• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy opony nadają się na śmietnik?

mJ
3 grudnia 2023, godz. 06:00 
Opinie (96)
Kiedy powinniśmy kupić nowe opony do swojego auta? Kiedy powinniśmy kupić nowe opony do swojego auta?

Wymiana opon - po ilu sezonach? Z pewnością wielu kierowców przed tegoroczną wymianą opon na zimowe zastanawiało się, czy wysłużony komplet "zimówek" wystarczy na jeszcze jeden sezon. Ten ostatni. A może to już najwyższa pora na zakup nowych opon? Podpowiadamy, kiedy opony nadają się... na śmietnik.




Ile sezonów "przejechały" aktualne opony zimowe w twoim aucie?

Niestety nowe opony renomowanych producentów to niemały koszt. Ale - jak dobrze wiemy - na bezpieczeństwie nie powinno się oszczędzać. Warto jednak nie przeciągać zużytych opon o kolejne sezony, bo może się to zakończyć nieszczęściem. Kiedy zatem pożegnać wysłużone ogumienie?

Żywotność opon - ile wynosi i co na nią wpływa?



Tak naprawdę nie da się jednoznacznie określić żywotności opon. Według ekspertów z Oponeo.pl maksymalny czas użytkowania ogumienia, a zarazem największy możliwy przebieg do osiągnięcia są wypadkową kilku czynników. Zaliczamy do nich:

  • wiek opony (z czym bezpośrednio wiąże się to, ile lat można używać opony),
  • rozmiar,
  • właściwości danego modelu, w tym zwłaszcza odporność na ścieranie,
  • dopasowanie ogumienia do sezonu i nawierzchni, czyli użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem,
  • utrzymywanie prawidłowego poziomu ciśnienia, zgodnego z zaleceniami producenta samochodu,
  • właściwe przygotowanie do jazdy, w tym odpowiednie wyważenie kół, regularne rotowanie opon (jeżeli jest konieczne) oraz częste kontrole stanu bieżnika,
  • rodzaj napędu w samochodzie i ustawienia geometrii zawieszenia,
  • rodzaj pokonywanych tras (miasto, autostrada, drogi górskie) i typ nawierzchni (poziom chropowatości),
  • obciążenie samochodu,
  • styl jazdy (dynamiczny/ spokojny) i nawyki kierowcy - proces zużywania opon postępuje wskutek gwałtownych przyspieszeń, nagłych zrywów, awaryjnych hamowań oraz niedostosowania sposobu prowadzenia pojazdu do panujących warunków.


Do tej listy można śmiało dopisać warunki atmosferyczne, jak chociażby działanie ekstremalnie wysokich lub niskich temperatur, ekspozycja na światło słoneczne czy opady.



Stara opona - to znaczy jaka?



To, przez ile lat opona zachowa swoje właściwości, to tak naprawdę wróżenie z fusów. Ogólnie przyjęta zasada mówi, że opony należy wymieniać maksymalnie po upływie 10 lat od daty ich produkcji. Przy założeniu, że były one stosownie użytkowane i przechowywane.

Nawet jeśli w ciągu tych 10 lat kierowca "nie wykręcił" na danym komplecie opon dużego przebiegu - to na ich stan wpływają naturalne procesy starzenia się mieszanki gumowej, która z biegiem czasu traci swoje właściwości podnoszące bezpieczeństwo. Szczególnie groźne jest korzystanie z "zimówek", które mają powyżej wspomnianych 10 lat. Stwardniała bądź zwietrzała mieszanka może mieć problemy z trudnymi, zimowymi warunkami drogowymi.

Datę produkcji opony znajdziecie na jej boku. Szukajcie skrótu DOT i ciągu cyfr. Przykładowo: "3919" oznacza, ze opona została wyprodukowana w 39. tygodniu 2019 r.

Kontroluj opony



Już po 4-5 latach użytkowania opon powinniśmy częściej się im przyglądać. Warto sprawdzać:

  • głębokość bieżnika,
  • równomierność zużywania się bieżnika,
  • czy nie pojawiły się uszkodzenia (np. pęknięcia, przecięcia, wybrzuszenia),
  • czy w gumie "nie siedzi" np. gwóźdź.

Pamiętajmy, że bardzo często nieprawidłowości związane z oponą poczujemy, prowadząc auta. Jakiekolwiek "bicia" czy wibracje są wystarczająco mocnym sygnałem, aby udać się na kontrolę do wulkanizatora.



Głębokość bieżnika - przepisy



Według obowiązujących przepisów minimalna głębokość bieżnika dla samochodów osobowych to 1,6 mm. Choć wielu ekspertów, ale i samych producentów uważa, że przyjęta wartość jest po prostu za niska. Ich zdaniem opona nadaje się na śmietnik, gdy bieżnik ma głębokość około 3 mm (4 mm w przypadku opony zimowej). Dla porównania nowe opony mają bieżnik na poziomie ok. 8 mm. Mniejszy bieżnik oznacza gorsze właściwości, mniej efektywne odprowadzanie wody spod opon, a tym samym dłuższą drogę hamowania na mokrej nawierzchni.

"Zimowe" mandaty. Nawet 3 tys. zł za jedno wykroczenie

Kiedy wyrzucić opony na śmietnik?



Są trzy główne powody, które powinny skłonić cię zakupu nowego kompletu opon:


  • gdy bieżnik opony zetrze się do 1,6 mm (to absolutne minimum, zaleca się wymianę, gdy bieżnik jest wyższy),
  • gdy ogumienie jest stare - ma ponad 10 lat,
  • gdy opona została uszkodzona albo jest po prostu sparciała.



mJ

Opinie (96) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (5)

    Ile sezonów "przejechały" aktualne opony zimowe w twoim aucie?

    Nie mam opon zimowych.
    Mam wielosezonowe A/T ze znakiem góry i płatka śniegu. Zaczynają trzecią zimę.

    Dają radę zimą dzięki napędowi 4x4.
    Średni roczny przebieg auta między 4000-5000 km, więc bieżnik jak nowy.

    • 18 4

    • Wielosezonowe (2)

      Trzeba tylko patrzeć na rocznik, patrząc z doświadczenie po około 3 latach już nie mają za dobrych wlasciwowci jezdnych w zimę.

      • 6 1

      • Moje wielosezonowe vredenstein quatrac od 2015 zrobiły 70000km i żadnych problemów. Jeszcze rok podjeżdzą. Ale ja zimą w góry nie jeżdżę.

        • 5 5

      • 3 latach? To chyba jakis chinski badziew.

        Uzywam CrossClimate 5 rok z przebiegiem 50K i nie zauwazylem ani pogorszenia przyczepnosci na sniegu ani dluzszego hamowania na mokrym. Za rok je zmieniam, ale tylko ze wzgledu na glebokosc bieznika. Samochod garazowany.

        • 0 0

    • (1)

      Michelin CrossClimate+ kupiłem w 2020 roku i mam z przebiegiem 62000km. Głębokość bieżnika to 5,6-5,7mm Opony co roku rotowane przód-tył. Jak na razie bez wad. Cena zakupu jakoś 2600 wtedy. Jak widać warto było.

      • 7 0

      • Też przymierzam się do zakupu opon Michelin CrossClimate 2, ale cena trochę mnie odstrasza - 1200zł sztuka...

        • 1 0

  • Moim zdaniem (3)

    Powyżej 5 lat opony nie mają już swoich właściwości. Przy dobrych warunkach tego nie czuć, ale kiedy zajdzie potrzeba to wieloletnia opona nie wyrobi.

    • 18 26

    • Letnie może jeszcze te z klasy premium można przelatać jak dobrze na mokrym trzymają. Sam ostatni sezon robiłem wszystko aby Continentale 6 letnie zużyć aby już nowe wrzucić chociaż jeszcze dobrze trzymały. Ale cenię sobie bezpieczeństwo i wjadą Bridgestone. Z kolei zimówki to 5 lat i koniec. Trochę pożałowałem pieniądzy bo kupiłem na zimę na razie 2 szt Bridgestone żeby na następną kupić dwie kolejne. Ale 5 letnie Michelin zimowe z bieżnikiem około , a może raczej prawie 5mm to już proszenie się o kłopoty. Na mokrym to te letnie łyse Continental dużo lepsza trakcja. Na śniegu coś tam trzymają ale droga hamowania w stosunku do nowych to pewnie 2x dłuższa.
      Jeśli autor chcę jeździć na starych oponach to chętnie mu oddam za darmo 225/45/17 i dokupię sobie dwie nowe.

      • 1 6

    • (1)

      Czyli jakich właściwości?

      • 1 1

      • Takich abyś koniecznie kupił nowe

        • 7 2

  • (4)

    Nie da rady wdać się w gadkę z większością obecnych kierowców. To są tacy kierowcy co nie potrafią pilnować ciśnienia w oponach. Jeżdżą po krawężnikach a opony kupią takie jak wyczytaja w auto świecie albo sprzedawca mu wciśnie. To taki kierowca, któremu rodzina klaszcze po zrobieniu 80km trasy. On jest dumny bo dał radę razem ze swoim stworzonym do trudu szosy autem marki kja vel hjundaj. Co to dużo gadać. Wystarczy poczytać "mądrości" pod artami na Trójmieście.

    • 23 24

    • (2)

      Jakiś kompleks związany z kia czy hyundai ? Otóż to dużo lepsze auta niż wszelkiej maści vw szmelce. W ciągu 3 lat zrobiłem kia ponad 100 tys km bez jakiejkolwiek awarii, czego nie mogę powiedzieć o problematycznym vw, który większość czasu spędził w serwisie.

      • 12 10

      • Nie przesadzaj (1)

        V to volks. Mam ceed i trzrszczy. Tak jezdzi jal kazdy inny

        • 3 3

        • Przegapiłeś

          Volks już na wsi niemodny, teraz trzeba ogarniać bociana na A3 albo A4

          Dwudziestoletnie oczywiście, bo przecież "klasa premjum" zawsze jest lepsza od nowego koreańczyka, nieważne czy rdza już na nim założyła swoją cywilizację

          • 1 1

    • A ty co, zwołujesz konsylium na politechnice, żeby sześciu profesorów wybrało ci opony?

      Akurat w owym "Auto Świecie" są przedrukowywane testy z Bilda, które robi ADAC. I to nie na zasadzie "mi się wydaje że ta się lepiej klei" tylko w takim teście robią konkretne pomiary: hamowania, prędkości jazdy po okręgu itp. Tak więc osobiście nie znam lepszego źródła. Cały pozostały polski internet to sklejanka indywidualnych opinii, które są naturalnie skrzywione, bo ludzie będą na siłę udowadniać słuszność swojego wyboru - jeden że wydał mnóstwo kasy, drugi że kupił tani szrot, ale się nie przyzna że są do chrzanu

      • 2 1

  • Nowe opony to jakiś 1% wartości auta. (11)

    Nie rozumiem jak można jeździć na nich dłużej niż 5 sezonów czy o zgrozo kupować używane.

    • 12 25

    • (2)

      Moje auto jest warte 15000pln. Znajdź mi proszę komplet opon za 150zl :)

      • 17 1

      • (1)

        Do roweru da radę :) Oczywiście Jeśli patrzeć na niską półkę.

        • 4 2

        • za dwie opony to bardzo niską półkę

          cena opony rowerowej, w porównaniu do samochodowej to jakaś abstrakcja
          opona samochodowa ma więcej materiału, wytrzymuje dziesiątki tysięcy kilometrów, wyższe prędkości itp a potrafi być tańsza od rowerowej

          • 11 0

    • Auto mam warte 1500-2000 (2)

      1% to 15-20 zeta haha

      • 8 0

      • To takie opony musisz do niego założyc

        Najczesciej pojawiaja sie na olx w kategorii "oddam za darmo" :D

        • 2 0

      • Wszystko się zgadza

        Auto powinieneś zezłomować, a opony kupić do roweru - może na jakieś chińczyki wystarczy.

        • 1 0

    • Można... Spadnie trochę śniegu i 20-30km na godzinę blokują drogi bo stara guma zimowa nie trzyma w ogóle drogi.

      • 6 3

    • Ja rozumiem

      Koszmarnie drogie paliwo, ubezpieczenie przeglądy opłaty podatki składki, jak się coś zepsuje naprawy, i jak można nie rozumieć że ktoś gdy się da to oszczędza na oponach. Wielu osób po prostu nie stać na wszystko, a samochód jest potrzebny aby np do pracy dojechać

      • 4 2

    • Moje 15 letnie

      Ma cene 9k.

      • 3 0

    • Już a 5 tys PLN można kupić w dobrym stanie technicznym auto z gatunku tych niepopularnych u młodzieży (np Octavia I) Opony podrożały. Dwa lata temu kupiłem za 1200 dobrej marki. Niestety córka wjechała w krawężnik i dwie pocięła. W tym roku 4x takie same koszt 2tys PLN. Zatem opony do takiego pojazdu do 40% jego wartości. Bieżnikowane są za 600PLN ale bałbym się czymś takim jeździć szybciej.

      • 4 0

    • jak sie nie ma pojeciua na temat opon... to uwaza sie, ze uzywane moga byc zle

      a nowa opona z serwisu jest zawsze nowa

      • 0 0

  • Średnia moich opon to 15 lat

    • 15 6

  • lepiej popatrzcie jakie opony mają pojazdy komunikacji miejskiej, nie spieszcie się z tym "śmietnikiem" (1)

    • 56 4

    • Jakie? Tam opony sa czesto wywalane raz w roku

      • 3 2

  • Jak z opony wystaja juz druty to nie trzeba zakladac lancuchow przeciwsnieznych. (1)

    • 33 1

    • Pamietam slynne bieznikowanie opon. Na lysego kapcia naklejalo sie plaster gumy

      a pozniej Alleluja i do przodu.

      • 2 3

  • Kiedy opony nadają się na śmietnik? Już po roku. I zawsze to powtarzam swoim klientom. (2)

    Są bezpieczni i zadowoleni.

    • 11 9

    • Z jednej strony producenci przewidują trwałość opon nawet do 10 lat (1)

      Z drugiej, opony klasy premium, już po roku mają spękania na bieżniku, co świadczy o średniej jakości mieszanki. I jak z tym życ?

      • 1 0

      • Ekologia...

        Do mieszanek opon dodaje się coraz więcej biodegradowalnych składników. Stąd np. moje Dunlopy zrobiły się brązowe po 2 sezonach na słońcu, a poprzednie opony były czarne jak węgiel do samego końca ich żywota.

        • 1 0

  • (4)

    I najważniejsze. Śmietnik to śmietnik, a nie olx. Powinno być ścigane oferowanie kilkunastoletnich opon. Potem taki mirek założy to na swoje kaszubskie bepiontko, rozwali się na obwodnicy i pół trójmiasta stoi

    • 13 14

    • A skąd wiesz do czego ja tych opon potrzebuję Może chcę założyć do przyczepki jednoosiowej, którą wożę drewno na podwórku albo użyć ich jako odbijacza ma pomoście.
      Eliminowaniem pacanów z dróg powinny się zająć SKP do spółki z Policją, a nie OLX.

      • 10 2

    • Ostatnio tez sprzedalem na olx 11 letnie oponki

      Kupujacy poinformowany, nie sparciale, dosyc miekkie, nie naprawiane wczesniej. Tak sie chro srodowisko malkontencie. Wiadomk ze jak ktos kupuje uzywki to nie bedzie nimi jechal 140km na godzine

      • 6 1

    • pisales o sobie?

      • 0 0

    • O wiele częstszą przyczyna wypadkow

      Jest telefon komorkowy. Powinna byc sciagana sprzedarz telefonow. Rozwali sie taki seba i pol obwodnicy stoi

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest TPMS?

 

Najczęściej czytane