- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (48 opinii)
- 2 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (76 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (369 opinii)
- 4 Hamowanie przed autem to bandyterka (167 opinii)
- 5 Nie będzie podatku od aut spalinowych (167 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (318 opinii)
Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku
Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.
Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.
Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy
W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu
Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.
Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).
Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.
Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.
Potencjał na 38 mln zł rocznie?
W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.
Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.
E-kontrola także w Gdańsku
Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.
Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.
- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.
Opinie (602) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-16 08:46
Co wy tam wiecie !?
nie ma to jak pakować , bez zwiedzania, w ECS - solidarność w czystej postaci :
Opłata parkingowa
pierwsze 30 minut / zwolnione z opłaty
rozpoczęta pierwsza godzina / 4 zł
rozpoczęta druga godzina / 4 zł
rozpoczęta trzecia godzina / 5 zł
rozpoczęta czwarta godzina i każda następna / 10 zł- 0 0
-
2020-09-15 09:17
Tylko ameby popieraja opłaty za parkowanie (2)
Kierowcy płaca podatek drogowy oraz wiele innych obciażeń wliczonych do paliwa za to że mają pojazd i z niego korzystają. Dodatkowo sa karani za to że wyłączają silniki parkując i nie zanieczyszczają powietrza. A dlaczego piesi nie wnoszą opłat za stanie w kolejkach, korzystanie z chodników, a rowerzyści za ściezki rowerowe? Nadzwyczajna kasta jak urzednicy miasta którzy ze strachu przed mieszkańcami powygradzali swoje miejsca postojowe?
- 19 7
-
2020-09-15 18:45
(1)
bo zajmujesz pas drogowy i ograniczasz innym poruszanie sie. jak szukasz chama to spójrz w lustro.
- 0 4
-
2020-09-16 08:40
Aha, a rowerkiem to przelatujesz w powietrzu
i nie zajmujesz pasa drogowego? Pewnie też nie ograniczasz innym poruszania się?
- 1 0
-
2020-09-16 08:39
Kasa
Dobrze,że w Gdańsku nie "rządzi" pisuar bo już by te pieniądze rozkradli.
- 1 6
-
2020-09-15 07:03
Precz z dodatkowymi podatkami! (9)
Parkingi powinny być za darmo!.
- 204 120
-
2020-09-16 08:37
Może jeszcze dopłaty do paliwa?
- 1 0
-
2020-09-15 09:24
Kup elektryka (2)
Z cyklu - jak zmusić społeczeństwo by kupowali droższe auta - nowe prosto z fabryki . A stare utylizowali- nie sprzedawali dalej . Niebawem zarobią kupować używane samochody .
- 8 5
-
2020-09-15 09:42
(1)
Zabronić to powinni głupoty, ale wtedy 3/4 ludzi nie miałaby się gdzie podziać.
- 7 4
-
2020-09-15 13:54
tak tak, najlepiej ustawą
tak jak obecna władza ma to w zwyczaju
- 2 0
-
2020-09-15 09:02
Kup se elektryka - w miejskich strefach nie płacisz do 31 grudnia 2025.
- 10 8
-
2020-09-15 08:14
Ludzie dramat z wami (1)
Popieracie kata który kosi wam portfele.
- 15 17
-
2020-09-15 08:54
Więcej minusów... chyba urzędnicy klikają
- 9 10
-
2020-09-15 07:33
...i benzyna powinna być za darmo i myjnie..... wszystko za darmo i jeszcze 500+ żeby na wszystko dawali...Tak to sobie wymyśliłem !
- 35 11
-
2020-09-15 07:06
wybacz ale to nie wieś gdzie zostawiasz samochód na polu sąsiada a później jakoś to będzie
- 38 18
-
2020-09-15 09:48
(5)
Wszędzie płaci się za parkowanie.. w Bieszczadach podjeżdżasz na chwilę nad Solinę i tez zostawiasz 20 pln
- 4 9
-
2020-09-16 08:34
To jest chore
Ale pod Soliną nie załatwiasz codziennych spraw tylko jedziesz raz na rok albo rzadziej. Teraz jak chcesz pójść do US zapłacić podatki tez musisz zapłacić za parking.
- 2 0
-
2020-09-15 23:28
Przy Solinie
masz darmowy parking 3 minuty z buta od zapory. Zjedź troszkę niżej i jest wielki pusty plac.
- 2 1
-
2020-09-15 19:34
przyjeżdżam na godzinę a oni mi 20 za cały dzień
to mylisz ze parkuję? Omijam z daleka. Zawsze można podejść kawałek.
- 1 1
-
2020-09-15 15:20
Nigdy nie byle, ale nawet jesli tam pojade to zapewne raz w zyciu. Jako turysta moge placic nawet 100zl za dzien bo taka oplate ponosi sie najwyzej kilka razy w roku.
- 1 2
-
2020-09-15 09:55
a pojedź do Zakopanego, albo Krakowa...
- 3 0
-
2020-09-16 08:33
I bardzo dobrze!
brawa dla Gdańska
- 0 8
-
2020-09-15 08:16
Dojechać blachosmrodziarzy! (5)
- 7 33
-
2020-09-15 12:31
O tym tu pisałem jakieś 12 lat temu (3)
Gdańsk zostanie miastem komunistycznym:
Zero aut na ulicach, wszyscy w roz...ebanym zbiorkomie ściśnięci w maskach jak sardynki albo jak Chińczycy na rowerach w jednakowych uniformach czyt. kamizelkach odblaskowych. Reszta czyt. 50% na piechotę. Właśnie do tego doprowadzi władza darmozjadów i nierobów przez 30 lat.
Przypomnijmy sobie i zapamiętajmy na zawsze jaka była jakość powietrza w Gdańsku podczas obostrzeń. Wtedy jasno było widać że to nie samochody zatruwają powietrze.
Dlatego przestań zaogniać sztucznie wykreowany konflikt między kierowcami i rowerzystami bo to zwykłe bicie piany i uciekanie od realnego zagrożenia jak Port Service, Fosfory i Szadółki.- 7 1
-
2020-09-15 15:34
miasta komunistyczne były i są miastami zorientowanymi na samochody nomenklatury komunistycznej (1)
wiedza niektórych zarażonych samochodozą o historii i o komunizmie jest porównywalna z wiedzą słoni o życiu w Arktyce.
- 1 2
-
2020-09-16 08:33
Komunizm to nie tylko ten rodem z PRL i lat minionych.
W obecnym komuniźmie miejsce samochodów zajęły rowerki, miejsce rdzennych mieszkańców zajęło multikulti a miejsce rodziny wszelkie inne nowoczesne twory.
- 2 0
-
2020-09-15 12:53
Jakie zero auto na ulicach? Są i będą zawsze, tak samo jak korki. Opłaty za parkowanie w centrum, które wymuszają rotację to przecież jeszcze więcej samochdów, a nie mniej. Poza tym jak jest alternatywa? Brak opłat? I tak już więcej samochodów do centrum nie wjedzie, opłaty odstraszają tych co nie muszą i dają szansę tym, co muszą samochodem. A że to kosztuje? Miasto nie jest z gumy, taniej już było.
- 0 2
-
2020-09-15 10:10
Nie mozecie sie skrzyknac na jakims fejsiku i przeprowadzic sie wszyscy antysamochodziaze do jakiegos jednego miasta? Wielu was nie ma, wiec pewnie wystarczy jakies obecne 50tys miasto. Zalozcie sobie tam komune bez samochodow i zyjcie tam sobie a my bedziemy sie nadal truli spalinami bo tak lubimy.
- 9 1
-
2020-09-16 08:33
kickass
Brawo! Sukces, niech Gdańsk się rozwija a obywatele żyją dostatniej.
Może więc jeszcze podnieść opłaty.
Tylko co z ludźmi, którzy mieszkają poza Gdańskiem i muszą np. dowieźć starszych rodziców na badania, lub zwyczajnie transport komunikacją miejską i poza miejską wymagałby tyłu przesiadek i zajął by tyle czasu że byłoby to nie uzasadnione - mają płacić ?- 7 0
-
2020-09-15 07:48
(7)
Najpierw zbudujcie parkingi przy przystankach SKM, żeby móc z niej korzystać, a nie tylko podnosić oplaty za parkowanie. W Gdańsku tylko biurowce się buduje i podnosi ceny za parkowanie, a nikt nie pomysli gdzie Ci wszyscy ludzie maja parkowac. Nie kazdy ma mozliwosc dojscia do SKM czy nawet dojazdu do niej.
- 46 3
-
2020-09-15 11:02
(4)
Jest wielki parking we Wrzeszczu, pod który zburzono przedwojenne budynki. I co? Świeci pustkami, bo przecież polski kierowca nigdy nie zapłaci za parkowanie.
- 3 3
-
2020-09-15 23:01
I co mi po parkingu we Wrzeszczu jak wysiadam na politechnice? :) (2)
To już wolę dojechać na miejsce samochodem i zastawiać okoliczne uliczki.
- 2 0
-
2020-09-16 05:49
gdybyś jeździł na politechnikę (1)
to wiedziałbyś że tam wszędzie są parkometry
- 0 2
-
2020-09-16 08:28
Co nie zmienia faktu, że mogę tam parkować.
Nic nie napisałem o parkowaniu za free. Czytaj ze zrozumieniem.
- 0 0
-
2020-09-15 11:04
No i to jest kwintesencja problemu :-)
- 2 1
-
2020-09-15 09:20
To nie tak, że nikt nie myśli gdzie Ci ludzie mają parkować. Oni nie mają parkować wcale.
- 5 1
-
2020-09-15 07:53
Tam też wprowadzą z czasem opłaty.
- 5 0
-
2020-09-16 06:47
Nie ma opcji ankiety
"przestałam jeździć do centrum bo jest za drogo" ani miasto nie zarabia ani przedaiebiorcy
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.