• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZDiZ chce rozwiązać umowę z firmą Wiparking

Maciej Korolczuk
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Po miesiącu ciągłego przeciągania liny i ogromnych stratach wizerunkowych miasto chce rozwiązać umowę z Wiparkingiem. Po miesiącu ciągłego przeciągania liny i ogromnych stratach wizerunkowych miasto chce rozwiązać umowę z Wiparkingiem.

Cierpliwość urzędników do firmy Wiparking, dzierżawcy płatnych parkingów w pasie nadmorskim, wyczerpała się. Zarząd Dróg i Zieleni chce rozwiązać umowę obowiązującą do końca wakacji w trybie natychmiastowym. Prawnicy magistratu analizują teraz zapisy tej umowy. Poniżej publikujemy te dokumenty.



Działanie miasta to efekt:

W ubiegłym tygodniu wiceprezydent Piotr Grzelak podpisał porozumienie z zarządem rady dzielnicy, które miało położyć kres konfliktowi mieszkańców z urzędnikami.

W dokumencie władze Gdańska zobowiązały się, że opłaty przy ul. Hallera zobacz na mapie Gdańska będą obowiązywać do końca sierpnia i ani dnia dłużej. Padła obietnica, że po fali protestów mieszkańców w przyszłym roku parking po prawej stronie ulicy będzie darmowy.

Między wierszami władze miasta wysłały sygnał, że konflikt jest zażegnany, a sprawa zakończona. Nie spodobało się to części mieszkańców, którzy dzień później zorganizowali w Brzeźnie kolejny protest przeciw - bezprawnym ich zdaniem - opłatom w pasie nadmorskim. Sprawą już zajęła się prokuratura, wojewoda, rzecznik praw obywatelskich oraz UOKiK.

Ubiegłotygodniowy protest mieszkańców Brzeźna



Okazuje się jednak, że umowa z firmą Wiparking, która oprócz al. Hallera pobiera opłaty na parkingach przy ul.aDąbrowszczaków, Czarny Dwór, Falowej i Lazurowej, może zostać rozwiązana zdecydowanie szybciej.

Po fali skarg, jakie wpływają na tego dzierżawcę, urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni postanowili rozwiązać z nim umowę w przyspieszonym trybie.

- Nasi prawnicy analizują teraz zapisy umowy - mówi nam Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ. - Skargi, jakie do nas wpływają dotyczą tylko i wyłącznie tego dzierżawcy. Nie spodziewaliśmy się takiego obrotu sprawy, dlatego sprawdzamy, czy możemy rozwiązać tę umowę już teraz.
Miasto ma sześć możliwości rozwiązania umowy

Dotarliśmy do umowy, którą miasto zawarło ze wszystkimi dzierżawcami 13 parkingów w pasie nadmorskim. Dokument nie jest obszerny. Ma zaledwie cztery strony i jest napisany stosunkowo prostym i klarownym językiem.

Co ciekawe, jeszcze niedawno urzędnicy pytani przez nas, dlaczego nie można umowy rozwiązać w trybie natychmiastowym, tłumaczyli, że obawiają się roszczeń odszkodowawczych ze strony dzierżawcy. Gdy jednak zajrzeliśmy do umowy okazało się, że ta dokładnie precyzuje, w jakich sytuacjach miasto ma prawo ją rozwiązać.

Jak mówi § 4 "wydzierżawiający może rozwiązać niniejszą umowę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku jeżeli dzierżawca:

1) używa przedmiot dzierżawy w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem lub sprzeczny z postanowieniami niniejszej umowy, w szczególności poprzez stwierdzenie przez wydzierżawiającego poboru opłaty w wysokości wyższej niż 3 zł/ 1 godz. postoju pojazdów, przy czym stwierdzenie zaistnienia naruszenia opisanego w § 4 ust.2 pkt. 1 potwierdzone zostanie trzykrotnym pisemnym protokołem kontroli z udziałem dwóch pracowników wydzierżawiającego,

2) oddaje w części lub w całości przedmiot dzierżawy do bezpłatnego używania lub w poddzierżawę osób trzecich bez pisemnej zgody wydzierżawiającego,

3) nie przestrzega obowiązujących przepisów prawa, w szczególności dotyczących przepisów ppoż. i bhp,

4) upadłości, likwidacji, niewypłacalności dzierżawcy,

5) nie posiada wymaganych przepisami prawa uprawnień i zezwoleń niezbędnych do prowadzenia działalności, o której mowa w niniejszej umowie,

6) nie spełnia obowiązków określonych w § 3 niniejszej umowy".

I teraz najważniejsze: "po rozwiązaniu umowy dzierżawcy nie będzie przysługiwało roszczenie o zwrot dokonanych przez niego nakładów lub ulepszeń na nieruchomości. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy dzierżawy wpłacony przez dzierżawcę czynsz rozliczony zostanie proporcjonalnie do okresu trwania umowy".

Umowa dzierżawy parkingów przy plażach w Gdańsku from Trojmiasto.pl


Jeśli więc ZDiZ zdołałby rozwiązać umowę w ciągu najbliższych kilku dni, teoretycznie będzie musiał oddać dzierżawcy połowę czynszu wpłaconego z góry (w sumie miasto otrzymało od wszystkich dzierżawców na początku wakacji ok. 580 tys. zł). Z naszych ustaleń wynika, że ok. połowę tej sumy wpłaciła firma Wiparking. Zwrot wynosiłby więc ok. 150 tys. zł.

Usztywnienie stanowiska

Po tym, jak firma Wiparking w połowie lipca zdecydowała się na zniesienie opłat nocnych na Hallera i obniżyła z 300 zł do 180 zł opłatę za brak biletu parkingowego, urzędnicy pod presją mediów negocjowali zmiany także na innych parkingach. Rozmowy zakończyły się jednak fiaskiem.

- Chcieliśmy znieść opłaty nocne m.in. w Sobieszewie i Jelitkowie. Usłyszeliśmy jednak od dzierżawców, że w jednej z tych lokalizacji opłaty nocne stanowią 15-20 proc. całych przychodów i nie mogą sobie na to pozwolić. Z kolei Wiparking po ustępstwach, na jakie poszło na Hallera, usztywniło swoje stanowisko i nie zgodziło się na zmiany na innych parkingach - dodaje Kotłowski.
Raporty zastrzeżone

Zwróciliśmy się też do ZDiZ o udostępnienie raportów finansowych, jakie dzierżawcy są zobowiązani składać urzędnikom z każdych dwóch tygodni funkcjonowania parkingów w pasie nadmorskim (obliguje ich do tego jeden z zapisów powyższej umowy). Okazało się jednak, że to dane poufne.

- Raporty te stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i nie możemy jej udostępniać bez zgody zainteresowanej strony. Zwrócimy się z pytaniem do przedsiębiorców, czy wyrażają zgodę na upublicznienie tych danych - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Wideo archiwalne

Opinie (306)

  • Budyń

    budyń z własnej kieszeni powinien bulić za ten burdel

    • 6 0

  • płatne parkingi

    Te płatne parkingi po prostu muszą się skończyć. Morze, to największa atrakcja całego Trójmiasta, dla której gros mieszkańców postanowiło się osiedlić właśnie w Trójmieście a nie np. w Warszawie. Odcięcie ludzi od morza różnymi sposobami typu płatne parkingi lub Droga Zielona powoduje znaczne i moim zdaniem niedopuszczalne zawężenie przestrzeni publicznej, z której mieszkańcy chcą korzystać. Kto wie, może za chwilę wprowadzą płatne plaże i tym samym całkowicie odetną ludzi od morza. Jeszcze raz nawołuję do mieszkańców o dalszy bojkot tego typu urzędniczych pomysłów i firm, które na tym żerują.

    • 7 1

  • miasto ma służyć mieszkańcom

    i wybudować w pasie nadmorskim ze dwa takie parkingi jak na Zaspie oraz uporządkować parkingi w Jelitkowie
    Kto będzie parkował na trawniku - mandat.
    Proste.

    • 6 0

  • Ale miasto nie ma tytułu do rozwiązania umowy (2)

    w obecnej sytuacji. Firma spełnia wszelkie warunki umowy, więc nie można rozwiązać umowy powołując się na par. 4.
    Problem leży gdzie indziej - to miasto w osobie jego urzędników wydzierżawiło bezprawnie część pasa drogowego na Hallera i to miasto (czyt. - mieszkańcy) powinni rozwiązać umowę z urzędnikami!

    • 13 1

    • To urzednicy wzieli farbe i namalowali oznaczenie na Hallera czy Wiparking? (1)

      Obstawiam to drugie..wiec wiedzieli w co sie laduja i ustawe przed wzieciem takiego parkingu powinni miec w malym paluszku....a jesli nie wiedzieli..no coz nieznajomosc prawa nie zwalnia od odpowiedzialnosci..Brali udzial w tym procederze..co wiecej czerpali pelnymi garsciami..wiec nie robmy z nich niewiniatek.Sa rownie w to umoczeni co panowie urzednicy.Koszt przywrocenia oznaczenia poziomego na Hallera Wipparking musi wziazsc na siebie ..o jakiekolwiek odszkodowanie prosze wystapic na droge cywilna przeciwko urzednika ,ktorzy z wami,ktorzy na taki deal sie zgodzili.

      • 6 0

      • Ta, jasne, broń urzędników. Przecież to oni zadysponowali terenem w sposób niewłaściwy! Przeczytaj par. 1. umowy - miasto oświadcza, że jest właścicielem terenu i oddaje go w dzierżawę z przeznaczeniem na parking.
        Swoją drogą bardzo ciekawe, czemu miasto nie zrobiło tam po prostu stref płatnego parkowania i samo nie zajęło się organizacją i pobieraniem opłat, tylko wolało oddać teren dzierżawcy. Zapewne chodziło o to, że dzierżawca miał zapłacić czynsz od razu z góry, w ustalonej wysokości i miasto wzięło kasę nie robiąc nic, oprócz licytacji i umowy. Sprytne... okazało się, że nie do końca.

        • 5 0

  • Jedyny sposób na urzędników w Gdańsku - PROKURATOR ! (6)

    Brawo dla mieszkańców Brzeźna ! Jedynie prokuratura może ukrócić samowolę urzędników w Gdańsku ! Niech teraz polecą głowy osób odpowiedzialnych za decyzje !

    Krok następny - rozwalić układ miasto - deweloperzy !!!
    Zajezdnia na Hallera -niedawno wywalili kilka milionów na jej remont a teraz planują sprzedaż deweloperowi i budowę nowej za granicami miasta !

    Zabrać się za Lisickiego i sztucznie stworzone dla niego stanowisko !!!

    • 51 2

    • Popieram !!!

      • 4 0

    • Oni maja nas w ....

      Nasi radni mają i tak nas w nosie - wiedzą, że na stołkach są po raz ostatni.

      Nie patrzą w przyszłość - ich strategia rozwoju to sprzedać wszystko co się da - kasy wystarczy, ale na chwilę !
      Później inni będą się martwić - brak kasy w kasie miasta, nieprzejezdne i zakorkowane ulice Przymorza, Zaspy, Żabianki.
      Dziesiątki a może setki autobusów dojeżdżających codzienne z bazy ZKM za miastem wybudowanej za wielkie miliony złotych ...
      Zlikwidowany szpital na Polankach, gdzie wielokrotnie leczyłem naszą dwuletnią córeczkę ... MASAKRA !!!

      • 6 0

    • Do tego rozwalają szpital dziecięcy

      Chcą go zlikwidować a działkę za 20 mln sprzedać deweloperowi. Ratujmy szpital dziecięcy na Polankach.

      • 7 0

    • Ja uważam że sprawę trzeba zgłosić do KODu.

      • 6 1

    • tego układu nie rozwali ani prokurator ani Kaczor. (1)

      Za krótkie rączki mają, żeby tak wysoko sięgać.

      • 5 6

      • Mam nadzieje ze dadzą rade

        Trzymam kciuki aby ktoś w końcu się za nich zabrał. Dość samowoli kilkudziesięciu urzędników w naszym mieście !!!

        • 15 0

  • Oby WIPARKING zbankrutował (5)

    Jeszcze trzeba tylko ukrócić ich działalność na starym mieście i we Władysławowie i się skończy zabawa w biznesmenów :)

    • 22 1

    • WIPARKING jest tu ofiarą. (4)

      Firma startowała do przetargu i prowadzi działalność zgodnie z zawartą umową. Urzędasy po waszych wpisach odwrócili kota ogonem, bo zaczęli się bać o swoje stołki. Można nie lubić biznesmenów ale to oni dają pracę. Teraz po całej akcji zostanie podważone dobre imię spółki a w następnych wyborach przy decydentach którzy wymyślili całą akcję postawimy znowu krzyżyk, bo zrobili coś dobrego dla społeczności miasta - zlikwidowali płatne parkingi.
      Jeszcze raz :
      POMYSŁ WNIESIENIA OPŁAT WYSZEDŁ Z UM.
      ZARZĄDCY ZDiZ WYZNACZYLI STAWKĘ ZA PARKING
      ZDiZ WYZNACZYŁ WARUNKI PRZETARGU JAKIE MUSI SPEŁNIAĆ USŁUGODAWCA
      nie dajmy się teraz omamić dobrym intencją urzędników.
      Jeśli wycofają się z umowy powinni ponieść tego konsekwencje i z własnej kasy zapłacić odszkodowania, jeśli takie będą wymagane. I tak skończy się na tym, że zapłacimy za to my czyli mieszkańcy.

      • 7 9

      • Takie firmy jak WIPARKING należy tępić (2)

        1) firma powstała tylko po to żeby startować w tego typu przetargach: minimum wkładu własnego, czerpanie zysku z wykorzystania PUBLICZNEJ infrastruktury
        2) zaoferowali miastu kwotę, której nie są w stanie zapłacić uczciwie prowadząc działalność, więc z góry oparli swój biznes na cwaniactwie i wprowadzaniu ludzi w błąd. Wygrali oni, a nie normalna firma, bo albo przetarg był ustawiony albo źle zapisane jego warunki
        3) To jednoosobowa działalność gospodarcza. Zatrudniają tylko parkingowych na godziny, ci ludzie bez problemu znaleźliby lepszą pracę

        To nie są biznesmeni, to jest banda cwaniaków którzy biznesmenów udają. Psują tym samym opinię innym przedsiębiorcom z branży, bo klienci się zniechęcają do płatnych parkingów, a to tylko się przyczynia do pogłębiania się syfu parkingowego w polskich miastach.

        • 17 1

        • Pewnie masz rację i większą wiedzę o tej firmie. Pewnie też jak się zagłębisz odkryjesz, że właścicielem jest szwagier stryjeczny brata wiceprezydenta, albo jakoś inaczej powiązana osoba z ludźmi z magistratu. Nie oceniam firmy bo jej nie znam i nie mam czasu aby szukać kto to i po co.
          Całe sedno zbiega do tego, że urzędnicy umywają ręce zwalając całe zło na wykonawcę. To oni ponoszą winę, stworzyli projekt, wdrożyli i być może wykreowali firmę która go zrealizuje. Chodzi mi tylko o wyciąganie konsekwencji od sprawców tego burdelu. Już nawet nie mówię o finansowych. Niech po prostu mają świadomość, że nie rozmyją swej odpowiedzialności, że my mieszkańcy nie damy się nabrać na złote ich intencje.

          • 3 0

        • każdy kto dostał niezgodną z prawem 'opłatę dodatkową'

          przy okazji sprawy w sądzie powinien żądać odszkodowania za straty moralne
          i niech zbankrutują

          • 10 0

      • Ofiarą? Jaką ofiarą

        Kasa na koncie na pewno się bardzo zgadza, proceder krótki ale udał się znakomicie, firma zniknie a właściciele zapewne otworzą kolejny biznes działający na granicy prawa i moralności

        • 7 0

  • zlodziejom

    nie oddalem ani zlotowki .. brawo mieszkancy, teraz jeszcze czas na Budynia

    • 7 0

  • dlaczego prezydent Adamowicz tradycyjnie chowa głowę w piasek? (3)

    przecież to on za to wszystko odpowiada!!!

    • 11 3

    • a niby jak Budyn tutaj odpowiada?To nie byl Budynia pomysl. (2)

      • 0 2

      • kto odpowiada za to co dzieje się w mieście? (1)

        czyja głowa za to poleci?

        • 2 0

        • Dyrektora Kotlowskiego,Grzelaka?

          • 3 0

  • opłaty

    Byłam... pilnowałam... zwróciłam uwagę na bezpodstawne wystawianie wezwań do zapłaty przy ul. Lazurowej. Gdzie parking wyznaczony jest po prawej stronie... Parkometry dla zmyłki po lewej.... Kwity do zapłaty wystawiają ludzie którzy nie mają pojęcia o przepisach i oznakowaniu. Gdzie wystawiali je po lewej stronie- gdzie brak jest oznakowania iż jest to parking. Po zwróceniu uwagi agresja... kierownik który przyjechał na miejsce- znajomość przepisów na poziomie tego Edka wystawiającego bezpodstawnie kwity

    • 11 0

  • dlaczego dopiero teraz

    od lat słychać o 'zmowie urzędniczej' z Wiparking. co się takiego stało? zmiana frontu o 180.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane