• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych. W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych.

Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.



Jak wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zmieniło twoje dotychczasowe przyzwyczajenia transportowe?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od 29 czerwca. Nowy obszar, w którym obowiązują wyższe ceny za parkowanie, ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia.

Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.

Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy



W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu



Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.

Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).

Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.

Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca.

Potencjał na 38 mln zł rocznie?



W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.

Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.

Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku. Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku.

E-kontrola także w Gdańsku



Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.

Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.

Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.

- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.

Opinie (602) ponad 20 zablokowanych

  • Jak rządzący obecnie dokręcają śrubę i wszyscy uczciwie pracujący już ledwo dają radę tak ich przycisnęli z podatkami, (8)

    to cisza jest. Jak trzeba zapłacić za parking w mieście, to afera, że za drogo, że ściągają kasę itp. Ci negujący nie rozumieją, że decyzje z góry, obciążające do granic możliwości samorządy finansowo odbiją się na nich poprzez zwiększanie danin przez samorządy! Samorząd musi mieć z czego opłacić utrzymanie tej całej machiny. Czy tak ciężko to zrozumieć?

    • 9 36

    • Niestety widać większość socjalni, darmozjady tutaj i bojówki pis (3)

      Smutne to, no i za nasze pieniądze klikają, podatników. Bo im płacą. Załamka

      • 1 1

      • Co ty bredzisz? (2)

        Ktoś kto nie zgadza się z obecną polityką PO w Gdańsku, z automatu musi być za pisiorami?

        • 2 0

        • Ja za PO nie jestem za PIS tym bardziej. Jestem za sprawiedliwością (1)

          A to co PIS zrobił z Polską to prl przy tym to pikuś. Zastanów się, przeanalizuj. A nie szufladkujesz od razu. Lepiej sie żyje? Nawet jak masz 500 to i tak już wartość tego jest 250. Ale nie zrozumiesz bo Ci daaali.

          • 1 0

          • Gdzie widziałeś szufladkowanie w moim poście?

            Sam szufladkujesz uważając mnie za pisiora - lepiej się żyje? Nie mam 500 i uwazam to za patologię. Dla mnie pis, po jedno zło.

            • 2 0

    • Jakiej machiny? Chyba urzędników, których przybywa (1)

      Nie ma żadnej kontroli, co wy tam robicie i po co was tyle jest? Żyjecie z tej kasy jak pączki, udajecie że coś robicie

      • 1 0

      • Niestety przybywa lawinowo urzędników! W ministerstwach, w belwederach i innych rządowych tworach

        Ale oczywiście ślepi wyznawcy sekty są. I jeden rydwan zakodują i w kółko powtarzając nie widząc zbliżającej się katastrofy finansowej

        • 0 2

    • (1)

      W sumie byś miał racje gdyby nie jedno ale, po co wiec rydwany, dofinansowanie pochodów, występy w magazynach czy do dofinansowanie seriali? Jak się nie ma kasy to się wprowadza model oszczędnościowy w wydatkach.

      • 13 2

      • Tu masz rację. Nie mam argumentu. Też uważam to za błąd.

        Ale przyznaję się. Chociaż w głębi wierzę, że czemuś dobremu miało to służyć. A żeby już porównać. Ile miliardów poszło w błoto na najwyższym szczeblu? Te respiratory, karty do głosowań, maseczki, elektrownie niepotrzebnie miliony w błoto, nierentowne górnictwo zalewane miliardami (dla kilku głosów), ćwierć miliarda do Torunia, port komunikacyjny następne miliony w błoto, miliardy dodrukowane, inflacja pędzi jak szalona, kolesiostwo w spółkach skarbu na niespotykaną skalę zarabiające miliony zł rocznie. Telewizja publiczna za miliardy z podatków przekształcona w propagandową. Dalej wymieniałbym, ale miejsca zabraknie. Chyba rydwan niewspółmierny lekko do tego wszystkiego co?

        • 6 4

  • Kon zlo sty dzie cja

    • 2 0

  • Rewelacja (5)

    To są działania, które zmniejszają korki w mieście. Nie jakieś tam poszerzenie ulic za setki milionów. Od zawsze mówię, że parkowanie ma większy wpływ na korki niż drogi dojazdowe.

    • 6 22

    • Tak (4)

      Pełna zgoda,zamknac ulice i zrobić z nich chodniki.Bede z Osowej do centrum miasta zapier z rodzina na piechotę.Co tam jeszcze masz w zanadrzu?Jeszcze jakiś mądry pomysł?

      • 10 4

      • masz PKM (3)

        Ale widocznie jesteś ograniczony mentalnie

        • 3 10

        • (2)

          Mam też pkm, którym mogę dijechać i wrocic na lotnisko. A nie... poczekaj... ostatnia PKMka z portu lotniczego jest o 22:40, a potem już nic, mimo iż od 23 do 00:30 ląduje kupę samolotów (przynajmniej przed pandemia lądowało, a pkm już nie jeździła..)

          • 6 4

          • taksówki są dostępne 24 godziny na dobę (1)

            odróżnij taksówkę od prywatnego samochodu please

            • 1 5

            • to już prędzej żonę poproszę, bo w cenie taksówkarskiej podwózki możemy przejechać 5x tyle ;)

              • 4 1

  • No i przegonilismy Niemcow w oplatach za parkingi. Teraz u nas jest drozej jak u nich.

    • 8 0

  • Warszawski Zarząd Dróg i Mostów (i nie tylko) jak twierdza

    A ja nie o parkingach, tylko o urzędnikach. Wiele urzędów jest niedostępnych dla interesantów "z powodu pandemii". Ci sami urzędnicy po wyjściu ze swojej twierdzy jadą zatłoczonym autobusem lub pociągiem, idą do knajpy, kościoła czy kina, w markecie i na rynku stykają się z dziesiątkami osób i jakoś udaje się im nie zachorować. Ale po co się użerać z interesantami w urzędzie? Pensja zawsze jest taka sama, a można w tym czasie pogrzebać w internecie i kupić coś fajnego. Czy nie macie wrażenia, że te wszystkie urzędy można by odchudzić przynajmniej o 1/3 bez szkody dla interesantów?

    • 8 0

  • (7)

    To moze najpierw otworzcie linie metra a pozniej wprowadzajcie wysokie oplaty parkingowe i mandaty? Tak zeby byla to dobra alternatywa. Sorry, z jasienia do gdanska glownego jazda z rana zajmuje 50 min.. Wiec z czym do ludzi?
    A te auta do ekontroli- to jest w ogole legalne?? Moze jeszcze niech zawartosc majtek przeswietla u kierowcy..?!

    • 46 5

    • (2)

      ale wiesz że to zajmuje 50 min właśnie dlatego żeby nie przeszkadzać kierowcom? chcesz żeby zrobiono buspasy kosztem jezdni albo wprowadzono bezwzględny priorytet dla komunikacji miejskiej na skrzyżowaniach:?

      • 0 3

      • Gdzie ten bus pas na Kartuskiej byś zrobił? (1)

        • 3 0

        • Albo na Spacerowej.

          • 3 0

    • Rowerem o 8 rano 15 minut hahaha (3)

      • 1 7

      • (2)

        Glupia rada. Rowerem dojezdzalem do pracy w 12 min. Ale od tego roku dziecko do przedszkola idzie i myslisz, ze 3 latka na bagaznik posadze? Albo moze mam kupic przyczepke rowerowa i trzymac ja w jednym z moich 2 pokojow? Czasem mysle, ze doroslosc nalezaloby definiowac tak jak indianie, czyli jestes dorosly kiedy masz dzieci i sam polujesz.

