• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przebieg Drogi Czerwonej

Michał Sielski
26 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?

W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (383) ponad 10 zablokowanych

  • Po co budować nowe drogi w Gdyni ?

    Narysujmy je !!

    • 7 2

  • 2 lata będą przygotowywać?? masakra...

    tylko w tym dziwnym kraju...takie są klocki...no ale obłowią się zarobkami..

    • 4 0

  • Kiedy będzie znany przebieg Drogi Czerwonej w Gdańsku?

    • 3 1

  • Droga

    Tak jak samochody elektryczne, CPK.
    Kpina

    • 3 5

  • Tak jak będzie wspólny bilet

    • 4 0

  • Ten filmik to kicha

    Co on pokazuje? Lata tą kamerą i w sumie nic nie widać

    • 8 0

  • Szczurek weźmie pieniądze od strasznego PiSu? (6)

    Nie lepiej poczekać na prezydenta Trzaskowskiego?

    • 26 25

    • Szczurek jak pokorne ciele - jednemu świeczkę, drugiemu ogarek (1)

      a chodzi o to żeby obie matki ssać.

      • 7 1

      • Probuje chwycic 2 sroki za ogon wiec nic z tego nie ma

        • 3 1

    • To nie są pieniądze pizu, tylko podatników.

      • 3 0

    • To nie od zadnego PIS ale.....

      Od podatnikow.

      PIS i rzad nie ma zadnej kasy !

      • 5 3

    • Szczurek tej kasy nawet nie powącha

      i bardzo dobrze...

      • 2 0

    • Pis ma pieniądze z podatków nie tylko od swoich wyborców. Ja i moja rodzina też płacimy podatki a nie jesteśmy fanami pisu to dlaczego tylko ich wyborcy mają korzystać z tych pieniędzy.

      • 7 2

  • lol xd (1)

    lol, to jedyny komentarz jaki przychodzi na myśl, szczególnie jak się poczyta forum skyscrapercity

    • 3 2

    • No to rzeczywiście

      masz dużo do powiedzenia. Warto było przeczytać ten wpis...

      • 3 1

  • możliwe tylko bez udzialu prezydenta Gdyni, (2)

    ten jak sie czegoś tknie, to kończy się na wizualizacji

    • 32 8

    • Nie wiedziałem, że to Ty zabiegałeś w ministerstwach o środki na budowę tych dróg. (1)

      Właśnie dzięki uporowi Szczurka te połączenia powstaną ze środków ogólnych. To się też odbije na póżniejszym utrzymaniu. Miasto nie będzie musiało łożyć funduszy na naprawy i remonty.

      • 1 4

      • tylko dzięki uporowi magistratu

        estakadę dokończono ze środków miasta, w konflikcie z drogowcami.
        Szczurek przy niczym nie musiał sie upierać, bo nikt nie chciał mu nic dać...
        Rownież nie szukał synergii o czym świadczy zaniedbanie TEN-t a wypowiedź jego wice przed przedstawicielami Uni to kuriosum...

        W ministerstwach to zabiegano o okrawanie portu i wyszarpywanie mu terenów. Rzut oka na prezentowana mapkę wystarczy, aby się przekonać, jak strategicznych:

        "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia."

        • 0 0

  • Anty

    Nie . Pan Szczurek wybuduje drugie lotnisko i kilkase scieżek rowerowych -koniecznie pod prąd .

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki bilet należy kupić, aby poruszać się komunikacją miejską po całym Trójmieście?

 

Najczęściej czytane