- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 4 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (2 opinie)
- 5 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (141 opinii)
- 6 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
Wymiana opon - po ilu sezonach? Z pewnością wielu kierowców przed tegoroczną wymianą opon na zimowe zastanawiało się, czy wysłużony komplet "zimówek" wystarczy na jeszcze jeden sezon. Ten ostatni. A może to już najwyższa pora na zakup nowych opon? Podpowiadamy, kiedy opony nadają się... na śmietnik.
- Żywotność opon - ile wynosi i co na nią wpływa?
- Stara opona - to znaczy jaka?
- Kontroluj opony
- Głębokość bieżnika - przepisy
- Kiedy wyrzucić opony na śmietnik?
Żywotność opon - ile wynosi i co na nią wpływa?
Tak naprawdę nie da się jednoznacznie określić żywotności opon. Według ekspertów z Oponeo.pl maksymalny czas użytkowania ogumienia, a zarazem największy możliwy przebieg do osiągnięcia są wypadkową kilku czynników. Zaliczamy do nich:
- wiek opony (z czym bezpośrednio wiąże się to, ile lat można używać opony),
- rozmiar,
- właściwości danego modelu, w tym zwłaszcza odporność na ścieranie,
- dopasowanie ogumienia do sezonu i nawierzchni, czyli użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem,
- utrzymywanie prawidłowego poziomu ciśnienia, zgodnego z zaleceniami producenta samochodu,
- właściwe przygotowanie do jazdy, w tym odpowiednie wyważenie kół, regularne rotowanie opon (jeżeli jest konieczne) oraz częste kontrole stanu bieżnika,
- rodzaj napędu w samochodzie i ustawienia geometrii zawieszenia,
- rodzaj pokonywanych tras (miasto, autostrada, drogi górskie) i typ nawierzchni (poziom chropowatości),
- obciążenie samochodu,
- styl jazdy (dynamiczny/ spokojny) i nawyki kierowcy - proces zużywania opon postępuje wskutek gwałtownych przyspieszeń, nagłych zrywów, awaryjnych hamowań oraz niedostosowania sposobu prowadzenia pojazdu do panujących warunków.
Do tej listy można śmiało dopisać warunki atmosferyczne, jak chociażby działanie ekstremalnie wysokich lub niskich temperatur, ekspozycja na światło słoneczne czy opady.
Stara opona - to znaczy jaka?
To, przez ile lat opona zachowa swoje właściwości, to tak naprawdę wróżenie z fusów. Ogólnie przyjęta zasada mówi, że opony należy wymieniać maksymalnie po upływie 10 lat od daty ich produkcji. Przy założeniu, że były one stosownie użytkowane i przechowywane.
Nawet jeśli w ciągu tych 10 lat kierowca "nie wykręcił" na danym komplecie opon dużego przebiegu - to na ich stan wpływają naturalne procesy starzenia się mieszanki gumowej, która z biegiem czasu traci swoje właściwości podnoszące bezpieczeństwo. Szczególnie groźne jest korzystanie z "zimówek", które mają powyżej wspomnianych 10 lat. Stwardniała bądź zwietrzała mieszanka może mieć problemy z trudnymi, zimowymi warunkami drogowymi.
Datę produkcji opony znajdziecie na jej boku. Szukajcie skrótu DOT i ciągu cyfr. Przykładowo: "3919" oznacza, ze opona została wyprodukowana w 39. tygodniu 2019 r.
Kontroluj opony
Już po 4-5 latach użytkowania opon powinniśmy częściej się im przyglądać. Warto sprawdzać:
- głębokość bieżnika,
- równomierność zużywania się bieżnika,
- czy nie pojawiły się uszkodzenia (np. pęknięcia, przecięcia, wybrzuszenia),
- czy w gumie "nie siedzi" np. gwóźdź.
Pamiętajmy, że bardzo często nieprawidłowości związane z oponą poczujemy, prowadząc auta. Jakiekolwiek "bicia" czy wibracje są wystarczająco mocnym sygnałem, aby udać się na kontrolę do wulkanizatora.
Głębokość bieżnika - przepisy
Według obowiązujących przepisów minimalna głębokość bieżnika dla samochodów osobowych to 1,6 mm. Choć wielu ekspertów, ale i samych producentów uważa, że przyjęta wartość jest po prostu za niska. Ich zdaniem opona nadaje się na śmietnik, gdy bieżnik ma głębokość około 3 mm (4 mm w przypadku opony zimowej). Dla porównania nowe opony mają bieżnik na poziomie ok. 8 mm. Mniejszy bieżnik oznacza gorsze właściwości, mniej efektywne odprowadzanie wody spod opon, a tym samym dłuższą drogę hamowania na mokrej nawierzchni.
"Zimowe" mandaty. Nawet 3 tys. zł za jedno wykroczenie
Kiedy wyrzucić opony na śmietnik?
Są trzy główne powody, które powinny skłonić cię zakupu nowego kompletu opon:
- gdy bieżnik opony zetrze się do 1,6 mm (to absolutne minimum, zaleca się wymianę, gdy bieżnik jest wyższy),
- gdy ogumienie jest stare - ma ponad 10 lat,
- gdy opona została uszkodzona albo jest po prostu sparciała.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Używane auta z Trójmiasta
Opinie wybrane
-
2023-12-03 14:26
Lubisz szybko jeździć? Nie oszczędzaj na oponach i hamulcach. (3)
- 16 1
-
2023-12-05 14:08
Lubię
dlatego mam 2 komplety kół z oponami firmy na C w 21 letnim aucie (160KM) i zmieniam opony na nowe jak zejdą poniżej 5mm bieżnika albo przekroczą wiek 5-6 lat od daty produkcji. Heble też zadbane - przewody, prowadnice, tłoczki, uszczelki, osłonki jak i tarcze w stanie bardzo dobrym, zaciski, jarzma i piasty bez rdzy. Opony to jedyne co łączy auto
dlatego mam 2 komplety kół z oponami firmy na C w 21 letnim aucie (160KM) i zmieniam opony na nowe jak zejdą poniżej 5mm bieżnika albo przekroczą wiek 5-6 lat od daty produkcji. Heble też zadbane - przewody, prowadnice, tłoczki, uszczelki, osłonki jak i tarcze w stanie bardzo dobrym, zaciski, jarzma i piasty bez rdzy. Opony to jedyne co łączy auto z ziemią więc nie ma co jeździć na 10 letnich, spękanych, oponach klasy Z z bieżnikiem 1mm ale rozumiem, że nie każdy podziela moje zdanie. Życzę wszystkim tylu bezpiecznych powrotów ile wyjazdów.
- 1 1
-
2023-12-03 16:57
wymieniaj co najmniej dwa razy w roku (1)
warsztaty cię polubią
- 11 3
-
2023-12-04 15:01
Przy korkach jakie sa codziennie w gdansku opony starcza na 20 lat :)
- 2 0
-
2023-12-03 11:53
(7)
Moje obecne zimowki robia wlasnie 5-ty sezon, wiec na nastepna zime przydalyby sie nowe. Ale z drugiej strony robie tym autem male przebiegi, przez 4 lata jak go mam zrobilem nim raptem 30 tys kilometrow, bo uzywany jest glownie w miescie na ktotkich odcinkach wiec te opony nie sa zuzyte i maja jeszcze sporo bieznika. Moglbym wiec dojezdzic na nich
Moje obecne zimowki robia wlasnie 5-ty sezon, wiec na nastepna zime przydalyby sie nowe. Ale z drugiej strony robie tym autem male przebiegi, przez 4 lata jak go mam zrobilem nim raptem 30 tys kilometrow, bo uzywany jest glownie w miescie na ktotkich odcinkach wiec te opony nie sa zuzyte i maja jeszcze sporo bieznika. Moglbym wiec dojezdzic na nich jeszcze jeden sezon ale to maks. Bo niezaleznie od przebiegu i wysokosci bieznika, guma po paru latach parcieje j zwyczajnie nie ma juz takich wlasciwosci jak nowa
- 19 8
-
2023-12-09 18:56
nie parcieje jak się ją konserwuje środkami typu czernidło do opon
- 0 0
-
2023-12-04 14:32
Policz sobie czy przy takim użytkowaniu nie taniej będzie Ci sprzedać auto i używać trafficara.
- 0 0
-
2023-12-03 14:51
(4)
Spokojnie jeszcze 5 lat pojeździsz.
- 8 4
-
2023-12-04 11:35
pewnie
ja już 15 lat na moich zimówkach Pirelli jeżdzę - nawet w lecie i są prawie jak nówki...za 5 lat może zmienię na jakieś fajne używki... inwestowanie w ogumienie jest przereklamowane...
- 0 1
-
2023-12-04 09:20
no raczej se nie pojezdzisz (2)
moje opony zimowe, markowe, jedne z najlepszych w swojej klasie (moze wlasnie stad problemy), na ktorych zrobilem mniej niz 30.000 km wlasnie poszly do piachu. po 7 sezonach. mimo, ze bieznika mialy ok 7mm. auto malo uzywane, trzymane w garazu, opony lezakowane prawidlowo. juz sezon temu zauwazylem, ze niewiele lepiej pracowaly od letnich
moje opony zimowe, markowe, jedne z najlepszych w swojej klasie (moze wlasnie stad problemy), na ktorych zrobilem mniej niz 30.000 km wlasnie poszly do piachu. po 7 sezonach. mimo, ze bieznika mialy ok 7mm. auto malo uzywane, trzymane w garazu, opony lezakowane prawidlowo. juz sezon temu zauwazylem, ze niewiele lepiej pracowaly od letnich (zmienilem gdy spadl snieg), a przy wiosennej zmianie w serwisie zwrocono uwage ze parcieja na krawedzi bieznika.
teraz kupilem najlepsze wedlug testow wielosoezonowe, bo juz mam dosc zmian i ponoszenia kosztow skladowania, zobaczy jak sie to bedzie sprawdzac na dluzsza mete- 4 1
-
2023-12-05 18:49
Wielo sezon
Mam 3 auta i w każdym All Season. Polecam. Wszystko ok. Na jeździe zimą w mieście super wystarczające. A na Syberię się nie wybieram a gór zimą nie lubię. A w najgorszym razie 2 z 3 mają 4x4
- 0 0
-
2023-12-04 10:37
Wiesz jak jest, jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego ale oczywiście rozumiem podejście. Obyś trafił na takie które spełnią Twoje oczekiwania a przy okazji jesteś eko bo ograniczasz zanieczyszczenie środowiska jednym kompletem opon. Też myślę nad wielosezonowymi ale tylko na oś nienapędową
- 0 4
-
2023-12-04 09:54
Opona do 10 lat "da radę" (8)
Ale daleko jej do 5 letniej, a nie mówiąc o nowej. Jak ktoś dużo jeździ to co 4 lata wymianka. Inaczej to tylko strach.
Ubezpieczalnie powinny podonśić składki jak ktoś ma opony powyżej 5 lat, lub spowoduje kolizję z oponami ponad 5 lat.- 14 22
-
2023-12-04 14:11
pierdu pierdu (3)
od lat używam zimówek Pirelli, ostatnio Sottozero 3. No i w tym sezonie pojechałem na wymianę, okazało się że sparciały i spękały więc serwis mi ich nie założył a ja postanowiłem zamówić nowe. Pech chciał że akurat nie było ich na stanie. Na początku auto stało nie używane ale ostatnio musiałem przejechać się 60km po mieście i powiem Ci że na
od lat używam zimówek Pirelli, ostatnio Sottozero 3. No i w tym sezonie pojechałem na wymianę, okazało się że sparciały i spękały więc serwis mi ich nie założył a ja postanowiłem zamówić nowe. Pech chciał że akurat nie było ich na stanie. Na początku auto stało nie używane ale ostatnio musiałem przejechać się 60km po mieście i powiem Ci że na dobrych letnich (contisportcontact 5 225/45r17) wszystko było w porządku mimo ujemnej temperatury i błota posniegowego na ulicy. Jechałem ostrożnie co chwilę testując granice i to jak auto się zachowuje.
Dla tych co nie zapierdzielają 170km/h na białym tylko jeżdżą ostrożnie to od tej pory będę polecał wielosezony dobrej marki.- 1 1
-
2023-12-05 19:32
Opony pirelli
Też miałem opony tej firmy ale letnie i po 3 sezonach usłyszałem że są do wymiany dodam że robię max 7tys rocznie i na jednej oponie pojawiło się wybrzuszenie i wymieniłem na nowa .Za komplet przy zakupie 2100zl .Nigdy więcej pirelli.
- 0 0
-
2023-12-05 17:10
Opony wielosezonowe (1)
To nie to samo co letnie.
- 0 0
-
2023-12-05 18:51
Załóż
Pojezdzij. Potem pisz...
- 0 0
-
2023-12-04 12:32
Poszedł bym dalej i za 5 letnie opony i nie wymienianie płynu hamulcowego od razu do pierdla.
- 1 2
-
2023-12-04 12:31
rzecz jasna wszystkie opony sa technicznie identyczne i sie identycznie starzeja i zachowuja na jezdni...
koniec ironii
- 1 0
-
2023-12-04 11:37
hehe (1)
bez przesady - spokojnie 10 lat można jeździć jak dobrze konserwujesz i nie kupiłeś najtańszej chińszczyzny... szkoda środkowiska na częste zmiany opon... produkcja zużywa dużo zasobów i generuje ślad węglowy...
- 2 2
-
2023-12-04 14:46
Jak to jest, że według naszych kierowców absolutnie wszystko zużywa zasoby i generuje ślad węglowy, tylko nie palone na tony paliwo?
Ba, zachęcają do zużywania go w jak największych ilościach, nazywając to "dynamiczną jazdą".- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.