- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (67 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (103 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (238 opinii)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (199 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (148 opinii)
Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe
Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.
Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.
Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?
- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.
Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?
- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.
Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).
- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha do ul. Równej ? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.
Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni
Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.
- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.
- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.
- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.
Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną
Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.
Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla . Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej ). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.
Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?
- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.
Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 ), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).
Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.
Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł
Miejsca
Opinie (294) 3 zablokowane
-
2015-04-17 15:16
super ale trzeba było to budować 1945-1955 po wojnie
- 8 9
-
2015-04-17 15:16
Tramwaj do ul Starogardzkiej!!! (6)
Kiedy planowany jest tramwaj do ul. Starogardzkiej?- To tez południe!!!
- 10 8
-
2015-04-17 15:27
jutro rano
- 7 2
-
2015-04-17 15:30
Ale daleko.
- 3 0
-
2015-04-17 16:25
Nigdy (3)
Orunia, Lipce, Olszynka czy św Wojciech podobno mają SKM ;p Co z tego ze przez cały dzień kilka kursów ;p
- 6 3
-
2015-04-17 16:44
SKM woli najpierw tory do wejherowa budować niż w dużo bardziej zatłoczonych południowych dzielnicach Gdańska
- 6 2
-
2015-04-17 21:14
(1)
Nie, nie mają.
SKM nie ma linii 250 SKM do granic miasta południe.
Oferta jest beznadziejna gdyż te kilka kursów odbywa się po dzierżawionych torach linii E-65 od PKP PLK.
Tak więc aby dojechać z Oruni do Wrzeszcza, Oruniak czeka długo na SKM. Dojechać może tylko do Gdańska Głównego bo tam kończy swój bieg i przesiada się w kolejną SKM do Wrzeszcza.... absurd...- 5 0
-
2015-04-18 08:12
istnieją jeszcze Regio
ale one są z reguły okupowane przez mieszkańców Tczewa i Malborka
- 1 0
-
2015-04-17 15:33
Gdańsk (3)
Gdańsk Południe powinno się połączyć ulicą SŁOIKOWĄ z trasą na Mazury.
- 18 8
-
2015-04-17 16:27
Słoiki wolą mieszkania w blokach z wielkiej płyty na starych osiedlach
Najlepiej takie po 10 pięter. Wtedy czują się jak prawdziwi mieszkańcy wielkiego miasta i mogą się tym pochwalić w rodzinnych stronach ;p
- 11 5
-
2015-04-17 18:02
(1)
Ale Południe ma już takie, bardzo dobre połączenie. Nazywa się to "Obwodnica Południowa" :) za parę lat dwupasmówka sięgnie do Nidzicy.
- 6 2
-
2015-04-17 20:20
???
Naprawdę nie zrozumiałeś ironii?
- 1 6
-
2015-04-17 15:50
ten program budowy przewymiarowanych rozwiązań drogowych
nie jest zgodny z zapisami Strategii Gdańska 2030+ i zasadami zrównoważonego rozwoju zapisanymi w konstytucji naszego kraju. Jego realizacja będzie skłaniała kolejnych mieszkańców do osiedlania się coraz dalej od centrum i prowadziła do zwiększenia kosztów tworzenia sieci energetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych i komunikacyjnych miasta. Młodzi mieszkańcy jak będą mieli dzieci, będą tracili coraz więcej czasu na dowożenie ich samochodami do szkół i przedszkoli, a koszty leczenia nadwagi i otyłości wśród wszystkich mieszkańców będą nie do udźwignięcia przez system opieki zdrowotnej i opieki społecznej.
- 8 9
-
2015-04-17 15:52
Urzedasy miasta myslą tylko kadencyjnie politycznie anie co biedzie w kolejnych latach
łatwo jest zniszczyć o wiele trudniej odbudować!!Ale to specjalność Polityków tego miasta najpierw niszczą po kilku latach próbują odbudować i twierdzo ze to wielki sukces!Priorytetem wtym miescie jak i na zachodzie jest rozbudowanie komunikacji miejskiej potem ruch rowerowy i pieszy samochodowy sie coraz bardziej ogranicza bo to droga donikąd !!Teraz każdy dzieciak wyciąga kieszonkowe od rodziców i kupuje szrota za 300 zł wiec korki beda tylko wzrastac jak sie nie ograniczy ruchu samochodowego w miescie!!I nic nie da budowanie kolejnych dróg bo to tylko środek na 2 max 3 lata..Jak zniszczą park Reagana nad morzem isprawdzi sie napewno ze ta droga wkoncu tez sie zakorkuje i bedzie szkodzic wszystkim mieszkancom to wtedy bedą kombinolawali jak tam ruch ograniczyć !!
- 7 4
-
2015-04-17 16:36
Łódzka - odcinek od Płockiej w dół
Proszę mi wytłumaczyć, jak to możliwe, że nowa ulica Łódzka od ulicy Płockiej w stronę Świętokrzyskiej oddana przed uEro2012 w maju jest już dziurawa?
Nie minęło jeszcze 3 lata i ulica się rozpada, a w sumie jest mało rozjeżdżana, ponieważ główny ruch odbywa się al. Havla?- 3 9
-
2015-04-17 16:55
A Niedżwiednik dalej zostanie z 2 autobusami co pół godziny. (2)
- 5 13
-
2015-04-17 16:59
A tramwaj i pkm to co? (1)
- 7 2
-
2015-04-17 17:03
N Górnym Niedźwiedniku?
- 4 6
-
2015-04-17 17:18
Niech dowalą więcej skrzyżowań ze światłami (1)
to jak nic rozładują korki. Szkoda, że nasi debile tego nie rozumieją - jak od pruszcza jedzie się przez rotmankę w stronę obwodnicy, świateł praktycznie nie ma - ruch jest płynny i nie ma korków. W gdańsku rondo przy GPNT działa podobnie, jakoś nigdy nie stałem tam dłużej niż wynosiła kolejka aut od sobieskiego czy beethovena.
ale oczywiście panowie planiści wiedzą lepiej i znowu dowalą nam światłami - bo bezpieczeństwo TFU buduje- 6 8
-
2015-04-18 08:19
Na Rotmance są światła - mało, bo miejscowość jest mała ale są
A korki ciągnął się od ronda w Straszynie czasami aż do granicy lasu (może w godzinach szczytu nie jeździsz?). Zresztą, poczekaj jeszcze rok - 2 lata, jak te wszystkie nowe osiedla się tam zapełnią ludźmi, to co się będzie działo.
- 1 0
-
2015-04-17 18:14
Kocham Ujescisko-oczywiscie to przy Havla a nie to drugie przy Piotrkowskiej! (1)
Kocham Ujescisko-oczywiscie to przy Havla a nie to drugie przy Piotrkowskiej!
- 3 6
-
2015-04-17 20:40
Ujeścisko może wszystko !
- 6 0
-
2015-04-17 18:16
Nowa Warszawska?? Jaki tam jest ruch? (1)
problem Warszawskiej rozwiązałoby wybudowanie dwóch skrzyżowań ruchu okrężnego na łączeniu z Piotrowską i Jabłoniową. Po kiego grzyba tam tramwaj?
Priorytet powinien pójść na Małomiejską ze Świętokrzyską. Na Jasieniu będą mieli PKM za ciężkie miliony i co jeszcze tramwai im będzie trzeba?- 9 8
-
2015-04-17 20:41
Warszawską pojedzie tramwaj z Łostowic do Wrzeszcza
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.