• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Układ drogowo-tramwajowy wskazany jako priorytetowy do realizacji w najbliższej perspektywie czasowej.
  • Wyniki analizy układu drogowego i tramwajowego.
  • Istotność kryteriów przy ocenie danej trasy.
  • Proces obliczeniowy dla analizowanych dróg.
  • Szacowany koszt realizacji pełnego programu danej drogi.
  • Układ drogowo-tramwajowy uwzględniony w analizie wraz z przybliżoną lokalizacją. Liczba obok nazwy nie oznacza priorytetu.

Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.



Która trasa powinna twoim zdaniem powstać jako pierwsza?

Aktualizacja Strategicznego Programu Transportowego dla Południa ma na celu rewizję wcześniejszych ustaleń z 2011 r. w zakresie dróg, które powinny być realizowane jako pierwsze. Od tego momentu na Południu powstały nowe osiedla, a jednocześnie Unia Europejska zaczęła doceniać projekty, które przede wszystkim uwzględniają transport zbiorowy.

Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.

Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?

- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.

Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.

Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?

- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).

- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska do ul. Równej zobacz na mapie Gdańska? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.

- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska. Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.

- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.

- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.

Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną

Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.

Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.

Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) zobacz na mapie Gdańska - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?

- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.



Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).

Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.

Szacunkowy koszt realizacji priorytetowych pięciu tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami to łącznie ok. 1,3 mld zł.

Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • (13)

    Konieczna jest szeroka debata na temat zrownowazonego rozwoju w ramach kongresu mobilnosci aktywnej. Znowu powstaja potworne sznyty dzielace na getta tkanke miejska. Jest to sprzeczne z zasadami elementarza polityki komunikacyjnej. W miastach poruszanie sie samochodami na odleglosc mniejsza niz 10 km powinno byc zabronione. Takie odleglosci bez przeszkod mozna pokonywac pieszo lub rowerem. I wystarczy wczesniej wstac aby zdazyc do przedszkola, szkoly lub pracy.

    • 17 24

    • (3)

      Proponuję przeprowadzić się na wieś i nie będzie tego typu problemów.

      • 8 6

      • ci co stwarzaja problem właśnie przeprowadzili się na wieś i codziennie korkują miasto (2)

        • 8 4

        • powinien być zakaz pracy w innym mieście niż jesteś zameldowany, (1)

          albo podatek dwa razy wyższy dla takich delikwentów

          • 0 5

          • komuna się marzy niektórym

            • 2 0

    • elementarz ! (2)

      Wrociles ...;)

      • 5 0

      • Ile można trzymać w psychuszce?

        W końcu kolesia wypuścili

        • 0 0

      • jeszcze tylko Matematyk, Bezstronny i gallux

        • 1 0

    • na szczęście się nie podpisuję, więc mojego nicka nie ukradniesz - prowokatorze

      Pomyśl jednak, że w miejscu szerokiej jak strefa ochronna pasa startowego Havla - mogła powstać droga o tej samej ilości pasów, ale zajmująca mniej miejsca. Zaoszczędzony teren mógł posłużyć gęstszej zabudowie.

      • 3 0

    • bezczelny troll kradnący nicki i bełkoczący nie od wczoraj (1)

      miasto powinno dążyć do skłonienia chociaż części kierowców, którzy dojeżdżają do pracy na odległość mniejszą niż 7 km do tego, by rozważyli opcję roweru lub roweru elektrycznego, a nie stosować politykę opartą o założenie, że samochód jest jedynym lub głównym sposobem poruszania się po mieście.

      • 3 8

      • Co wy z tym rowerem kiedy w końcu zrozumiecie że rower nie jest substytutem samochodu. Jazda do pracy w taką pogodę jak dziś gdzie wieje i co chwile pada to mordega a pozatym Gdańsk ppludniowy ma dużo przewyzszen. Nie jest to komfortowe do jazdy rowerem miejskim.

        • 10 4

    • Ju forgot Detroit!

      • 5 6

    • I najlepiej wyłączyć prąd w mieście, bo to wytwór szatana.

      • 13 5

    • Ja wolę furmanką!

      • 8 1

  • Po co PKM budować do Gdyni ? Lepiej by szła na Gdańsk Południe. (4)

    Druga sprawa , czy cokolwiek dołożą gminy zza Gdańska ? Skoro przybywa im ludzi i pieniędzy z podatków i nie tylko z podatków to chyba powinny coś się dokładać do dróg , ktore do nich wiodą?

    • 14 4

    • Tam tez mieszkaja słoiki

      • 2 0

    • (1)

      Tory od Pruszcza przez Straszyn do Żukowa mają się w najlepsze i nie trzeba ich wcale budować. Wystarczy odbudować dworce, porobić parkingi i puścić do nich autobusy z Południa, i będzie można - trochę okrężnie - dojechać do centrum Gdańska.

      • 5 0

      • Tylko,ze z Pruszcza nikt nie będzie tak okrężną drogą jechał do centrum. Taka trasa mogła by mieć ewentualnie sens dla mieszkańców Straszyna, Bielkówka, Pręgowa, Kolbud, Łapina, Niestępowa - jako odpowiednik PKM dla terenów na południe od Żukowa. A i to trzeba by w Niestępowie wybudować łącznik linii kolbudziańskiej i kokoszańskiej, bo łączą się one dopiero za Żukowem. Jednak raczej nie będzie to ekonomicznie zasadne jeszce przez wiele lat, bo tamte tereny są słabiej zaludnione,niż te między Żukowem, a Chwaszczynem.

        • 1 1

    • Przecież do Gdynii nic nie budują

      tam już są tory

      • 1 1

  • Nie powinno sie sprzedawac mieszkan dla wsiokow. Bo tylko złożeczą. Won do swoich wiosek. To o wam sie nalezy to płacenie podatkow dla miasta. Reszte rõbcie jako stowarzyszenia czy fundacje, burkinjedne.

    • 5 9

  • (2)

    Brak SKM-ki na Południu to jakiś skandal. Dlaczego nie mamy pociągów?!?

    • 27 11

    • Bo na wies nie jezdzi transport szynowy

      • 2 2

    • to nie skandal

      po pierwsze Południe dopiero niedawno się rozbudowało a po drugie skandalem jest to, że pozwolono tak szybko i tak dużo budować na tych peryferiach zamiast zagęszczać centrum. Kupując tam mieszkanie należało się z tym liczyć, że na dobre połączenia trzeba będzie czekać.Pełno jest jeszcze ogródków działkowych w środku miasta i tam należy budować.

      • 13 6

  • (36)

    Wreszcie coś się dzieje w tym kierunku!

    • 45 16

    • (22)

      Jezeli mają być dobre dojazdy od obwodnicy do centrum to nieuniknione jest rozbudowanie ul. Spacerowej do dwóch pasów.

      • 6 18

      • (21)

        Na Spacerowej problemem nie jest ilość pasów,tylko wąskie gardła na jej końcach.

        • 22 8

        • W Gdańsku głównym problemem jest nadmiar samochodów (12)

          i przyjęcie założenia, że rozbudowa dróg jest głównym lub jedynym sposobem rozładowywania korków, gdy tymczasem nigdzie na świecie to się nie sprawdziło: walka z korkami przez poszerzanie ulic to jak walka z otyłością i nadwagą przez popuszczanie pasa. Całe szczęście, że w Gdańsku buduje się linie tramwajowe, PKM oraz sieć dróg dla rowerów, która ciągle daleka jest od kompletności.

          • 12 11

          • (8)

            Wczoraj moją mamę potrącił rowerzysta na przejściu dla pieszych na ścieżce rowerowej we Wrzeszczu, rowerzysta podniósł rower i pojechał dalej, mama ma złamane żebra. Rowerzyści pędzą na rowerach i myślą że wszystko im wolno.

            • 22 2

            • (1)

              Rowerzyści zachowują się tak samo jak kierowcy samochodów. Wywodzą się z tego samego społeczeństwa 😊

              • 6 1

              • nie tak samo

                przez to piesi się rozbestwili. Pod auto nie wejdą, bo może zabić (chociaż ostatnio było głośno o grupie Cyg... śniadych chłopaków rzucających się pod samochody, żeby wyciągnąć odszkodowania). Pod rower wskoczą - bo może zahamuje. Z rozsądnej prędkości 30km/h hamuje się dwie sekundy - można szybciej, ale z przelotem przez kierownicę i trafieniem pieszego najpierw sobą - a potem - dolatującym do nas rowerem. Ale przecież przez ścieżki można przechodzić bez rozejrzenia się, bo po nich nic nie jeździ.

                • 2 1

            • a mama się rozgląda, jak przechodzi? (5)

              Niestety ale nieraz mi ktoś wlazł prosto pod koła. Oczywiście bez rozejrzenia się, zatrzymania, jakiejkolwiek sygnalizacji zamiarów. W odległości takiej, że do zera wyhamować nie miałem szans. Nazwij mnie tym złym, ale rozglądam się. Zwalniam i tak na dojazdach do przejść przez ścieżki - ale co mi to da, jeśli ktoś wchodzi bez zastanowienia? Pod samochód, motor, tramwaj - też się wchodzi? Jest na to taki paragraf - wtargnięcie pod nadjeżdżający pojazd.

              • 4 7

              • cyklo-de-bile juz wylegli (2)

                A sciezki we Wrzeszczu sa wyjatkowo niebezpieczne. W wielu miejscach krzyzuja sie z trasami pieszych, duzy ruch i oczywisty w srodmiesciu lekki chaos poruszania sie uzytkownikow.
                To wymaga SZCZEGOLNEJ UWAGI cyklistow.
                Tymczasem obserwuje dziki ped obcislogacich na sciezkach, w stylu: Z DROGI SLEDZIE PAN ROWERZYSTA JEDZIE.
                Zupelny brak szacunku dla pieszych i niezrozumienie starszych osob, ktoremaja naturalne ograniczenia w uwadze, poruszaniu sie, sprawnosci, widzeniu.....

                • 7 3

              • uważać możemy (1)

                ale czy musicie wskakiwać pod rowery? Gdy sam idę piechotą rozglądam się przy każdym przejściu przez ścieżkę. Myślisz, że jadący 30km/h (to jest rozsądna prędkość na ścieżkach) rowerzysta ma szansę wyhamować, gdy wejdziesz pięć metrów przed nim, bo nagle przypomniałeś sobie o konieczności przejścia na drugą stronę? Gdy widzę grupę ludzi stojących przez przejściem - przepuszczę ich bez wahania. Gdy mi jednak ktoś wbiegnie pod koła a nie będę miał gdzie uciec - będę minimalizował własne obrażenia.

                • 2 3

              • ok, wobec takiego poparcia dla ostrożnej jazdy - od dzisiaj przestaję uważać

                kto mi wejdzie pod koła - szukajcie mu miejsca na Łostowicach.

                • 2 1

              • (1)

                A czy przed przejściem dla pieszych kierujący pojazdem nie powinien zachować szczególnej ostrożności?

                • 9 1

              • zachowanie ostrożności to jedno

                zabranie czasu na reakcję - to drugie. Szczególna ostrożność - oczy dookoła głowy i ręce gotowe zacisnąć hamulec. Jazda 5km/h nie jest szczególną ostrożnością.

                • 3 3

          • (1)

            Idąc tym tropem, powinno się zakazać sprzedawania aut, bo to jest przyczyną korków.

            • 6 3

            • Pomijając oczywistą durnowatość tego pomysłu... A nie jest?

              • 5 0

          • Głupie porównanie.

            • 4 1

        • (7)

          Mi się wydaje, że zawalidrogi, które jadą 30 km/h i tamują ruch.

          • 10 10

          • (6)

            Masz rację.

            Wydaje ci się.

            To jakieś wyścigi do świateł na końcu?

            Jak pojedziesz dwa razy szybciej,to po prostu dwa razy dłużej poczekasz.

            • 18 4

            • (5)

              Ten kto ma czas i dojedzie wolniej poczeka dłużej, a ten kto dojedzie przed nim szybciej krócej proste.

              • 5 4

              • (4)

                Taaak, jak ja uwielbiam doganiać takich strusiów-pędziwiatrów na najbliższym skrzyżowaniu...

                • 10 3

              • (3)

                Jakoś jak tam jadę w nocy, to nikt mnie potem na skrzyżownniu nie dogania.

                • 4 1

              • (2)

                W nocy jedziesz 30 km/h?

                • 2 3

              • (1)

                Są tacy co jeżdzą

                • 3 0

              • Nie wiem,co na to odpowiedzieć. W końcu są i tacy,co się do amorów przebierają za zwierzątka. Jednak jest ich niewielu.

                • 3 0

    • (12)

      Gdańsk przez ostatnie lata bardzo dobrze rozbudowuje drogi, w Gdyni zastój.

      • 38 9

      • a podobno ostatnio w małopolsce cygana pobili (1)

        • 6 7

        • w oryginale

          to w Ameryce i murzynow ;)

          • 0 0

      • (9)

        a jakiś przykład?

        • 4 14

        • (7)

          Trasa Słowackiego, tunel pod Martwą Wisłą, rozbudowa węzła Karczemki i Armii Krajowej, budowa południowej obwodnicy Gdańska i drogi, które są wymienione w tym artykule.

          • 20 6

          • (4)

            Daj spokój, Słowackiego, ta trasa została powinna być zrobiona co najmniej 15 lat temu... w Gdyni poważne inwestycje infrastrukturalne (trasa Kwiatkowskiego, węzeł wzgórze czy odcinek leśny do Chwarzna) już się zakończyły (został remont trasy przez Witomino) i w Gdańsku będzie podobnie za 3-5 lat.

            • 3 28

            • (3)

              hehe w Gdyni estakada też powinna być zrobiona co najmniej 20 lat temu.
              Poszerzenie Hutniczej albo tunel pod torami w niepotrzebne?

              • 19 1

              • (1)

                A potrzebne??

                • 1 6

              • Żeby rozładować korki tak

                • 6 1

              • W Gdyni nic nie potrzeba, mieszkańcy są zadowoleni :D

                • 24 1

          • No i nadal nie napisałeś, że w Gdynie tylko lotnisko nieudane (1)

            • 3 4

            • Fajna jest droga dojazdowa do lotniska w Gdyni - dziurawa i zakorkowana ul. Kwiatkowskiego, dobrze że to nie wypaliło, bo najpierw trzeba pomyśleć o dojeździe, a potem budować osiedla i lotniska.

              • 12 1

        • No właśnie nie ma przykładów...

          • 4 5

  • sloiki z kowali

    najgorsze sa sloiki co kupily tanie "apartamenty" z kowali a teraz dojezdzaja do pracy w Gdansku.

    • 8 9

  • Oruniacy dziękują miastu za Nową Małomiejską (2)

    W zanadrzu coś wymyślimy aby miasto dostało odwet, jeszcze będziecie mieli powód do wstydu!

    • 11 8

    • sama wasza obecność w mieście jest wstydem (1)

      • 5 3

      • Chętnie się odłączymy od takich Wieśniaków ja Ty!
        Orunia to najlepsza Dzielnica Gdańska!

        • 2 0

  • tylko plany od 10 lat!!!

    Nasze władze dają zgody na coraz więcej domów na południu a sami plany rozbudowy dróg od 10 lat pokazują! Pozwolili na inter marche na świętokrzyskiej teraz kawałek dalej następna jakaś biedronka a już teraz tam wszystko stoi. Dramat ! A oni ciągle gadają i planują. zawsze przed wyborami jakimiś a potem cisza.Mają ludzi z południa za baranów po prostu. tfu!

    • 5 3

  • uklad drogowy (1)

    najwazniejsze sprawy to : doprowadzenie do przejezdnosci ul. Guderskiego - tu nalezy zbudowac most nad potokiem Kozackim i ok . 300 m ulicy, dalej od ul. Guderkiego zbudowac ulice w kierunku ul. Jabloniowej przez osiedle budowane przez jednego z deweloperow, zbudowac wezel Szadolki, przystapic do budowy nazywanej nowa Jabloniowa, zbudowac most na al. armii Krajowej nad ul. lostowicką i Havla.

    • 3 3

    • WIADUKT, a nie "most".

      • 0 0

  • Estakada WZ (3)

    Nie rozumiem dlaczego nie uznajemy za priorytet estakady nawet wyjazdowej nad Łostowicka na trasie WZ? Przecież wąskim gardłem jest przejazd Łostowicka w kierunku dzielnic południa.

    • 72 14

    • Obywatel

      Poszła w zapomnienie, a miał tam być ogromny węzeł.

      • 1 0

    • (1)

      Widać,żeś młody, nie pamiętasz czasów,gdy jednojezdniowa Łostowicka była wąskim gardłem.

      • 20 5

      • jak armi krajowej konczyla sie na lostowickiej, jeszcze nie bylo tylu blokow dookola a jaki koszmar sie tam odbywal

        • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane