• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZDiZ chce rozwiązać umowę z firmą Wiparking

Maciej Korolczuk
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Po miesiącu ciągłego przeciągania liny i ogromnych stratach wizerunkowych miasto chce rozwiązać umowę z Wiparkingiem. Po miesiącu ciągłego przeciągania liny i ogromnych stratach wizerunkowych miasto chce rozwiązać umowę z Wiparkingiem.

Cierpliwość urzędników do firmy Wiparking, dzierżawcy płatnych parkingów w pasie nadmorskim, wyczerpała się. Zarząd Dróg i Zieleni chce rozwiązać umowę obowiązującą do końca wakacji w trybie natychmiastowym. Prawnicy magistratu analizują teraz zapisy tej umowy. Poniżej publikujemy te dokumenty.



Działanie miasta to efekt:

W ubiegłym tygodniu wiceprezydent Piotr Grzelak podpisał porozumienie z zarządem rady dzielnicy, które miało położyć kres konfliktowi mieszkańców z urzędnikami.

W dokumencie władze Gdańska zobowiązały się, że opłaty przy ul. Hallera zobacz na mapie Gdańska będą obowiązywać do końca sierpnia i ani dnia dłużej. Padła obietnica, że po fali protestów mieszkańców w przyszłym roku parking po prawej stronie ulicy będzie darmowy.

Między wierszami władze miasta wysłały sygnał, że konflikt jest zażegnany, a sprawa zakończona. Nie spodobało się to części mieszkańców, którzy dzień później zorganizowali w Brzeźnie kolejny protest przeciw - bezprawnym ich zdaniem - opłatom w pasie nadmorskim. Sprawą już zajęła się prokuratura, wojewoda, rzecznik praw obywatelskich oraz UOKiK.

Ubiegłotygodniowy protest mieszkańców Brzeźna



Okazuje się jednak, że umowa z firmą Wiparking, która oprócz al. Hallera pobiera opłaty na parkingach przy ul.aDąbrowszczaków, Czarny Dwór, Falowej i Lazurowej, może zostać rozwiązana zdecydowanie szybciej.

Po fali skarg, jakie wpływają na tego dzierżawcę, urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni postanowili rozwiązać z nim umowę w przyspieszonym trybie.

- Nasi prawnicy analizują teraz zapisy umowy - mówi nam Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ. - Skargi, jakie do nas wpływają dotyczą tylko i wyłącznie tego dzierżawcy. Nie spodziewaliśmy się takiego obrotu sprawy, dlatego sprawdzamy, czy możemy rozwiązać tę umowę już teraz.
Miasto ma sześć możliwości rozwiązania umowy

Dotarliśmy do umowy, którą miasto zawarło ze wszystkimi dzierżawcami 13 parkingów w pasie nadmorskim. Dokument nie jest obszerny. Ma zaledwie cztery strony i jest napisany stosunkowo prostym i klarownym językiem.

Co ciekawe, jeszcze niedawno urzędnicy pytani przez nas, dlaczego nie można umowy rozwiązać w trybie natychmiastowym, tłumaczyli, że obawiają się roszczeń odszkodowawczych ze strony dzierżawcy. Gdy jednak zajrzeliśmy do umowy okazało się, że ta dokładnie precyzuje, w jakich sytuacjach miasto ma prawo ją rozwiązać.

Jak mówi § 4 "wydzierżawiający może rozwiązać niniejszą umowę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku jeżeli dzierżawca:

1) używa przedmiot dzierżawy w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem lub sprzeczny z postanowieniami niniejszej umowy, w szczególności poprzez stwierdzenie przez wydzierżawiającego poboru opłaty w wysokości wyższej niż 3 zł/ 1 godz. postoju pojazdów, przy czym stwierdzenie zaistnienia naruszenia opisanego w § 4 ust.2 pkt. 1 potwierdzone zostanie trzykrotnym pisemnym protokołem kontroli z udziałem dwóch pracowników wydzierżawiającego,

2) oddaje w części lub w całości przedmiot dzierżawy do bezpłatnego używania lub w poddzierżawę osób trzecich bez pisemnej zgody wydzierżawiającego,

3) nie przestrzega obowiązujących przepisów prawa, w szczególności dotyczących przepisów ppoż. i bhp,

4) upadłości, likwidacji, niewypłacalności dzierżawcy,

5) nie posiada wymaganych przepisami prawa uprawnień i zezwoleń niezbędnych do prowadzenia działalności, o której mowa w niniejszej umowie,

6) nie spełnia obowiązków określonych w § 3 niniejszej umowy".

I teraz najważniejsze: "po rozwiązaniu umowy dzierżawcy nie będzie przysługiwało roszczenie o zwrot dokonanych przez niego nakładów lub ulepszeń na nieruchomości. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy dzierżawy wpłacony przez dzierżawcę czynsz rozliczony zostanie proporcjonalnie do okresu trwania umowy".

Umowa dzierżawy parkingów przy plażach w Gdańsku from Trojmiasto.pl


Jeśli więc ZDiZ zdołałby rozwiązać umowę w ciągu najbliższych kilku dni, teoretycznie będzie musiał oddać dzierżawcy połowę czynszu wpłaconego z góry (w sumie miasto otrzymało od wszystkich dzierżawców na początku wakacji ok. 580 tys. zł). Z naszych ustaleń wynika, że ok. połowę tej sumy wpłaciła firma Wiparking. Zwrot wynosiłby więc ok. 150 tys. zł.

Usztywnienie stanowiska

Po tym, jak firma Wiparking w połowie lipca zdecydowała się na zniesienie opłat nocnych na Hallera i obniżyła z 300 zł do 180 zł opłatę za brak biletu parkingowego, urzędnicy pod presją mediów negocjowali zmiany także na innych parkingach. Rozmowy zakończyły się jednak fiaskiem.

- Chcieliśmy znieść opłaty nocne m.in. w Sobieszewie i Jelitkowie. Usłyszeliśmy jednak od dzierżawców, że w jednej z tych lokalizacji opłaty nocne stanowią 15-20 proc. całych przychodów i nie mogą sobie na to pozwolić. Z kolei Wiparking po ustępstwach, na jakie poszło na Hallera, usztywniło swoje stanowisko i nie zgodziło się na zmiany na innych parkingach - dodaje Kotłowski.
Raporty zastrzeżone

Zwróciliśmy się też do ZDiZ o udostępnienie raportów finansowych, jakie dzierżawcy są zobowiązani składać urzędnikom z każdych dwóch tygodni funkcjonowania parkingów w pasie nadmorskim (obliguje ich do tego jeden z zapisów powyższej umowy). Okazało się jednak, że to dane poufne.

- Raporty te stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i nie możemy jej udostępniać bez zgody zainteresowanej strony. Zwrócimy się z pytaniem do przedsiębiorców, czy wyrażają zgodę na upublicznienie tych danych - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Wideo archiwalne

Opinie (306)

  • zlodzieje!!! (8)

    pogonic w trybie natychmiastowym i oddac mieszkancom Gdanska ich tereny!!!

    • 265 27

    • oddać pieszym zastawione samochodami parkingi! (1)

      Samochody z trawników na lawety!

      Oddać miasto mieszkańcom, nie stawiać interesów posiadaczy samochodów na pierwszym miejscu!

      nie prywatyzować korzyści upubliczniając koszty!

      • 1 9

      • Nie wiem czy wiesz ale jeszcze nie są ogólnodostępne samochody autonomiczne, póki co się same nie prowadzą. Wychodzi więc na to, że tymi samochodami KTOŚ jeździ a najczęściej są to mieszkańcy. Pewnie sam jesteś pierwszym, który tym samochodem jeździ i zastawia innym.

        • 2 0

    • niebywałe zuchwastwo (5)

      Co za niebywałe chamstwo. Miasto podpisało dobrowolną umowę z Wiparkingiem, ba przecież to Miasto dyktowało warunki tej umowy !! A teraz całą winę zwalają na Wiparking, że niby się usztywnili. Nosz nie wytrzymam, podpisali umowę a teraz narzekają , że ktoś na każde skinienie nie chce jej zmieniać na swoją niekorzyść.

      Od samego początku pomysł był poroniony. Teraz Adamowicz i Grzelak chcą się podzielić winą. Sprzeciw. Adamowicz i Grzelak ponoszą całą winę za ten bubel.
      Ja się tylko modle o jakiegoś porządniejszego kontrkandydata niż ten cały Jaworski...

      • 41 2

      • Podobno szykowany jest Jarosław Sellin, a z drugiej strony młody Wałęsiak. (2)

        • 2 1

        • tylko nie (1)

          Młody Wałęsiak, chyba już nie taki mlody zresztą.
          Hipster z broda o liberalnych pogladach

          • 4 3

          • To może stary Wałęsa "nie chcem ale muszem" poświęci się i weźmie w swoje ręce ster tego bajzelu.

            • 0 2

      • (1)

        Jaworski jest teraz w PZU i głupi byłby gdyby dał się wziąć na prezydenta.

        Będzie lepszy kandydat, młody i ambitny.

        • 5 1

        • Hoffman ?

          • 3 3

  • A skąd (2)

    dzierżawca ma dane osobowe kierowców, którzy nie płacą za postój?

    • 10 0

    • (1)

      Właśnie też się nad tym zastanawiałem. I tutaj też powinna być gruba afera. W jaki sposób pozyskuje dane osobowe właścicieli aut? Jeśli ja u niego nigdy nie parkowałem, a jego znajomy chciałby wiedzieć np. kto jest właścicielem auta, czy też mógłby to ustalić? Ciekawe czy operator parkingu ma dostęp do bazy danych pojazdów?

      • 12 0

      • Z..

        wydziału komunikacji zapewne.

        • 4 0

  • Ja spokojnie sobie czekam (2)

    W to lato nie byłem jeszcze na gdańskiej plaży. Nic nie zarobił na mnie właściciel restauracji gdzie zjadłbym rybę, właściciel budki z lodami, ktoś sprzedający okulary przeciwsłoneczne czy inne pierdółki. Takich jak ja jest więcej. I nasz brak na gdańskich plażach z pewnością przekłada się na wymierne straty przedsiębiorców tam prosperujących. Dopóki miasto nie rozwiąże problemu z płatnymi parkingami, nie pojadę tam. To jest skandal, że wszędzie z człowieka próbuje się wyciągnąć kasę. Może podpiszą umowę z firmą która będzie kasować za wejście do wody? Albo rodzice będą musieli płacić ratownikowi za to żeby obserwował dzieci w wodzie? Opłata za chodzenie po piasku? Jeżdżenie po ścieżce rowerowej? Albo za wejście na molo w Brzeźnie? Dawajcie urzędnicy, możliwości jest mnóstwo.

    • 19 0

    • ja nie zjeżdżam do centrum na spacer, czy kawę...

      tylko gdy muszę coś załatwić...
      Adamowicz nie zauważył, że samochody to naturalny przejaw rozwoju, traktuje kierowców jak zło konieczna, a sam wozi swoje... Chyba nie dojeżdża z tego Jelitkowa do UM tramwajem?

      • 7 0

    • Mam tak samo.

      • 6 0

  • Wrogość wobec mieszkańców i turystów (2)

    A co z tym obrzydliwym prywatnym klepiskiem po prawej stronie na końcu Hallera gdzie przy dobrej pogodzie pobierane są opłaty. To można tak w Gdańsku mieć prywatne klepisko w eksponowanym miejscu i robić co się chce? Gratulacje dla władz ( ???) miasta. Pewnie nic nie mogą, jak z tzw. halą w Brzeżnie. To jakaś urzędowa impotencja. A co z budą i sznurkiem przy dobrej pogodzie obok plaży na Westerplatte? Ładny obrazek pazerności. Liczcie kasę, bo czas na was.

    • 13 0

    • Masz rację. Ten parking na Westerplatte przy plaży to jakiś trzeci świat. Obskurna buda i kilku półnagich typów siedzących na plastikowych krzesłach. Dziękuję, parkuję obok. Boję się o auto.

      • 6 0

    • po LEWEJ stronie na końcu Hallera - oczywiście

      • 3 0

  • nikt ci tyle nie da co ja ci obiecam

    a po łacinie to coś w rodzaju " frajerus in mortuis"

    • 2 0

  • Regulamin parkingu.

    Wieszanie regulaminu korzystania z parkingu nad lub pod znakami drogowymi jest niezgodne z prawem o ruchu drogowym i grozi za to kara grzywny.Ale to moje skromne zdanie.W końcu gdyby nie regulamin nie mogli by kar naliczać

    • 9 0

  • Informacja dla magistratu: przestańcie omijać przepisy!

    Ministerstwo narzuca górne stawki opłat i wielkim wstydem jest, że kombinujecie, żeby jak najwięcej zedrzeć z mieszkańców i turystów. Zalecenia ministerstwa, żeby po 17:00 i w weekendy parkingi były darmowe są moim zdaniem rozsądne (i piszę to jako rowerzysta), a do czego prowadzi chciwość - macie jak na talerzu. Powiem wprost: PANIE ADAMOWICZ I EKIPO RZĄDZĄCA MIASTEM: MIESZKAŃCY NIE ŻYCZĄ SOBIE WYDZIERŻAWIANIA PARKINGÓW PRYWATNYM OPERATOROM.

    • 18 0

  • to miasto rządzone nie dość że przez świnie to jeszcze przygłupie świnie (2)

    wał kolejowy wybudowany przez Niemców stał 100 lat i nic go nie ruszyło.
    teraz wybudowali taki który spłynął po roku z deszczem.

    te parkingi to już taka dodatkowa żenadka na deser z którą szli w zaparte tygodniami z zacięciem godnym lepszej sprawy.

    skończy się odszkodowaniami dla firm-słupów i kolejnym mieszkaniem na wynajem dla rodziny Państwa A.

    • 24 1

    • taki sposób " rządzenia"- dojenia mieszkańców był juz 10 lat wcześniej... (1)

      ale gdy nikt z mieszkańców nie protestował?,
      nikt na nic nie zwracał uwagi....wręcz przeciwnie - same pochwały...
      więc " panowie" stwierdzili że można iśc na całość- doić ile się da!
      naiwni nic nie kumają a my.... co się "narządzimy" to nasze!
      także przygłupy to raczej my

      • 9 0

      • ja się akurat nigdy nie zhańbiłem głosem na pana A i PO

        • 2 0

  • Kotlowski ,Grzelak i naganiacz ze strazy miejskiej...do dymisji natychmiast!

    • 17 0

  • Kto to widział parkingi 24 h/d (1)

    Na stogach jest prywatna firma, która zarządza parkingiem, stoją tam synki które pobierają opłaty, szukają wolnych miejsc, pokazują gdzie zaparkować i nawet pomagają zaparkować jak sobie ktoś nie radzi i kasuja do jakiejś określonej godziny, potem jest za darmo... Koszt 3 zł /h. I tak powinno być.

    • 9 0

    • Może stogi to już nie jest Budyńland ale pruszcz ?

      :)
      Albo miasto zapomniało o tej dzielnicy i nic nie zdążyło napsuć.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Drywa to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane