- 1 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (204 opinie)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (244 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Drogie auta będą jeszcze droższe (265 opinii)
Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe
Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.
Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.
Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?
- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.
Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?
- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.
Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).
- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha do ul. Równej ? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.
Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni
Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.
- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.
- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.
- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.
Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną
Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.
Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla . Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej ). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.
Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?
- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.
Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 ), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).
Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.
Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł
Miejsca
Opinie (294) 3 zablokowane
-
2015-04-17 14:20
(5)
Południe musi mieć basen i basta! No chyba, że ludzie mają się kąpać w polu ;-(
- 8 15
-
2015-04-17 14:28
(1)
Można w Bałtyku
- 9 0
-
2015-04-17 14:36
Tramwajem z południa: 30 min i Zatoka Gdańska ;)), 10 min i basen na Chełmie; autobusem: 10 min i basen na Morenie. Nikt nie potrzebuje basenu, potrzebujemy domu kultury, gimnazjum i może jeszcze jednej podstawówki.
- 9 4
-
2015-04-17 14:33
Jest na to miejsce przy petli obok al Havla
Basen!!!!
- 5 3
-
2015-04-17 14:40
Polecam 2 nowe baseny w Pruszczu. Zwłaszcza ten dopiero co wybudowany (z ruchomym dnem).
Jeszcze chyba są jakieś wolne miejsca
- 7 2
-
2015-04-17 14:47
Ja polecam kąpiel w Wisle, zwłaszcza na kaca.
- 6 1
-
2015-04-17 14:39
mistrzowie tabelek
a w realu dziura na dziurze- 4 6
-
2015-04-17 14:47
Żukowo (2)
Kiedy do cholery będzie obwodnica metropolitalna - dlaczego nic nie piszecie o tym?!!!!!
- 4 15
-
2015-04-17 14:48
Pisali że po 2025.
- 5 0
-
2015-04-17 14:56
O Żukowie nie piszą bo to nie miasto Gdańsk czy Gdynia. To przecież wieś a komuś jak się tam chciało budować to jego sprawa i niech czyta strony Żukowa!!!
- 13 0
-
2015-04-17 14:54
Najbardziej UE doceniła tramwaje wodne i wybudowała przystanie nikomu niepotrzebne no chyba ze dla wandali!!!! Przecież włodarze miasta mają jedynie dobre pomysly i za to ich kochamy i wybierzemy na następną kadencję!!!!!
- 9 5
-
2015-04-17 14:55
indywidalnie szybciej i to znacznie
Nie wiem co miasto musiałoby zrobić za moje podatki żebym się przesiadł na zbiorkoma
ddojeżdżam z okolic Pruszcza (całe parcie jest na północ skmki juz do Slupska dojeżdżaja a w kieerunku na Pruszcz gdzie coraz więcej Gdańszczan dojeżdża do pracy o dziwo zastój i bez zmian)
popatrzcie w opracownaiu na słupki pod tytułem czas dojazdu...
autem taniej/ i do tego szybciej (tramwaj jeżdzi gdzieś dookoła i w poprzek de facto)
Nie rozumieem tez czemu opracowanie ma tak wąski zakres?
Co z wylotówkami dookoła opracowania? starogradzka? drogi dojazdowe wjazdowe do planowanego centrum narodowego sportów motorowych itd itp...
O awari na Kowalach juz nawet nie wspominajac- 7 11
-
2015-04-17 15:01
żądam poprawy bezpieczeństwa w Gdańsku bo strach tu mieszkać ,zabójstwa,zagadkowe zniknięcia (4)
podpalenia,zastanawiam się nad przenosinami do Gdyni jeśli nic się nie poprawi
- 8 20
-
2015-04-17 16:10
To nie w Gdyni ostatnio zamordowali jakiegoś faceta?
- 14 0
-
2015-04-17 18:53
przenies sie jak najszybciej, podratujesz ciągle spadającą liczbe mieszkańców tego raju
- 13 0
-
2015-04-17 20:35
Powodzenia. Ponoć potrzebują kontrolerów lotów w Kosakowie.
- 6 0
-
2015-04-17 22:27
to będziesz miał to samo plus wyliniałego gryzonia ze świtą
- 4 0
-
2015-04-17 15:07
Najpierw nowe torowiska tramwajowe w całym Gdańsku i zakup nowych tramwai, potem drogi
Najpierw nowe torowiska tramwajowe i zakup nowych tramwai (są one w eksploatacji najtańsze), potem drogi.
- 17 5
-
2015-04-17 15:10
Oruniacy dziękują miastu za Nową Małomiejską (2)
W zanadrzu coś wymyślimy aby miasto dostało odwet, jeszcze będziecie mieli powód do wstydu!
- 11 8
-
2015-04-17 22:28
sama wasza obecność w mieście jest wstydem (1)
- 5 3
-
2015-04-18 21:21
Chętnie się odłączymy od takich Wieśniaków ja Ty!
Orunia to najlepsza Dzielnica Gdańska!- 2 0
-
2015-04-17 15:10
Południe kończy się Oruni Górnej? (8)
To gdzie jak kurka mieszkam?
- 9 9
-
2015-04-17 16:11
Przecież wyremontowali większość traktu św Wojciecha i niedługo będą robić to co jeszcze zostało (3)
- 7 1
-
2015-04-18 08:10
nie chodzi mi o brak inwestycji, (2)
bo tam jedyne co można zrobić, to przedłużyć tory SKM do Pruszcza/Tczewa, ale to akurat nie należy do samorządu. Chodzi mi o nazewnictwo: południe powinno być na południu.
- 1 1
-
2015-04-18 09:16
Masz racje. Większość z tych projektowanych tras to nie południe tylko zachód
- 2 0
-
2015-04-19 15:49
Gdański Samorząd ma najwięcej udziałów w PKP SKM ponad 15% ze wszystkich Samorządów a NIE ma kompletnej linii 250 SKM ...
- 1 0
-
2015-04-17 21:04
(1)
Maćkowy należy do Chełmu
- 3 3
-
2015-04-18 21:23
Górna Orunia też należy do Dzielnicy Chełm
- 2 0
-
2015-04-17 21:09
(1)
Orunia-św. Wojciech- Lipce to Okręg Wyborczy nr1 nie ma co liczyć na spektakularne inwestycje.
Zakorkowany Trakt
Brak solidnego mostu z traktu w ul. Starogardzką
Przestażałe skrzyżowanie na Trakcie przy ul. Sandomierskiej
Brak bezkolizyjnego przejazdu kolejowego aby dojechać płynnie do Traktu etc.
etc.- 3 0
-
2015-04-19 17:49
I Orunia jest na południu miasta Gdańsk a niema jej na mapie ... ŻÓŁTYM KOLORKIEM
- 1 0
-
2015-04-17 15:12
(6)
GDAŃSK POŁUDNIE - najbrzydsza część Gdańska
- 26 32
-
2015-04-17 16:12
Najbrzydsza jest Zaspa, Morena i Żabianka (2)
No i jeszcze pół przymorza
- 22 14
-
2015-04-18 08:11
Morena ze swoimi wzgórzami i lasem brzydka? (1)
- 8 1
-
2015-04-18 09:19
No a co ładna? To zwykłe socjalistyczne blokowisko projektowane jako tymczasowe lokum dla klasy robotniczej
- 8 5
-
2015-04-17 16:45
a ja myślałem, że twoje odbicie w lustrze
- 8 1
-
2015-04-17 20:37
Zaspa za to najpiękniejsza
- 5 6
-
2015-04-19 12:24
Południe może nie jest zbyt piękne to prawda ale te Zaspy wszystkie i Żabianki to dopiero istny koszmar
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.