• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych. W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych.

Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.



Jak wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zmieniło twoje dotychczasowe przyzwyczajenia transportowe?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od 29 czerwca. Nowy obszar, w którym obowiązują wyższe ceny za parkowanie, ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia.

Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.

Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy



W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu



Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.

Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).

Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.

Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca.

Potencjał na 38 mln zł rocznie?



W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.

Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.

Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku. Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku.

E-kontrola także w Gdańsku



Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.

Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.

Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.

- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.

Opinie (602) ponad 20 zablokowanych

  • Co wy tam wiecie !?

    nie ma to jak pakować , bez zwiedzania, w ECS - solidarność w czystej postaci :
    Opłata parkingowa
    pierwsze 30 minut / zwolnione z opłaty
    rozpoczęta pierwsza godzina / 4 zł
    rozpoczęta druga godzina / 4 zł
    rozpoczęta trzecia godzina / 5 zł
    rozpoczęta czwarta godzina i każda następna / 10 zł

    • 0 0

  • Tylko ameby popieraja opłaty za parkowanie (2)

    Kierowcy płaca podatek drogowy oraz wiele innych obciażeń wliczonych do paliwa za to że mają pojazd i z niego korzystają. Dodatkowo sa karani za to że wyłączają silniki parkując i nie zanieczyszczają powietrza. A dlaczego piesi nie wnoszą opłat za stanie w kolejkach, korzystanie z chodników, a rowerzyści za ściezki rowerowe? Nadzwyczajna kasta jak urzednicy miasta którzy ze strachu przed mieszkańcami powygradzali swoje miejsca postojowe?

    • 19 7

    • (1)

      bo zajmujesz pas drogowy i ograniczasz innym poruszanie sie. jak szukasz chama to spójrz w lustro.

      • 0 4

      • Aha, a rowerkiem to przelatujesz w powietrzu

        i nie zajmujesz pasa drogowego? Pewnie też nie ograniczasz innym poruszania się?

        • 1 0

  • Kasa

    Dobrze,że w Gdańsku nie "rządzi" pisuar bo już by te pieniądze rozkradli.

    • 1 6

  • Precz z dodatkowymi podatkami! (9)

    Parkingi powinny być za darmo!.

    • 204 120

    • Może jeszcze dopłaty do paliwa?

      • 1 0

    • Kup elektryka (2)

      Z cyklu - jak zmusić społeczeństwo by kupowali droższe auta - nowe prosto z fabryki . A stare utylizowali- nie sprzedawali dalej . Niebawem zarobią kupować używane samochody .

      • 8 5

      • (1)

        Zabronić to powinni głupoty, ale wtedy 3/4 ludzi nie miałaby się gdzie podziać.

        • 7 4

        • tak tak, najlepiej ustawą

          tak jak obecna władza ma to w zwyczaju

          • 2 0

    • Kup se elektryka - w miejskich strefach nie płacisz do 31 grudnia 2025.

      • 10 8

    • Ludzie dramat z wami (1)

      Popieracie kata który kosi wam portfele.

      • 15 17

      • Więcej minusów... chyba urzędnicy klikają

        • 9 10

    • ...i benzyna powinna być za darmo i myjnie..... wszystko za darmo i jeszcze 500+ żeby na wszystko dawali...Tak to sobie wymyśliłem !

      • 35 11

    • wybacz ale to nie wieś gdzie zostawiasz samochód na polu sąsiada a później jakoś to będzie

      • 38 18

  • (5)

    Wszędzie płaci się za parkowanie.. w Bieszczadach podjeżdżasz na chwilę nad Solinę i tez zostawiasz 20 pln

    • 4 9

    • To jest chore

      Ale pod Soliną nie załatwiasz codziennych spraw tylko jedziesz raz na rok albo rzadziej. Teraz jak chcesz pójść do US zapłacić podatki tez musisz zapłacić za parking.

      • 2 0

    • Przy Solinie

      masz darmowy parking 3 minuty z buta od zapory. Zjedź troszkę niżej i jest wielki pusty plac.

      • 2 1

    • przyjeżdżam na godzinę a oni mi 20 za cały dzień

      to mylisz ze parkuję? Omijam z daleka. Zawsze można podejść kawałek.

      • 1 1

    • Nigdy nie byle, ale nawet jesli tam pojade to zapewne raz w zyciu. Jako turysta moge placic nawet 100zl za dzien bo taka oplate ponosi sie najwyzej kilka razy w roku.

      • 1 2

    • a pojedź do Zakopanego, albo Krakowa...

      • 3 0

  • I bardzo dobrze!

    brawa dla Gdańska

    • 0 8

  • Dojechać blachosmrodziarzy! (5)

    • 7 33

    • O tym tu pisałem jakieś 12 lat temu (3)

      Gdańsk zostanie miastem komunistycznym:
      Zero aut na ulicach, wszyscy w roz...ebanym zbiorkomie ściśnięci w maskach jak sardynki albo jak Chińczycy na rowerach w jednakowych uniformach czyt. kamizelkach odblaskowych. Reszta czyt. 50% na piechotę. Właśnie do tego doprowadzi władza darmozjadów i nierobów przez 30 lat.
      Przypomnijmy sobie i zapamiętajmy na zawsze jaka była jakość powietrza w Gdańsku podczas obostrzeń. Wtedy jasno było widać że to nie samochody zatruwają powietrze.
      Dlatego przestań zaogniać sztucznie wykreowany konflikt między kierowcami i rowerzystami bo to zwykłe bicie piany i uciekanie od realnego zagrożenia jak Port Service, Fosfory i Szadółki.

      • 7 1

      • miasta komunistyczne były i są miastami zorientowanymi na samochody nomenklatury komunistycznej (1)

        wiedza niektórych zarażonych samochodozą o historii i o komunizmie jest porównywalna z wiedzą słoni o życiu w Arktyce.

        • 1 2

        • Komunizm to nie tylko ten rodem z PRL i lat minionych.

          W obecnym komuniźmie miejsce samochodów zajęły rowerki, miejsce rdzennych mieszkańców zajęło multikulti a miejsce rodziny wszelkie inne nowoczesne twory.

          • 2 0

      • Jakie zero auto na ulicach? Są i będą zawsze, tak samo jak korki. Opłaty za parkowanie w centrum, które wymuszają rotację to przecież jeszcze więcej samochdów, a nie mniej. Poza tym jak jest alternatywa? Brak opłat? I tak już więcej samochodów do centrum nie wjedzie, opłaty odstraszają tych co nie muszą i dają szansę tym, co muszą samochodem. A że to kosztuje? Miasto nie jest z gumy, taniej już było.

        • 0 2

    • Nie mozecie sie skrzyknac na jakims fejsiku i przeprowadzic sie wszyscy antysamochodziaze do jakiegos jednego miasta? Wielu was nie ma, wiec pewnie wystarczy jakies obecne 50tys miasto. Zalozcie sobie tam komune bez samochodow i zyjcie tam sobie a my bedziemy sie nadal truli spalinami bo tak lubimy.

      • 9 1

  • kickass

    Brawo! Sukces, niech Gdańsk się rozwija a obywatele żyją dostatniej.
    Może więc jeszcze podnieść opłaty.
    Tylko co z ludźmi, którzy mieszkają poza Gdańskiem i muszą np. dowieźć starszych rodziców na badania, lub zwyczajnie transport komunikacją miejską i poza miejską wymagałby tyłu przesiadek i zajął by tyle czasu że byłoby to nie uzasadnione - mają płacić ?

    • 7 0

  • (7)

    Najpierw zbudujcie parkingi przy przystankach SKM, żeby móc z niej korzystać, a nie tylko podnosić oplaty za parkowanie. W Gdańsku tylko biurowce się buduje i podnosi ceny za parkowanie, a nikt nie pomysli gdzie Ci wszyscy ludzie maja parkowac. Nie kazdy ma mozliwosc dojscia do SKM czy nawet dojazdu do niej.

    • 46 3

    • (4)

      Jest wielki parking we Wrzeszczu, pod który zburzono przedwojenne budynki. I co? Świeci pustkami, bo przecież polski kierowca nigdy nie zapłaci za parkowanie.

      • 3 3

      • I co mi po parkingu we Wrzeszczu jak wysiadam na politechnice? :) (2)

        To już wolę dojechać na miejsce samochodem i zastawiać okoliczne uliczki.

        • 2 0

        • gdybyś jeździł na politechnikę (1)

          to wiedziałbyś że tam wszędzie są parkometry

          • 0 2

          • Co nie zmienia faktu, że mogę tam parkować.

            Nic nie napisałem o parkowaniu za free. Czytaj ze zrozumieniem.

            • 0 0

      • No i to jest kwintesencja problemu :-)

        • 2 1

    • To nie tak, że nikt nie myśli gdzie Ci ludzie mają parkować. Oni nie mają parkować wcale.

      • 5 1

    • Tam też wprowadzą z czasem opłaty.

      • 5 0

  • Nie ma opcji ankiety

    "przestałam jeździć do centrum bo jest za drogo" ani miasto nie zarabia ani przedaiebiorcy

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót KM?

 

Najczęściej czytane