• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta elektryczne: standardy ładowania w Trójmieście

Michał Jelionek
23 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Stacja ładująca tuż przy Urzędzie Miejskim w Gdańsku na ul. Nowe Ogrody 6.
Stacja ładująca tuż przy Urzędzie Miejskim w Gdańsku na ul. Nowe Ogrody 6.

Przed tygodniem informowaliśmy o stacjach ładujących zlokalizowanych na terenie Trójmiasta, w których bezpłatnie "zatankujecie" swoje elektryczne auto. Tym razem zagłębiliśmy się w dość skomplikowanym i nie do końca jasnym temacie standardów obowiązujących w terminalach ładujących.



Standardy ładowania samochodów elektrycznych to, niestety, temat rzeka. Temat, w którym nie znaleziono jeszcze wspólnego języka. W Trójmieście znajduje się aktualnie kilkanaście ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów EV. I właśnie na nich skupiamy się w tym artykule.

Pomijając klasyczne gniazda 230 V, na trójmiejskich stacjach ładujących wyróżniamy tak naprawdę trzy międzynarodowe standardy ładowania: CHAdeMO (punkty szybkiego ładowania), Type 1 (SAE J1772, punkty normalnego ładownia) i Type 2 (VDE-AR-E 2623-2-2 - Mennekes, punkty półszybkiego ładowania).

Zasadniczą różnicą między standardami CHAdeMO a Type 1 i Type 2 - obok oczywiście przepustowości i szybkości ładowania - jest rodzaj wtyczek. To tak żeby trochę skomplikować życie miłośnikom aut EV. Chciałoby się napisać co kraj - a przynajmniej region świata - to... wtyczka.

Stacje ładujące w Trójmieście

Wtyczka CHAdeMO. Wtyczka CHAdeMO.
Ładowarka CHAdeMO do wymysł Japończyków. CHAdeMo może ładować auto z maksymalną mocą 62,5 kW (napięcie 500VDC i prąd maksymalny 125A). Do samochodów EV zgodnych z japońskim standardem należą m.in.: Nissan Leaf, Toyota IQ, Mitsubishi I-MiEV, Citroen C-Zero, Peugeot iOn, Kia Soul EV czy Subaru R1e. Na całym świecie wybudowano niespełna 10 tys. stacji ładujących ze standardem CHAdeMO (około 6 tys. w samej Japonii). W Polsce jest ich... osiem, ale aż trzy zainstalowano w Trójmieście.

Port ładowania SAE J1772 combo. Port ładowania SAE J1772 combo.
Type 1 SAE J1772 combo to z kolei amerykańska odpowiedź na japońską technologię. Dzięki temu standardowi auto może być ładowane zarówno prądem stałym z zewnętrznej ładowarki (DC), jak i jednofazowo z ładowarki pokładowej (AC). Type 1 wspierają producenci: Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche, VW i koncern General Motors.

Wtyczka i gniazdo Mennekes. Wtyczka i gniazdo Mennekes.
Kolejnym, chyba najpopularniejszym europejskim standardem jest Type 2 VDE-AR-E 2623-2-2 - Mennekes. Taka ładowarka pozwala na pracę jednej (3,5 kW) lub trzech faz (11, 22 lub 44 kW).

- Reasumując, standard CHAdeMO pozwala na pracę terminala ładującego z mocą do 62,5 kW (punkty CHAdeMO należące do Energi mają moc ok. 40 kW). Type 1 pozwala na podłączenie pojazdów posiadających wbudowaną ładowarkę o mocy do 7,2 kW (ładowanie jednofazowe), natomiast Type 2 umożliwia ładowanie trójfazowe dla pojazdów wyposażonych w ładowarki do 22 kW. Dla zobrazowania różnic wspomnianych standardów warto przyjrzeć się szybkości ładowania. W przypadku CHAdeMO naładowanie pojazdu "do pełna" trwa około 60 min - są to tak zwane punkty szybkiego ładowania. Natomiast Type 1 oraz Type 2 pozwalają na naładowanie pojazdu w czasie nawet 8 godzin (przy ładowaniu o mocy 3,5 kW) - porównuje Jakub Dusza z Grupy Energa.
Gdańsk:
- Stacja ładująca Energii, al. Grunwaldzka 472 zobacz na mapie Gdańska (obok kompleksu biurowego Olivia Business Centre) - standard ładowania CHAdeMO.
- Stacja ładująca Energii, al. Zwycięstwa 13 zobacz na mapie Gdańska (koło stacji paliw Lotos) - standard ładowania CHAdeMO.
- Stacja ładująca Energii, ul. Nowe Ogrody 6 zobacz na mapie Gdańska (między Urzędem Miejskim w Gdańsku a Szpitalem Wojewódzkim) - standard ładowania Type 1Type 2.
- Stacja ładująca miasta Gdańska, ul. Zawodników 1 zobacz na mapie Gdańska (nieopodal stadionu żużlowego) - standard ładowania Type 1Type 2.
- Stacja ładująca miasta Gdańska, ul. Partyzantów 36 zobacz na mapie Gdańska (przy budynku ZDiZ) - standard ładowania Type 1Type 2.
- Stacja ładująca miasta Gdańska, ul. Karwieńska 3 zobacz na mapie Gdańska (przy oliwskim ZOO) - standard ładowania Type 1Type 2.

Gdynia:
- Stacja ładująca Energi, al. Zwycięstwa 165 zobacz na mapie Gdyni (koło stacji paliw Lotos w Redłowie) - standard ładowania CHAdeMO.

Sopot:
- Stacja ładująca Energi, ul. Kościuszki 25/27 zobacz na mapie Sopotu (przy magistracie) - standard ładowania Type 1Type 2.

Straszyn:
- Stacja ładująca Ensto Chago, ul. Starogardzka 17a zobacz na mapie Gdańska - standard ładowania Type 2.

O standardach ładowania porozmawialiśmy z człowiekiem, który zna temat od podszewki. To Zbigniew Kopeć, inżynier specjalizujący się w przerabianiu samochodów z napędem spalinowym na napęd elektryczny. Na własnej posesji udostępnia potrzebującym użytkownikom pojazdów EV gniazda zasilające do podładowania baterii. Uważa, że w naszym kraju brakuje przede wszystkim ogólnodostępnych klasycznych gniazd 230 V, a nie terminali szybkiego ładowania.

- Ładowanie pojazdu ze zwykłego gniazdka 230 V daje prądu zazwyczaj na 30 km jazdy autem EV. Warto zaznaczyć, że 95 proc. ludzi w Polsce, ale też na świecie, pokonuje dziennie mniej niż 60 km, i tak przez cały rok - mówi Zbigniew Kopeć, konstruktor aut elektrycznych.
Z punktu szybkiego ładowania CHAdeMO można korzystać m.in. przy kompleksie biurowym Olivia Business Centre.
Z punktu szybkiego ładowania CHAdeMO można korzystać m.in. przy kompleksie biurowym Olivia Business Centre.
Jednak świat idzie do przodu i stawia na terminale szybkiego ładowania. Co ciekawe, na terenie naszych zachodnich sąsiadów postawiono już około 100 punktów szybkiego ładowania, a Niemcy szacują, że do 2020 roku po ich drogach będzie jeździło milion aut EV. W Polsce samochodów zasilanych prądem jest bardzo mało, a to swego rodzaju hamulec rozbudowy specjalnej infrastruktury.

- Do szybszego ładowania potrzeba gniazd siłowych 3 x 400 V po 16A, a co ileś punktów ładowania przydałyby się siłowe 32A, rzadziej 63A. I tak naprawdę do podłączenia auta dla szybkiego doładowania EV po drodze, ze specjalnymi wtyczkami, każdy użytkownik powinien dokupić adapter dopasowujący wtyczkę do istniejącego gniazda siłowego. Markety i parkingi powinny być wyposażane w słupki (gniazdka) dla EV do doładowania po drodze ze specjalnymi gniazdkami pasującymi do wtyczek zainstalowanymi w różnych droższych samochodach (CHAdeMO, Type 2 itp.) Tak to powinno wyglądać - zakończył ekspert.

W kolejnym artykule przedstawimy wam dostępne i popularne na polskim rynku samochody "na prąd".

Miejsca

Opinie (57)

  • Czyli jeżeli te punkty ładowania są darmowe, to znaczy te ładowania (moc podana w artykule 40 kW oznacza, że godzina ładowania to koszt ok. 12zł, zużywając przy tym prądu ile potrzeba dla tysiąca przeciętnych żarówek LED ) drogich samochodów, na które stać jedynie najlepiej zarabiających, opłacane są przez wszystkich klientów Energii (czyli również rencistki, emerytów co nie mają na lekarstwa i w domu przy jednej lampce LED 3w siedzą bo drogo).
    Prąd elektryczny nie bierze się z powietrza. Polska cierpi na deficyt energetyczny, linie przesyłowe są za słabe na potrzeby (straty na przesyle w Polsce są ogromne), bazujemy na energetyce węglowej, a wy narzekacie, że samochodów elektrycznych jest za mało? Żeby naładować przez godzinę taki "ekologiczny" samochodzik, do atmosfery unosi się tyle syfu co przez ten sam czas emituje kilka TIRów na autostradzie.

    • 10 2

  • Jak naładować auto elektryczne?

    Najlepiej w stacji ładowania- pod warunkiem, że jakiś debil swoim dieslem/benzyniakiem nie zastawi dostępu.

    • 5 3

  • gdyby tylko (1)

    gdyby tylko taki np. samochód elektryczny LEAF kosztował około 75-80 tys zł to miałoby to jakiś sens a tak to słabo jest jeżeli chodzi o koszty zakupu i zasięgu aut elektrycznych.

    Najlepsze z tego wszystkiego jest to ,że w całym Trójmieście nie ma dealera samochodów elektrycznych marki Nissan a chyba tych samochodów najwięcej jeździ w Trójmieście ( Gdańsku ) bo i Straż miejska ma i ZOO i UM w Gdańsku i ZDIZ w Gdańsku itd

    • 0 1

    • ale dla np 3 sztuk kupowac maszyny do obslugi ?

      serwis musi zarabiac a nie dotowac

      • 0 0

  • A Gdzie

    utylizowane są takie akumulatory "baterie" wyeksploatowane z tych czystych jak łza samochodzików?

    • 6 0

  • @eeeee

    dzień bez Darmowej reklamy dniem starconym

    • 3 0

  • Miasto Leipzig ( Lipsk) kupilo 50 BMW i3 dla miejskich instytucji i zbudowalo 33 stacje do ladowania w atrakcyjnych miejscach .

    Dzieki takim zakupom miasto wspiera producenta BMW, samochody i3 są produkowane w Lipsku .Samorządy coraz częściej kupują samochody elektryczne żeby stworzyć jak najszybciej rynek wtórny dla tych pojazdów.

    https://www.press.bmwgroup.com/deutschland/article/detail/T0245142DE/
    https://de.chargemap.com/stadt/leipzig/

    • 2 0

  • A ceny? (2)

    Ile kosztuje "tankowanie" auta na prąd? Jak się opłaca to może zrezygnuje z LPG

    • 1 0

    • Tesla jest za darmo , wiele stacji do ladowania jest rowniez za darmo . (1)

      Normalnie w zależności jaka masz taryfę na prąd ale średnio 100 km kosztuje 1-2 Euro.

      • 1 1

      • Nie ma nic za darmo. Ktoś za to płaci. Pytanie kto i ile.

        • 1 0

  • Sopot i Gdańsk.

    Fajne miejscówki parkingowe. Trzeba pomyśleć o jakiejś atrapce gniazdka do ładowania...
    Jakby sprawdzali czy w obwodzie płynie prąd, czyli czy gniazdo nie jest fałszywką - to kto zabroni ładować akumulator?

    • 2 2

  • to jest pełdoekologia

    Jak będziemy mieć w Polsce 12mln aut Ev to przy ładowaniu będą pobierać moc ok 42000MW w ciągu godziny, przez 8 godz. ładowania. Cała moc polskich elektrowni to 38406MW. Jeżeli nawet będziemy siedzieć w ciemnych domach to i tak zabraknie mocy w elektrowniach!!!!!
    Na pewno za darmo nam unia da więcej prądu.

    • 3 1

  • A przepraszam z czego robimy w Polsce prąd? Z węgla, którego spalanie syfi, że szok. Produkcja tych akumulatorów to też mało ekologiczna sprawa.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Patrol to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane