• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Układ drogowo-tramwajowy wskazany jako priorytetowy do realizacji w najbliższej perspektywie czasowej.
  • Wyniki analizy układu drogowego i tramwajowego.
  • Istotność kryteriów przy ocenie danej trasy.
  • Proces obliczeniowy dla analizowanych dróg.
  • Szacowany koszt realizacji pełnego programu danej drogi.
  • Układ drogowo-tramwajowy uwzględniony w analizie wraz z przybliżoną lokalizacją. Liczba obok nazwy nie oznacza priorytetu.

Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.



Która trasa powinna twoim zdaniem powstać jako pierwsza?

Aktualizacja Strategicznego Programu Transportowego dla Południa ma na celu rewizję wcześniejszych ustaleń z 2011 r. w zakresie dróg, które powinny być realizowane jako pierwsze. Od tego momentu na Południu powstały nowe osiedla, a jednocześnie Unia Europejska zaczęła doceniać projekty, które przede wszystkim uwzględniają transport zbiorowy.

Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.

Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?

- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.

Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.

Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?

- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).

- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska do ul. Równej zobacz na mapie Gdańska? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.

- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska. Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.

- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.

- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.

Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną

Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.

Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.

Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) zobacz na mapie Gdańska - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?

- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.



Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).

Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.

Szacunkowy koszt realizacji priorytetowych pięciu tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami to łącznie ok. 1,3 mld zł.

Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • (56)

    Kiedy Nowa Świętokrzyska do Kowal? Korki są nawet o 19:00... Po tylu latach i dla tylu wyborców (Łostowice to ogromny obszar) miasto powinno WRESZCIE zadziałać.

    • 242 51

    • Kowale to nie Gdańsk tylko Gmina Kolbuty (17)

      Pytaj więc w Kolbudach

      • 73 11

      • A czy ci mieszkańcy sa już zameldowani (15)

        w Gdańsku? Bo po rejestracjach to widać NOL,NEB itd. i tam płaca swoje podatki a tu maja wymagania...

        • 62 17

        • Tak, są zameldowani. (13)

          Nie rozumiem, o co chodzi? Nowa Świętokrzyska jest bardzo potrzebna. Możecie mówić wszyscy co chcecie, ale Gdańsk nie ma możliwości rozbudować się w inną stronę niż właśnie w stronę obwodnicy. Mieszka tam dużo ludzi, droga biedna, właściwie jej brak. Zaraz będą krzyczeć, że chodniki w starszych dzielnicach krzywe. Ja jestem ich prostowaniem, jestem za "odnową" starszych dzielnic ale macie tam tramwaje, kolejkę i rozbudowana infrastrukturę, więc zrozumcie też ludzi z nowych osiedli. Nie dajmy się zwariować.

          • 38 30

          • Gdańsk ma hektary pod zabudowę na Dolnym Tarasie (8)

            Spokojnie całe Południe zmieściłoby się między Marynarki Polskiej a Hallera, tam gdzie jest tramwaj i można w każdej chwili przywrócić SKM.

            • 31 17

            • Na Południu powstaje kilkadziesiąt bloków rocznie.

              Zdjęcia z satelitarne z google są już dawno nieaktualne

              • 0 0

            • raczej pitolisz (5)

              Południe to olbrzymi obszar.

              • 17 22

              • 4 piętrowe bloki porozrzucane jak obornik po polu (4)

                porównaj liczbę mieszkańców i obszar Południa z Wrzeszczem czy Zaspą

                • 28 14

              • Południe - 70 tys ludzi, faktycznie kilka bloków.... (3)

                • 25 7

              • Wrzeszcz tyle samo a powierzchnia 5 razy mniejsza (1)

                • 20 3

              • To się ciesz

                • 2 0

              • Na obszarze zaznaczonym na rysunku mieszka 95 tys.

                I to są dane z 2013 roku, obecnie sporo więcej.

                • 4 5

            • No tak ale mam tam postawić sobie karton?

              • 1 1

          • (2)

            Nie są meldowani , bardzo dużo osób płaci podatki poza Gdańskiem .

            • 2 2

            • (1)

              Badzo dużo płaci też w Gdańsku, bo podatki dochodowe wynoszą wszędzie tyle samo, a nawet "słoikom" nie chce się jeździć potem z każdą sprawą i wyjaśnieniami do Pierwszego i Jedynego Urzędu Skarbowego w Pierdziszewie. A meldunek nie ma z tym nic wspólnego, tylko zgłoszenie ZAP-3 do US. Zatem można mieć obce blachy, a płacić uczciwie podatek na Gdańsk.

              • 9 1

              • Mnie niestety życie zmusiło parę lat temu do zamieszkania w Gdańsku. Mam nadzieję że w ciągu 2-3 lat uda mi się stąd jednak wynieść z powrotem do Gdyni. Nie przemeldowałem się, nie będę wspierać Budynia. Podatki oddaję Mojemu Miastu.

                • 0 4

          • Ładnie napisałeś. I kulturalnie.

            Dobrze,że przyjechaliście z Olsztyna,Grajewa,Działdowa. Dobrze,że kupujecie tu mieszkania,pracujecie,kupujecie w sklepach. Nasze dzieci wyjechały wiele lat temu do lepszego świata i to miasto zaczęło umierać. Potrzeba nam świeżej,pracowitej krwi. Powodzenia !!! Nie przejmujcie się pyskowaniem parweniuszy,którzy tu przyszli pięć lat przed Wami.

            • 23 3

        • autochton wcale nie muszą być zameldowani w Gd. wystarczy przenieść się do urzędu skarbowego w Gd. i płacą tu podatki.

          • 4 2

      • DO Kowal, a nie PRZEZ Kowale. Naucz się czytać. Dojazd do obwodnicy i Przywidzkiej to inna historia...

        • 15 27

    • Nowa Swiętokrzyska

      Jak do tej pory odwołano przetarg i wymyślono Nową Politechniczną....Ciekawe dlaczego....

      • 0 0

    • Kowale to nie Gdańsk więc nie są to ani podatnicy ani wyborcy dla Gdańska. (8)

      Najtańsza opcja na udrożnienie Świętokrzyskiej to budowa świateł na granicy Gdańska i Kolbud wtedy GDA nie zablokują dróg gdańszczanom mieszkającym przy Świętokrzyskiej.

      • 44 14

      • (3)

        Przytekściłeś, jak łysy kulą na końcu warkocza o betonowy płot. Po pierwsze, piszę o Łostowicach (i Zakoniczynie), gdzie mieszkają gdańscy wyborcy,a nie o Kowalach. A po drugie,jakbyś tam był ostatnio,to wiedział byś,że świateł na granicy Gdańska i Kowal jest w bród.

        • 19 12

        • A skąd ma wiedziec jak wczoraj przyjechał z warmińsko-mazurskiego? (1)

          • 3 3

          • A co masz do warmińsko-mazurskiego...czy ktoś Ci tam ojca albo matkę zakatował. Ludzie od zawsze wędrowali z jednego końca Polski do drugiego ale to nie jest powód do tego, żeby kogoś obrażać. I żeby nie było, jestem mieszkanką Gdańska i tu płacę podatki i co dzień stoję w korkach na Południu, ale nikogo nie obrażam...

            • 0 1

        • To trzeba ustawić jeszcze takie co będą trwały 5 min

          Tak by gdańszczanie mieli pierwszeństwo a nie mieszkańcy sąsiednich miejscowości. Wyprowadzili się i nie płacą podatków w Gdańsku to mogą postać w korkach.

          • 23 13

      • Kowale jest to też dzielnica Gdańska (mała bo mała, ale dzielnica), a jak nie dowierzasz, zapraszam na wikipedie :)

        • 0 2

      • Co tak skromnie, proponuję zasieki i esesmanów na rogatkach, jak 70 lat temu...

        ...gdy większość przodków dzisiejszych "rdzennych gdańszczan" pasała gęsi gdzieś pod Wilnem i Stanisławowem.

        • 4 3

      • (1)

        pamiętam jak wojsko"szlifowało bruk" chodząc na poligon w Lublewie, i to był jedyny korek na Małomiejskiej na obecnej drodze 221. Pięknie się wyprzedzało idącą kolumnę żołnierzy

        • 8 1

        • Także pamietam... Maszerowali z koszar na Łąkowej i szli przez Biskupią

          na poligon. Stary Chełm kończył się na rondzie a na nim pijalnia piwa Koliber... Za nią pola jak okiem siegnąć... i terkot niewidzalnego CKMu... Tak wyglądał obecny Chełm...

          • 5 1

    • (5)

      Tere-fere, tereny, którymi Trasa PP miała być poprowadzona w kierunku Pętli Świętokrzyska są dawno zbudowane, nie ma rezerwy!

      • 15 21

      • Czyli Osowa platformiana wydy......a. Należało się frajerom.

        Naiwniaki.

        • 3 2

      • i wpadasz z trasy PP w małomiejska-swietokrzyska (1)

        • 1 1

        • Tylko po co taka trasa, skoro jest Havla?

          • 3 7

      • Rezerwa oczywiście jest. Po co piszesz takie głupoty? (1)

        • 15 6

        • Gdzie jest ta rezerwa? Mylisz rezerwę pod drugą jezdnię Małomiejskiej z tą, na której stoi Polo Market i domy.

          • 8 10

    • Mieszkam w Kowalach i z dojazdem jest coraz gorzej. Możecie sobie udawać,że Kowale leżą 40km od Gdańska (9)

      ...,ale co to zmieni. Wszystkie okoliczne wzgórza zostaną zabudowane w przeciągu najbliższych 15 lat i co wtedy? Do Obwodnicy prowadzi jeden (!) pas.

      • 26 25

      • (8)

        Wtedy będziecie stać w Korkach jeszcze dłużej. Zrobi się 5 min światła i będziecie czekać na wjazd do Gdańska. Pierwszeństwo musi być dla Gdańszczan bo to oni płacą na te drogi, które wy korkujecie

        Najpierw inwestycje dla gdańszczan a później dla mieszkańców sąsiednich miejscowości

        • 46 14

        • (1)

          A czy "gdańszczanie" z południa do obwodnicy dostają się drogą powietrzną? czy też jednka korkują świętokrzyską również na odcinku w Kowalach?!

          • 15 17

          • świętokrzyska

            kończy się wraz z Gdańskiem, w Kowalach jest Starowiejska

            • 4 2

        • weekend za pasem (4)

          a na weekend za miasto szanowny Pan jedzie gdzie? Może na wieś korkować gminne drogi?

          • 14 11

          • na wieś to wy wracacie (2)

            ja chodzę do teatru, na plażę i po knajpach

            • 16 10

            • aaa, czyli gnojek

              bez rodziny i pewnie na utrzymaniu mamusi

              • 4 4

            • mam nadzieję, że spcerujesz tylko do Jelitkowa i nie wydeptujesz piasku sopockiego.

              • 9 7

          • Idę spacerkiem nad morze lub jak dalej to lecę samolotem omijając Żukowo!!!! Po co tam jechać nad prywatne i zatłoczone jeziora pełne bachorow?

            • 10 5

        • Tramwaje zrób też tylko dla Gdańszczan nazisto w mordę kopany

          • 14 42

    • i co dalej? (1)

      dojedziesz do Kowal a tam staniesz w korku. bo kowale to już osobna gmina, która we własnym zakresie musiałaby dobudować szeroki odcinek od granic Gdańska do węzła Kowale

      • 15 3

      • Nie "we własnym zakresie", bo to była,jest i pozostanie droga wojewódzka.

        • 2 4

    • Dlaczego nowa swietokrzyska idzie tylko do kowal zamiast do obwodnicy? (4)

      Mozna to zrobic w porozumieniu z Kowalami

      • 13 13

      • w porozumieniu z Kowalami ? Kowale to gmina Kolbudy więc zapytaj wójta czy ma pieniądze (1)

        na pociągnięcie tej drogi dalej. Odpowiedź będzie znana.

        • 26 1

        • Guzik tam wiesz, to droga wojewódzka, zatem sam sobie wykombinuj,kto da pieniądze.

          • 4 5

      • mi to styka, ja płace podatki w gdansku wiec do kowal to nie ma po co jechac

        • 11 3

      • Najpierw musi być wola z ich strony na dorzucenie się do tej inwestycji

        Gdańsk nie będzie sam za to płacić

        • 32 1

    • ty sie niepodpisuje bo z prowincji jestes!

      • 0 3

    • idą wybory to trzba mydlić ludziom oczka !

      Już zaczęli kombinowanie i rozdawanie kiełbasy wyborczej !

      • 5 7

    • (1)

      chlopcze korkow nie widziales. To sa male ziemniaczki.

      • 19 4

      • To prawda, w wielu miejscach bywało gorzej. Tym niemniej, na przestrzeni lat ruch bardzo się tam zwiększył.

        • 8 1

    • no właśnie kiedy Kolbudy wyłożą w końcu kasę na drogę do Gdańska bo na świętokrzyskiej korki nawet o 19!!!

      • 40 1

  • Nowa Świętokrzyska - priorytet absolutny

    Sytuacja komunikacyjna mieszkańców nowych osiedli w rejonie ul. Ofiar Grudnia nie da się porównać z innymi, ze względu na brak alternatywnej drogi łączącej ich osiedla z centrum Gdańska, z Wrzeszczem. Pozostaje nam poranne i popołudniowe przebijanie się Wielkopolską i Niepołomicką do Świętokrzyskiej i do Al.Hawla - przeciwników budowy Nowej Świętokrzyskiej i miejskich urzędników zapraszamy do wspólnych przejazdów, np. z małymi dziećmi. Czujemy się oszukani - Miasto umożliwia budowę nowych dzielnic nie zabezpieczając dojazdu do nich . Kto to wymyślił? Znajomi z dziećmi przenoszący się z Warszawyzamierzali kupić po sąsiedzku mieszkanie - wybiliśmy im to z głowy

    • 8 1

  • (11)

    Sorry, ale kogo obchodzi jakieś tam Południe? ;-)

    • 60 131

    • Ludzi mieszkających na południu?
      Nie myśl tylko o sobie :))

      • 0 1

    • South (1)

      Jak widać po komentarzach oraz opiniach kolego z Żabianki delikatnie mówiąc g...wno masz do gadania :D To właśnie dzięki Twojej wypowiedzi okazało się, że Twoje, sorry twoje czasy już minęły. Idź lepiej posprzątaj pod swoim blokiem, bo śmierdzi od tego syfu u nas, a nie są to szadółki :P

      • 4 5

      • Lecz się kolego South ;-).. nie wiesz, o czym mówisz więc lepiej zamilcz...

        • 1 1

    • JAKAŚ ŻABIANKA

      A kogo obchodzi syfiasta Żabianka pełna meneli jak nie masz pojęcia o sytuacji dróg to się nie wypowiadaj

      • 13 4

    • (3)

      to jedno z takich miejsc gdzie nie ma dylematu czy się wychodzi "na pole" czy "na dwór"..

      • 31 15

      • nie ma\dylematu....bo wychodzi sie na pole:)

        • 3 3

      • (1)

        Na Żabiance też się kiedyś pasły krowy i też na tą Żabiankę przybyłeś skądś!!!!!!!

        • 35 8

        • Na Żabiance pasły się żaby. Krowy pasły się na Karwinach. ;)

          • 36 2

    • żabianka ,,,

      kto płaci najwięcej podatków do miasta ten powinien dostawać 80% swoich wpływów żaby daleko w tyle

      • 5 4

    • Zaszył się w starych komunistycznych blokach i się mądrzy? ;-)

      • 13 6

    • Mnie

      • 16 3

  • Nowopolitechniczna + łącznik siedlce chełm to jest alternatywa dla jazdy przez centrum (2)

    • 3 1

    • (1)

      Jaki "Łącznik Siedlce Chełm"?

      • 1 1

      • przedłużenie linii tramwajowej z ul.Sikorskiego do pętli na Siedlcach dalej Schuberta do nowopolitechnicznej.

        po drodze są ogródki działkowe garaże i ul z znaczącą nazwą Kłopot.
        W jeden dzień można wyrównać teren koszt prawie zerowy. Dodatkowo wykorzystujemy nowo wybudowane tory na Morenę.

        • 0 0

  • 40%, co w tym sondażu stanowi znaczącą większość, głosuje na nową świętokrzyską. Mam nadzieję, że oglądają te sondaże decydenci i wezmą to pod uwagę...

    • 7 1

  • Południe kończy się Oruni Górnej? (8)

    To gdzie jak kurka mieszkam?

    • 9 9

    • (1)

      Orunia-św. Wojciech- Lipce to Okręg Wyborczy nr1 nie ma co liczyć na spektakularne inwestycje.
      Zakorkowany Trakt
      Brak solidnego mostu z traktu w ul. Starogardzką
      Przestażałe skrzyżowanie na Trakcie przy ul. Sandomierskiej
      Brak bezkolizyjnego przejazdu kolejowego aby dojechać płynnie do Traktu etc.
      etc.

      • 3 0

      • I Orunia jest na południu miasta Gdańsk a niema jej na mapie ... ŻÓŁTYM KOLORKIEM

        • 1 0

    • Przecież wyremontowali większość traktu św Wojciecha i niedługo będą robić to co jeszcze zostało (3)

      • 7 1

      • nie chodzi mi o brak inwestycji, (2)

        bo tam jedyne co można zrobić, to przedłużyć tory SKM do Pruszcza/Tczewa, ale to akurat nie należy do samorządu. Chodzi mi o nazewnictwo: południe powinno być na południu.

        • 1 1

        • Gdański Samorząd ma najwięcej udziałów w PKP SKM ponad 15% ze wszystkich Samorządów a NIE ma kompletnej linii 250 SKM ...

          • 1 0

        • Masz racje. Większość z tych projektowanych tras to nie południe tylko zachód

          • 2 0

    • (1)

      Maćkowy należy do Chełmu

      • 3 3

      • Górna Orunia też należy do Dzielnicy Chełm

        • 2 0

  • Panie Prezydencie proszę o odwołanie
    - dyrektora Biura Rozwoju Gdańska Pana Piskorskiego ...
    - wiceprezydenta Pana Bielawskiego ...

    • 4 0

  • Zreobić z Kowal dzielnicę Gdańska. (2)

    To rozumiem.

    • 8 6

    • kowale to kolbudy (1)

      kowale do gdanska? no wiesz taki wstyd! nigdy ;-)

      • 1 0

      • Orunia gdy była Wsią była bogata.
        Gdy włączono ją do Gdańska to już wiesz sam co się stało...
        więc Kowale niech zostaną w Kolbudach :)

        • 0 0

  • Nowa spacerowa, tunel pod pachołkiem!!! (3)

    Tym niech się zajmą włodarze tego miasta. Prezio przy wyborach to obiecał!! Kłamał???

    • 3 9

    • (1)

      Niestać Miasta na taką inwestycję!
      To nie jest tak istatne i potrzebne. Jest to wyraz zbędnego luksusu!
      Jestem na NIE dla tej inwestycji ...

      • 2 2

      • Pewnie lepiej wybudowac za to 500 placow zabaw dla dzieci na jakims poludniu

        • 1 1

    • Tzw. "Nowa Spacerowa z Tunelem pod Pachołkiem" ma wg. szacunków kosztować o 50% WIĘCEJ, niż WSZYSTKIE drogi,o których jest tu mowa - razem wzięte! No to ja przepraszam, zbudujemy ten tunel,ale nie kosztem dróg w całej dzielnicy miasta! Są pewne priorytety... Na chwilę obecną trzeba myśleć o takich rozwiązaniach dla Oliwy, na jakie nas stać - myślę,że sporo mogło by zmienić wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na całej długości Opackiej, Starego Rynku i Opata Rybińskiego (na Opackiej "w górę", tak, aby ruch odbywał się po obu stronach Parku Oliwskiego) oraz przebudowa ulic Czyżewskiego i Opackiej.

      • 2 1

  • (6)

    GDAŃSK POŁUDNIE - najbrzydsza część Gdańska

    • 26 32

    • Południe może nie jest zbyt piękne to prawda ale te Zaspy wszystkie i Żabianki to dopiero istny koszmar

      • 3 1

    • Najbrzydsza jest Zaspa, Morena i Żabianka (2)

      No i jeszcze pół przymorza

      • 22 14

      • Morena ze swoimi wzgórzami i lasem brzydka? (1)

        • 8 1

        • No a co ładna? To zwykłe socjalistyczne blokowisko projektowane jako tymczasowe lokum dla klasy robotniczej

          • 8 5

    • Zaspa za to najpiękniejsza

      • 5 6

    • a ja myślałem, że twoje odbicie w lustrze

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane