- 1 Kredkami w kierowców przy przejściu (100 opinii)
- 2 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (29 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (282 opinie)
- 5 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 6 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (29 opinii)
Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?
Trudno powiedzieć, czy miasto skorzysta z propozycji firmy Immo Park, która chciałaby wybudować w śródmieściu Gdańska 555 podziemnych miejsc parkingowych, ale deklaruje, że wyłoży na to 24 mln zł, a od miasta oczekuje dodatkowych 74 mln. - Liczyliśmy się z koniecznością dopłaty, ale nie tak wysokiej - przyznaje zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski.
Gdańsk proponował pięć lokalizacji parkingów w Śródmieściu. Jedna, przy Podwalu Przedmiejskim , była obligatoryjna. Zaplanowano, że w tym miejscu powstaną 583 miejsca parkingowe.
Immo Park zaproponował, że w tym miejscu wybuduje jednak mniej, bo 256 miejsc. Wskazał natomiast drugą lokalizację, przy Podwalu Staromiejskim , między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym, gdzie chciałby zbudować parking na 299 miejsc. Tu z kolei - według szacunków miasta - miały zmieścić się aż 593 auta.
Krakowianie wyliczyli, że budowa 555 miejsc parkingowych pochłonie 97,9 mln zł, czyli koszt budowy jednego miejsca oszacowali na ponad 176 tys. zł. Spółka liczy na dopłatę od miasta w wysokości 74,3 mln zł. Z kolei wybudowane garaże miałaby eksploatować przez 40 lat (480 miesięcy), a dopiero po tym terminie przekazać je miastu.
Te warunki wyraźnie różnią się od tych, jakich oczekiwało miasto. Przypomnijmy: partner prywatny miał otrzymać koncesję na użytkowanie parkingów przez 30 lat, a miejskim wkładem w inwestycję miał być grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie, a nie wkład pieniężny.
Teraz okazuje się, że grunty zostaną oddane do eksploatacji na 40 lat, a miasto ma dołożyć do inwestycji 74,3 mln zł. Dlaczego?
- Dlatego, że to się klientowi "nie spina" biznesowo. Nam także się to nie opłaca, ale my musimy realizować inwestycje publiczne - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Jesteśmy zadowoleni, że jest oferta, ale nie spodziewaliśmy się takiej kwoty dopłaty. Szacowaliśmy, że przy budowie dwóch parkingów, będziemy musieli dołożyć maksymalnie 50 mln zł. Zaproponowanej kwoty nie można negocjować. W tej chwili jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, ofertę przeanalizujemy w ciągu 28 dni i wtedy ogłosimy naszą decyzję.
Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej. Dlatego należy przypuszczać, że gdy parkingi powstaną opłaty do niskich należeć nie będą. We Wrocławiu spółka Immo Park zbudowała i prowadzi trzypoziomowy parking "Nowy Targ" posiadający 334 miejsca. Za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 5 zł, za każdą kolejną - 5,5 zł. Całodzienna karta postojowa kosztuje 69 zł, tygodniowa - 250 zł. Są też różnego rodzaju abonamenty np. nocny miesięczny to koszt 190 zł, a roczny całodobowy to koszt ponad 4,8 tys. zł.
- Jeśli umowa zostanie podpisana, postawimy wymóg, że parkingi muszą powstać w ciągu trzech lat od podpisania umowy - zapowiada Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. W 2013 roku budową zainteresowało się sześć firm, po roku zostało ich pięć, dziś zgłosiła się jedna.
Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys. Miasto liczy, że zaoferowana liczba miejsc postojowych, wraz z tymi, które mają powstać w ramach budowy centrum Forum Radunia, rozwiązałaby problem parkowania w śródmieściu.
2 szkoły z basenem i salą gimnastyczną, każda dla ponad 630 uczniów - 72 mln zł
4 nowe składy SKM - 70,8 mln zł
7 lat realizowania budżetu obywatelskiego - 77 mln zł
9 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z serwisem - 77,4 mln zł
74 autobusy przegubowe, 18 metrowe - 74 mln zł
Opinie (159) 3 zablokowane
-
2015-04-02 09:33
Małe, często jeżdżące autobusy (2)
ale nie typu "wczoraj wiozłem cement, a dziś pasażerów".
To moim zdaniem jest klucz do sprawnej komunikacji w aglomeracji. Kolubryna ZKM raz na godzinę nie rozwiązuje problemu.- 2 3
-
2015-04-02 09:57
sprawna komunikacja w trójmieście to: (1)
- poprawa dostępu pieszych do przystanków tramwajowych
- poprawa dojazdu rowerem do przystanków SKM
- wdrożenie systemu rowerów miejskich
- wprowadzenie systemu zarządzania parkingami (redukcja prawa do parkowania na chodnikach jeśli tworzone są wielopiętrowe parkingi w pobliżu)
- promocja car-sharingu samochodów elektrycznych
- egzekwowanie opłat (grzywien) za nielegalne parkowanie i stosowanie innych sposobów zarządzania popytem na parkowanie
- akcje wyjaśniające ujemne skutki wzrostu skali korzystania z samochodów w mieście
Lista nie jest wyczerpująca - czekam na dalsze pomysły ze strony decydentów miejskich- 2 2
-
2015-04-02 12:50
Ja jednak pozostanę przy pierwotnym pomyśle:
1. Żaden przystanek nie może być oddalony o więcej niż 10 minut drogi od miejsca zamieszkania.
2. Na żadnym przystanku w godzinach 6.00-22.00 żaden autobus nie odjeżdża później niż po 10 minutach.
3. Zastępujemy zarówno g*wniane busiki, jak i wielkie przegubowce jednym typem pojazdów: małymi autobusami.
Mnie osobiście spełnienie tych założeń przekonałoby do przesiadki na autobus. Na razie przystanek mam 15 minut od domu, a jak się spóźnię minutę, na następny odjazd czekam 59 minut. Nie będę ryzykować.- 3 1
-
2015-04-02 09:55
Co za 700mln ..?!
Pytacie co za 70 mln s co za 700 za stadion plus 60 za rewitalizację letnicy i 280 za ecs....? mozna było to miasto zmienić nie do poznania zbudowany stadion dla zielonej hołoty i przechowalnię dla styropianow !!! Dramat ! Brak parkingów infrastruktury dla mieszkańców dziury w ulicach i Krzywe chodniki ...piękny efekt megalomanii ....dramat nie miasto !!
- 3 2
-
2015-04-02 10:02
za te forsę można by
bezpłatne tramwaje dla wszystkich przez kilkanaście lat!
- 4 1
-
2015-04-02 10:04
miasto dopłaci,a mieszkaniec spłaci
- 1 1
-
2015-04-02 10:21
30 mln Władze są winne Mieszkańcom Oruni (1)
Przyzwolenie Gdańskiej Władzy na pozostawienie przejazdów kolejowych w poziomie szyn przez PKP PLK (szlabanów) przy braku zrealizowanych przez Miasto alternatyw Czerwony Most, Nowa Podmiejska etc. (a wskazanych w odpowiedzi do PKP PLK przez Władze)...
Zobowiązuje Samorząd do budowy tunelu dla 15tys. Dzielnicy Gdańska i naprawę popełnionego błędu!!!
Ps. Gdyby niewskazano nie istniejących alternatyw, PKP PLK wybudowało by wiadukt na Lipcach ze swoich potężnych funduszy!- 4 2
-
2015-04-02 17:18
To była ewidentna wtopa Adamowicza i Bielawskiego, którzy bezczelnie tego nawet nie ukrywali, choć jak zwykle zwalali na samych mieszkańców.
- 3 2
-
2015-04-02 15:21
oplaty za parking
5pln za godzine?!? kogo na to stac?!?!?
idiotyczny pomysl- 1 1
-
2015-04-02 18:11
To nie był żart pryma aprilisowy ?
Specjalnie tu wszedłem, żeby to sprawdzić a to chyba prawda
- 1 1
-
2015-04-02 19:12
fajny biznes - miasto wykłada kasę - a ty dodatkowo zarabiasz na opłatach
ciekawe są koszty inwestycji - bez kosztów działki można wybudować za to małe mieszkanie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.