• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatankowałeś niewłaściwe paliwo? Sprawdź, co robić

ms
14 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zdarza się, że przez chwilę nieuwagi kierowca omyłkowo zatankuje niewłaściwe paliwo. Wiąże się to z poważnymi konsekwencjami, opóźniającymi lub często uniemożliwiającymi dalszą podroż. Co zrobić, aby zminimalizować skutki wlania nieodpowiedniego paliwa?



- Zajechaliśmy z kolegą jego samochodem na stację benzynową. Podjeżdżamy pod dystrybutor, wysiadam, biorę wąż i zaczynam wlewać olej napędowy do baku. Kolega wychodzi z kierownicy zerka na dystrybutor i krzyczy do mnie: "Stój! Co ty robisz!" - wspomina pan Wojtek z Gdyni. - Zobaczył, że w dystrybutorze z olejem napędowym wciąż tkwi wąż, więc uznał, że do jego diesla wlewam benzynę. Okazało się, że były dwa dystrybutory z ON, więc wszystko było w porządku, tyle tylko, że obaj najedliśmy się strachu.

Trudno się pomylić, ale jednak się zdarza

Tym razem skończyło się na strachu, ale takie sytuacje rzeczywiście się zdarzają. Jedną z najczęstszych pomyłek popełnianych przez kierowców podczas tankowania jest nalanie do baku samochodu z silnikiem diesla właśnie benzyny. Aby zminimalizować ryzyko takich sytuacji, producenci aut projektują wlewy paliwa o różnej średnicy. I tak, w wielu przypadkach, wlew do oleju napędowego jest szerszy niż do benzyny.

Czy zatankowałeś kiedyś niewłaściwe paliwo?

Niestety, zasada ta dotyczy tylko nowszych modeli samochodów.

Także stacje benzynowe przychodzą z pomocą kierowcom. Na wielu z nich końcówki węża przy dystrybutorze mają różną średnicę (średnica pistoletu do ropy jest szersza niż wlew samochodu na benzynę). Często takie pistolety dystrybutorów oleju napędowego i benzyny różnią się od siebie kolorem plastikowej osłony - w pierwszym przypadku jest ona czarna, natomiast w drugim zielona.

Namieszałeś? Nie odpalaj

Co zrobić w sytuacji, kiedy już dojdzie do pomyłki? Wszystko zależy od ilości nieprawidłowego paliwa oraz tego, czy wlaliśmy benzynę do diesla czy odwrotnie. W pierwszym przypadku silnik powinien poradzić sobie z niewielką ilością benzyny, zwłaszcza jeśli mówimy o starszych modelach. Mówiąc o niewielkiej ilości mamy na myśli najwyżej 5 proc. całkowitej objętości zbiornika paliwa.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w samochodach nowej generacji, które posiadają układy typu Common Rail lub pompowtryskiwacze - tutaj konieczne będzie wezwanie profesjonalnej pomocy, gdyż jazda na złym paliwie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń, np. zatarcia pompy wtryskowej.

- W takiej sytuacji, jeśli silnik popracuje przez dłuższy czas, może to skutkować koniecznością naprawy instalacji wtryskowej - mówi Artur Zaworski, specjalista ds. technicznych firmy Starter.

Pamiętajmy, że jeśli zatankujemy większą ilość nieprawidłowego paliwa nie wolno uruchamiać silnika. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym wyjściem będzie wypompowanie całej zawartości baku. Należy też przepłukać zbiornik paliwa i wymienić filtr paliwowy.

Ale to już zadanie dla fachowca. Każda próba opróżnienia baku na własną rękę jest ryzykowna i może okazać się bardziej kosztowna, niż oddanie auta w ręce profesjonalisty. Nieumiejętne wypompowywanie paliwa może uszkodzić np. czujnik poziomu paliwa lub pompę paliwa, co wiąże się z naprawami.

- Jeśli nie jesteśmy pewni, czy uruchomienie samochodu spowoduje większe szkody, warto sięgnąć po pomoc fachowca. I tu z pomocą przychodzi assistance - jeśli silnik nie został uruchomiony i jest prawdopodobne, że niewłaściwe paliwo da się od razu usunąć, na miejsce zgłoszenia wysłany jest mobilny warsztat samochodowy - mówi Jacek Pobłocki, dyrektor działu marketingu i rozwoju firmy Starter. - Dzięki temu możliwa jest natychmiastowa diagnostyka i pomoc, a kierowca oszczędza nie tylko czas, ale również pieniądze potrzebne na naprawę w warsztacie.

Jeśli nie ma innego wyjścia, auto jest odholowywane i dopiero w warsztacie złe paliwo jest odpompowywane.

Benzyna vs diesel

Co w sytuacji, kiedy wlejemy olej napędowy do auta na benzynę? Tutaj sposób postępowania zależy również od ilości nieprawidłowego paliwa. Jeśli kierowca zatankował niewiele oleju napędowego i nie uruchomił silnika, najprawdopodobniej obejdzie się bez większych szkód, zwłaszcza jeśli auto wyposażone jest w gaźnik, co jednak jest rozwiązaniem rzadko spotykanym. Wówczas wystarczy tylko płukanie układu paliwowego i wymiana filtra.

Sytuacja zmienia się jeśli kierowca uruchomi silnik. W tym przypadku konieczne jest holowanie do warsztatu, gdzie układ będzie gruntownie oczyszczony z niewłaściwego paliwa.
ms

Opinie (32) 5 zablokowanych

  • zatankowal źle paliwo

    Wczoraj zatankowal nie całe 2litry benzyny do disla ale puzniej dolalem ropy jakie mogą być skutki

    • 0 0

  • z19dt beznyna zamiast ON 30 l

    co robić zatankowałem przez pomyłka 30 litrów 98Pb zamiast ON , co robić???

    • 0 0

  • Pomyłka zamiast diesla zalałem benzynę

    Jechałem na rezerwie skoda Octavia II rs zajchałem na stacje paliw i przez pomyłkę zalałem benzynę 35 l przejechałem 1100m i samochód mi zgasł i jurz go nie odpaliłem samochod został odchlowany do garażu spuściłem pompką prawie wszystkie paliwo i wymieniłem filtr paliwa zalałem na nowo pełen zbiornik paliwa diesla i bez problemu odpaliłem samochod i na razie przejechałem ponad 400 kilometrów i źadnej ruźnicy nie ma silnik pracuje bardzo dobrze

    • 1 0

  • ala

    Moj chlop wlal dizel zamiast benzynę zatankował za 20 zl powiedziano mu ze za wyplukanie calej zawartości zapłaci na stacji 60 zl lub może do pelna zatankować benzyna troche tylko dymilo ale bez problemu kontynuował jazde bylo okej

    • 0 0

  • 6

    • 0 0

  • Peugeot

    • 1 0

  • zle paliwo (1)

    Zatankowalem przez pomyłkę 6.5L benzyny do opla insigni 2.0 CDTI 160 km.dolalem do pełna diesla+dodatek do diesla i nic się nie stało.

    • 0 0

    • kolega

      dziś zatankował mi 7 l benzyny do berlingo 1.6 hdi dolałem 40 ropy i spoko nic
      zrobiłem już 400km

      • 0 0

  • przeczytajcie dokładnie

    " Jedną z najczęstszych pomyłek popełnianych przez kierowców podczas tankowania jest nalanie do baku samochodu z silnikiem diesla właśnie benzyny. Aby zminimalizować ryzyko takich sytuacji, producenci aut projektują wlewy paliwa o różnej średnicy. I tak, w wielu przypadkach, wlew do oleju napędowego jest szerszy niż do benzyny"

    Jakiś baran to pisał: aby zminimalizować ryzyko wlania benzyny do diesla, producent zaprojektował szerszy wlew w dieslu niż do benzyny. Bez komentarza.

    • 3 1

  • olej napędowy do benzyniaka lajtowo mozna

    mam warsztat zaraz za stacja benzynowa w zeszły piątek pewien pan z zona przypchali swojego mondziaka z 2011 roku disla bo nalali sobie 20l 95 do baku no oczywiście wypompowałem wszystko bylo tego 45l . wlalem im 10 l ropki i pojechali zadowoleni wiadomo skasowalem za to i hepi bo mieszanke zostawili za free i doplacili 100zl:)a ja sobie to wlalem na 2razy do 2.0 escorta i smigalem za free bez oznak uszczerbku na silniku rylko ano bylo czasem czuc ropke

    • 1 8

  • w211 E3,2 cdi (2)

    Bzdura!! Zatankowalem do swojego w211 E klasa 98 do prawie pustego baku, przejechalem az do chwili gdy silnik sie sam wylaczyl i co?... nic sie nie stalo, wymienilem filtr paliwa zalalem go i oczywiscie wypompowalem wszystko z baku. Zupelnie nic sie nie stalo. A dodam ze silnik to cdi 3,2 L

    • 8 1

    • Co?

      Bzdety

      • 1 0

    • Gwiazda

      W mercu po 1990r silnik sam sie wylaczy zanim sie cos rozwali z powodu zlego paliwa.

      • 3 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane