• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

Katarzyna Moritz
1 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc.

Trudno powiedzieć, czy miasto skorzysta z propozycji firmy Immo Park, która chciałaby wybudować w śródmieściu Gdańska 555 podziemnych miejsc parkingowych, ale deklaruje, że wyłoży na to 24 mln zł, a od miasta oczekuje dodatkowych 74 mln. - Liczyliśmy się z koniecznością dopłaty, ale nie tak wysokiej - przyznaje zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski.



Czy w Śródmieściu powinny powstać parkingi podziemne?

Gdańscy urzędnicy od kilku lat szukają chętnego do wybudowania podziemnych parkingów w śródmieściu. Po przekładanym kilkakrotnie terminie składania ofert w ramach koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne), na "zaprojektowanie, sfinansowanie, wybudowanie i eksploatacja ogólnodostępnych parkingów kubaturowych w Gdańsku", we wtorek do gdańskiego magistratu wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją firma Immo Park z Krakowa, należąca do portugalskiej grupy budowlanej Mota-Engil. Spółka ta w ramach PPP wybudowała już jeden parking we Wrocławiu.

Gdańsk proponował pięć lokalizacji parkingów w Śródmieściu. Jedna, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, była obligatoryjna. Zaplanowano, że w tym miejscu powstaną 583 miejsca parkingowe.

Immo Park zaproponował, że w tym miejscu wybuduje jednak mniej, bo 256 miejsc. Wskazał natomiast drugą lokalizację, przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska, między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym, gdzie chciałby zbudować parking na 299 miejsc. Tu z kolei - według szacunków miasta - miały zmieścić się aż 593 auta.

Krakowianie wyliczyli, że budowa 555 miejsc parkingowych pochłonie 97,9 mln zł, czyli koszt budowy jednego miejsca oszacowali na ponad 176 tys. zł. Spółka liczy na dopłatę od miasta w wysokości 74,3 mln zł. Z kolei wybudowane garaże miałaby eksploatować przez 40 lat (480 miesięcy), a dopiero po tym terminie przekazać je miastu.

Te warunki wyraźnie różnią się od tych, jakich oczekiwało miasto. Przypomnijmy: partner prywatny miał otrzymać koncesję na użytkowanie parkingów przez 30 lat, a miejskim wkładem w inwestycję miał być grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie, a nie wkład pieniężny.

Teraz okazuje się, że grunty zostaną oddane do eksploatacji na 40 lat, a miasto ma dołożyć do inwestycji 74,3 mln zł. Dlaczego?

- Dlatego, że to się klientowi "nie spina" biznesowo. Nam także się to nie opłaca, ale my musimy realizować inwestycje publiczne - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Jesteśmy zadowoleni, że jest oferta, ale nie spodziewaliśmy się takiej kwoty dopłaty. Szacowaliśmy, że przy budowie dwóch parkingów, będziemy musieli dołożyć maksymalnie 50 mln zł. Zaproponowanej kwoty nie można negocjować. W tej chwili jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, ofertę przeanalizujemy w ciągu 28 dni i wtedy ogłosimy naszą decyzję.

Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256.
Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej. Dlatego należy przypuszczać, że gdy parkingi powstaną opłaty do niskich należeć nie będą. We Wrocławiu spółka Immo Park zbudowała i prowadzi trzypoziomowy parking "Nowy Targ" posiadający 334 miejsca. Za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 5 zł, za każdą kolejną - 5,5 zł. Całodzienna karta postojowa kosztuje 69 zł, tygodniowa - 250 zł. Są też różnego rodzaju abonamenty np. nocny miesięczny to koszt 190 zł, a roczny całodobowy to koszt ponad 4,8 tys. zł.

- Jeśli umowa zostanie podpisana, postawimy wymóg, że parkingi muszą powstać w ciągu trzech lat od podpisania umowy - zapowiada Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.

Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. W 2013 roku budową zainteresowało się sześć firm, po roku zostało ich pięć, dziś zgłosiła się jedna.

Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys. Miasto liczy, że zaoferowana liczba miejsc postojowych, wraz z tymi, które mają powstać w ramach budowy centrum Forum Radunia, rozwiązałaby problem parkowania w śródmieściu.

Co można kupić za 74 mln zł?

2 szkoły z basenem i salą gimnastyczną, każda dla ponad 630 uczniów - 72 mln zł
4 nowe składy SKM - 70,8 mln zł
7 lat realizowania budżetu obywatelskiego - 77 mln zł
9 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z serwisem - 77,4 mln zł
74 autobusy przegubowe, 18 metrowe - 74 mln zł

Opinie (159) 3 zablokowane

  • UWAGA. Budyń sie zważył. Gloria, gloria

    • 0 2

  • Zapomnieli dodać (1)

    Ze oprócz kasy chcą jeszcze by w centrum oprócz tych dwóch parkingów nie było żadnych parkingów naziemnych. Chcą by zlikwidować wszystkie miejsca gdzie dotychczas można było parkować

    • 3 3

    • i słusznie

      posiadanie samochodu nie stwarza prawa do parkowania nim za darmo w dowolnym miejscu

      • 2 3

  • ...za te pieniądze można kupić około 24 666 666 butelek piwa żywiec...

    • 4 1

  • bosh... co za korupcja...

    bosh... co za korupcja... nie znalazłem żadnej opinii za... masakra... jak oni to podpiszą to do pierdla powinni sami się zamknąć od razu

    • 4 3

  • Niezły kawał

    Za taką kasę to oprócz parkingu można wybudować aqua park .

    • 3 2

  • Jeśli miasto ma ISTNIEĆ to parkingi MUSZĄ BYĆ - to jest oczywiste tak jak pewnik Euklidesa. (2)

    Jest i drugi pewnik - proponowane ceny za postój są prohibicyjne i NIGDY nie zapewnią zwrotu nakładów inwestycyjnych, tak samo jak ceny możliwe do akceptacji przez klientów....Ponadto, idiotyzmem jest proponowana ilość miejsc - nie 200, 300 czy 600 ale pięć tysięcy czy 10 tys. .... Turyści MUSZĄ czymś przyjechać !!! A komunikacja miejska w Trójmieście NIE ISTNIEJE. Nie z powodu braku tramwajów pociągów czy autobusów, ale z powodu GIGANTYCZNIE ABSURDALNEGO systemu opłat za bilety !!! Utrzymywanie takiego systemu (czyli dosadniej braku system powinno zaowocować wyrokami wieloletniego więzienia dla winnych za HAMOWANIE rozwoju turystyki, złośliwość wobec mieszkańców i w konsekwencji obniżanie dochodu z turystyki czyli zubożanie nas wszystkich, żeby nie powiedzieć okradaniu....Oczywiście, że warto zainwestować MIASTU w parkingi, ale wydaje się, że propozycje IMMO Park są BEZCZELNE i powinny być odrzucone , a składający powinien dostać CAŁKOWITY zakaz prowadzenia w Trójmieście jakiejkolwiek działalności.

    • 7 7

    • Co do MUSU wielkiej ilości parkingów, to mam sporo wątpliwości ale co do reszty to sie w pełni zgadzam, bo polityka ekipy Adamowicza jest fatalna.Znam masę ludzi w mieście którzy sukcesem tego miejsca nazywają idiotyczne wydatki typu ileś kasy na kretyński serial TVN-u z Agnieszką Dygant lub kasa dla klubu siatkarskiego czy piłkarskiego, jako zadania promocyjne miasta. Więc zdałoby się zapytać ilu z nas chciałoby udać się do Wenecji i ilu z nas zna to miejsce z serialu tv czy jakiegoś zespołu sportowego. Nie znamy to miasto z relacji głównie filmów dokumentalnych, bo Wenecja oferuje swą historie a Gdańsk mimo 1000 lat historii w tym zakresie nie oferuje dosłownie NIC!
      W rzeczonej materii parkingowej chodzi tez o rzecz taką jaka jest zupełnie bezsensowne wydawanie pieniędzy mieszkańców na "słomiane" interesiki. Wciąga się w te gierki jakąś część mieszkańców, prostytuuje no i ma potem "wiernych" wyborców. Co do samej sytuacji z IMMO Park, to trzeba zwrócić tez uwagę na dotychczasowe nieudane negocjacje parkingowe, gdzie całość kosztów miał ponieść inwestor (co przy użytkowaniu przez 30 lat czyniło całość zupełnie nieopłacalną) na zmianę frontu czyli przedłużeniu wyłączności na lat 40 i poniesieniu kosztów przez miasto w 3/4 całej kwoty inwestycji. Tu akurat nie uważam że chodzi o bezczelność IMMO Park a raczej o znalezienie sobie gruntu dla wytłumaczenia budyniowej ekipy, że może się to miastu nie opłaca ale MUSIMY te nakłady ponieść, bo MUSIMY mieć te parkingi. Warto też zwrócić uwagę na zespól naczyń połączonych. Swego czasu pisałem że te parkingi wokół Głównego Miasta, wynikały także z wymuszenia budowy miejsc postojowych dla deweloperów dokonujących zabudowy wolnych terenów w obszarze Głównego Miasta. Ponieważ na ulicach i podwórkach takowych miejsc brak, parkingi podziemne mogłyby uratować sytuację, tyle że koszta dopisane do lokalu mieszkalnego byłyby dość spore. No i mamy sytuację taką, w ub. roku w kwietniu dokonuje się tajne spotkanie prezydenta, wiceprezydentów, szefostwa WUAiOZ, GZNK omawiający jak dokonać wymuszenia wykupu podwórek przez wspólnoty mieszkaniowe z Głównego Miasta a także wiadomość z początku bieżącego roku, o planowanej rezygnacji z nałożenia na deweloperów budujących plomby na GM obowiązku zapewnienia miejsc parkingowych dla każdego zbudowanego lokalu. Czyli wynika z tego ze przewala się bezsensownie kupę szmalu na dokonania pod inwestora a nie pod mieszkańców tego miasta. Nie dziwią zatem budowle typu zmyślona legenda Teatru Szekspirowskiego czy przegradzanie Motławy, bo Perucki miast zajmować się muzyką, też chciałby wpisać się w pozycję człowieka interesu. W budynku na Nowych Ogrodach nie zalągł się nowotwór a Hydra i trzebaby teraz autentycznego Herkulesa, by tego potwora powalił, tym bardziej że jak się czyta raport NIK z operacji "budowa nowej siedziby sądu na 3 maja w Gdańsku" to wynika jednoznacznie, że ani w sądzie ani w prokuraturze sprzymierzeńca walki z UM w Gdańsku się póki co nie znajdzie.
      To boleść do sześcianu i nie zapowiada się by było lepiej ale mieć nadzieję zawsze trzeba i walczyć do upadłego.

      • 2 3

    • z tymi pewnikami uważaj

      miasto myślące głównie o poruszaniu się samochodami dusi się dosłownie i w przenośni.

      • 0 2

  • zart (1)

    to musi byc zart...bo jesli nie to kurupcja...ja zbuduje za 50 extra...nie mam o tym pojecia ale wynajme kogos z texasu i mi zrobia...

    • 2 2

    • To nie jest żart, to już jest trzecie podejście do tematu parkingów podziemnych. Doradzam kliknąć choćby w te trzy starsze artykuły, podane pod zdjęciem autorki p. Moritz. To doprawdy świetna lektura dla prokuratury.

      • 1 2

  • Jacy jesteśmy ? (1)

    Jaki Pan taki Kram.
    Poszastali kasą na pomnikowe projekty /Stadion,ECS,itp/
    a teraz brak środków by TURYSTA miał gdzie zaparkować.

    • 1 4

    • skąd się bierze wzrastająca liczba turystów?

      przyjeżdżają z miast, w których decydenci i mieszkańcy od dawna wiedzą, że samochód nie jest jedynym ani najczęściej wykorzystywanym sposobem poruszania się po mieście.

      • 0 2

  • Świetny interes dla mista

    Wyłożyć na stół 75% i dać działkę na 40 lat.
    Immo Park szuka naiwnych doliczając koszt działki to miasto wykłada z 80-90% całej inwestycji, a "INWESTOR" przez 40 lat kasuje 100% -interes życia.

    • 5 2

  • spoko spoko (2)

    mniej niz za niepotrzebna kladke do fisharmonii

    niepotrzebny tunel pod Pacholkiem to dwa miliardy (2 ooo OOO ooo)
    a mysla o nim smiertelnie serio

    a te parkingi nie sa niepotrzebne. co wiecej, moze na siebie troche zarobia, o ile zarzadzajacym nie odbije i nie przesadza z cena parkowania,
    a ani kødka perucka, ani tunel nigdy nie zarobia ani grosza

    • 2 3

    • kładka stworzy atrakcyjną alternatywę docierania do centrum Gdańska z okolic ulicy Siennickiej (1)

      zarobi na siebie przez jeden sezon - z oszczędności na paliwo mieszkańców, którzy nie będą musieli do centrum dojeżdżać swoimi brykami.

      • 0 5

      • kapitalne

        wór forsy wyda miasto, czyli wszyscy, mieszkancy Osowy I Zakoniczyna i Oruni też
        by 100 mieszkańców Siennickiej oszczędziło na 300 m skrótu (droga naokoło istnieje) tylko dla pieszych

        albo paranoja,
        albo beszczelny wałek i przestępstwo, terium non datur
        w obu wypadkach - powinny polecieć głowy!!!

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Bentayga to SUV marki:

 

Najczęściej czytane