• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aluminiowe czy stalowe? Które felgi wybrać na zimę?

Michał Jelionek
5 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wybór obręczy na zimę to odwieczny problem kierowców. Wybór obręczy na zimę to odwieczny problem kierowców.

Dla większości zmotoryzowanych listopad to ostatni dzwonek na wymianę opon letnich na zimowe. Każdorazowo, przy okazji wizyty w punkcie wulkanizacyjnym, pojawia się ten sam dylemat: które felgi lepiej zdadzą egzamin w zimowej aurze? Powinniśmy postawić na alufelgi? Czy mimo wszystko "ubrać" nasz pojazd w klasyczne, stalowe obręcze?



Wśród polskich kierowców panuje przeświadczenie, że eksploatowanie felg aluminiowych podczas zimowych wojaży nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Głównym powodem stereotypowego przekonania są wszechobecne na drogach substancje chemiczne. Na skutek trudnych warunków atmosferycznych i nieustającego kontaktu z solą drogową - obręcze aluminiowe są bardziej podatne na korozję niż felgi stalowe. Niestety, ale jest to mit, w rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie.

Z jakiego rodzaju felg korzystasz?

Niewielkie odpryski czy zarysowania w połączeniu z preparatami zalegającymi na jezdniach to woda na młyn dla rdzy. Przez wspomniane ubytki, do wnętrza felgi dostają się niechciane chemikalia, powodujące powolne "wyżeranie" obręczy.

- Co ciekawe, to właśnie felgi stalowe są bardziej narażone na występowanie rdzy. Wynika to z tego, że często rysujemy je, np. zakładając kołpaki. Poza tym felgi aluminiowe są lepiej zabezpieczone i posiadają więcej warstw lakieru. Są lakierowane nie tylko kolorem bazowym, a później lakierem bezbarwnym, ale także podkładem antykorozyjnym. Dzięki temu felga aluminiowa jest lepiej chroniona przed rdzą niż stalowa - tłumaczy Filip Fischer z oponeo.pl.

Jak się okazuje, alufelgi mogą być miłe dla oka nie tylko w scenerii letniej, ale również w katorżniczych warunkach zimowych. Jeśli nie przykładamy szczególnej uwagi do wyglądu naszego pojazdu i zamiast wizualnych doznań wybierzemy oszczędność - postawmy na "stalówki". Pamiętajmy jednak, że w okresie zimowym o felgi stalowe musimy dbać tak samo jak o alufelgi.

Lista trójmiejskich punktów wulkanizacyjnych

Priorytetem w walce z korozją jest właściwa pielęgnacja i konserwacja felg. W przypadku obręczy ze stopów metali lekkich unikajmy skomplikowanych wzorów, gdyż ciężko takowe dokładnie umyć. W okresie zimowym nie zaleca się korzystania z felg wysoko polerowanych (z polerowanymi rantami lub ramionami) lub chromowanych. Tego typu obręcze posiadają płytszą warstwę ochronną.

- Często powtarzanym argumentem przemawiającym za felgami stalowymi jest to, że w przypadku nawet małego poślizgu, gdy samochód zatrzymuje się np. dopiero na krawężniku - felgi mogą ulec uszkodzeniu, a dodatkowo modele aluminiowe są droższe w ewentualnej naprawie. Trudno się z tym nie zgodzić. Naprawa felg aluminiowych na pewno jest trudniejsza i droższa, ale nie zapominajmy, że są one też mocniejsze i tym samym trudniej je uszkodzić niż stalówki - dodaje.

Obalamy zatem dwa mity. Pierwszy z nich tyczy się podatności na korozję - wbrew powszechnemu przekonaniu, zdecydowanie bardziej narażone na rdzę są felgi stalowe. Nieprawdziwe jest również stwierdzenie, że obręcze stalowe są bardziej odporne na drobne uderzenia i odkształcenia niż alufelgi.

Na które felgi powinniśmy się zatem zdecydować w okresie zimowym? Przede wszystkim zastanówmy się na czym tak naprawdę nam zależy. Jeżeli chcemy, aby nasze auto prezentowało się równie dobrze zimą, bez zastanowienia wybierzmy nasze wymuskane alufelgi. Jeśli jednak stawiamy na wygodniejszy wariant - zaopatrzmy się w felgi stalowe do opon zimowych. Inwestycja w drugi, stalowy komplet obręczy pozwoli zaoszczędzić pieniądze i czas, które stracimy w punktach wulkanizacyjnych. Z podobnego założenia wychodzi większość polskich kierowców.

Opinie (57) 5 zablokowanych

  • Jak dla mnie to felgi mają być okrągłe (1)

    Kręci się? Jedzie? To czego chcieć więcej.

    • 8 0

    • kwadratowe też da radę wyważyć , ale jeździć się nie da

      • 0 0

  • latem alusy 18, zimą alusy 17 i git

    • 1 2

  • re (2)

    sonda niekompletna ja i wielu kierowców posiadamy dwa komplety alu felg na zime i na lato

    • 4 4

    • (1)

      "przez cały rok jeżdżę na alufelgach"
      niekompletna?

      • 5 0

      • re

        sorki nie zauważyłem

        • 1 1

  • Co rok mam bekę (1)

    czytając te zabawne teorie w komentarzach zamieszczanych przez wysokiej klasy specjalistów.

    • 7 0

    • Ja tez :)

      • 8 0

  • zwroćcie uwagę pseudoponiarzom

    by nie sprejowali piast smarem miedziowym przed zamontowaniem felg aluminiowych. MIEDZI I ALUMINIUM nie należy łączyć ponieważ powstaje ogniwo ( szczególnie w połączeniu z wodą)i powoduje przyśpieszone utlenianie się aluminium, powierzchni przylegania do felgi, która nie jest lakierowana

    • 5 0

  • Lato alu
    Zima stal

    Szkoda jezdzic na alu zimą, bo na drogach chemia, tony piasku i kamieni. Alu mają miedzy innymi zdobic auta a warunki zimowe zle wplywaja na kondycje felg z lekkich stopow. Wystarczy sobie w necie poszukac zdjec z uszkodzonymi alufelgami i zobaczyc ubytki w lakierze, uszkodzenia mechaniczne od kamieni czy po odbiciu od kraweznika po pozlizgu. Stalowek mniej zal i latwiej dostac jedna sztuke na wymiane. Sam posiadam fabrycznie alufelgi 16" i koszt zakupu jednej nowej alu z kompletu jest nie porownywalny z kosztem stalowki.

    • 0 0

  • "Preparaty zalegajace na jezdni"

    Nazywaj rzeczy po imieniu a zmienia sie w oka mgnieniu - to jest poprostu PIEPRZONA SOL a nie jakies wymyslne preparaty, do cholery jasnej nie zyjemy w Niemczech tylko w pyrlandii ulokowanej gorzej niz rezerwuar Europy.

    • 0 1

  • alu ale jakie

    ja na lato mam 19 cali w zimę raczej nawet na zimowce bym na tym nie ujechal..za szeroka opona tam by musiała byc..lepiej kupic jakies używane w dobrym stanie alu i po kłopocie..ze stalowkami jest wiecej problemu..przez okres wiosna jesień mocno sie niszczą nawet podczas zwykłego skladowania

    • 0 0

  • :o

    gdy zdecydowałam się na swoją własną toyotę nie wiedziałam, że tyle spraw jest do ogarnięcia :o

    • 0 0

  • Aluminium nie koroduje, tylko się utlenia.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane