• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio. Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio.

Wraz ze starzejącym się społeczeństwem przybywa, także w Trójmieście, kierowców w wieku emerytalnym. Dla jednych są zagrożeniem i powinno im się odbierać uprawnienia. Inni natomiast twierdzą, że nie stanowią problemu. Sprawdzamy, jak jest naprawdę.



Nagranie z kamery monitoringu firmy Satland. Zdarzenie z 12 maja tego roku. 81-letni kierowca wjeżdża w przechodzącego po przejściu pieszego.

W minionym tygodniu 81-letni kierowca samochodu osobowego potrącił mężczyznę na przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stan potrąconego 58-latka był poważny. Trafił do szpitala.

Część osób winą za to zdarzenie obarcza sędziwy wiek kierowcy i nawołuje do zmiany przepisów. - Wiek emerytalny powinien dotyczyć także kierowców, a przynajmniej ustawodawca powinien przewidzieć obowiązkowe badania lekarskie raz w roku po ukończeniu 67 roku życia - przekonuje nasz czytelnik.

Miał 80 lat, zdawał na prawo jazdy 30 razy

Egzaminatorzy twierdzą, że aż tak restrykcyjne prawo nie jest nam potrzebne. - Wystarczy drobna korekta ostatnio wprowadzonych zapisów prawa o kierujących pojazdami. Obecnie nowi kierowcy są zmuszeni do wymiany dokumentu co 15 lat. Nie można im go jednak zatrzymać za zły stan zdrowia. Do tego zapisu wystarczyłoby dodać, że dokument jest wydawany po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi - mówi Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Czy seniorzy za kierownicą stanowią zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu?

W PORD jednak twierdzą, że raczej więcej "za uszami" mają młodzi kierowcy. Wypadki z udziałem kierowców w wieku od 18 do 30 lat to wciąż plaga na drogach nie tylko Trójmiasta, ale całego kraju.

Sito egzaminatorów wobec osób starszych działa, ale wśród nich chętnych na prawo jazdy brak. - W swojej 15-letniej karierze zawodowej w PORD spotkałem raz mężczyznę, który w wieku ok. 80 lat postanowił zdać egzamin na prawo jazdy. Uprawnienie było mu potrzebne, bowiem zmarła jego żona, będąca kierowcą. 80-latek planował dojeżdżać na cmentarz właśnie, by odwiedzać grób żony. Do egzaminu podchodził ok. 30 razy. Ostatecznie zrezygnował - opowiada zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy wspominają także kobietę w wieku ok. 70 lat, która zdała egzamin za pierwszym podejściem. - Taki wynik był możliwy dzięki długiemu kursowi. Kandydatka wyjeździła na kursie 300 godzin - mówi Pepliński.

Emeryci za kierownicą: nie stanowimy zagrożenia, mamy doświadczenie

Zdaniem osób, które od kilkudziesięciu lat prowadzą pojazdy i przy tym przekroczyły 70-kę, nie są zagrożeniem na drodze, bowiem jeżdżą wolniej i przez to ostrożniej.

- Samochód prowadzę od ponad 20 lat. Nie miałem poważniejszej kolizji. Wprowadzenie dodatkowych testów psychologicznych czy też badań lekarskich jedynie może zafałszować moje umiejętności zdobyte przez lata. Takie traktowanie osób starszych jest społecznie niesprawiedliwie - wyjaśnia nam Jerzy Jaworski, emeryt i działacz Rady Wojewódzkiej Krajowej Partii Emerytów i Rencistów w Gdańsku.

Podobnie jak egzaminatorzy, kierowcy z siedemdziesiątką na karku wytykają ludziom młodym ułańską fantazję i powodowanie nadmiernej liczby wypadków. - Przyczyniamy się rzadziej do zdarzeń na drodze, a mówienie, że jest inaczej to jakiś stereotyp - podkreśla Jerzy Jaworski.

Statystyka policyjna łaskawa dla kierowców 60+

Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1.

Krytykują starszych ci, którzy nagminnie łamią prawo?

Psycholodzy transportu przekonują, że kierowca im starszy, tym - zazwyczaj - jest bardziej rozważny. Stąd osoby po siedemdziesiątce kierują samochodem ostrożniej i starają się zwracać większą uwagę na to, by do celu dojechać spokojnie, przepisowo i bezpiecznie.

To jednak czasem nie pasuje innym kierowcom, którzy ścigają się z czasem. Z tego powodu seniorzy są uznawani za zawalidrogi. Kierowcom-seniorom dostaje się w Trójmieście najczęściej, gdy wyjeżdżają na obwodnicę, po której jadą 80-90 km/h. Problem w tym, że głos na seniorów podnoszą ci kierowcy, którzy sami często łamią przepisy.

Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku.

Opinie (166)

  • ważniejszy stan zdrowia niż wiek (2)

    ale niestety z wiekiem zdrowie się nie poprawia . Można niedowidzieć , nie słyszeć , mieć paraliż i ważne uprawnienia do prowadzenia pojazdów. Takie osoby to potencjalni zabójcy . Mają też charakterystyczne zachowania na przykład jazda pod prąd , jazda na pamięć. Swego czasu 90 letni kierowca na starej jedynce wyjechał z posesji prosto pod cięzarówkę i cztery osoby na miejscu.... Mnie ostatnio poniosły nerwy jak na Powstańców Warszawskich kilku zdenerwowanych kierowców wyprzedzało staruszkę która jechała 20km/h i rozmawiała przez komórkę. Oczywiście przepisy złamali ci co wyprzedzali. dawno nie słyszałem ,że ktoś dostał mandat za blokowanie ruchu. Jeżeli rodzina nie zainterweniuje i nie zabierze kluczyków to taka osoba jeździ do czasu kolizji. Uważam jednak że nie wprowadzą badań obowiązkowych. Posłowie wiedzą ,że sami też będą kiedyś seniorami.

    • 9 2

    • oj tam czepiasz się, blokowanie ruchu, prowokowanie innych kierowców do łamania przepisów (1)

      stawanie na środku skrzyżowania bo za późno zaczaił że ma skręcić...

      • 2 1

      • "prowokowanie innych kierowców do łamania przepisów "

        Rower też ukradniesz, bo nie pilnowany? Kobietę zgwałcisz, bo w mini?

        • 3 0

  • polak za kierownica =pijany zabojca

    Wiek nie ma nic do tego, najgorsi kierowcy w europie, nie ma sie czym chwalic

    • 8 8

  • Odpowiadając na pytanie z tytułu => TAK

    • 5 10

  • Jest senior i senior (4)

    To badania lekarskie powinny stwierdzić czy będzie on zagrożeniem czy nie

    • 10 3

    • Re: Jest senior i senior (1)

      Praca do 67 roku życia, dopiero się będzie działo na drogach jak tacy kierowcy będą jeździć Tirami- czy Rząd ma dla nich pracę zastępczą,czy mają oni stwarzać zagrożenie dla innych i samych siebie?

      • 4 4

      • Oni mają badania

        Kierowcy zawodowi kat C, D już mają co 5 lat badania psychotechniczne niezależnie od wieku. nasi posłowie nie planują byc kierowcami ciezarówek .Jak kierowca nie przejdzie tych badań to zgodnie z prawem może jeździć na przykład vanem nawet jak jest ślepy .

        • 2 0

    • Jest młodzian i młodzian (1)

      To badania lekarskie powinny stwierdzić ,czy będzie on zagrożeniem czy nie,
      tym bardziej, że młodzi z reguły szybciej jeżdżą niż myślą i wielu tak szybko odchodzi.

      • 8 1

      • jak najbardziej za

        • 0 0

  • zdecydowanie tak (6)

    po 65 co 5 lat obowiązkowe badania + sprawdzenie umiejętności

    • 9 15

    • (4)

      Do 25 tylko z rodzicami.

      • 9 4

      • przynajmniej 2 lata od zrobienia prawka

        • 4 2

      • (1)

        a po 60 z wnukiem jako kierowcą ;)

        • 5 0

        • 60 lat z wnukiem? No no... bez patologii proszę.

          • 1 1

      • To nie jest regułą, bo są ludzie i taborety. Niestety ta druga grupa powinna nie prowadzić żadnego samochodu.

        • 2 0

    • A na czym ma polegać sprawdzenie umiejętności...

      ...jeżeli egzamin praktyczny to dla wszystkich co 5 lat...od razu luźniej (baaardzo luuuźno) zrobi się na drogach.

      • 0 0

  • jedyny niebezpieczny manewr starszych ludzi to wjazd na obwodnicę. (2)

    Na pasie włączenia zwalniają i czekają na pustą drogę. Poza tym, styl seniorów generuje wypadki wyłącznie z powodu nieokiełznanych nerwów współużytkowników drogi. To inni nie mogą poczekać 20 sekund i muszą (nieodparty imperatyw) wyprzedzić włączyć się, pogonić, zatrąbić, najechać na zderzak i co tam jeszcze mistrzowie szos mają w swoim repertuarze. Własnych dziadków i pradziadków też nie lubicie, czy też nie mają oni samochodów?

    • 22 3

    • mnie mój dziadek wkur*** i raz już spowodwał wypadek bo nie ogarnął skrętu... (1)

      • 1 4

      • Skrętu czy skręta? Żeby było jasne.

        • 3 0

  • na zdjęciu babcia w S MAX duży samochód jeśli faktycznie nim jeżdzi to szacun dla babci

    • 6 0

  • dowód?

    wystarczy wpisać w youtube babcia za kółkiem gdynia fikakowo , żeby się przekonać

    • 2 3

  • Nagłośniono jeden wypadek z udziałem starszego wiekiem kierowcy. (1)

    I od razu nagonka na starszych! To jest niestety bardzo powszechne obecnie, bezrefleksyjne podejście do życia. W tekście autor podał statystyki jasno pokazujące, która grupa wiekowa jest faktycznie obarczona większym ryzykiem. I to zgadza się z moim doświadczeniem. Dlatego apeluję o więcej dystansu i refleksji.

    • 11 7

    • kolego a ile znasz osób dajmy na to 70+ które prowadzą? Bo ja raczej niewiele, ba mało kto ma z nich prawko (np 1/3) z nich.

      Teraz młodzi, obecnie prawo jazdy jest na tyle modne, że już w liceum ma je 3/4 maturzystów a Ci którzy nie mają, też się przymierzają do zrobienia. Prawie wszyscy ludzie w wieku 18-30 JEŻDŻĄ. A już szczególnie grupa 25-30, która aktywnie pracuje, co chwila wyjeżdża itp.

      Jeśli większość osób 18-30 prowadzi, a tylko jakiś ułamek emerytów z grupy 60+ to wiadomo że więcej wypadków jest w tej młodszej grupie i o wiele więcej robi kilometrów, więc ma więcej wypadków.

      Pytam ilu z 60+ jest kierowcami i ile średnio robią kilometrów, wtedy można się pobawić w statystyki a nie proste dodaj podziel i wychodzi a potem się pisze głupoty Panie Naskręt!!!

      • 0 1

  • osoba starsza = spowolnione reakcje... (2)

    Również uważam, że osoby po 60-65 roku życia powinny raz w roku przechodzić testy psychomotoryczne. Przecież to oczywiste, że z wiekiem spada nasza percepcja, czas reakcji, nie mówiąc już o słabnącym wzroku i słuchu. Oczywiście nie każdy kierowca po 60tce jeździ "na czuja", ale Ci, którzy w tym wieku nie odczuwają 'efektów starości' nie powinni bać się takich badań, bo bez problemu je przejdą.

    • 11 5

    • Chyba coś Wam się myli (1)

      -osoba 65 letnia ma jeszcze 2 lata do emerytury i może Was wozić autobusem ZKM jak również jeździć samochodem służbowym,jest pełnoprawnym obywatelem płacącym jeszcze podatek do budżetu. dla was gimnazjaliści 65 lat to odległy wiek ale tacy ludzie normalnie pracują, nie są zramolałymi staruszkami!

      • 6 1

      • jak ma ważne badania psychotechniczne dla kierocy autobusu to może go prowadzić

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane