• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przebieg Drogi Czerwonej

Michał Sielski
26 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?

W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (383) ponad 10 zablokowanych

  • To teraz TIR-y przez Chylonię będą się przetaczać ?

    A dlaczego droga czerwona a nie zielona czy choćby portowa ???

    • 0 0

  • Tereny przyportowe i przystoczniowe wymagają rewitalizacji ze względu na infrastrukturę drogową i kolejową, a droga omijającą estakadę to doskonałe rozwiązanie. To również doskonała okazja do wykorzystania taboru kolejowego, można bowiem przy okazji zrobić wygodne dojścia do poszczególnych stacji kolejowych i zlikwidować to śmieszne rondo przy budynku biurowca.

    • 0 0

  • Bez sensu Gdynia to pikuś. Teraz przecież Elbląg po przekopie będzie naszym oknem na świat. Tam powstaną terminale kontenerowe i bazy przeładunków masowych to tam należy budować drogi.

    • 1 2

  • Tiry powinny miec swoja obwodnice...tylko dla tirow.

    • 2 0

  • Tunel? (2)

    Czy to będzie tunel pod Morską, Chylońską, torami i Hutniczą jak w projekcie sprzed lat OPAT?

    • 12 2

    • Na razie to nawet projektu nie ma ...

      Projekt 2 lata , wykup ...około roku inwestycja z dwa lata ... Jak teraz zaczną działać ..

      • 0 1

    • Trudno powiedzieć, taki piszą artykuł że niewiele z niego wynika. Sam jestem ciekaw. Nawet nie napisali kiedy planują rozpoczęcie budowy. Nie bardo wiem jak mam odebrać "w najbliższych latach" tzn kiedy?

      • 2 0

  • I to jest w końcu sensowny pomysł (5)

    Przedłużenie obwodnicy jest ok bo wywala ruch z Chylonii i Hutniczej. Do tego powstaje tak ważny, nowy przejazd przez tory w Chylonii, szybki i bezkolizyjny. To jest dużo lepsze niż tunel na Puckiej co zakorkuje Chylońską i ruch tranzytowy skieruje na osiedlowe drogi. Zróbcie tą czerwoną drogę jak najszybciej żeby ten tunel na Puckiej nie zdążył powstać.

    • 153 10

    • Gdynia potrzebuje dwa tunele !!! (3)

      Na puckiej i na północnej !!!

      • 13 3

      • Potrzebuje do czego? (2)

        Żeby zakorkować Chylońską chyba. Przecież to jest wąska droga lokalna. Sens inwestycji w tunele ją łączące z terenami przemysłowymi jest żaden. Tylko połączenie obwodnicy z Hutniczą ma sens.

        • 1 3

        • Choćby po to aby autobusy które łączą bieg na Krzywoustego..

          Mogły jechać dalej na Cisowa... Nie mówiąc o tym.ze szybciej się dojedzie dzielnice północne. Czym więcej tuneli tym to mniejszy i bardziej równomierne rozłożenie ruchu...

          • 3 0

        • Hutnicza to za mało

          zapoznaj się z mapą...

          • 3 0

    • postęp prac w pl to jest kosmos, ileż to ludzi nie dożywa takich prostych rzeczy

      • 4 2

  • (1)

    Czy mi się wydaje czy tylko maja zamiar się połączyć z obwodnicy Do już istniejącej od lat ul hutniczej Przez estakadę do istniejącej także od lat ul Janka Wiśniewskiego ??? To jest ten super plan??? Bo jeśli tak to tylko pogratulować. Korki będą takie same jak są i w niczym to nie Pomorze

    • 0 3

    • @Zygmunt pomyśl troche , korki na wiśniewskiego robi skrzyzowanie wiśniewskiego z estakadą i skżyrzowanie estakada a hutnicza. Wiec posłanie dalej ruchu pod elektrociepłownie powino odciążyć wiśniewskiego

      • 1 0

  • szczurek mówił ze droga czerwona nie jest potrzebna mieszkancom (33)

    • 65 27

    • Ona nie jest budowana dla mieszkańców (sąsiednich) gmin (8)

      aby mogi sobie z domku pośrodku niczego dojechać do cywilizacji, psiocząc po drodze na brak bezpłatnych miejsc parkingowych wszędzie. Ona jest dla wyprowadzaniu tranzytu, bo w Trójmieście mieliśmy do niedawna ewenement na skalę światową, gdzie obsługa granicy państwowej (w postaci obu portów) była przeprowadzana po drogach gminnych i na koszt gmin. Sucharskiego i czerwoną projektowano właśnie po to, aby to curiosum odkręcić.

      • 23 4

      • Drogi służą także mieszkańcom Gdyni (6)

        49% z nich dojeżdża na co dzień samochodem.

        • 9 14

        • Nie 49% i nie w tej relacji (4)

          Wszystko inne się zgadza

          • 12 6

          • Z badania "Preferencje i zachowania komunikacyjne mieszkańców Gdyni 2018" (3)

            "Udział samochodów osobowych w realizacji podróży miejskich (bez taxi) wynosi 48,9%".

            Cieszę się, że mogłem pomóc...

            • 7 6

            • Szkoda tylko, że nie sprawdziłeś jak jest w 2020 roku (2)

              Rzucasz twierdzenie dotyczące teraźniejszości, popieraj aktualnymi danymi.

              • 7 8

              • Jeżeli masz aktualne badania preferencji (1)

                To rzuć na stół. Zapewniam, miasto nie robiło później żadnych sensownych badań w tym kierunku. A jeżeli chodzi o trendy, to od 2015 (poprzedni raport) do 2018 udział samochodów w podróżach po mieście wzrósł, natomiast udział rowerów stał w miejscu. Dziękuję za uwagę.

                • 2 5

              • Jak Ci nie pasują, to nie są sensowne ;)

                Jakie to polskie.

                • 6 0

        • To niech w koncu wybuduja kolej Chylonia-Oksywie to przestaną!

          • 8 4

      • ten ewenement nadal trwa

        i zlikwiduje go dopiero realizacja "drogi czerwonej".
        A "ewenement" to zadanie dla posłów "tej ziemi" - na ten przykład Śniadka i Aziewicza.
        Ile kadencji pełnią "posługę"?

        Sucharskiego sfinansował Gdańsk z budżetu miasta, podobnie jak tunel. Ale w perspektywie mieli DCT i wplywy do kasy miasta.
        Opłacało się?
        Zapewniam, że tak.

        • 2 1

    • nie Szczurek ale blisko - kończąc przepychani, warto zapytać Googla. (8)

      Jednak Szczurek to firmuje i daje twarz, taki job...

      "- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł."

      Czy widzicie kwoty i audytorium tej wypowiedzi?!
      Udowodnił całkowita nieznajomość zagadnienia.
      Podobnie jak przez zaniechanie udziału w inicjatywie TEN-T
      A ten człowiek odpowiadał za rozwój!!!

      • 9 1

      • Miasto postapilo słusznie (7)

        Nie wydało miejskiej kasy na budowę drogi dla portu

        • 4 5

        • słusznie? (4)

          Gdańsk wybudował tunel i Sucharskiego w miejskiego budżetu.
          Bo perspektywą był DCT i wpływy do kasy miasta.
          DCT, którego nie chciała budować Gdynia.
          Zapewniam Cię, opłacało się.

          Gdynia woli konflikt z portem i jego stopniową kanibalizację.
          Oraz "strefę muzealną" w "centrum".

          • 3 1

          • Nawet łgarstwa muszą mieć swoją miarę. (3)

            Tunel i Sucharskiego były dotowane, i to wysoko, z funduszy UE.
            A tak z ciekawości, gdzie w Gdyni miałoby powstać DCT? W Orłowie?

            • 1 4

            • Jak się nie umie pisać wniosków (1)

              To się nie dostaje dotacji.

              • 3 1

              • się nie umie

                i ma długi bez dochodów.

                • 1 0

            • a wiesz, że dotacja wymaga wkładu własnego?

              po drugie, trzeba chcieć i mieć "przełożenia" aby takie przedsięwzięcia zaplanować, obronić i przepchnąć przez formalistyczny i układowy tor przeszkód.

              Gdańsk i Elbląg znalazły furtki.

              DCT mogło powstać w Gdyni, bo do niej najpierw zwrócili się Australiczycy z Brytolami.
              Ale nie zostali przyjęci przychylnie. To poszli szukać dalej. Dlaczego do Gdyni? Bo "na przełomie wieków" było to miejsce, które najwięcej wiedziało i znaczyło w kontenerach. Pewnie nie wiesz, że PLO było prekursorem w tym rodzaju transportu?

              Gdzie miałoby powstać?
              Pewnie w tym samym, mniej więcej, miejscu, co Zewnętrzny. Bo te plany również z końca ubiegłego wieku.

              • 1 0

        • ale wpływy z portu

          to już chętnie?

          • 3 0

        • czy ktos oczekiwał takiej deklaracji w tym czasie i formie?

          Po pierwsze, jest nieprawdziwa, bo to przedsięwzięcie rozwiązuje podstawowy problem komunikacyjny północy miasta i rozwiązanie konflików z infrastrukturą transportowa portu.

          A to jest problem mieszkańców miasta. Choć to mieszkańcy Północy, do której magistrat nie bardzo się przyznaje...

          Po drugie. Gdynia wydaje na to kasę corocznie remontując estakadę. I tylko to boli magistrat a nie potrzeba czy perspektywa gospodarcza. Wydała ją też na dokończenie estakady i przekopanie lasu, przez co straciło szansę na realizację propozycji drogowców, którzy ciągnąć obwodnicę chcieli "na przełomie wieków". Zdajesz sobie sprawę, że tego problemu mogło nie być od 15lat?
          Więc realizacja "drogi czerwonej" odciąży budżet miasta, a przez to mieszkańców. Bo estakada faktycznie stanie się drogą miejską i przstanie być masakrowana tysiącami przeładowanych TIR'ów. Więc zdecydowanie również w ten sposób rozwiąże problemy mieszkańców, które obecnie czekają na "święty nigdy" z powodu braku kasy pochloniętej przez permanentny remont.

          Nawet jeśli to próba ochrony miejskiego budżetu, to w polityce nie ma miejsca na "brutali" i taka wypowiedź, przed takim gronem jest polityczną deklasacją i wykazaniem, ze gra się w innej drużynie.

          Dobrze że jeszcze nie zaczął opowiadać o "gondolach"...

          • 2 1

    • chyba horala jak byl radnym (8)

      • 7 13

      • horała nigdy nie rządził w Gdyni. Szczurek siedzi przy korycie od 25 lat (6)

        • 16 4

        • Horała był radnym. (3)

          • 10 7

          • był radnym, zawsze w opozycji czyli nie rządził (2)

            zresztą jako radnego wspominam go dobrze, a dziś nie mogę słuchać :(

            • 10 4

            • A ja go wspominam z bardzo głupich i kąśliwych pOmysłów (1)

              nigdy nic merytorycznego i konstruktywnego jak dotąd dla Gdyni nie zrobił. No chyba 2014 r,(przed wyborami do Sejmu) jak razem z innymi PiS-owcami łopatami OPAT kopali :)))

              • 2 3

              • A czyja to robota

                wpisanie inwestycji wokół portu w Gdyni do zadań państwa?
                Śniadka może? Albo Aziewicza?

                • 1 0

        • Wybieracie, to i siedzi (1)

          A jakby siedział i od pół wieku, to i tak jest nieistotne dla sprawy. Za budowę dróg krajowych odpowiada GGDKiA, a nie samorządy.

          • 6 3

          • jakos Elblag przekop wyszarpal

            To kwestia motywacji i determinacji.

            • 3 4

      • Sprawdź zanim napiszesz nieprawdę.

        • 2 2

    • Noo Nooo (1)

      A Horala wybuduje .

      Noooooo

      • 4 5

      • Nawet jeśli jest na to 1% szansy, to wciąż więcej niż 0% szansy, że zrobi to ekipa szczura.

        • 2 2

    • No i dobrze mowil (1)

      Tym wykpił miasto z wydawania kasy. Rząd zaplaci. A tak miasto by musiało tez kasę wywalić. Udawali, ze potrzeba. No i będziemy mieć bez ruszania kasy miasta. To tak samo jak trasę wojewódzką, którą de facto jest Estakada, musi utrzymywać miasto za miejską kasę, mimo, że rozjeżdżają ją portowe tiry.

      • 3 4

      • bardzo źle mówił

        bo wykazał istnienie konfliktu i braku współpracy.

        Faktyczną robote wykonano obecnie w Sejmie. odpowiednio definiując zadanie i pozycjonując w priorytetach.
        To robota dla posłów "tej ziemi" - Śniadka i Aziewicza. Czy coś zrobili w tym kierunku?

        • 2 0

    • Ten kawalek drogi kolo elektrocieplowni by sie przedal

      Odciążyl by polnocna gdynie

      • 6 0

    • To mówił wiceSzczurek...

      • 6 2

  • No skoro Morawiecki obiecał to na pewno będzie (31)

    Tak jak mój polski elektryczny samochód.
    -3 miliony mieszkań.
    -koniec Civid przed wyborami, itd.

    • 212 68

    • (1)

      Wybudowanie promu też obiecał. Pinokio.

      • 3 1

      • ma gosc problemy z prawdomownoscia

        • 1 0

    • Najlepszy premier! Nawet ma swoją tablicę pamiątkową. (3)

      Można sobie wyobrazić, jak trudna do opisania była wdzięczność proboszcza za udział premiera Morawieckiego we mszy i wizytę na plebanii kościoła w Łebczu na Kaszubach. Każdy teraz może przeczytać kościelną tablicę pamiątkową ze złotymi literami -

      "W tym kościele w Łebczu Pw. Św. Marcina w niedzielę, dnia 16 sierpnia 2020 r. uczestniczył we mszy świętej o godz. 12
      Pan premier najjaśniejszej Rzeczypospolitej Polskiej Mateusz Morawiecki.
      Był też gościem na plebanii.
      Łebcz - Anno Domini - 2020"

      Autentyk!

      • 10 6

      • kaszubi uchodzili za rozsadnych i racjonalnych ale i u nich jak widac zaczadzenie sie rozprzestrzenia, czy proboszcz z pochodzenia kaszub bo moze by to cos wyjasnialo?

        • 0 0

      • nie ma takiej rzeczy której Morawiecki by nie obiecał (1)

        jak tam prom ze Szczecina ?? Stępka zardzewiała.

        • 7 2

        • bez zmian

          prom bez zmian. obiecany to obiecany:) na szczęście wirus juz w odwrocie i nie trzeba się go bac wiec na pewno prace rusza z kopyta...

          • 4 0

    • donald mówił że tu będzie druga Irlandia (9)

      nie wypaliło. przez 7 lat zapożyczył Polskę na 500 miliardów i uciekł do Brukseli

      • 22 33

      • A PiS w samym 2020 r. zabraknie 110 miliardow, choc juz dodrukowali 100 miliardow. Niezle, co? (1)

        A te 110 to plany sprzed miesiaca, wiec zapewne zabraknie im ze 150.

        • 6 1

        • ale piski zapatrzone w swoich przywutcuf jak w stalina wierza we wszystko co ci wybelkoca, lemingi tak maja, nie poradzisz nic na to

          • 0 0

      • Przebijam (2)

        900 miliardów

        • 19 3

        • Ale te 500 to przeciez prawda, oficjalne dane. Trzeba przeciez wziac pod uwage 150 miliardow z OFE. (1)

          • 6 2

          • lykasz pisia propagande nalogowo

            • 1 2

      • A na Ile zaporzyczył nas PIS??? Bo mamy chyba nowy rekord nawet Tusk tyle nie wymarzył ile PIS nas zadłużył (2)

        • 22 10

        • nad ortografią popracuj... ale masz racje. jak ktoś chce to wystarczy sprawdzic ile obligacji w ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaliśmy na zachód... podpowiem więcej niż PO przez całą kadencję... te rzeczy można sprawdzić i wiedzieć a nie pitolić bo w tvpis kazali...

          • 7 1

        • kup sobie

          słownik, oczy bolą

          • 5 9

      • Zapozyczyl na 500mld? Ostatnio centrala kazala wam pisac, ze ukradl 300mld. Ta zamiana to strach przed ewentualnym procesem karnym o znieslawienie?

        • 24 9

    • Biedni ci mieszkańcy Gdyni (12)

      Muszą liczyć na łaskę Matołusza, bo od szczurzej bandy to się co najwyżej wymalowania buspasa doczekają.

      • 24 15

      • gdyby Szczurek z kasy miejskiej budował to, co ma budować państwo, to byłby frajerem i mieszkańcy by g dawno pogonili (1)

        • 5 1

        • ale przedluzenie estakady do obwodnicy bardzo odciazylo gdynskie ulice szczegolnie w rejonie chylonii i leszczynek

          • 1 0

      • w przypadku tak dużych drogowych inwestycji - tak. To normalne (9)

        • 13 6

        • Aleja Adamowicza (8)

          Trasa Sucharskiego.
          Obwodnica Pruszcza z dużym wiaduktem kolejowym.

          To wszystko projekty samorządowe.

          • 9 10

          • Pogoogluj zanim napiszesz głupoty na forum publicznym (4)

            I porównujesz Aleje Adamowicza za ok 0,25 mld zł za Drogą Czerwoną za 1,5 mld zł? A Miasto Gdańsk jest 2 razy większe od Gdyni.

            • 8 3

            • Tunel pod Martwą Wisłą (3)

              1,45 mld zł. Cieszę się, że mogłem pomóc.

              • 5 3

              • Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1.45 mld zł, z czego z UE.1.15mld. (1)

                Cieszę się, że mogłem sprostować...

                • 6 1

              • a droga czerwona tez pewnie powstanie z doplata unii jak wiekszosc odcinkow budowanych u nas drog szybkiego ruchu i nie tylko, no ale do tego czasu moze juz nie bedziemy w unii a putin nie wiadomo czy bedzie chcial chojna reka doplacac do naszych drog

                • 2 0

              • Inwestycja centralna, miał powstać w Świnoujściu

                • 7 0

          • (2)

            tzn. Szczurek ma budować obwodnicę Pruszcza?

            • 2 12

            • (1)

              Nie zrozumiałeś. Ale próbuj dalej...

              • 14 4

              • a ty odróżniasz samorząd Gdyni i województwa? nie? to walnij się w ścianę i kombinuj dalej

                • 6 1

    • Budowę promu też obiecał.

      • 2 1

    • Mateuszek święcił budowę promu pasażerskiego, pokazał nawet stępkę. Inna spraw że była to stępka od wiatraka, w zamyśle fermy wiatrowej na Bałtyku. Efekt jest taki, że promu nie będzie.

      • 3 1

  • Znamy przebieg !!!!!

    Wspaniale !!!!! Brawo szczuras !!!!
    Państwo sfinansuje budowę, boś ty gołodupiec
    Jak tam twój ulubieniec trzaskowski ? dalej puszcza Wisłą szambo ?
    Masz gust i wyczucie

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane