• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Układ drogowo-tramwajowy wskazany jako priorytetowy do realizacji w najbliższej perspektywie czasowej.
  • Wyniki analizy układu drogowego i tramwajowego.
  • Istotność kryteriów przy ocenie danej trasy.
  • Proces obliczeniowy dla analizowanych dróg.
  • Szacowany koszt realizacji pełnego programu danej drogi.
  • Układ drogowo-tramwajowy uwzględniony w analizie wraz z przybliżoną lokalizacją. Liczba obok nazwy nie oznacza priorytetu.

Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.



Która trasa powinna twoim zdaniem powstać jako pierwsza?

Aktualizacja Strategicznego Programu Transportowego dla Południa ma na celu rewizję wcześniejszych ustaleń z 2011 r. w zakresie dróg, które powinny być realizowane jako pierwsze. Od tego momentu na Południu powstały nowe osiedla, a jednocześnie Unia Europejska zaczęła doceniać projekty, które przede wszystkim uwzględniają transport zbiorowy.

Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.

Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?

- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.

Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.

Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?

- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).

- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska do ul. Równej zobacz na mapie Gdańska? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.

- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska. Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.

- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.

- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.

Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną

Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.

Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.

Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) zobacz na mapie Gdańska - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?

- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.



Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).

Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.

Szacunkowy koszt realizacji priorytetowych pięciu tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami to łącznie ok. 1,3 mld zł.

Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • W Gdyni też by monżna pomysleć o tunelu pod torami na Chylonii, bo te przejazdy kolejowe w środku miasta to masakra.

    • 14 0

  • A gdzie nowa Małomiejska i Podmiejska?! (2)

    Chyba żaden urzędnik nie mieszka w okolicy.

    • 25 13

    • Też będą budowane. Ale w pierwszej kolejności to co zaznaczono na mapce

      • 5 4

    • Przydaliby sie, wtedy wyburza meliny przy malomiejskiej

      • 8 2

  • Brawo BRG

    Swietny material do pozyskania srodkow z UE. Liczymy na szybka realizacje.

    • 16 11

  • estakada WZ (1)

    Kto jest za?

    • 16 23

    • nikt

      • 12 6

  • (13)

    Konieczna jest szeroka debata na temat zrownowazonego rozwoju w ramach kongresu mobilnosci aktywnej. Znowu powstaja potworne sznyty dzielace na getta tkanke miejska. Jest to sprzeczne z zasadami elementarza polityki komunikacyjnej. W miastach poruszanie sie samochodami na odleglosc mniejsza niz 10 km powinno byc zabronione. Takie odleglosci bez przeszkod mozna pokonywac pieszo lub rowerem. I wystarczy wczesniej wstac aby zdazyc do przedszkola, szkoly lub pracy.

    • 17 24

    • Ja wolę furmanką!

      • 8 1

    • I najlepiej wyłączyć prąd w mieście, bo to wytwór szatana.

      • 13 5

    • Ju forgot Detroit!

      • 5 6

    • (3)

      Proponuję przeprowadzić się na wieś i nie będzie tego typu problemów.

      • 8 6

      • ci co stwarzaja problem właśnie przeprowadzili się na wieś i codziennie korkują miasto (2)

        • 8 4

        • powinien być zakaz pracy w innym mieście niż jesteś zameldowany, (1)

          albo podatek dwa razy wyższy dla takich delikwentów

          • 0 5

          • komuna się marzy niektórym

            • 2 0

    • bezczelny troll kradnący nicki i bełkoczący nie od wczoraj (1)

      miasto powinno dążyć do skłonienia chociaż części kierowców, którzy dojeżdżają do pracy na odległość mniejszą niż 7 km do tego, by rozważyli opcję roweru lub roweru elektrycznego, a nie stosować politykę opartą o założenie, że samochód jest jedynym lub głównym sposobem poruszania się po mieście.

      • 3 8

      • Co wy z tym rowerem kiedy w końcu zrozumiecie że rower nie jest substytutem samochodu. Jazda do pracy w taką pogodę jak dziś gdzie wieje i co chwile pada to mordega a pozatym Gdańsk ppludniowy ma dużo przewyzszen. Nie jest to komfortowe do jazdy rowerem miejskim.

        • 10 4

    • elementarz ! (2)

      Wrociles ...;)

      • 5 0

      • jeszcze tylko Matematyk, Bezstronny i gallux

        • 1 0

      • Ile można trzymać w psychuszce?

        W końcu kolesia wypuścili

        • 0 0

    • na szczęście się nie podpisuję, więc mojego nicka nie ukradniesz - prowokatorze

      Pomyśl jednak, że w miejscu szerokiej jak strefa ochronna pasa startowego Havla - mogła powstać droga o tej samej ilości pasów, ale zajmująca mniej miejsca. Zaoszczędzony teren mógł posłużyć gęstszej zabudowie.

      • 3 0

  • brak wiaduktu na trasie WZ na wys. Łostowickiej w kier. obwodnicy to wręcz skandal

    • 23 16

  • red Koprowski (1)

    Tak żeby wszyscy wiedzieli jak czytać artykuly redaktora, to jest on czlonkiem FRAGu, często wypowiada się jako "niezależny" dziennikarz czy pożal się Boże ekspert ds zagospodarowania przestrzennego:)

    • 24 11

    • tak żeby wszyscy wiedzieli, urzędników denerwuje, że nie mają pojęcia, co robią.

      • 2 8

  • (2)

    Brak SKM-ki na Południu to jakiś skandal. Dlaczego nie mamy pociągów?!?

    • 27 11

    • to nie skandal

      po pierwsze Południe dopiero niedawno się rozbudowało a po drugie skandalem jest to, że pozwolono tak szybko i tak dużo budować na tych peryferiach zamiast zagęszczać centrum. Kupując tam mieszkanie należało się z tym liczyć, że na dobre połączenia trzeba będzie czekać.Pełno jest jeszcze ogródków działkowych w środku miasta i tam należy budować.

      • 13 6

    • Bo na wies nie jezdzi transport szynowy

      • 2 2

  • co z tej trasy Havla jak pełno psich stolców kolo tras rowerowych!

    co z tej trasy Havla jak pełno psich stolców kolo tras rowerowych! Wlasciciele siersciuchow-sprzatac po swoich sr*jluchach!

    • 20 8

  • czemu wlasciciele psow nie sprzataja stolców wzdłuz trasy rowerowej Havla?! (4)

    czemu wlasciciele psow nie sprzataja stolców wzdłuz trasy rowerowej Havla?!

    • 32 8

    • (3)

      Czemu palacze nie sprzątają swoich śmieci?

      Policzmy: 1/3 dorosłych Polaków pali paczkę dziennie,czyli 20 papierosów. W Gdańsku mieszka ok. 455 tys. osób, czego 85% to osoby pełnoletnie - 386 tys., czyli 129 tys. palaczy wypali dziennie 2,5 mln szlugów. Papieros waży ponad 1 gram. Czyli to ponad 2,5 tony papierosów dziennie!

      40 tys. psów w Gdańsku co prawda "produkuje" dziennie 4 tony odchodów, ale większość jest albo "zostawiana" w miejscach, gdzie nikomu nie przeszkadza (np. głębokie krzaki i chaszcze poza chodnikami i ścieżkami), albo jest sprzątana przez właścicieli, a na "niepokornych" czekają mandaty. Poza tym psie łajno rozkłada się szybko w sposób naturalny.

      Tymczasem palacze wyrzucają kipy gdziekolwiek - na chodnikach, na przystankach autobusowych, na plaży, w lasach, na skwerach, do ozdobnych donic, do rzeki, do studzienek kanalizacyjnych, z jadących samochodów (najwyraźniej popielniczki mają zajęte przez Ferrero Rocher...) - a jakoś nikt im nie zwraca uwagi...

      Papieros ma 84 mm, filtr to ok. 20 mm. Niech waga niedopałka = 1/3 wagi całego papierosa. Niech co czwarty trafi na ziemię, zamiast do popielniczki, czy kosza, bo palaczowi papieros o wadze grama ciąży niesłychanie i najwyraźniej parzy paluszki.

      To niemal ćwierć tony "kipów" dziennie,a ponad 6 ton miesięcznie,a zanim się rozłożą,to już przybędzie nowa dawka. Plus ten smród - i to jeszcze zanim palone tytoniowe "kadzidło" wyląduje na ziemi.

      Ale,ale... Przecież to "psiarze" zaśmiecają miasto...

      • 11 12

      • W pełni się zgadzam. (2)

        Większość zwraca uwagę tylko na psie kupy, a moim zdaniem one, w kontekście zaśmiecania, są najmniej uciążliwe. Pety są wszędzie. Ludzie potrafią rzucić peta na chodnik, chociaż 2 metry obok stoi śmietnik (np. na przystanku). A jeszcze większy problem to odpady nierozkładające się nigdy - rozbite telewizory, stare pralki, śmieci budowlane, części samochodowe, butelki po piwie i inne. Wystarczy wyjść na spacer na dowolny teren zielony w mieście, który jest lekko na uboczu. W tych miejscach widać jaką fikcją są zmiany w prawie śmieciowym. Gdańsk ma 18 mln. zł nadwyżki z opłat za śmieci a liczba dzikich wysypisk nadal rośnie. Przy tym psia kupa to naprawdę nic.

        • 6 2

        • (1)

          Wole wdepnac na kipa niż na kupę...

          • 14 0

          • A na stłuczoną butelkę?

            • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane