizualizacje przez lata świetlne

      Na Nową Wyzwolenia to są tylko i wyłącznie pomysły,a dojazdu do portu gdańskiego nie zrobiono przez lata.Wszystko wali środkiem osiedla mieszkaniowego ,ul.Wyzwolenia w Nowym Porcie,odległą od portu gdańskiego.Mieszkańcy mają hałas i smog.

      • 2 0

    • Przeczytaj artykuł (1)

      Może zrozumiesz o co w tym chodzi. Albo przeczytaj dwa razy...

      • 2 3

      • Po co,to masło maślane,czyli bełkot urzędniczy.

        • 1 2

    • Potrzeba decyzji rządowej ,odgórnej,a nie gdańskiej.PO w UM nie ma empatii dla ludzi chorych.

      • 0 0

  • Pomysły (10)

    Po 1) Odsunąć od projektu urzędników i dać to prywatnym firmą do wykonania. Wiem, że to nie realne bo ograniczy to ilość stołków.
    Po 2) Spełnić wcześniejsze obietnice. Do dzisiaj nie wiem dlaczego po tylu latach od powstania PKM nie ma przy przystankach parkingów kubaturowych na dużą ilość samochodów. Kończy się elektryfikacja PKM i szumnie zapowiadane przez urzędników puszczanie pociągów elektrycznych które będą mogły przewieźć więcej osób. Tylko skąd ich wezmą? Ci co mieszkają poza nie jeżdżą PKM bo nie ma gdzie zostawić samochodu a do przystanku trzeba dojechać zwłaszcza z sąsiednich wiosek. Dlaczego np. w Osowej nie powstaje duży parking kubaturowy aby ludzie mogli się przesiąść na pociąg zamiast blokować spacerową i słowackiego? Ps. argumentu, że są brzydkie nie przyjmuje bo po pierwsze ich funkcjonalność przeważa nad wyglądem, a po drugie w świecie gdzie na wysokości 30 piętra sadzi się drzewa tworząc zielone budynki myślę że dało by się zaprojektować 3 piętrowy parking z zielonymi ścianami który by nie szpecił.
    Po 3) zacząć inwestować w budowę infrastruktury do zbiorkomu bo budowa krótkiego odcinka linii tramwajowej i jednej nitki PKM z Osowej do Wrzeszcza przez tyle lat na tak rozwijające się miasto to śmiech na sali.

    • 5 1

    • (6)

      Dlaczego PKM nie dojeżdża do Gdanska Głownego tylko do wrzeszcza?

      • 2 0

      • (2)

        Bo to polityczna przepychanka, nie chciało się dogadać to jest jak jest.

        • 1 1

        • No właśnie,tyle było szumnych zapowiedzi,a wyszło jak zwykle.Zawiedli na całej linii od początku.

          • 1 1

        • Przecież w planach był Gdańsk,a nie Wrzeszcz.

          • 0 1

      • Nie wiem

        • 0 1

      • bo pomiedzy Wrzeszczem a Glownym (1)

        Brak jest szczelin czasowych, w ktorych moglyby zmiescic sie takie kursy. To obciazona linia i niewatpliwie interesem wlasciciela jest wykorzystanie komercyjne.

        Nie pomaga tez fakt, ze taki przejazd wymaga ekstremalnej zmiany torow, na ukos przez cale torowisko (stanowiska postojowe na dawnych peronach 4-5). To dodatkowo wydluza czas zajetosci !!!calej!!! magistrali.

        Niewatpliwie nie bez znaczenia jest fakt, ze dojazd do Glownego to dodatkowe "wozo-kilometry", za ktore trzeba zaplacic. Podobnie jak za linie do Nowego Portu... Skoro "wow" osiagnieto (PKM dziala) to po co isc w koszty?! Tu sie liczy kasa, tu sie robi interesy a nie robi dobrze mieszkancom!

        Oczywiscie, wszystko to efekt grzechu pierworodnego, jakim jest takie a nie inne rozwiazanie wezla na Zaspie i relacji samorzadu z SKM.

        Zgodniez zasada "byle co, byle jak, byle na czas" stosowana podczas budowy PKM, wybrano uproszczenia, ktore uniemozliwiaja wykorzystanie linii 250. No i jakze by to wygladalo, aby ukladac sie z ignorowana przez lata SKM...

        • 1 0

        • Wolałabym pojechać z NP do GD.Głównego ,żeby pojechać PKM na cmentarz do Matarni,niż tłuc się do Wrzeszcza,a jeszcze wiadukt w Brzeźnie w niekończącym się remoncie.

          • 0 0

    • Nowa Letnica (2)

      Nowa Letnica rozbudowuje się,powstaje dużo nowych osiedli mieszkaniowych,a komunikacja kuleje.Potrzebna reaktywacja kolejki SKM do Brzeźna przez Nową Letnicę.Jak można być tak krótkowzrocznym i tory do Nowego Portu zwinąć?

      • 0 0

      • krotkowzrocznym? (1)

        Miasto oszczedzilo na zewnetrznym podmiocie i daje zarabiac wlasnym kolegom z GAiT.
        Jesli ktos mysli, ze przewoznicy zarabiaja na biletach i liczy sie dla nich gdzie kto mieszka, to jest w grubym bledzie.
        Zarabia sie na dotacji, a ta poszla do tramwajow a nie do PKP.
        Jak klient bedzie placil, to PKP bedzie wozic. Nawet powietrze.
        Ale nie chce placic a wszelkie bajania o rozwoju soeci kolejowej to bajania przedwyborcze.
        Przy poprzednich wyborach obiecano reaktywacje polaczen do Bytowa.
        I co?
        I do rymu...

        • 0 1

        • W tym wypadku to PiS obiecał po wyborach reaktywację kolejki SKM do Brzeźna.pamietamy!!!!!

          • 0 0

  • Naprawdę twórcze. (2)

    Wszyscy dobrze wiedzą co jest potrzebne, lecz mimo to, nie przystępują do realizacji.
    Dlaczego?
    A no dlatego, że do tego jest potrzebna kasa, której nie ma.
    Być może przy lepszym zarządzaniu budżetem kasa by się znalazła, jednak mamy to co mamy czyli pustą kasę.
    Co robi samorząd?
    Powołuje twór OMGGS i pozoruje działania przeprowadzają konsultacje, zlecając STEŚ, i inne brednie mydlące oczy ludziom.
    Tak jak od mieszania herbaty w szklance nie stanie się ona słodsza, potrzebny jest bowiem cukier, tak samo tutaj, od paplaniny nie nastąpi poprawa w komunikacji, bo do tego potrzebne są pieniądze.
    Bez pieniędzy nie wiele się da zrobić, więc skończcie to pozoranctwo i zacznijcie działać albo wprost powiedzcie, nie mamy pieniędzy i zmian nie będzie.
    Nie róbcie z ludzi i**otów.

    • 8 1

    • (1)

      Wybacz, ale gdybyś się nieco orientował, to byś wiedział, że bez SUMP pieniędzy unijnych na inwestycje w transport po prostu nie będzie. Takie są wymogi.

      Może i wszyscy "wiedzą" co jest potrzebne, ale tak naprawdę to każdy chciałby co innego i najczęściej patrzy niewiele dalej niż czubek własnego nosa (czy raczej zderzaka).

      • 1 2

      • Wystarczy popatrzeć,jak im idzie z FALA!!!

        • 0 0

  • ambitniejszy posłucha

    Jakby ktoś miał ochotę się dowiedzieć co to jest SUMP i skąd się to wzięło, to polecam podcast "Węzeł przesiadkowy #147: Sustainable Urban Mobility Plans" jest m.in. na youtube i spotify.

    • 4 6

  • Odcinek 4584 bajki o integracji transportu w naszej aglomeracji

    W tym odcinku zaczniemy przymierzać się do stworzenia kolejnego Bardzo Ważnego Dokumentu w którym spiszemy co zrobić, żeby było lepiej. Nie ma obawy o terminy, bo produkcja planów idzie nam zawsze zgodnie z planem.

    • 12 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót FSM?

 

Najczęściej czytane