        • 10 0

        • (1)

          Dzieciaki mają darmową komunikację, której tak się domagali kierowcy. To teraz pakuj bachora do autobusu, a sam jedz rowerem.

          • 0 9

          • weź swoje rowerowe koło i walnij się w czoło

            Już widzę jak ktoś wsadza trzylatka samego do autobusu i jedzie na rowerze do roboty. Pewnie nawet by nie dojechał i już policja by na niego czekała z pozwem o odebranie dziecka.

            • 4 0

  • Płatne parkowanie

    Kiedy będzie płatne parkowanie przy ul. Bema ? Zalegają pojazdy stojące od miesięcy a ludzie chcący pójść do lekarza nie mają gdzie zaparkować auta. Jest tylko jedno miejsce dla niepełnosprawnych często okupowane przez osoby nie uprawnione . Czas by to zmienić gdzie jest ZDiZ ?

    • 0 4

  • rowerzyści to niech sami sobie finansują ścieżki rowerowe (3)

    może jeszcze kilka razy miasto podniesie opłaty i zasponsoruje darmowe seanse kinowe dla bezrobotnych, dotacje dla galerii sztuki, że mają tam obrazy, czy cokolwiek innego... co się w umyśle zrodzi.. toczymy się równią pochyła, grupy społeczne są przez urzędników napuszczane na siebie, a ludzie przyklaskując np. modzie dojenia z pieniędzy kierowców, kręci bat też i na siebie, bo kiiedy z kiedrowców już się nie da wiecej, to i was, pozostali mieszkańcy też ręka urzędnicza zacznie za kieszeń pociągać - to tylko kwestia czasu. Patrzcie dalej i spróbujcie dostrzegać to czego nie widać, bo to dopiero bedzie bolało. Przykro patrzeć na ten urzędniczy i polityczny zamordyzm, ograniczanie wolności, ale jeszcze mniej przyjemnnie robi się kiedy dostrzega się, że coraz większa część społeczeństwa odmóżdża się i z ogromną łatwością daje się wciągać w grupę zadowolonych z całej tej krucjaty urzędniczej. PS.. może misto zajmie się masami psiego g*wna zalegającymi na chodnikach? czy to be...?

    • 35 13

    • Ale my wcale nie chcemy ścieżek rowerowych! (1)

      ścieżki rowerowe są po to, aby zabrać rowery z ulic, żeby się kierowcom lepiej jeździło.

      • 1 3

      • niech zgadnę

        jesteś "kolarzem" chorym na motofobię?

        • 3 0

    • wracaj na wieś, tu jest miasto :D

      • 2 7

  • Pis jest straszny Pis jest zły , Pis ma bardzo ostre kły...

    Trzeba było myśleć przy urnach jak był na to czas . A teraz płacz gamonie ,że światowcy i POstępowcy was okradają z uśmiechem na twarzy. Powiem szczerze ,że nie jest mi was nawet żal , sami sobie takich włodarzy w Trójmieście wybraliście to teraz płaćcie rachunki za swoją głupotę.

    • 12 1

  • miejscy bandyci, którzy ukradli władze, teraz sprywatyzowali nasze miasto! (1)

    Gdyby tu chodziło o jakieś ścisłe centrum, które wypada reglamentować, ale nie! Rozszerzono strefy płatnego parkowania nawet na mało uczęszczane ulice (ul Uphagena na przykład)! Co to do Jasnej Anielki jest?! To nasze, a nie złodziei władzy miasto! Bandyci POlityczni, którzy nie są przedstawicielami Narodu, bo rabują władze przy pomocy niekonstytucyjnej ordynacji wyborczej wywindowali do absurdu bilety do naszych narodowych skarbów, których są jedynie administratorami, wywindowali płatności za parkowanie (3 godz. 20 złotych!!!) i w majestacie szemranego prawa okradają gdańszczan!!! MAFIA< psia krew!!!

    • 16 2

    • Nic dodać, nic ująć - sedno!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane