• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Sobieszewska zyska dwa mosty, a nie jeden?

Maciej Naskręt
12 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Plany PiS zakładają m.in. budowę mostu przez Wisłę na wysokości Świbna i Mikoszewa.


Dwaj posłowie PiS zapowiadają budowę trzech mostów - nad Wisłą, między Świbnem i Mikoszewem zobacz na mapie Gdańska, w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska i nad planowanym przekopem Mierzei Wiślanej. Inwestycja miałaby być finansowana z budżetu centralnego. Władze Pomorza uważają, że to próba pozyskania akceptacji społecznej dla przekopu Mierzei Wiślanej.



Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej. Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

Odsuńmy jednak na chwilę korzyści i zagrożenia wynikające bezpośrednio z realizacji projektu, który może pochłonąć nawet miliard złotych. Gazeta Wyborcza właśnie ujawniła, że w ramach inwestycji towarzyszących powstaniu przekopu politycy PiS będą lobbować za budową z budżetu centralnego trzech nowych mostów: jednego nad przekopem i dwóch łączących Wyspę Sobieszewską ze stałym lądem - od wschodu i od zachodu.

Planowane przez posłów PiS mosty w ciągu drogi wojewódzkiej 501 i budowane już mosty nad Wisłą w ramach realizacji drogi ekspresowej S7. Planowane przez posłów PiS mosty w ciągu drogi wojewódzkiej 501 i budowane już mosty nad Wisłą w ramach realizacji drogi ekspresowej S7.
Trzy mosty i remont nadmorskiej drogi

Ten plan ujawnili posłowie PiS Andrzej Jaworski z Gdańska i Leonard Krasulski z Elbląga.

Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a  Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy, przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską, do Gdańska. Jak miałaby wyglądać przebudowa - tego na razie nie wiadomo.

- Przebudowa drogi i budowa mostu nad Wisłą usprawniłaby ruch turystów wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 501. Dzisiaj ta trasa urywa się w Wiśle. Nowa przeprawa uruchomiłaby tereny nadmorskie. Dodatkowo modernizację przeszłaby trasa łącząca drogę krajową nr 7 w Nowym Dworze Gdańskim - wylicza elbląski poseł PiS Leonard Krasulski.


Budowa Mostu Sobieszewskiego uzależniona od przekopu?

Może się okazać, że projekt techniczny mostu zwodzonego w Sobieszewie nie będzie spełniał naszych potrzeb. Oczekiwania dla tej przeprawy mogą okazać się dużo większe - mówi Andrzej Jaworski.
Trzeci obiekt, jaki miałby powstać w ramach tej inwestycji, to most łączący Sobieszewo z Wiślinką.

Tymczasem taki most na własną rękę chce zbudować Gdańsk. Miasto ma już projekt budowlany mostu zwodzonego oraz zarezerwowane 67 mln zł na jego budowę. Brakuje jednak 17 mln zł, które miasto chciałoby zdobyć w ramach dotacji celowej od rządu (informowaliśmy o tym w poprzedni piątek). Przyznanie brakującej kwoty otworzyłoby drogę do wykupu terenów wokół mostu oraz ogłoszenia przetargu na budowę.

Szkopuł w tym, że ostatnio poseł Andrzej Jaworski powątpiewał, by rząd przyznał taką dotację. Dlaczego?

- Projekt budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej znany jest od wielu lat. Szkoda, że władze Gdańska i Pomorza nie uwzględniły tego w swoich planach inwestycyjnych. Może się okazać, że projekt techniczny mostu zwodzonego w Sobieszewie, który przygotowała administracja Pawła Adamowicza, nie będzie spełniał potrzeb związanych z całym projektem, czyli realizacją kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Oczekiwania dla tej przeprawy mogą okazać się dużo większe - mówi Trojmiasto.pl Andrzej Jaworski.
Politycy PiS deklarują, że wszystkie te inwestycje mogłyby zostać zrealizowane w ciągu trzech lat. Opracowywanie dokumentacji dla inwestycji drogowych miałoby się rozpocząć zaraz po zatwierdzeniu projektu budowy przekopu Mierzei Wiślanej.

Marszałek Pomorza: to próba zdobycia akceptacji społecznej

Władze samorządu województwa nie ukrywają, że są przeciwne budowie przekopu. Ich zdaniem jest dużo więcej przeciwwskazań niż zalet tej inwestycji.

- Te wszystkie projekty to próba zdobycia akceptacji społecznej dla budowy przekopu, którą ja osobiście oceniam negatywnie - mówi Mieczysław Struk (PO), marszałek województwa pomorskiego.
Jego zdaniem budowa mostu przez Wisłę ze Świbna do Mikoszewa jest mrzonką.

- Na Wyspie Sobieszewskiej mieszka 3,5 tys. osób. Uważam, że budowa mostu zwodzonego w Sobieszewie w dużej mierze rozwiąże problem wydostania się z wyspy nie tylko mieszkańców, ale i turystów. Nie ma sensu budowy obiektu po wschodniej stronie wyspy - mówi Struk.
Dodaje, że jeżeli rząd nie dołoży 17 mln zł do budowy zwodzonej przeprawy w Sobieszewie, to samorząd Pomorza i sam Gdańsk znajdą pieniądze na realizację tej inwestycji.

Marszałek Struk bardzo pozytywnie ocenia jednak chęć modernizacji biegnącej przez Wyspę Sobieszewską drogi wojewódzkiej nr 501.

Mieszkańcy obecnie korzystają z wyremontowanego Mostu w Sobieszewie.



Wiele niewiadomych

Ogłoszony przez posłów PiS pomysł ma jednak bardzo wiele niewiadomych. Wiadomo jedynie, że warte ok. 1 mld prace zostałyby sfinansowane z pieniędzy rządowych. To o tyle zaskakujące, że Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała pomysł przekopania mierzei i rozbudowy dróg w jego otoczeniu, a co za tym idzie, skłonna byłaby dofinansować te prace.

- Wniosek o wydanie tej opinii złożył rząd PO, moim zdaniem tylko po to, by odwlec inwestycję w czasie. Rezygnujemy z dofinansowania, by pominąć kwestie związane z przygotowywaniem wniosków na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej i zyskać na czasie - mówi poseł PiS z Elbląga.
Natomiast nieznany jest już termin realizacji inwestycji. Nie wiadomo też, kto miałby zająć się przygotowaniem przebudowy drogi 501. Czy byłby to samorząd województwa pomorskiego, który zarządza wspomnianą drogą? A może w roli inwestora zastępczego - bo na co dzień nie zajmuje się drogami wojewódzkimi - pojawi się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad?

Poseł Leonard Krasulski przyznaje: - Trwa dyskusja, kto miałby być inwestorem przekopu. Część osób uważa, że powinien być nim Urząd Morski w Gdyni. Pozostali, w tym ja, uważają, że powinna być powołana spółka celowa, która zleci budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną.
Budowana droga S7 na Żuławach. Budowana droga S7 na Żuławach.
Obok powstaje droga ekspresowa S7 za 3,2 mld zł

Warto nadmienić, że w tej części Pomorza, konkretnie w Kiezmarku, powstają dwa mosty przez Wisłę, w ramach budowanej od zeszłego roku drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Realizacja 40-kilometrowej drogi pochłonie 3,2 mld zł z budżetu centralnego.

Mosty w Kiezmarku mają być gotowe w 2018 r. Po zakończeniu tych prac przejazd 40-kilometrową drogą z Trójmiasta do Elbląga ma zajmować kierowcom ok. 25 minut.

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Skoro to Wyborcza "ujawniła", to poproszę o link. (1)

    A nie pisać jak swoje, pewnie nawet bez zapytania.

    • 7 11

    • Wczoraj był cały artykuł o tym w \Wyborczej, a na trojmiasto.pl przepisali wszsytko i dziś wstawili.

      • 3 3

  • Przestańcie pitolić! (3)

    Zbudujcie najpierw most w Sobieszewie. Ten jest na prawdę ważny i potrzebny.
    Przeprawa w Świbnie może i jest dla kilku mieszkańców uciążliwa ale jest też sporą atrakcją turystyczną. Budowa mostu na takiej szerokości to kosmiczne pieniądze. Lepiej za ułamek tej kwoty wybudujcie ścieżkę rowerowo-pieszą od Sobieszewa do Świbna....

    • 50 3

    • Rowerem to najtrudniej przedostać się od Długich Ogrodów do Benzynowej. Trochę po ścieżkach, trochę bokiem, trochę po Elbląskiejj wśród pędzących aut. Dalej to bajka i czysta przyjemność. A przeprawa promowa w Świbnie latem to turystycznie duża atrakcja.

      • 7 0

    • (1)

      Drofa rowerowa pomiędzy Sobieszewem a Świbnem będzie w tym roku realizowana

      • 1 0

      • Dziękuje za info. Trzymam za słowo :)

        • 0 0

  • Wyspa sobieszewska najładniejsza (3)

    dzielnica Gdańska. Powinno się zainwestować w infrastrukturę turystyczną. Czysto, cisza i piękne plaże.

    • 28 6

    • i rezerwat.. co najważniejsze.

      • 4 1

    • Jeśli się "zainwestuje",

      to już nie będzie "czysto,cicho i z pięknymi plażami". Będzie tylko głośno i brudno !!! Cała sztuka polega na tym ,aby pozostały utrudnienia w dotarciu do tego gdańskiego RAJU. Tylko TO gwarantuje ,że do końca życia będę się mógł w ciszy i spokoju" przechadzać po najpiękniejszej plaży w całej Europie (i nie tylko) !!!

      • 8 0

    • jak będą mosty, drogi i harcerze to "cisza" się skończy,
      mosty są potrzebne dla deweloperów, mieszkańcy mało się liczą

      • 6 0

  • super

    najpierw utworzyć wyspę a potem ją połączyć mostem. Pomysł godny Arabii Saudyjskiej, która nie wie co robić z pieniędzmi

    • 11 5

  • Wyspa Sobieszewska, Gorki Zachodnie... (2)

    Rejony z lasami, z dostepem do plazy i morza... Zamiast byc kurortami, to sa zaniedbane jak cholera!

    • 26 1

    • Dokladnie

      Zabetonować to!

      • 0 2

    • i dobrze, im mniej stonki tym lepiej

      • 0 0

  • Proponuję

    jeszcze czwarty most, który połączy obie półkule mózgowe tego co to wymyślił bo wyraźnie brakuje między nimi współpracy. Wybudujcie najpierw w Sobieszewie a potem przez następne 50 lat obiecujcie gruszki na wierzbie.

    • 28 1

  • co tam dwa mosty, może trzy

    • 9 4

  • Bez pisu też był planowany most- jeden.

    Za to pis zabrał nam pieniądze na OPAT i drogę zieloną.Dziękujemy.

    • 12 8

  • Mały most mógłby połączyć Górki Zachodnie i Wschodnie. (2)

    Jak już się rozpędzimy z mostami to jeszcze na przedłużeniu Wałowej by się przydał.
    I poprzecinałbym tunelami w co najmniej 10 miejscach kolejkę SKM.

    A co tam pofantazjowałem.

    • 25 2

    • Racja. SKMka jest jak jakaś szeroka rzeka w mieście.

      • 3 0

    • pociągnąć tunel pod Martwą Wisłą do Sobieszewa

      • 8 0

  • (2)

    Czego to PiS nie obiecał? Rozdają kasę na lewo i prawo, a za parę lat będziemy bankrutem w środku Europy.

    • 16 13

    • Może nie "w środku Europy", (1)

      ale na jej dalekich krańcach , ale bankrutem to my będziemy z pewnością!!!!

      • 8 3

      • Wy może tak, Polska nie

        • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

VW Crafter to:

 

Najczęściej czytane