• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak dbać o klimatyzację w aucie

Jakub Pajka
8 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (25)
Klimatyzacja w upalne dni jest zbawieniem wielu podróżujących. Warto zatem, aby była w pełni sprawna. Klimatyzacja w upalne dni jest zbawieniem wielu podróżujących. Warto zatem, aby była w pełni sprawna.

Klimatyzacja od wielu lat jest w samochodach standardem. Znacząco poprawia komfort jazdy, szczególnie w upalne dni. Jeśli zatem chcemy cieszyć się chłodnym powietrzem z nawiewów, to musimy pamiętać o jej nabijaniu i odgrzybianiu.



Jak często serwisujesz klimatyzację?

Czy zdarzyła się wam kiedyś taka sytuacja, że odpalacie samochód, a z nawiewów wydobywa się przykry zapach? To zdecydowanie oznaka, że trzeba zainteresować się klimatyzacją.

Każda rzecz eksploatacyjna w aucie ulega zużyciu i tak samo jest w przypadku klimatyzacji. Z racji tego, że ciepłe dni już za rogiem, warto zainteresować się tym tematem zawczasu.



Jakie koszty wiążą się z naprawą klimatyzacji?



Na początku zacznijmy od najważniejszego - ceny. Na jakie kwoty musimy być przygotowani, zanim zabierzemy się za serwis klimatyzacji?

- Nabijanie klimatyzacji to koszt od 100 do 120 zł, ale jest to zależne od tego, którego czynnika użyjemy. Stary to koszt 30 zł za 100 gr, a nowy - 80 zł za 100 gr. Jeśli mówimy o ozonowaniu, wyniesie nas ono ok. 60 zł. Na cały zabieg uzupełniania czynnika i dezynfekcji trzeba liczyć mniej więcej godzinę - mówi Robert ZakrzewskiRAF-CAR w Gdańsku.
Nabijanie i odgrzybianie klimatyzacji lepiej jest zlecić specjalistom. Bez doświadczenia możemy nie oczyścić w pełni naszego układu, co i tak przełoży się na konieczność wydania kolejnych pieniędzy. Jeśli jednak chcesz się tego podjąć, to zadbaj o odpowiednie narzędzia i produkty do wykonania tej naprawy.

Ile kosztuje nabicie klimatyzacji? Ile kosztuje nabicie klimatyzacji?

Niesprawna klimatyzacja szkodliwa dla zdrowia



Klimatyzacja pomaga nam schłodzić powietrze wewnątrz auta czy odparować szyby, ale może być też szkodliwa. Nawet gdy jest sprawna, to jej złe ustawienie, przykładowo na szyję lub twarz, może spowodować przewianie. W momencie gdy w przewodach tego układu znajdują się grzyby, bakterie, drobnoustroje czy zwyczajnie brud, to nie ma to dobrego wpływu na podróżujących. Podrażnienie oczu, dróg oddechowych, alergie, ale też złe samopoczucie i duszności mogą być przyczyną zaniedbań klimatyzacji.

Aby uniknąć wyżej wymienionych problemów, warto serwisować klimatyzację przynajmniej raz w roku, najlepiej po zimie. Przez ten chłodny czas wielu z nas nie korzysta z tego dobra, co w połączeniu z wilgocią ułatwia rozwój grzybów i pleśni w jej przewodach. W momencie gdy z nawiewów czuć nieprzyjemny zapach, to powinien być dla nas ostatni dzwonek, żeby umówić się na wizytę u mechanika.



Metody odgrzybiania klimatyzacji



- Wyróżniamy dwie najpopularniejsze metody odgrzybiania klimatyzacji: chemiczna i ozonowanie. Ta druga polega na dodaniu do tlenu nowego atomu, wskutek czego powstaje nam 03, czyli ozon. Zabija on wszelkie grzyby, pleśń i zapachy zalegające w układzie. W środku auta ustawiamy ozonator, następnie włączamy klimatyzację i czekamy. Prosta i szybka sprawa. Inną stosowaną metodą jest wspominane odgrzybianie chemiczne, za pomocą pianki. Tego raczej się już nie stosuje - tłumaczy Wojciech CzajkowskiAuto Service Car Czajkowski w Gdyni.
Przy odgrzybianiu klimatyzacji warto zadbać również o wymianę filtra kabinowego. Jak każdy z filtrów, ten również ulega zabrudzeniu. Dba on o jakość powietrza wpuszczanego do kabiny, czyli tego, którym oddychamy. Inną ważną rzeczą do skontrolowania jest szczelność układu klimatyzacji. Niektóre przewody czy łączenia mogły już się wysłużyć, zatem warto mieć pewność, że nasz układ jest w dobrej kondycji.

Powłoka ceramiczna świetnym zabezpieczeniem lakieru przed latem Powłoka ceramiczna świetnym zabezpieczeniem lakieru przed latem

Nabijanie klimatyzacji



Klimatyzacja składa się z takich elementów, jak skraplacz, sprężarka, parownik czy osuszacz. Każdy z nich może ulec awarii, jednak częstym powodem usterek jest po prostu brak czynnika chłodzącego. Jeśli mamy pewność, że cały układ jest szczelny, to warto uzupełnić czynnik do wskazanej przez producenta wartości. Klimę uzupełniamy tak samo jak poziom oleju lub płynu do spryskiwaczy. Środek chłodzący nie jest wieczny i raz do roku warto sprawdzić jego stan, aby nie być zaskoczonym w pewne upalne popołudnie.
Jakub Pajka

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (25)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

Wydarzenia

88. urodziny Automobilklubu Morskiego

wystawa, zlot

Street Show 2024

79 - 99 zł
widowisko / show, zlot

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest immobilizer?

 

Najczęściej czytane