• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w SKM. Syntezator mowy ostrzega przed wsiadaniem po sygnale

Maciej Naskręt
2 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
SKM poprawia bezpieczeństwo na peronach, uruchamia komunikaty ostrzegające przed wsiadaniem do kolejki po sygnale. SKM poprawia bezpieczeństwo na peronach, uruchamia komunikaty ostrzegające przed wsiadaniem do kolejki po sygnale.

Pasażerowie SKM-ki od kilku dni słyszą z megafonów prośbę o niewsiadanie do kolejki po usłyszeniu sygnału zamykania drzwi. Władze SKM zarzekają się, że komunikat nie ma nic wspólnego z incydentem, do którego doszło kilka tygodni temu - wtedy kolejka ruszyła z wózkiem zakleszczonym w drzwiach.



Czy nowe komunikaty poprawią bezpieczeństwo na linii SKM?

Na peronach Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście pasażerowie od kilku dni mogą usłyszeć komunikaty podawane przez syntezator mowy. Przekazywana jest prośba o niewsiadanie do kolejki po usłyszeniu sygnału zamykania drzwi w pociągu.

Przypomnijmy: kilka tygodni temu doszło do incydentu z udziałem pasażerów na stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. Gdy czteroosobowa rodzina usiłowała wsiąść do SKM, kierownik pociągu dał sygnał o zamknięciu drzwi. Problem w tym, że nikt z obsługi nie dostrzegł, że matka wsiada z trzymiesięcznym dzieckiem w wózku. W efekcie drzwi przytrzasnęły gondolę, a pociąg zaczął ruszać. Tylko dzięki przytomności ojca udało się wyciągnąć dziecko z gondoli. W efekcie tego wydarzenia SKM zawiesiła kierownika pociągu, w którym doszło do incydentu z wózkiem.

Okazuje się jednak, ze komunikat nie został wprowadzony w związku z tym incydentem.

- Mamy w tej chwili ogromny ruch turystyczny na naszej linii. Postanowiliśmy nieco poprawić standard bezpieczeństwa, szczególnie osób przyjezdnych, będących w Trójmieście na urlopach, które często korzystają z naszych usług po imprezach, kiedy czasem zapominają o zasadach obowiązujących w czasie podróży koleją - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Do tej pory pasażerowie mogli usłyszeć jedynie sygnał ostrzegawczy kilka sekund przed zamknięciem drzwi. Kolejka miała też naklejki zakazujące wsiadania do pociągu po usłyszeniu wspomnianego sygnału. Jak nowy komunikat oceniają sami podróżni?

- Dobrze, że się pojawił, powinno być bezpieczniej. Jeszcze lepiej, że jest w formie prośby, a nie nakazu, przez to przyjemniej się go słucha. Niestety minusem komunikatów jest to, że nie są one podawane w języku angielskim - mówi pani Olga, która codziennie podróżuje do centrum Gdańska SKM-ką.

Na koniec dodajmy, że SKM ze swojej strony w ramach przeprosin przekazała wspomnianej wcześniej rodzinie 2,5 tys. zł za uszkodzenie wózka, przyznała też bilety dla całej rodziny do końca roku, a także przekazała kolejkę do zabawy.

Miejsca

Opinie (140) 4 zablokowane

  • Sorry... takie mamy metro...

    • 3 0

  • Zbyt glosny sygnal zamykania drzwi

    Czy ktos, oprocz mnie, uwaza, ze sygnal zamykania drzwi w nowych skladach skm jest zbyt dlugi (9-10 razy powtorzony) i zbyt glosny? 40 minut w kolejce, sygnal co 3 minuty, uszy puchna!

    • 1 1

  • Pani Olgo.... Dlaczego Pani twierdzi że szkoda iż komunikaty są tylko po Polsku a nie jeszcze po Angielsku? Może by Romanowi pasowało to po Japońsku aby Zosi dogodzić po Rosyjsku itd.....? Jesteśmy w Polsce to nasz język i niech się inni go uczą jadąc do Polski. Jakoś w Izraelu czy w Niemczech nie zapowiadają pociągów w języku Polskim !!!!! Czas skończyć wlazic w d..... Anglosasom !!!!

    • 3 4

  • po tych naciągaaczach ? te zmiany ?

    • 3 0

  • (3)

    SKM-ki powinny jeździć cześciej !!!

    Gdyby ktoś miał czekać 3min na następna SKM, zamiast 7-8min lub więcej (w godzinach szczytu) to nie było by wbiegania do składu pociągu po usłyszeniu sygnału zamykania drzwi

    • 22 8

    • (1)

      Pewnie byś chciał co minutę

      • 2 0

      • Niech SKM..

        Postawi skład długi od Słupska do Tczewa, z otwartymi 24/7 drzwiami, podróżni będą mogli w spokoju, spacerkiem udać się w miejsce docelowe. I wilk syty i owca cała!

        • 1 0

    • bez przesady

      już nie przesadzaj, że częstotliwość jazdy 7-8 minut to dużo i jeszcze ma to tłumaczyć, że ludzie wskakują po sygnale!

      • 7 0

  • "proszę wypuścić wysiadających pasażerów" (3)

    A może by tak dodatkowo w tramwajach i SKMkach dodać komunikat "proszę wypuścić wysiadających pasażerów". W tej chwili tabuny ludzi rzucających się na otwarte drzwi uniemożliwiają wysiadanie przez co wydłuża się bardzo czas postoju na stacjach i przystankach.

    • 24 0

    • Taka kultura

      • 0 0

    • Myślę, że tutaj najskuteczniejsze będzie zwracanie uwagi- co się pani pcha? Żadne komunikaty nie pomogą jak ktoś nie zna podstawowych zasad zachowania w społeczeństwie. Nie można wszystkiego mówić przez megafon, bo by musiał chodzić non stop cały dzień i całą noc a bydło i tak robiłoby swoje.

      • 3 0

    • Prawdę powiadasz..

      Częsty widok przy wysiadaniu z autobusu/tramwaju/skmki to tabun bydła które pcha się do środka nie zważający na tych którzy wysiadają. Prym wiodą wszelkiej maści matrony z wózeczkami na zakupy, zadepczą człowieka byleby posadzić cztery litery. A jak miejsc siedzących brak, to stoją i sapią w ucho każdemu kto siedzi, nie patrząc czy to inwalida, czy ciężarna, ważne że młodszy.

      • 9 0

  • Fatalna widoczność na łuku peronu 3 w Gdańsku Głównym

    Myślę, że ten nowy sygnał dźwiękowy z syntezatora to zasłona dymna, że firma SKM wyciągnęła rzekomo wnioski po incydencie z wózkiem. Byłem na peronie 3 dworca Gdańsk Główny i zauważyłem, że po przebudowie peron w kierunku Gdyni jest na łuku. Kierownik pociągu stojący w drzwiach pierwszego wagonu nie jest w stanie zobaczyć wszystkich drzwi kolejki, czy ktoś wsiada czy nie. Widoczność jest przesłonięta filarami podtrzymującymi wiatę peronu a także ludźmi wychodzącymi z kolejki i wchodzącymi do kolejki. Z uwagi na schody do tunelu ludzie przechodzą bardzo blisko wagonu kolejki i zasłaniają widoczność. Tamten incydent wydarzył się po godzinie 16, a więc w czasie szczytu komunikacyjnego.

    Kiedyś przystanek Gdańsk Główny był w miarę bezpieczny, bo był przystankiem końcowym i pociąg stał dłużej. Ludzie spokojnie mogli wsiąść i wysiąść. Teraz , gdy zbudowano przystanek Gdańsk Śródmieście pociąg na stacji Gdańsk Główny stoi tylko chwilę. A na tym właśnie przystanku wsiada i wysiada najwięcej ludzi.

    Nic ani nikt nie może zwolnić obsługi pociągu z obserwacji ruszającego składu. Gdy wszystko jest dobrze, to znaczy nikt nie wsiada i nie wysiada, dopiero wtedy obsługa może dać sygnał dźwiękowy, przez cały czas obserwując skład i gdy wszystkie drzwi są zamknięte, można dać rozkaz odjazdu maszyniście. I jeszcze przez chwilę, gdy pociąg rusza, kierownik pociągu powinien obserwować skład, by upewnić się, że jakiś spóźniony desperat chce w biegu wskoczyć, albo zagapiony podróżny w biegu wyskoczyć.

    Warunki obserwacji składu na tym peronie są fatalne. Nawet wyjście kierownika pociągu z wagonu na środek peronu nie daje wiele, wciąż słabo widać, gdy wychodzący tłumnie ludzie tłoczą się do wyjścia z peronu.
    Zaistniały incydent z wózkiem powinien być poważnym ostrzeżeniem dla władz SKM. Na szczęście dzięki przytomności umysłu ojca dziecka straty były niewielkie. Następnym razem zginie człowiek, jeśli nic nie zmienią. Zastąpienie jednego sygnału dźwiękowego innymi niewiele da. Musi być dobra widoczność wszystkich drzwi. Pamiętajmy, że są ludzie głusi, którzy nie słyszą sygnału i OBSERWACJA musi być.

    Najlepiej na tym właśnie peronie nr 3 zainstalować system kamer, który będzie przekazywał obraz do kierownika pociągu albo na peronie albo wewnątrz kolejki. Poza tym musi być sprawny system sygnalizacji zamknięcia wszystkich drzwi. Nowe kolejki chyba mają ten system. Stare kolejki, które nie mają tego systemu niech kończą bieg na Gdańsku Głównym na peronie 4.

    Zmiany trzeba wprowadzić natychmiast, by nie było kolejnego wypadku. A olbrzymia dziura pomiędzy peronem a wagonem to skandal niebywały! Utrudnia wejście i wyjście z wagonu, a więc wydłuża czas wymiany pasażerów i postoju. Stwarza potencjalne zagrożenie.

    • 5 2

  • Szkoda kierownika pociagu

    Wiele lat jeżdżę kolejka i dla mnie od zawsze sygnał ostrzegawczy w kolejce SKM był sygnałem że ma ona zamiar odjechać, dlatego dla własnego bezpieczeństwa nie wysiadalam, a
    napewno już nie z wózkiem...

    • 7 1

  • (1)

    Kiedy te pacany zlikwidują przerwę pomiędzy peronem a wejściem do kolejki, przecież to skandal żeby tyle lat SKM tak funkcjonowała. Przecież to jest największe zagrożenie.

    • 11 3

    • Tylko dla ciapciaków.

      • 2 2

  • Olga wyluzuj inteligencie

    Olga żyjemy w Polsce i komunikaty podawane są w języku Polskim. Czy jak jedziesz na wczasy obojętnie gdzie zagranicę komunikaty podawane są w języku Polskim ? Od siebie dodam, że szkoda, że komunikat nie jest mówiony w języku rosyjskim i niemieckim a i chiński też by się przydał.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Drywa to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane