• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

Katarzyna Moritz
1 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc.

Trudno powiedzieć, czy miasto skorzysta z propozycji firmy Immo Park, która chciałaby wybudować w śródmieściu Gdańska 555 podziemnych miejsc parkingowych, ale deklaruje, że wyłoży na to 24 mln zł, a od miasta oczekuje dodatkowych 74 mln. - Liczyliśmy się z koniecznością dopłaty, ale nie tak wysokiej - przyznaje zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski.



Czy w Śródmieściu powinny powstać parkingi podziemne?

Gdańscy urzędnicy od kilku lat szukają chętnego do wybudowania podziemnych parkingów w śródmieściu. Po przekładanym kilkakrotnie terminie składania ofert w ramach koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne), na "zaprojektowanie, sfinansowanie, wybudowanie i eksploatacja ogólnodostępnych parkingów kubaturowych w Gdańsku", we wtorek do gdańskiego magistratu wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją firma Immo Park z Krakowa, należąca do portugalskiej grupy budowlanej Mota-Engil. Spółka ta w ramach PPP wybudowała już jeden parking we Wrocławiu.

Gdańsk proponował pięć lokalizacji parkingów w Śródmieściu. Jedna, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, była obligatoryjna. Zaplanowano, że w tym miejscu powstaną 583 miejsca parkingowe.

Immo Park zaproponował, że w tym miejscu wybuduje jednak mniej, bo 256 miejsc. Wskazał natomiast drugą lokalizację, przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska, między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym, gdzie chciałby zbudować parking na 299 miejsc. Tu z kolei - według szacunków miasta - miały zmieścić się aż 593 auta.

Krakowianie wyliczyli, że budowa 555 miejsc parkingowych pochłonie 97,9 mln zł, czyli koszt budowy jednego miejsca oszacowali na ponad 176 tys. zł. Spółka liczy na dopłatę od miasta w wysokości 74,3 mln zł. Z kolei wybudowane garaże miałaby eksploatować przez 40 lat (480 miesięcy), a dopiero po tym terminie przekazać je miastu.

Te warunki wyraźnie różnią się od tych, jakich oczekiwało miasto. Przypomnijmy: partner prywatny miał otrzymać koncesję na użytkowanie parkingów przez 30 lat, a miejskim wkładem w inwestycję miał być grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie, a nie wkład pieniężny.

Teraz okazuje się, że grunty zostaną oddane do eksploatacji na 40 lat, a miasto ma dołożyć do inwestycji 74,3 mln zł. Dlaczego?

- Dlatego, że to się klientowi "nie spina" biznesowo. Nam także się to nie opłaca, ale my musimy realizować inwestycje publiczne - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Jesteśmy zadowoleni, że jest oferta, ale nie spodziewaliśmy się takiej kwoty dopłaty. Szacowaliśmy, że przy budowie dwóch parkingów, będziemy musieli dołożyć maksymalnie 50 mln zł. Zaproponowanej kwoty nie można negocjować. W tej chwili jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, ofertę przeanalizujemy w ciągu 28 dni i wtedy ogłosimy naszą decyzję.

Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256.
Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej. Dlatego należy przypuszczać, że gdy parkingi powstaną opłaty do niskich należeć nie będą. We Wrocławiu spółka Immo Park zbudowała i prowadzi trzypoziomowy parking "Nowy Targ" posiadający 334 miejsca. Za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 5 zł, za każdą kolejną - 5,5 zł. Całodzienna karta postojowa kosztuje 69 zł, tygodniowa - 250 zł. Są też różnego rodzaju abonamenty np. nocny miesięczny to koszt 190 zł, a roczny całodobowy to koszt ponad 4,8 tys. zł.

- Jeśli umowa zostanie podpisana, postawimy wymóg, że parkingi muszą powstać w ciągu trzech lat od podpisania umowy - zapowiada Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.

Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. W 2013 roku budową zainteresowało się sześć firm, po roku zostało ich pięć, dziś zgłosiła się jedna.

Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys. Miasto liczy, że zaoferowana liczba miejsc postojowych, wraz z tymi, które mają powstać w ramach budowy centrum Forum Radunia, rozwiązałaby problem parkowania w śródmieściu.

Co można kupić za 74 mln zł?

2 szkoły z basenem i salą gimnastyczną, każda dla ponad 630 uczniów - 72 mln zł
4 nowe składy SKM - 70,8 mln zł
7 lat realizowania budżetu obywatelskiego - 77 mln zł
9 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z serwisem - 77,4 mln zł
74 autobusy przegubowe, 18 metrowe - 74 mln zł

Opinie (159) 3 zablokowane

  • debilstwo (1)

    100 mln lepiej wydac na oswiate czy dzieci a nie na jakies beznadziejne parkingi zrobic zakaz wjazdu do miasta albo platny i tyle na ten temat jest dobra komunikacja miejska jak komus nie pasuje to niech omija centrum szerokim lukiem !!!

    • 12 6

    • Lepiej wydac na dwa nierentowne muzea o teatr

      • 4 2

  • w ankiecie 42 procent chce parkingów podziemnych bo nie ma gdzie zaparkować

    pytanie powinno brzmieć, czy zapłacisz 5pln za godzinę postoju na takim parkingu.
    Liczcie się z tym że jak zbudują parkingi podziemne to zlikwidują tyle samo miejsc naziemnych.
    Nie ma miejsc postojowych? Strefa płatnego parkowania na Starym Przedmieściu i Wyspie Spichrzów i nagle miejsca się znajdą

    • 22 3

  • za 74mln zafundować darmową komunikację (8)

    • 19 5

    • darmowa komunikacja ? To oksymoron. Nigdzie nie ma darmowej komunikacji, (4)

      bo zawsze ktoś musi za nią zapłacić. Np. albo z podatków, albo kosztem innych wydatków.

      • 9 6

      • przestań pajacować

        wiadomo, że ludzie mówią "darmowa" a chodzi o "bezbiletową".

        • 12 3

      • Właśnie o to chodzi, zamiast wydawać na parking, niech miasto wyda te pieniądze na komunikacje miejską, likwidując bilety.

        • 8 1

      • pomyłka dałem plus zamiast minus

        • 3 0

      • wystarczyło by obnizyc ceny biletów na rok o 50%!!W końcu i tak to sa nasze pieniadze!!

        Wystarcz a tańsze bilety.Kumpel ma rakte wielkiej rodziny auto stoi pod blokiem od momentui jak dostał karte!!!To by zmniejszyło korki i nie trzeba by budowac chorych pomysłów z drogi zielonej

        • 6 1

    • (2)

      Te 74 mln to nie wystarczyłyby nawet na 6 miesięcy funkcjonowania bezpłatnych przejazdów na ZKM, a jak doliczyć jeszcze do tego SKM, to może na 2 miesiące by wystarczyło. A potem skąd brać dalszą kasę na bezpłatne przejazdy?

      • 3 6

      • (1)

        A teraz to niby jak jest?
        Przecież wpływy z biletów to nie więcej niż 30% budżetu ZKM.

        • 4 1

        • Ok. 50%.
          Ale nawet zakładając, że 30%, to ww. kwota wystarczyłaby na rok, tylko na ZKM, później musiałbyś co roku dokładać ok. 100 mln zł.

          • 2 1

  • No to policzmy kwoty (9)

    97 900 tys. PLN ma kosztować wykonanie 555 miejsc parkingowych. Daje to kwotę wybudowania jednego miejsca za ok. 176400 PLN.
    Projekt zakłada funkcjonowanie PPP na poziomie lat 40-tu, choć poprzednia opcja była na lat 30-ci ale miejsc było niemal dwa razy więcej i w trzech a nie dwóch lokalizacjach. Ta jedna zniknięta lokalizacja, to okolice Placu Wintera czy tez Targu Maślanego, ostatnimi dniami okazała się jakąś tajemniczą pozycją inwestycyjną (za 38 mln!!) miasta Gdańska?!
    Ale na razie pomińmy ten wątek, skupiając się na artykule.
    40 lat trwania PPP to czas dla odzyskania włożonego kapitału (tu też na razie pomijam fakt, że gmina partycypować by musiała w ponad 75% kosztów) i tu można by go ustalić albo na cały ten okres albo na lat 30 i kolejnych 10 juz na "czystym" zysku.
    Zatem dzieląc koszt wybudowania jednego miejsca postojowego i odzyskiwania nakładu przez lat 30, daje kwotę obciążenia 460 złotych miesięcznie za jedno miejsce postojowe lub w przypadku zwrotu przez lat 40, kwotę 367,5 zł na m-c.
    Podane kwoty miesięczne dotyczą jedynie samego zwrotu inwestycji a doliczyć należałoby wszelkie dodatkowe koszty, oświetlenia, odprowadzenia wód, ochrony, monitoringu, napraw i innych kosztów eksploatacyjnych.
    Znając jednak dokonania gminy Gdańsk np w przekazywaniu obiektów wybudowanych za publiczne pieniądze prywatnym operatorom (vide szkoła w Kokoszkach), nie dziwiłoby mnie gdyby ten żal p. Bojanowskiego był jedynie krokodylimi łzami, tym bardziej że p. Wołodźko przeraźliwie straszy potencjalnego inwestora że w 3 lata musi się wybudować. Ciekawe, że tego co od blisko lat 20-tu nie może nawet wkopać łopaty w budowę Hali Plażowej nie dość że się nie karze, to jeszcze za namową tego przeciwko któremu aktualnie prowadzone jest śledztwo prokuratury w Poznaniu, przeforsował jesienią ub. roku zmianę tamtejszego mpzp.
    Po prostu jak się czyta te strachy na lachy wojowników z magistratu, to strach w ogóle żyć.

    • 22 5

    • (3)

      Do minusiarza pytanko - Czy wyliczone kwoty są wyssane z palca czy ktoś chce zrobić z nas idiotów.

      • 2 1

      • Ja daje minusa za szkołę w kokoszkach (1)

        Bo się z tym akurat nie zgadzam i to co się stało uważam za słuszne i w tym kierunku powoli powinno się zmierzać ze wszystkimi szkołami.

        A co do wyliczeń mogą być poprawne, ale nie pasuje mi data się ukazania artykułu czytaj 1.04.

        • 0 5

        • Sprawa sama w sobie jest jak najbardziej prawdziwa i to już od lat kilku. jakby pisano, że jutro wjadą pierwsze koparki, to byłby prima aprilis.

          • 2 0

      • kwoty są bez sensu

        Nie, żebym uważał, że urzędnicy świetnie pracuja, ale kwoty i zwrot z inwestycji są idiotyczne, bo wogóle nie uwzględniają czynnika czasu. 367 zł dzisiaj, będzie warte jakieś 50 zł za 40 lat. Jak ktoś tak liczy inwestycje, to powinien je robić z własnych pieniedzy.

        • 2 1

    • Niemal równo dwa lata temu a dokładnie 6 kwietnia 2013 r pisałem (1)

      Także do artykułu p. Moritz o podjęciu budowy parkingów podziemnych przez konsorcjum NDI. Jedyne co się zmieniło, to że Lisicki nie jest wiceprezydentem, natomiast reszta nic a nic się nie zdezaktualizowała.

      Wyczuwam kolejny wielki przekręt.
      Przy okazji maczania łap Lisickiego należy wspomnieć o czymś co w artykule p. Moritz napisane nie jest.
      Otóż jest to ciągnięcie sprawy sprzed lat kilku o całkowitym wyrzuceniu samochodów z Głównego Miasta.
      Zanim ktoś n ie mieszkający na tym terenie zaprotestuje i bezrefleksyjnie zaaprobuje pomysł rodem z "budyniogrodu" odpowie mi wprost, jakimże to prawem urzędnicy miejscy ograniczają mi i wielu mieszkańcom zawiadywanie naszymi nie komunalnymi gruntami. Będą się szykowały wielokrotne procesy o naruszenie dojścia i dojazdu do gruntu.
      Kolejna rzecz to taka a o czym pewnie nikt zielonego pojęcia nie ma, że developerka pod pieczą Lisickiego, mimo wielu wolnych działek na Głównym Mieście, nie jest skora do podjęcia inwestycji. Chodzi o zabudowę pierzei w osi płn-płd, bo w tej osi to raptem kilka ulic było odbudowanych po wojnie. Mimo atrakcji położenia miejsca potencjalnych mieszkań, nie ma chętnych do robieni9a zabudowy z jednego powodu, otóż swego czasu wymyślono, że te budynki muszą mieć wykonane garaże podziemne by do każdego lokalu zagwarantować min. miejsce dla jednego pojazdu. Gdyby rzecz dotyczył wielkiego bloku min. 7-8 piętrowego na min 50 mieszkań, to pewnie tak by budowano, problem jednak jest taki, że w wolne miejsca na Głównym Mieście da się wcisnąć kamienice na 6 do 10 lokali. Taka mała ilość lokali, do tego nie specjalnie wielkich i jeszcze dodatkowo opatrzona zapisem obowiązku zapewnienia miejsca parkingowego, nie daje żadnych złudzeń że taka budowa się po prostu nie opłaci. Zresztą co tu dużo mówić, wystarczy zajrzeć na ul. Grząską i zadać sobie pytanie, czemu ta kamienica zbudowana 2 lata temu wciąż stoi pusta a na działce niedaleko przy ul. Kleszej straszy dziura.
      I tu znajdujemy rozwiązanie dla developerów mających wsparcie w osobie Lisickiego, ponoć świetnego menedżera. Otóż właśnie za nasze czyli podatników gdańskich pieniądze, zostaną zbudowane podziemne parkingi, co spowo0duje zdjęcie z "garbu developerskiego", obowiązku stworzenia miejsc parkingowych, bo zapłacimy MY wszyscy. No i wtedy ruszą zabudowy pierzei na Głównym Mieście.

      • 6 4

      • Warte zwrócenia uwagi jest to, że nieco ponad miesiąc temu robi się juz starania, by zapis o konieczności budowy miejsc postojowych dla nowych domów na terenie Głównego Miasta, został wykreślony. Ciekawe czy jest to związane z Lisickim i blokowaniem przez niego obejśc deweloperów i że się ktoś wkurzył na p. Macieja a ten musiał z funkcji wiceprezydenta odejść. Kto wie, czy nie chodzi tutaj o ubiegłoroczną dyskusję w UM w Gdańsku o wymuszeniu na wspólnotach wykupie podwórek, gdzie pierwsze skrzypce gra p. Bojanowski przy silnym wsparciu Bielawskiego i Adamowicza. W każdym razie, niewątpliwie duże deale w Gdańsku się rodzą.

        • 3 3

    • (1)

      O! W ramach prina aprilis mogliscie napisac artykul o tym, ze zaczeli budowac Hale Plazowa w Brzeznie albo jeszcze lepiej... ze miasto wkoncu cos zrobilo z wlascicielem i odebralo dzialke.

      • 2 3

      • Nikt by nie uwierzyl

        • 1 1

    • Trzeba liczyc inaczej

      Wyliczone zostało dla całej kwoty inwestycji, a przelicz analogicznie, ale dla 23,6 mln które wykłada inwestor i miejsce parkingowe nagle ich będzie kosztować 42,5 tyś.
      Dla miasta nieopłacalna inwestycja wyłożyć 75% kasy dołożyć działkę i nie mieć zysków przez 40 lat.

      • 3 1

  • fajnie Gdańsk rozumie ze miejsca w centrum sa potrzebne

    nie ugina się tej patologi w obcisłych gaciach, w Gdyni um kompletnie odleciał na inna planetę, niestety dla Gdyni pod rządami gryzonia nie ma ratunku :(

    • 4 8

  • Te parkingi na mur powstaną!!!

    Gdański magistrat uwielbia podejmować idiotyczne decyzje. Być może będzie to pomnik ku czci p. Bojanowskiego. Pan Budyń już ma kilka pomników więc....
    A że pieniądze utopione? Któż by się przejmował. Przecież w magistracie jeszcze nikt nigdy za nic nie odpowiedział!

    • 17 4

  • koszt budowy jednego miejsca oszacowali na ponad 176 tys. zł. (1)

    eeeekstra. wszyscy się zrzucamy, żeby jakieś leniwe paździerze, które nie mogą przyjechać komunikacją zbiorową, parkowali swoje stare graty, warte w granicach 10k, na miejscach, które kosztują tyle, co nowy mercedes...

    • 17 5

    • parkingi są potrzebne ale nie za takie ksmiczne łapówki!

      • 6 3

  • żart? (2)

    wychodzi ponad 130 tys/miejsce

    • 10 2

    • 176 396,40

      • 1 0

    • Weź łopatę i ze szwagrem wykop taniej, w czym problem?

      • 2 5

  • Dziwne ze niepoliczyli co mozna kupic za jednoroczną 40mln strate stadionu którą płacą co roku podatnicy!

    porównajcie sobie ile imprez stadion narodowy ma w roku ,a ile nocnik budynia!! Dla przypomnienia narodowy przy takiej ilosci imprez i tak ledwo wychodzi na zero.A budyniowy nocnik dzieki kreatywnej manipulacji ksiegowej ma starty tylko symboliczne pewnie kosmici doplacają:) Parking jest potrzebny bo skorzystaja zniego wszyscy anietylko kolesie partyjni i celebryci wazeliniarza POlityków!!Tylko ze te 74 miliony to pewnie połowa łapówek dla kolesiów partyjnychi podwykonaców

    • 7 3

  • Komedia

    wydać 75 mln na coś, co po prostu nie ma szans rozwiązać problemów komunikacyjnych miasta. To chyba już lepiej przeznaczyć tę kasę na dotowanie transportu publicznego.

    • 15 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Abartha?

 

Najczęściej czytane