• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej oddala się. Decyzja środowiskowa uchylona

Maciej Naskręt
19 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać. Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać.

Urzędnicy odpowiedzialni za ochronę środowiska będą zmuszeni jeszcze raz przyjrzeć się decyzji środowiskowej, dotyczącej budowy Obwodnicy Metropolitalnej po tym, jak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił ten dokument. Wyrok nie jest prawomocny. Kto wstrzymuje inwestycję, ważną dla całego Trójmiasta?



Jak oceniasz zaskarżanie do sądów ważnych inwestycji publicznych?

W środę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił podtrzymaną przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (w drugiej instancji) decyzję środowiskową, dotyczącą budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Uzasadnienie wyroku poznamy za ok. 2 tygodnie. Wtedy jeszcze strony postępowania będą miały dodatkowo dwa tygodnie na odwołanie się od wyroku.

Uchylona właśnie decyzja została wydana po wniosku odwoławczym od decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku (RDOŚ) prawie dwa lata temu, w grudniu 2014 r. Przez ponad rok Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska badał odwołania, by wreszcie na początku 2016 r. utrzymać częściowo decyzję RDOŚ w mocy.

Przypomnijmy: 30-kilometrowa droga ekspresowa, której inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma połączyć Południową Obwodnicą Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie.

Jeżeli wyrok sądu się uprawomocni, przygotowanie dokumentacji dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej może przedłużyć się nawet o kilka miesięcy. Wciąż nieprawomocna pozostaje też decyzja środowiskowa wydana przez RDOŚ w Gdańsku.

Kto wstrzymuje budowę drogi przez Kaszuby?

GDOŚ nie chciał nam zdradzić treści odwołania, jakie badał WSA w Warszawie. Powód? Nie jesteśmy stroną postępowania. Nam jednak udało się ustalić, że autorem wniosków o uchylenie decyzji środowiskowej jest m.in. Zbigniew Drywa, właściciel stawów, zlokalizowanych przy Obwodnicy Trójmiasta. To przez ten teren miałaby przechodzić Obwodnica Metropolitalna.

- Zaskarżyłem decyzję, bowiem podczas planowania inwestycji zostałem potraktowany przez urzędników w nieodpowiedni sposób. Nikt się z moim zdaniem nie liczył i nie informował o prowadzonych przygotowaniach do inwestycji - mówi Drywa.
Ekspresówka miałaby przejść przez należące do niego stawy hodowlane. zobacz na mapie Gdańska Ze względu na budowę drogi, stawy należałoby zasypać. Sęk w tym, że - zdaniem ich właściciela, miłośnika hodowli ryb - mają one "światowe znaczenie". Zdaniem Zbigniewa Drywy, pływające w stawie ryby utylizują gnojowicę. Ich skuteczność wynosi 100 proc. O takim wyniku mogą jedynie pomarzyć podobne placówki badawcze w Europie Zachodniej. Tam rybom udaje im się zutylizować nie więcej niż 10 proc. gnojowicy.

Do tego wnioski o odwołanie złożyli trzej mieszkańcy gminy Kolbudy i sama gmina Kolbudy.


GDDKiA: czekamy na uzasadnienie wyroku

Drogowcom z GDDKiA w Gdańsku na tę chwilę trudno odnieść się do wyroku sądu administracyjnego, o którym dowiedzieli się od nas.

- Czekamy na pisemne uzasadnienie - mówi zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych w gdańskim oddziale GDDKiA, Waldemar Chejmanowski.
Jednak władze gdańskiego GDDKiA podkreślają, że wniosek Zbigniewa Drywy przepadł w sądzie, bowiem został złożony po terminie.

Warto podkreślić, że właściciel stawów nie zgłaszał swoich zastrzeżeń w trakcie opracowywania koncepcji programowej trasy, kiedy wstępnie ustalano przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Stąd zaskoczenie drogowców wnioskiem odwoławczym. Nieoficjalnie sugerują oni, że chodzi wyłącznie o uzyskanie wyższego odszkodowania za teren zajęty pod budowę drogi.

Co ciekawe, GDDKiA już kiedyś poszła na rękę Zbigniewowi Drywie, gdy podczas budowy Południowej Obwodnicy Gdańska wybudowała przy jego stawie w Straszynie ok. 200-metrowy ekran akustyczny, zapewniający ciszę wędkarzom - jego klientom.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna. Z Chwaszczyna na południe Gdańska w 25 minut.

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.

Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.

Po co mieszkańcom Trójmiasta Obwodnica Metropolitalna?

Oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej ma umożliwić sprawniejsze poruszanie się po drogach zachodnich Kaszub. Droga krajowa nr 20 z Gdyni do Żukowa i droga krajowa nr 7 z Gdańska do Żukowa są przeciążone. Sytuacja pogorszyła w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej ponadto ma też umożliwić rozbudowę Obwodnicy Trójmiasta. Bez planowanej drogi jest to praktycznie niemożliwe, prace na istniejącej "ekspresówce" wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (213) 3 zablokowane

  • Gdynia budujcie OPAT OPAT OPAT

    Gdynia budujcie OPAT OPAT OPAT

    • 2 1

  • super

    nie jestem przeciwniekiem budowy drog ale ta droga byla od poczatku lobbowana przez killu cwanialow ktorzy podczepili sie pod uwczesnie rzadzaca partia czyli PO . dlaczego tez nigdy nie podano publicznie ze mieli w planch pobierac oplaty za przejazd... krotko mowiac przekret od samego startu... drogi trzeba budowac ale nie w taki sposob

    • 4 1

  • Drogie trojmiasto.pl

    Wiadomo, ze perspektywa budowy sie oddała. Czas ma to do siebie, ze posuwa sie do przodu, wiec pisanie, ze coraz dalej do budowy od ostatniego czasu kiedy pisaliście, ze do budowy coraz dalej z lekka kasje sens pisania o tym. No, chyba, ze cos popitolilem to przepraszam ;p

    • 1 0

  • Urzędasy myślą, że mogą wszystko, głupie społeczeństwo trzyma jeszcze ich stronę

    Brawo Panie Drywa trzymam kciuki za wygraną

    • 5 2

  • Kielbasa wyborcza

    Zaglosujecie na PiS w przyszlych wyborach to Wam wybudujemy.

    • 1 4

  • Droga potrzebna, ale....

    Droga która odciąży 7-mkę na trasie Kokoszki- Żukowo oraz drogę 22 na trasie Chwaszczyno- Żukowo jest bardzo potrzeba. Korki w godzinach szczytu ciągną się kilometrami. Kto nie jechał, ten nie wie. Prawdą jest również, że GDDKiA miało w du.ie referendum przeprowadzone w Żukowie, w którym mieszkańcy poparli inny wariant trasy, omijający Żukowo od strony Kartuz i składali liczne wnioski podczas planowania trasy. Sama OM ma odciążyć głównie zjazd przy Auchan i Marani oraz Chyloni. Przy obecnym planie trasy OM też mam jeden z pasów ruchu na działce, ale rozumiem potrzebę jakim jest budowa tej drogi. Natomiast Pan od "światowych ryb" niech kupi sobie za odszkodowanie jakie otrzyma kolejną działkę i na niej wykopie staw. A jeszcze jak sprzeda ziemię z wykopu to na 100% na tym nie straci. Wilk syty i owca cała.

    • 2 1

  • Tak wygląda "dobra zmiana", trzeba ukarać niepokorny Gdańsk, ciekawe czy maczała w tym swe brudne pisowskie paluchy ta Pawłowicz

    • 1 4

  • No i spoko (1)

    Niech powstaje jak najszybciej. Bo jazda DK20 Gdynia - Żukowo w godzinach nie tylko szczytu to jakiś koszmar. Wieczny korek do ronda w Chwaszczynie.

    • 3 0

    • Tylko co ma powstać ?

      Wydawać pieniądze należy z głową - Polska jest za biedna na ich wyrzucanie. Jeśli OM nie zostanie teraz zbudowana - to może zostanie później zbudowana w akceptowalnej formie , jeśli ją przepchną jaka jest - to już tak zostanie na zawsze - nie rozwiązując problemów i kosztem naprawdę sporej liczby osób zamieszkujących tereny na trasie położonej zbyt blisko istniejącej obwodnicy.

      • 0 0

  • Zemsta (1)

    To jest zemsta PIS-u! Żadnych nowych inwestycji dla Pomorza, matecznika PO:(

    • 1 3

    • Jakoś PO 7 lat zajmowało się tą trasą i g....no zbudowali

      • 1 2

  • To jest prawdziwy skandal! Gnojówka ważniejsza od ludzi! No trudno siedźcie teraz w korku na obwodnicy! A niech się Gdańsk zapcha,co akurat dzisiaj ma miejsce! Nieważne,że ludzie tracą czas,zdrowie i niekiedy nawet życie,przez niebezpieczną i przeładowaną obwodnicę! PO całe 7 lat zajmowało się to inwestycją i drogi nie zbudowali,a niby tak za Gdańskiem byli! Ciekawe czy Pis nam zbuduje tą drogę? Ludzie mają poblokowane działki,nie mogą budować itd,ale kogo to obchodzi? Ceny nieruchomości mocno spadły,więc nie ekscytujcie się tak tymi wycenami,bo większość ma kredytu i żadnych kokosów z tego nie będzie.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Cullinan to luksusowy SUV marki:

 

Najczęściej czytane