• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znaki zmiennej treści na obwodnicy receptą na wypadki?

Maciej Naskręt
26 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Póki co w Trójmieście stoją cztery tego typu bramownice. Czy podobne urządzenia na obwodnicy poprawiłyby bezpieczeństwo? Póki co w Trójmieście stoją cztery tego typu bramownice. Czy podobne urządzenia na obwodnicy poprawiłyby bezpieczeństwo?

Nie ma dnia, by na obwodnicy wokół Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska nie wydarzył się wypadek. Kierowcy wiedzą, jak im zapobiec. Należy ustawić znaki zmiennej treści, które wprowadzałyby ograniczenia nawet do 40 km/h na wypadek złych warunków lub zdarzenia drogowego. Sprawdzamy, co o tym pomyśle sądzą drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA.



Jak oceniasz pomysł ustawienia znaków zmiennej treści na obwodnicy?

W 2014 roku na Obwodnicy Trójmiasta wydarzyło się 524 wypadków. Kolizji było dwa razy więcej. Daje to astronomiczną liczbę średnio pięciu wypadków i kolizji każdego dnia. A to przecież "prosta i szeroka droga". Tylko że regularnie zablokowana przez pojazdy, które się zderzyły.

Przypomnijmy jeszcze, że ruch na trójmiejskiej obwodnicy jest ogromny i ciągle rośnie. Rozbudowa drogi o trzeci pas ruchu to ogromne koszty i utrudnienia. Poza tym jest rozwiązaniem tylko do czasu, gdy ruch znowu nie urośnie do tego stopnia, że i trzypasmowa jezdnia zacznie się zapychać.

Jakie zatem jest to najlepsze rozwiązanie? - Wprowadzanie stałych ograniczeń poprzez ustawianie znaków większego efektu nie przynosi, gdyż wielu kierowców zwyczajnie w świecie je ignoruje. Było 120 km/h i nagle 100 km/h? Niby dlaczego? Zaś w godzinach małego ruchu, zwłaszcza w nocy jest to idealny pretekst do "zarabiania" przez policję. Znam osoby, które otrzymały mandaty na niemalże pustej drodze, jadąc "raptem" 120 km/h. Komu to służy? - zastanawia się pan Radosław, nasz czytelnik.

I dodaje: - Wzorem niemieckich autostrad radziłbym, by zarządca drogi wprowadził znaki o zmiennej treści na całej obwodnicy, wyświetlające tylko trzy informacje: "uwaga korek" oraz "trudne warunki na drodze" poprzez odpowiedni piktogram oraz ograniczenie prędkości. I w zależności od natężenia ruchu ograniczenie mogłoby być nawet 80 km/h, 60 km/h w przypadku bardzo złej pogody czy 40 km/h w przypadku wypadków.

Świecące znaki nad jezdnią spowodują większą uwagę kierowców niż dwie małe tablice ustawione na skrajni jezdni, zaś wyjaśnienie powodu tegoż ograniczenia przyczyni się do zmniejszenia prędkości przez kierujących. Zarządca da jasny sygnał: "zwolnij, bo przed tobą coś się dzieje".

Pomysł okazał się na tyle ciekawy, że postanowiliśmy poznać stanowisko w tej sprawie władz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.

Okazuje się, że ustawienie znaków zmiennej treści nie będzie takie proste. Dlaczego? - Taki system musi być kompatybilny z krajowym systemem sterowania ruchem dla autostrad i dróg ekspresowych. Prace nad nim prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zalążkiem tego jest centrum sterowania w Strykowie koło Łodzi. Ponadto taki system na drogach ekspresowych Aglomeracji Trójmiejskiej musi współdziałać z istniejącym Tristarem - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

To oznacza konieczność opracowania w pierwszej kolejności założeń do tego systemu, opracowania koncepcji, a następnie wdrożenie systemu. Decyzje co do kolejności i skali uruchamiania systemu sterowania ruchem na sieci autostrad i dróg ekspresowych jeszcze nie zapadły.

- Krajowy system sterowania ruchem ma objąć na Pomorzu m.in. Obwodnicę Trójmiasta i Południową Obwodnicę Gdańska. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy wystartuje. Jednak już teraz na wszystkich naszych nowych inwestycjach budujemy kanały technologiczne z myślą o montażu niezbędnej infrastruktury - mówi Michalski.

Miejsca

Opinie (155) 8 zablokowanych

  • Dlaczego jadąc lewym pasem obwodnicy Gdyni 120km/h czuje się jakbym go blokował? (24)

    Jest ograniczenie do 100 , a za przekroczenie o 30 dozwolonej prędkości jest już ładny mandacik. Nie chcę blokować i zasuwam jak reszta i czuje się z tym źle...
    Prawy pas hmm 80km/h też lipa. Czy jest jakieś rozwiązanie?

    • 148 16

    • pytanie czy w tym samym czasie prawy pas masz wolny czy nie? (13)

      jeżeli masz wolny, to masz obowiązek poruszania się po prawym pasie ruchu, zaś jeżeli prawu jest zajęty a poruszasz się szybciej od niego, masz pełne prawo jechać zgodnie z dopuszczoną prędkością, zmieniając pas na prawy w momencie, gdy jest na nim miejsce.

      • 25 5

      • tylko co zrobić w tej sytuacji (9)

        jak GWE na zderzaku za tobą miga światłami?

        • 47 4

        • (1)

          Przyjżyj się uważnie i nie bądź cynikiem, bo nie tylko GWE tak robi.

          • 4 5

          • Re: ciężarówki

            Przyda się to ciężarówkom :)

            • 0 0

        • (3)

          Puścić pedał gazu, nie przyspieszać, zorientować się w potencjalnie niebezpiecznej sytuacji, przed którą najwyraźniej kierowca za nami próbuje nas ostrzec! ;)

          • 49 2

          • albo najlepiej (2)

            wlaczyc awaryjne a pozniej odpuscic gaz...

            • 2 3

            • Kolejna wypowiedź miejscowego debila. (1)

              ..., któremu transplantowali mózg żuka glonojada.

              • 1 4

              • To prawda, temat adekwatny do Twojej wypowiedzi :)

                • 0 1

        • Zboczeniec...

          Już trzepiesz pod stolikiem jak czytasz odpowiedzi na twoją wrzutkę? Nie karmić trolla!

          • 0 5

        • Jak masz dwa przeciwmgielne z tyłu - podobnie jak światła stopu tzn. w lampach nie w zderzaku na dole, wystarczy nimi mrugnąć :) Nie raz działa, że poganiacz myśli że hamujesz. A jak nie masz przeciwmgielnych to wystarczy dotknąć hamulca tak by nie hamować a tylko mrugnąć hamulcem - też pomaga, ewentualnie zrównać się z autem obok i wpienić jeszcze bardziej poganiacza przez parę metrów :) Ale za wszystko możesz spodziewać się kary - od poganiacza. Za wszelką cenę Cie wyprzedzi wjedzie przed maskę i po hamulcach. :). Z debilami nie ma co walczyć.

          • 19 5

        • niech sobie mruga, ja nie zwracam uwagi.

          • 36 3

      • (1)

        Tej jasnej zasady nie potrafi zrozumieć multum zapylaczy z lewego pasa, którzy są przekonani, że lewy to minimum 150, bo wyprzedzają, więc mogą.

        • 28 0

        • Należy jeszcze dodać tych, którzy w godzinach szczytu, wiedząc, że mają zjechać na kolejnej krzyżówce, cisną ile wlezie lewym, po czym zatrzymują się i czekaj, aż ktoś ich wpuści, blokując cały lewy pas ruchu. Dla takich po prostu brak słów. Wystarczy zamontować na wiadukcie kamerę, obserwować i karać. Można wysłać na największe krzyżówki patrol policji w godzinach szczytu.Nie spowoduje to, że samochodów nagle będzie mniej, ale z pewnością ruch będzie bardziej płynny.

          • 6 1

      • oczywiście że nie jest wolny, jest zatłoczony tak samo jak lewy w godzinach szczytu.

        • 10 0

    • (2)

      poprosimy do nas, wyjasnimy sprawę

      • 17 7

      • do roboty na drogi i ulice anie p..... zza biurka

        • 1 0

      • A co to jest

        Nie proście tylko działajcie. Do wyjaśnień i porad są wszyscy.

        • 13 1

    • (2)

      Jak ktoś jedzie szybciej to należy zjechać do prawej i nie ważne czy ten ktoś łamie przepisy! On za to odpowiada!
      A ty łamiiesz tez prawo blokując prawy pas!
      W większości Europy również i w Polsce mamy ruch prawo stronny!

      • 4 5

      • Łamiesz prawo blokując prawy pas?

        Rozumiem, że to przejęzyczenie ... bo chyba nie chcesz żebym zjechał na lewy ;)

        • 2 0

      • Nie. Gdy taki ktoś spowoduje szybką jazdą wypadek, to odpowiadają za to ofiary wypadku, oraz wszyscy ludzie tkwiący za nimi w korku. Ja nie zamierzam furiata puszczać, po to, żeby może on zyskał pół minuty, a może ja żebym stracił pół godziny.

        I nie zamierzam samemu zwalniać i wciskać się między tiry jadące 70 km/h prawym pasem. To, o czym piszesz ma zastosowanie, gdy prawy pas nie jest zajęty.

        Zresztą sam plączesz się w zeznaniach, piszesz o prawym, mając na myśli lewy, tak się znasz...

        • 3 3

    • 3 pas, potem 4, 5 i 6 (1)

      Po jednym pasie na każde dodatkowe 10 km/h ;)

      • 6 2

      • za mało

        po jednym pasie dla każdego, a przynajmniej dla każdego spóźnionego, korporacyjnego turbodiesla ;)

        • 3 0

    • nie wiem o co Ci chodzi, jeżdżę dość rzadko obwodnicą, ale jak mi się to zdarzy

      to jadę 90 prawym pasem i nigdy nikt nie miał z tym problemu.
      a co do wleczenia się lewym pasem, to u Niemców to nagminne. co chwilę ktoś się wcina, żeby wyprzedzić z prędkością 122km/h pojazd jadący 119km/h.

      • 2 1

    • zgadzam się

      powinni trzeci pas dorzucić.

      • 6 1

  • Za bramownicami....

    ....należy postawić na stałe fotoradary jak jest to na niemieckich autostradach. Bramownica aktywuje fotoradar. W Niemczech obowiązują widełki płacowe i punktowe. Przekroczenie prędkości o max. 17 km/h skutkuje tylko karą pieniężną. Od 18 do 25 km/h karą pieniężną i punktami karnymi. Po przekroczeniu 25 km/h karą pieniężną, punktami karnymi i zabraniem prawo jazdy na minimum 1 m-c (z możliwością przedłużenia do 6 m-cy).
    Jeżeli w ten sposób zostanie potraktowana obwodnica 3city, to szybko się skończą kolizje, wypadki, korki, itd.

    • 0 0

  • Nasi spece od oznakowania dróg

    Oczywiście, że nie zrobią nic, bo już osiedli na laurach, że w ogóle jakieś znaki postawili, a na GDAKę jak dotąd nie znalazł się nikt mocny. Już tyle było propozycji usprawnienia i większego bezpieczeństwa na obwodnicy, a żadnej nie wdrożono.
    Niestety w mieście jest nie lepiej, brak wielu znaków informacyjnych, drogowskazów. Kto np. widział znak - drogowskaz odpowiednio informujący kierowców jadących ul. Jana z Kolna od stoczni w kierunku węzła Kliniczna, jak jechać na Wrzeszcz, a jak na Nowy Port?

    • 0 0

  • Lepiej niech zrobią trzeci pas na całej długości obwodnicy!!! (2)

    Dwa pasy przy obecnym natężeniu ruchu to za mało!!!

    • 10 3

    • (1)

      Ile pasów by nie zrobili, buractwo i tak będzie cisnąć LEWYM.

      • 4 2

      • nieistotne...

        nie ma co się na burakach koncentrować. Większość jeździ w miarę przyzwoicie, a kilku idiotów zawsze się znajdzie. Nie ma co rozpaczać. A obwodnica jest przeciążona i z przedmówcą trzeba się zgodzić. Cały trend wyprowadzki na przedmieścia sprawił, że obwodnica to główna droga dojazdowa nowo-kaszubów do pracy w trójmieście.

        • 1 0

  • Tristar??? (9)

    Z istniejącym Tristarem? To ustrojstwo przecież nie działa. Nie róbcie sobie jaj!!!

    • 80 1

    • u mnie na wyjeździe z dzielnicy sprawuje się wyśmienicie (skrzyżowanie Legionów z Kościuszki i Legionów z Placem Wybickiego) (3)

      • 1 4

      • ja na tym skrzyzowaniu nie zauwazylem róznicy (2)

        samochody jadące Kosciuszki w kierunku Grunwaldzkiej jak stały tak stoją w korku.

        • 6 0

        • bo w godzinach szczytu to jest najwęższe gardło całego Gdańska (1)

          dwupasmowa Legionów przechodzi w jednopasmową Wyspiańskiego. Tutaj bez przebudowy jezdni nic nie pomoże.Ale popatrz na ruch w drugą stronę, widać różnicę?

          • 1 1

          • ? skoro nie widać różnicy...

            to po co było to montować? Jeżeli sam mówisz, że w godzinach szczytu nic się nie zmieniło i że i tak trzeba drogę przebudować. Nie szkoda nam kasy za ten system i coroczne miliony na utrzymanie tego badziewia?

            • 0 0

    • ale istnieje :-)

      • 0 0

    • (2)

      Tristar to system sterowania RUCHEM, a nie światłami. Polacy są zbyt anarchistyczni i sobiepańscy, aby pozwolili sobą sterować, hehe. A poważnie, to system sterowania światłami by się przydał.

      • 3 1

      • Napisz geniuszu przy pomocy czego Tristar kieruje RUCHEM? (1)

        • 7 0

        • ?

          a kieruje w ogóle? :) bo jak dla mnie to od jego wprowadzenia nic się nie zmieniło

          • 1 0

    • działa, i to całkiem sprawnie tam gdzie jest zestrojone

      • 1 1

  • Na obwodnicy powinno się obniżyć dopuszczalną prędkość do 80 km/h ,będzie bezpieczniej .

    Kierowcy stanowczo za szybko się poruszają, jazda z prędkością 100 km/h jest bardzo niebezpieczna ,radni miasta powinni jak najszybciej podjąć uchwałę aby na Gdyńskim odcinku obwodnicy trójmiasta obniżyć dopuszczalną prędkość do 80 km/h ,będzie dużo bezpieczniej !!!

    • 1 1

  • od samych znaków bezpieczeństwo nie wzrośnie !!! (1)

    • 2 0

    • To prawda, ale np. cyberwszczepy w mózgownicach kierujących nie leżą w gestii Gdaki.

      • 0 0

  • (4)

    Winom są "pindziowozy" które jadą lewym pasem zamiast prawym i tamują ruch. Albo wyjeżdzają na lewy pas nie sprawdzając czy nie stworzą zagrożenia- on chce zmienić pas i on to zrobi, reszta niech hamuje. Wystarczy spojrzeć co dzieje się ok 16 na obwodnicy w okolicach Matarni- samochody włączające się do ruchu, pomimo że mają ciągłą linię do zmiany pasa zmieniają go. I dla tych jak najbardziej powinny być patrole, aby oduczyli się CI kierowcy takich praktyk. Podobnie dużo kierowców nagle hamuje na lewym pasie bo przypomniało się im że chcą zjechać na Owczarni. Tępić takich!! Na ludzką głupotę żadne przepisy i ograniczenia nie pomogą. Trochę kultury na drogach szanowni kierowcy!! i mniej agresji!!!

    • 24 4

    • (1)

      Owszem na latarni zmieniają na lewy szybko ale chyba dobrze wiesz z jaką prędkością na prawym sobie jadą. Włączasz sie do ruchu na matarni i szybki hebel bo jadą 60 na godzinę albo i 50. Więc są wymijani proste i logiczne. Za matarnia już jada .

      • 0 0

      • Lepiej nie zmieniaj pasu "na latarni". A jeśli kogoś "wymijasz" na Obwodnicy, to musiałeś bardzo mocno się pomylić podczas wjeżdżania na nią...

        • 0 0

    • komiczna - "mniej agresji" a sam wyzywasz innych - zacznij od siebie poprawę.

      • 1 0

    • Na takich baranów co chcą zjechać w ostatniej chwili jest prosty sposób (ale GDDKiA o nim nie wie, a szkoda). Zwężenie przed zjazdem do jednego pasa, a automatycznie po zjeździe pas staje się lewym. Prawy dostępny jest tylko dla włączających się do ruchu. i tym oto sposobem mamy po minięciu zjazdu dwa pasy, gdzie prawy jest naturalnie wolniejszy. A u nas dodatkowo poza orłami zjeżdżającymi są i orły wjeżdżające nie potrafiące korzystać z pasa rozbiegowego. Ma cymbał kilometr do rozbiegu, ale nie-musi być zaraz na lewym.

      • 3 3

  • najkepiej jest robić szum z niczego - że takto nazwę....

    Tak samo w tej pieprzonej telewizji Sokołowski albo ten drugi z drogówki co się zawsze wymądrzają, na temat wypadków. I tylko statystyki ,że w święta zatrzymano 500 nietrzeźwych kierowców, a ile samochodów jeździ? W dzisiejszych czasach? Takie statystyki to nie są duże liczby. Tak samo na obwodnicy ile aut codziennie jeździ podczas 24 godzin i raptem ileś kolizji wypadków to jest dużo na taka ilość aut? Wiadomo że najlepiej by było by nie było ich wcale ale jeżdżąc 40na godzinę nic nie zmienimy ! Wręcz przeciwnie kierowca jadący z taka prędkością w godzinach szczytu nie jest wcale bardziej rozgarnięty. A jeśli ktoś jeździ samochodem bo musi bo dojeżdża do pracy 30 km w jedną stronę a tak na prawdę BOI SIE JEŹDZIĆ I JEŹDZI NIE UMIEJĘTNIE to taka osoba i tak przy 30 na godzinie w kogoś puknie. Tak jak na obwodnicy chce włączyć się do ruchu z wjazdu z prędkością 40 na godzinie no ludzie .. i cały prawy zwalnia i czeka aż jaśnie pan/pani raczy sie włączyć a że jeździ yarisem itp to zanim sie rozpędzi już z tyłu jest zator. Gdzie uczą na kursach takich manewrów? Dynamika ludzie dynamika . Tak samo jak kierowcy z wiekiem 70/80 plus. Jak sie boimy jeździć to nie prowadzimy i nie stwarzamy zagrożenia.

    • 0 1

  • To mi sie zaczyna układać w całość. (3)

    Jedzie sobie człowiek obwodnicą 120(+49) a tu nagle w ostatniej chwili na bramownicy pojawia sie elektroniczny znak ograniczenie do 40. I zaraz za znakiem smutny pan zabiera prawo jazdy. I to sie dzieje w państwie, w którym prezydentem elektem jest człowiek PISu.

    • 3 5

    • obwodnica to nie teren zabudowany, akurat zabranie prawa jazdy tu nie grozi, choć niektórym idiotom jeżdżącym koło 200km/h by się przydało

      • 0 0

    • (1)

      heheheheh, dowcipy ;) tak się zastanawiam, na by tu POlskę zmienić na coś z PiS w nazwie ;)

      • 0 0

      • RzeczPiSpolita.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane