• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy strefy płatnego parkowania mogą działać w soboty? Sprawie przygląda się prokuratura

Piotr Weltrowski
29 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W Sopocie - w przeciwieństwie do Gdańska i Gdyni - miasto pobiera opłaty nie tylko za parkowanie w dni robocze, ale i w soboty. W Sopocie - w przeciwieństwie do Gdańska i Gdyni - miasto pobiera opłaty nie tylko za parkowanie w dni robocze, ale i w soboty.

Prokuratura przyjrzy się wszystkim lokalnym uchwałom dotyczącym pobierania przez miasta opłat za parkowanie. Pod lupę prokuratorów trafią m.in. uchwały z Gdańska, Gdyni i Sopotu. Największe kontrowersje budzi ta ostatnia, bowiem w Sopocie, wbrew wykładni Naczelnego Sądu Administracyjnego, opłaty pobierane są nie tylko w dni powszednie, ale też w soboty.



Czy strefy płatnego parkowania w Sopocie powinny obowiązywać także w weekendy?

O pobieraniu przez część polskich miast opłat za parkowanie w soboty głośno zrobiło się w całym kraju kilka miesięcy temu. W kwietniu Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że działanie takie jest bezprawne. Rozpatrywana była, co prawda, sprawa pobierania takich opłat w Augustowie, ale wyrok odbił się szerokim echem i sprawił, że z pobierania opłat wycofał się kilka tygodni temu m.in. Wrocław.

Gdyni i Gdańska problem nie dotyczy - w tych miastach strefy płatnego parkowania obowiązują tylko od poniedziałku do piątku. Wyłamuje się najmniejsze z naszych miast.

Sopot - od dawna pobierający opłaty za zostawienie auta w strefie płatnego parkowania także w soboty - póki co nie zamierza przestać w ten sposób zarabiać na kierowcach. Urzędników nie przekonuje argumentacja, iż takie działanie jest niezgodne z ustawą o drogach publicznych, która precyzuje, że opłaty pobierać można za parkowanie w dni robocze. Problemem jest oczywiście definicja dnia roboczego. Sopot nie podziela tej, którą za obowiązującą uznał NSA.

Kilka dni temu w tej właśnie sprawie zaapelowali do miasta przedstawiciele opozycyjnego stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu. Jego przedstawiciele złożyli w sopockim magistracie petycję, w której domagają się natychmiastowego zaprzestania pobierania przez miasto opłat za parkowanie w soboty.

Co na to władze Sopotu?

- Strefy płatnego parkowania w Sopocie wprowadzane są na wnioski mieszkańców. Ich celem jest rotacja samochodów i umożliwienie mieszkańcom - którzy otrzymują bezpłatne identyfikatory - dojazdu i zalezienia miejsca parkingowego w okolicach posesji. Mieszkańcy wnioskują o wprowadzanie stref także w dni wolne - bo to wtedy w Sopocie jest najwięcej samochodów. Uważamy, że to samorządy powinny mieć możliwość dowolnej organizacji stref płatnego parkowania zależnie od charakteru danego obszaru i oczekiwań mieszkańców - mówi Jacek Karnowski, prezydent miasta.
Jego zdaniem Sopot jest miastem specyficznym, bo poza miejscami, które określa mianem "biznesowych", jest też wiele "miejsc turystycznych", na które zapotrzebowanie jest właśnie w dni wolne, a nie robocze.

- Przygotowaliśmy wystąpienie do Związku Miast Polskich o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany przepisów tym zakresie. Będziemy bronić naszego stanowiska w interesie sopocian - twierdzi Karnowski.
Warto jednak pamiętać, że na takiej polityce miasta tracą nie tylko turyści, ale też mieszkańcy Gdańska i Gdyni. Oni również muszą płacić za parkowanie w mieście w soboty, chociaż sopocianie adekwatnych kosztów nie ponoszą, parkując w weekendy w Gdańsku czy w Gdyni.

Pod lupą prokuratury

Nie jest jednak wykluczone, że Sopot niedługo zostanie zmuszony do zaprzestania pobierania opłat za parkowanie w soboty. W przypadku Augustowa miasto zostało podane do sądu administracyjnego przez prokuraturę. U nas może być podobnie.

- Prokurator krajowy zobowiązał podległ mu jednostki, w tym też naszą, do zbadania zgodności lokalnych uchwał dotyczących stref płatnego parkowania z prawem. Analizy w tym zakresie są już prowadzone, być może pierwsze wnioski poznamy już na początku września - mówi Maciej Załęski, rzecznik Prokuratury Regionalnej w Gdańsku.
Kontrowersje także w Gdańsku

Od kilku miesięcy opisujemy też narastające z coraz większą siłą kontrowersje dotyczące nadmorskich parkingów w Gdańsku. Tu jednak sprawa ma nieco inny charakter, gdyż dotyczy parkingów prywatnych, działających na terenach wydzierżawionych przez miasto.

Nieco inaczej ma się rzecz z planami miasta dotyczącymi rozszerzenia strefy płatnego parkowania w Śródmieściu. Opisywaliśmy je kilka dni temu - cytowaliśmy również przedstawicieli rady dzielnicy, wedle których zgody mieszkańców na rozszerzenie stref nie ma. Nie padły co prawda argumenty prawne, ale nie oznacza to, że i tej kwestii nie przyjrzy się prokuratura.

- Badamy zgodność z prawem wszystkich lokalnych uchwał o płatnym parkowaniu. Pobieranie opłat za parkowanie w soboty nie jest jedyną kwestią, która interesuje w tym zakresie prokuraturę - mówi Załęski.

Opinie (139) 3 zablokowane

  • Gdańsk też kasuje 24 h przez 7 dni (3)

    Opłata za parkowanie na parkingu nad morzem ( koniec Jana Pawła II) obowiązuje 7 dni w tygodniu i 24 h to nawet na starówce jest bezpłatne parkowanie po 17.oo i w weekendy. Panie redaktorze chyba Pan pisze na temat nie do końca zgłębiony.

    • 9 5

    • To prywatny parking (1)

      nie miasta.

      • 4 4

      • To jest teren miasta a nie prywatny. Według ustawy bezprawnie pobierają opłaty

        Złodzieje!!!!!!!!!!!!!!1

        • 3 5

    • 24/7

      to jeszcze tego nie zniesli??? przeciez tyle krzyku było, p***ć nie parkowac takm nie zarobią.....argument o rotacji nietrafiony kanciarze!!!

      • 3 5

  • Taaa rotacja dla mieszkańców. Zwłaszcza dodanie Rzemieślniczej po tym jak powstała tam szkoła i zaczęły się zjazdy weekendowe. Kto mieszka na tej ulicy?

    • 5 0

  • Kudłaty to powinien postawić bramki przy znakach Sopot (i od strony Gda i Gdy)

    no i kasować za wjazd. Przecież to takie cudowne miejsce, prawdziwa perła Europy, że sam przejazd powinien być obłożony mytem.

    • 14 2

  • (4)

    Wszystkie miejsca parkingowe znajdujące się w miastach na terenie należącym do gminy powinny być płatne przez okrągły rok w systemie godzinowym lub abonamentowym. Spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty lub właściciele prywatni niech regulują to wg własnych potrzeb. To gminy powinny decydować o wysokości opłat na swoim terenie. Błyskawicznie z miast znikną gruchoty i złom. Gdy do kosztu samochodu i paliwa doliczymy koszty parkowania to naraz komunikacja miejska stanie się atrakcyjnie tania. Z miast znikną korki.

    • 8 11

    • Popieram (1)

      Miasto ponosi koszty budowy i utrzymania miejsc postojowych więc powinno pobierać opłaty przez cały rok., za wszystkie miejsca postojowe w mieście. Ale w zamian powinno je sprzątać i odśnieżać, a także inwestować i budować nowe garaże podziemne i naziemne. Stojące na trawnikach samochody to efekt "darmochy' i braku dyscypliny u kierowców, a kasa za mandaty również powinna wpływać na inwestycje w tym zakresie.

      • 7 2

      • Co do utrzymania i dbałości o tereny należące do gminy, spółdzielni lub prywatnych właścicieli - pełna zgoda. Za dużo u nas terenów zaniedbanych, które wyglądają jakby nie miały właściciela. Dotyczy to zarówno placów jak i chodników, jezdni oraz zieleni miejskiej.

        • 1 0

    • komunista (1)

      • 0 4

      • Komuniści to ci, którzy uważają że wszystko powinno być za darmo i według potrzeb. Dlatego PIS rozdając darmowe pieniądze jest na ścieżce i na kursie do prawdziwego lewactwa.

        • 1 0

  • Jeden wielki wałek

    Z tymi firmami prywatnymi wiparking.pl do prokuratury!!!!.

    • 7 3

  • Dlaczego jeszcze komunikacja miejska jest platna skoro parkingi są bezpłatne!!

    • 2 2

  • Nie ma Najwyższego Sądu Administracyjnego jest za to Naczelny Sąd Administracyjny

    • 2 0

  • Urzędy Skarbowe pod lupę prokuratury!

    Izba Skarbowa w Bydgoszczy, wbrew opinii NSA, każę opodatkować ryczałty za używanie samochodów prywatnych do celów służbowych. Kiedy prokuratura się tym zajmie?

    • 2 0

  • Dziwię się, że ten "kurort", (3)

    przez który przejeżdża 60 tys, samochodów na dobę nie wprowadził jeszcze opłaty za oddychanie.

    • 12 2

    • (1)

      powinien dodatkowo wprowadzić opłaty za przekroczenie granicy miasta Sopot, tj. za wjazd i wyjazd z Sopotu. To by się Karnowski wzbogacił wówczas

      • 6 1

      • Opłata rogatkowa jest tak stara jak istnieją miasta. Nie ma nic wspólnego z bogaceniem się Karnowskiego. Część miast na świecie nadal ma opłaty za wjazd do pewnych stref miejskich.

        • 1 1

    • hahahaha pobiera - uzdrowiskowe

      • 0 0

  • A co z Deweloperami np. Hossa Garnizon???? (4)

    A co z Deweloperami np. Hossa Garnizon, czy tam nie obowiązuje plan zagospodarowania, Hossa zdziera od mieszkańców 7 dni w tygodniu od 8-20.

    • 6 2

    • (2)

      To taki sam teren jak np spółdzielni mieszkaniowych. To właściciele terenu powinni decydować o wysokości opłat parkingowych. Dotyczy to własności gminy, własności spółdzielni, własności wspólnoty mieszkaniowej czy też prywatnego właściciela. Zamiast słowa zdziera wystarczy napisać pobiera i cieszyć się, że od 20 do 8 rano parkowanie jest bezpłatne :)

      • 7 0

      • (1)

        Właścicielem układu komunikacyjnego jest HOSSA a właścicielem budynku i terenu pod nim wspólnota, która jest zarządzana przymusowo przez HOSSA. Biz. W mieście można było przystąpić do procesu zbiorowego a tutaj nie za bardzo bo jakby to było gdyby HOSSA. Biz pozwala HOSSĘ :(

        • 0 0

        • Można też kupić mieszkanie w innym miejscu. Nie ma przymusu mieszkania w mieście lub konkretnym budynku.

          • 0 0

    • uważają że jak postawią

      Planszę z samochodziki to ich przepisy PoRD dotyczą tylko w zakresie odholowywania samochodów

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

VW Crafter to:

 

Najczęściej czytane