• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Sobieszewska zyska dwa mosty, a nie jeden?

Maciej Naskręt
12 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Plany PiS zakładają m.in. budowę mostu przez Wisłę na wysokości Świbna i Mikoszewa.


Dwaj posłowie PiS zapowiadają budowę trzech mostów - nad Wisłą, między Świbnem i Mikoszewem zobacz na mapie Gdańska, w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska i nad planowanym przekopem Mierzei Wiślanej. Inwestycja miałaby być finansowana z budżetu centralnego. Władze Pomorza uważają, że to próba pozyskania akceptacji społecznej dla przekopu Mierzei Wiślanej.



Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej. Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

Odsuńmy jednak na chwilę korzyści i zagrożenia wynikające bezpośrednio z realizacji projektu, który może pochłonąć nawet miliard złotych. Gazeta Wyborcza właśnie ujawniła, że w ramach inwestycji towarzyszących powstaniu przekopu politycy PiS będą lobbować za budową z budżetu centralnego trzech nowych mostów: jednego nad przekopem i dwóch łączących Wyspę Sobieszewską ze stałym lądem - od wschodu i od zachodu.

Planowane przez posłów PiS mosty w ciągu drogi wojewódzkiej 501 i budowane już mosty nad Wisłą w ramach realizacji drogi ekspresowej S7. Planowane przez posłów PiS mosty w ciągu drogi wojewódzkiej 501 i budowane już mosty nad Wisłą w ramach realizacji drogi ekspresowej S7.
Trzy mosty i remont nadmorskiej drogi

Ten plan ujawnili posłowie PiS Andrzej Jaworski z Gdańska i Leonard Krasulski z Elbląga.

Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a  Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy, przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską, do Gdańska. Jak miałaby wyglądać przebudowa - tego na razie nie wiadomo.

- Przebudowa drogi i budowa mostu nad Wisłą usprawniłaby ruch turystów wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 501. Dzisiaj ta trasa urywa się w Wiśle. Nowa przeprawa uruchomiłaby tereny nadmorskie. Dodatkowo modernizację przeszłaby trasa łącząca drogę krajową nr 7 w Nowym Dworze Gdańskim - wylicza elbląski poseł PiS Leonard Krasulski.


Budowa Mostu Sobieszewskiego uzależniona od przekopu?

Może się okazać, że projekt techniczny mostu zwodzonego w Sobieszewie nie będzie spełniał naszych potrzeb. Oczekiwania dla tej przeprawy mogą okazać się dużo większe - mówi Andrzej Jaworski.
Trzeci obiekt, jaki miałby powstać w ramach tej inwestycji, to most łączący Sobieszewo z Wiślinką.

Tymczasem taki most na własną rękę chce zbudować Gdańsk. Miasto ma już projekt budowlany mostu zwodzonego oraz zarezerwowane 67 mln zł na jego budowę. Brakuje jednak 17 mln zł, które miasto chciałoby zdobyć w ramach dotacji celowej od rządu (informowaliśmy o tym w poprzedni piątek). Przyznanie brakującej kwoty otworzyłoby drogę do wykupu terenów wokół mostu oraz ogłoszenia przetargu na budowę.

Szkopuł w tym, że ostatnio poseł Andrzej Jaworski powątpiewał, by rząd przyznał taką dotację. Dlaczego?

- Projekt budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej znany jest od wielu lat. Szkoda, że władze Gdańska i Pomorza nie uwzględniły tego w swoich planach inwestycyjnych. Może się okazać, że projekt techniczny mostu zwodzonego w Sobieszewie, który przygotowała administracja Pawła Adamowicza, nie będzie spełniał potrzeb związanych z całym projektem, czyli realizacją kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Oczekiwania dla tej przeprawy mogą okazać się dużo większe - mówi Trojmiasto.pl Andrzej Jaworski.
Politycy PiS deklarują, że wszystkie te inwestycje mogłyby zostać zrealizowane w ciągu trzech lat. Opracowywanie dokumentacji dla inwestycji drogowych miałoby się rozpocząć zaraz po zatwierdzeniu projektu budowy przekopu Mierzei Wiślanej.

Marszałek Pomorza: to próba zdobycia akceptacji społecznej

Władze samorządu województwa nie ukrywają, że są przeciwne budowie przekopu. Ich zdaniem jest dużo więcej przeciwwskazań niż zalet tej inwestycji.

- Te wszystkie projekty to próba zdobycia akceptacji społecznej dla budowy przekopu, którą ja osobiście oceniam negatywnie - mówi Mieczysław Struk (PO), marszałek województwa pomorskiego.
Jego zdaniem budowa mostu przez Wisłę ze Świbna do Mikoszewa jest mrzonką.

- Na Wyspie Sobieszewskiej mieszka 3,5 tys. osób. Uważam, że budowa mostu zwodzonego w Sobieszewie w dużej mierze rozwiąże problem wydostania się z wyspy nie tylko mieszkańców, ale i turystów. Nie ma sensu budowy obiektu po wschodniej stronie wyspy - mówi Struk.
Dodaje, że jeżeli rząd nie dołoży 17 mln zł do budowy zwodzonej przeprawy w Sobieszewie, to samorząd Pomorza i sam Gdańsk znajdą pieniądze na realizację tej inwestycji.

Marszałek Struk bardzo pozytywnie ocenia jednak chęć modernizacji biegnącej przez Wyspę Sobieszewską drogi wojewódzkiej nr 501.

Mieszkańcy obecnie korzystają z wyremontowanego Mostu w Sobieszewie.



Wiele niewiadomych

Ogłoszony przez posłów PiS pomysł ma jednak bardzo wiele niewiadomych. Wiadomo jedynie, że warte ok. 1 mld prace zostałyby sfinansowane z pieniędzy rządowych. To o tyle zaskakujące, że Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała pomysł przekopania mierzei i rozbudowy dróg w jego otoczeniu, a co za tym idzie, skłonna byłaby dofinansować te prace.

- Wniosek o wydanie tej opinii złożył rząd PO, moim zdaniem tylko po to, by odwlec inwestycję w czasie. Rezygnujemy z dofinansowania, by pominąć kwestie związane z przygotowywaniem wniosków na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej i zyskać na czasie - mówi poseł PiS z Elbląga.
Natomiast nieznany jest już termin realizacji inwestycji. Nie wiadomo też, kto miałby zająć się przygotowaniem przebudowy drogi 501. Czy byłby to samorząd województwa pomorskiego, który zarządza wspomnianą drogą? A może w roli inwestora zastępczego - bo na co dzień nie zajmuje się drogami wojewódzkimi - pojawi się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad?

Poseł Leonard Krasulski przyznaje: - Trwa dyskusja, kto miałby być inwestorem przekopu. Część osób uważa, że powinien być nim Urząd Morski w Gdyni. Pozostali, w tym ja, uważają, że powinna być powołana spółka celowa, która zleci budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną.
Budowana droga S7 na Żuławach. Budowana droga S7 na Żuławach.
Obok powstaje droga ekspresowa S7 za 3,2 mld zł

Warto nadmienić, że w tej części Pomorza, konkretnie w Kiezmarku, powstają dwa mosty przez Wisłę, w ramach budowanej od zeszłego roku drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Realizacja 40-kilometrowej drogi pochłonie 3,2 mld zł z budżetu centralnego.

Mosty w Kiezmarku mają być gotowe w 2018 r. Po zakończeniu tych prac przejazd 40-kilometrową drogą z Trójmiasta do Elbląga ma zajmować kierowcom ok. 25 minut.

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Ale nie ma co Jaworski jak dotąd niechętnie chciał dawać pieniądze Pomorzu bo przecież tu PiS nie wygrał. Ale naprawdę szacunek że coś idzie w tym kierunku.

    • 6 6

  • (2)

    oto jak bydlo peowskie szaleje az ma piane na pyskach

    • 5 9

    • Skoncz juz wężu

      • 3 1

    • Ostatnio pianę na pysku widziałem u prezesa gdy bełkotał o wrogach po wyjściu z kościoła pod kancelarią Maliniaka.

      • 1 0

  • hmmm czyzby koledfzy pana A juz kupil te dzialki od urzedu ?

    i bedzie powstawac nowe osiedle apartamentowe - dzialki 20X tansze niz w gdansku, a tez gdansk a przez most -to normalnie drugie JELITKOWO BEDZIE

    • 1 3

  • A gdzie durna ankieta?

    Jest potrzebna przy tym artykule niż ten most wogóle

    • 0 1

  • (4)

    Most pomiędzy Świbnem a Mikoszewem nie powstanie z racji tego że jest tam ścisły rezerwat przyrody Mewia Łacha a to wyklucza jakiekolwiek inwestycje

    • 7 3

    • Ty się nie martw, poradzą sobie

      zbudują most i zakryją go szczelnie ekranami akustycznymi

      • 1 0

    • Ten rezerwat nie sięga tak daleko

      • 1 0

    • Rezerwat

      Chlopie jak sie nie znasz to sie nie wypowiadaj rezerwat zaczyna się duzy kawal dalej. Nic jakos ptaka nie praszkadza niekiedy wola uwic gniazda w rafinerii i na wyspie. Rozumiem ochronne rezerwatów ale badzmy ludzmi, mniej zaszkodzi most niz ten plywajacy prom.

      • 1 0

    • Rezerwat

      Chlopie jak sie nie znasz to sie nie wypowiadaj rezerwat zaczyna się duzy kawal dalej. Nic jakos ptaka nie praszkadza niekiedy wola uwic gniazda w rafinerii i na wyspie. Rozumiem ochronne rezerwatów ale badzmy ludzmi, mniej zaszkodzi most niz ten plywajacy prom.

      • 0 0

  • Kilka dni temu Jaworski mówił, (2)

    że na bzdury nie ma pieniędzy, a teraz już są i to na dwa mosty?!?!? Jakim cudem???

    • 6 4

    • kasa na 5 mostów

      1. Sobieszewo-Wiślinka
      2. Świbno-Mikoszewo
      2. na północnej stronie kanalu w Skowronkach
      4. na południowej stronie kanalu w Skowronkach
      5. nowy most w Kiezmarku na siódemce

      3 i 4 byly by otwierane na przemian, wraz z wrotami sluzy

      a dwa male niskie mostki i tak kosztowaly by dużo mniej, niż jeden wysokowodny, pod ktorym przeszedl by morski jacht żaglowy, a który i tak by blokował dotarcie do Krynicy Morskiej w czasie śluzowania

      • 0 0

    • Bo nie o pieniądze chodzi

      Tylko o ideolo. Pisiurki umyśliły sobie przekop i będą pod to choćby rzeki zawracać.

      • 1 0

  • Koszty..

    Co niektórzy na forum rozczulają się i płaczą nad dużymi kosztami budowy nowego mostu.

    Ale gdzie widzicie problem (jeśli koszt budowy wynosiłby ok 160 mln), skoro koszt budowy ECS w Gdańsku wyniósł ok 232 mln zł a koszt rocznego utrzymania stajni towarzysza B. wynosi wg. szacunków ok 17 mln zł ?

    Jeszcze idiotyczne teksty oszołomów pokroju "Janusz-ka" o utrzymaniu "patolów". Skąd ten gość się urwał ? Może sam jest niedorobionym "patolem"...?

    • 8 1

  • miliard npl na przekopi drogę?

    drobniaki, w porównaniu z trzema miliardami na tunel pod Pachołkiem

    • 2 1

  • pis i budowanie

    pis potrafi tylko burzyć i wszystko na temat

    • 1 5

  • Fundamenty

    Uwaga Uwaga prace budowlane już się rozpoczęły. Bursztyniarze już pracują nad wypłukiwaniem dziur pod fundamenty mostów + proponuję jeszcze jeden most z wyspy na górki zachodnie który szybko połączy kurorty na mierzei z Gdańskiem.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane