• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Układ drogowo-tramwajowy wskazany jako priorytetowy do realizacji w najbliższej perspektywie czasowej.
  • Wyniki analizy układu drogowego i tramwajowego.
  • Istotność kryteriów przy ocenie danej trasy.
  • Proces obliczeniowy dla analizowanych dróg.
  • Szacowany koszt realizacji pełnego programu danej drogi.
  • Układ drogowo-tramwajowy uwzględniony w analizie wraz z przybliżoną lokalizacją. Liczba obok nazwy nie oznacza priorytetu.

Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.



Która trasa powinna twoim zdaniem powstać jako pierwsza?

Aktualizacja Strategicznego Programu Transportowego dla Południa ma na celu rewizję wcześniejszych ustaleń z 2011 r. w zakresie dróg, które powinny być realizowane jako pierwsze. Od tego momentu na Południu powstały nowe osiedla, a jednocześnie Unia Europejska zaczęła doceniać projekty, które przede wszystkim uwzględniają transport zbiorowy.

Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.

Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?

- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.

Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.

Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?

- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).

- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska do ul. Równej zobacz na mapie Gdańska? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.

- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska. Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.

- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.

- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.

Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną

Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.

Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.

Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) zobacz na mapie Gdańska - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?

- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.



Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).

Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.

Szacunkowy koszt realizacji priorytetowych pięciu tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami to łącznie ok. 1,3 mld zł.

Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • (5)

    Południe musi mieć basen i basta! No chyba, że ludzie mają się kąpać w polu ;-(

    • 8 15

    • (1)

      Można w Bałtyku

      • 9 0

      • Tramwajem z południa: 30 min i Zatoka Gdańska ;)), 10 min i basen na Chełmie; autobusem: 10 min i basen na Morenie. Nikt nie potrzebuje basenu, potrzebujemy domu kultury, gimnazjum i może jeszcze jednej podstawówki.

        • 9 4

    • Jest na to miejsce przy petli obok al Havla

      Basen!!!!

      • 5 3

    • Polecam 2 nowe baseny w Pruszczu. Zwłaszcza ten dopiero co wybudowany (z ruchomym dnem).

      Jeszcze chyba są jakieś wolne miejsca

      • 7 2

    • Ja polecam kąpiel w Wisle, zwłaszcza na kaca.

      • 6 1

  • mistrzowie tabelek
    a w realu dziura na dziurze

    • 4 6

  • Żukowo (2)

    Kiedy do cholery będzie obwodnica metropolitalna - dlaczego nic nie piszecie o tym?!!!!!

    • 4 15

    • Pisali że po 2025.

      • 5 0

    • O Żukowie nie piszą bo to nie miasto Gdańsk czy Gdynia. To przecież wieś a komuś jak się tam chciało budować to jego sprawa i niech czyta strony Żukowa!!!

      • 13 0

  • Najbardziej UE doceniła tramwaje wodne i wybudowała przystanie nikomu niepotrzebne no chyba ze dla wandali!!!! Przecież włodarze miasta mają jedynie dobre pomysly i za to ich kochamy i wybierzemy na następną kadencję!!!!!

    • 9 5

  • indywidalnie szybciej i to znacznie

    Nie wiem co miasto musiałoby zrobić za moje podatki żebym się przesiadł na zbiorkoma

    ddojeżdżam z okolic Pruszcza (całe parcie jest na północ skmki juz do Slupska dojeżdżaja a w kieerunku na Pruszcz gdzie coraz więcej Gdańszczan dojeżdża do pracy o dziwo zastój i bez zmian)

    popatrzcie w opracownaiu na słupki pod tytułem czas dojazdu...
    autem taniej/ i do tego szybciej (tramwaj jeżdzi gdzieś dookoła i w poprzek de facto)

    Nie rozumieem tez czemu opracowanie ma tak wąski zakres?
    Co z wylotówkami dookoła opracowania? starogradzka? drogi dojazdowe wjazdowe do planowanego centrum narodowego sportów motorowych itd itp...

    O awari na Kowalach juz nawet nie wspominajac

    • 7 11

  • żądam poprawy bezpieczeństwa w Gdańsku bo strach tu mieszkać ,zabójstwa,zagadkowe zniknięcia (4)

    podpalenia,zastanawiam się nad przenosinami do Gdyni jeśli nic się nie poprawi

    • 8 20

    • To nie w Gdyni ostatnio zamordowali jakiegoś faceta?

      • 14 0

    • przenies sie jak najszybciej, podratujesz ciągle spadającą liczbe mieszkańców tego raju

      • 13 0

    • Powodzenia. Ponoć potrzebują kontrolerów lotów w Kosakowie.

      • 6 0

    • to będziesz miał to samo plus wyliniałego gryzonia ze świtą

      • 4 0

  • Najpierw nowe torowiska tramwajowe w całym Gdańsku i zakup nowych tramwai, potem drogi

    Najpierw nowe torowiska tramwajowe i zakup nowych tramwai (są one w eksploatacji najtańsze), potem drogi.

    • 17 5

  • Oruniacy dziękują miastu za Nową Małomiejską (2)

    W zanadrzu coś wymyślimy aby miasto dostało odwet, jeszcze będziecie mieli powód do wstydu!

    • 11 8

    • sama wasza obecność w mieście jest wstydem (1)

      • 5 3

      • Chętnie się odłączymy od takich Wieśniaków ja Ty!
        Orunia to najlepsza Dzielnica Gdańska!

        • 2 0

  • Południe kończy się Oruni Górnej? (8)

    To gdzie jak kurka mieszkam?

    • 9 9

    • Przecież wyremontowali większość traktu św Wojciecha i niedługo będą robić to co jeszcze zostało (3)

      • 7 1

      • nie chodzi mi o brak inwestycji, (2)

        bo tam jedyne co można zrobić, to przedłużyć tory SKM do Pruszcza/Tczewa, ale to akurat nie należy do samorządu. Chodzi mi o nazewnictwo: południe powinno być na południu.

        • 1 1

        • Masz racje. Większość z tych projektowanych tras to nie południe tylko zachód

          • 2 0

        • Gdański Samorząd ma najwięcej udziałów w PKP SKM ponad 15% ze wszystkich Samorządów a NIE ma kompletnej linii 250 SKM ...

          • 1 0

    • (1)

      Maćkowy należy do Chełmu

      • 3 3

      • Górna Orunia też należy do Dzielnicy Chełm

        • 2 0

    • (1)

      Orunia-św. Wojciech- Lipce to Okręg Wyborczy nr1 nie ma co liczyć na spektakularne inwestycje.
      Zakorkowany Trakt
      Brak solidnego mostu z traktu w ul. Starogardzką
      Przestażałe skrzyżowanie na Trakcie przy ul. Sandomierskiej
      Brak bezkolizyjnego przejazdu kolejowego aby dojechać płynnie do Traktu etc.
      etc.

      • 3 0

      • I Orunia jest na południu miasta Gdańsk a niema jej na mapie ... ŻÓŁTYM KOLORKIEM

        • 1 0

  • (6)

    GDAŃSK POŁUDNIE - najbrzydsza część Gdańska

    • 26 32

    • Najbrzydsza jest Zaspa, Morena i Żabianka (2)

      No i jeszcze pół przymorza

      • 22 14

      • Morena ze swoimi wzgórzami i lasem brzydka? (1)

        • 8 1

        • No a co ładna? To zwykłe socjalistyczne blokowisko projektowane jako tymczasowe lokum dla klasy robotniczej

          • 8 5

    • a ja myślałem, że twoje odbicie w lustrze

      • 8 1

    • Zaspa za to najpiękniejsza

      • 5 6

    • Południe może nie jest zbyt piękne to prawda ale te Zaspy wszystkie i Żabianki to dopiero istny koszmar

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane