• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk jednym z najbardziej przyjaznych miast kierowcom

Maciej Naskręt
27 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najbardziej ruchliwe skrzyżowanie w Gdańsku - ul. Hucisko i ul. Wały Jagiellońskie. Najbardziej ruchliwe skrzyżowanie w Gdańsku - ul. Hucisko i ul. Wały Jagiellońskie.

Gdańsk jest na drugim miejscu wśród najbardziej przyjaznych miast dla kierowców. Dlaczego? Podróżuje się u nas najszybciej, jest niewiele kolizji i wypadków, a ulgi dla kierowców podczas parkowania samochodów w strefie są najbardziej korzystne.



Co jest największym kosztem związanym z jazdą samochodem?

W oparciu o dane przesłane przez aplikację Yanosik (zbiera liczbę zgłaszanych kolizji oraz średnie prędkości poruszania się po miastach), informacje udostępnione przez Urzędy Miast oraz instytucje stref płatnego parkowania, został stworzony ranking miast przyjaznych kierowcom. Jako kryterium oceny przyjęto średnie prędkości, z jakimi poruszają się kierowcy, udogodnienia oraz opłaty parkingowe, liczbę zgłoszonych kolizji i koszt paliwa.

W rankingu brane były pod uwagę największe miasta w Polsce.

Prędkość. Gdańsk w pierwszej trójce

Przy tworzeniu rankingu prędkości, które kierowcy osiągają w poszczególnych miejscowościach, posłużyliśmy się informacjami udostępnionymi przez aplikację Yanosik. Dane zostały zebrane w dniach roboczych, pomiędzy godz. 7 a 21 i dotyczyły całego 2016 roku.

Ranking prędkości uzyskiwanych przez kierowców w centrum miasta można podzielić na trzy grupy. Liderem są Katowice, gdzie poruszamy się ze średnią prędkością bliską 40 km/h. Sekretem tego tempa są średnicówka i autostrada A4, które rozładowują natężenia ruchu w centrum.

Druga grupa to "spokojna trójka", a więc: Gdańsk, Lublin i Bydgoszcz. Różnice prędkości osiągane w centrach tych miast są niewielkie i wynoszą trochę ponad 4 km/h. W ostatniej grupie znajduje się aż sześć miast. Tempo przejazdu przez centrum zwalnia poniżej 30 km/h. Dla przykładu, na ostatnim miejscu rankingu znajduje się Wrocław, gdzie kierowcy nie przekraczają 26 km/h w trakcie jazdy miejskiej.

Bezpieczna jazda po Gdańsku

Ze względu na zróżnicowaną wielkość ocenianych miast, wyznacznikiem bezpiecznej jazdy była liczba zgłoszonych kolizji przeliczana na 1000 mieszkańców. Przy tworzeniu rankingu skorzystano z danych udostępnionych przez aplikację Yanosik.

Z prędkością nie zawsze idzie w parze bezpieczeństwo, czego dowodem jest kolizyjna trójka: Warszawa, Katowice i Lublin. To właśnie w Warszawie odnotowano najwięcej zdarzeń w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Zaraz za kolizyjną stolicą są Katowice, gdzie kierowcy sprawnie przejeżdżający przez centrum znacznie częściej sygnalizują w aplikacji kolizje niż chociażby krakowianie - uczestnicy mocno spowolnionego ruchu po mieście.

Na uwagę zasługuje trzecie miejsce zajmowane przez Gdańsk. Chociaż kierowcy poruszają się dość szybko (centrum: 35,23 km/h, poza centrum: 45,27 km/h), zachowują wzmożoną ostrożność na drogach. Najmniej kolizyjną jazdę odnotowano w Szczecinie, gdzie kierowcy przemieszczają się dość wolno (29,92 km/h w centrum i 43,61 km/h w granicach miasta), ale za to jeżdżą dużo roztropniej.

  • Średnia prędkość w centrum Gdańska.
  • Średnia prędkość w miastach.
  • Kolizje na 1000 mieszkańców w największych miastach.
Drogie parkowanie

Przyznawanie punktów za strefy płatnego parkowana było najbardziej złożone. Kryteria, które braliśmy pod uwagę w tym przypadku dotyczyły średnich kosztów, jakie ponosił kierowca. Brano tutaj pod uwagę ceny za pierwszą, drugą, trzecią i kolejną godzinę spędzoną na postoju w strefie płatnego parkowania w danym mieście. Kolejnym kryterium były udogodnienia, takie jak abonamenty i zwolnienie z konieczności wnoszenia opłat kierowców jednośladów. Dodatkowe punkty otrzymywały miasta, w których strefa płatnego parkowania funkcjonuje 9 h lub krócej.

Po obliczeniach okazało się, że najdroższe parkingi ma Gdańsk. Zestawiając największą miejscowość Trójmiasta z Katowicami, które wypadają najkorzystniej, różnica średnich opłat parkingowych wyniesie ponad 1 zł. Dysproporcje te Gdańsk rekompensuje kierowcom poprzez szereg udogodnień: skrócone godziny funkcjonowania strefy, dostępność abonamentów.

  • Wysokość opłat za postój.
  • Porównanie abonamentów i ulg dla mieszkańców największych miast.
  • Ceny paliw w poszczególnych miastach.
Tanie paliwa w Gdańsku

Najbardziej cieszy ograniczenie wydatków na paliwo, aczkolwiek jego ceny na stacjach benzynowych mocno się różnią w ocenianych przez nas miastach.

Prawdziwego asa w rękawie ma Lublin. W tej miejscowości kierowcy jeżdżą najtaniej. Litr benzyny kosztował średnio 4,33 zł. W porównaniu ze stolicą, która w tym rankingu jest na samym końcu, kierowcy w Lublinie tankowali PB aż 8 groszy taniej! W skali roku to spora oszczędność. Właściciele diesli najwięcej zapłacili w Bydgoszczy, bo aż 4,29 zł/l.

Posiadanie "ropniaka" jest dużo przyjemniejsze w takich miastach, jak Lublin i Szczecin, gdzie litr ON kosztował średnio 4,13 zł. Korzyści finansowe czerpią także właściciele aut, w których zamontowane są butle gazowe. Różnice w cenie pomiędzy analizowanymi miastami wahały się od 1 do 10 gr/dm sześc.

Najkorzystniejsze spadki cen w 2016 roku zauważyli kierowcy samochodów z LPG. Dla przykładu: w Gdańsku posiadacze ekologicznych samochodów na gaz oszczędzali aż 32 gr na dm sześc., natomiast w Lublinie i Katowicach spadek ten wynosił 6 proc.

Sprawdź aktualne ceny paliw na stacjach w Trójmieście.

Gdańsk tuż za Szczecinem

Zgodnie z wytyczonymi kryteriami, najprzyjaźniejszym miastem dla kierowców okazał się Szczecin. Sam szczyt listy zdobył dzięki wyraźnej przewadze nad pozostałymi miejscowościami, uzyskując 37 punktów na 40 możliwych. Zaraz za Szczecinem znalazł się Gdańsk, a ex aequo na trzecim miejscu są Wrocław i Lublin. Na końcu rankingu jest Warszawa, która jest w naszej ocenie najmniej przyjazna kierowcom.

Wyniki rankingu. Wyniki rankingu.

Przy ocenie "stopnia przyjazności" w stosunku do kierowców brano pod uwagę takie czynniki, jak:
  • Prędkość poruszania się po mieście - w tej kategorii ocenialiśmy tempo poruszania się po mieście i w jego granicach. Suma punktów przyznana za te dwie zmienne dała wynik końcowy, na podstawie którego przyznawaliśmy punkty od 1 do 10.
  • Liczba kolizji - w każdym mieście była obliczana w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Im mniejsza liczba końcowa, tym więcej punktów uzyskiwało miasto.
  • Opłaty i udogodnienia parkingowe w SPP - ranking tej sekcji powstał po zsumowaniu punktów uzyskanych przez miasto w kilku kwestiach. Jedną z nich było określenie czasu funkcjonowania strefy płatnego parkowania. Jeżeli został on skrócony poniżej 9h, miasto otrzymywało dodatkowe punkty. Punkty przyznawaliśmy również za średnie opłaty czasowe - im niższe, tym korzystniejsza była punktacja dla miasta. Oceniane miejscowości mogły otrzymać także dodatkowe punkty za wszelkie udogodnienia w strefie.
  • Ceny paliwa - zliczono średnie koszty z całego roku dla każdego rodzaju paliwa w danym mieście. Najwięcej punktów można było zdobyć za najtańsze paliwo, zaś wraz z rosnącą ceną punktacja malała.

Opinie (280) ponad 10 zablokowanych

  • To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców. A widać na oko, że Gdańsk zamieszkują głównie samochody. Ludzie są tylko dodatkiem - złem koniecznym.

    • 19 9

  • A co z pieszymi?

    Są mniej potrzebni?

    • 16 7

  • (2)

    "Gdańsk jednym z najbardziej przyjaznych miast kierowcom" ???
    Pan Redaktor Naskręt mógłby trochę się wysilić i napisać tytuł poprawnie po polsku.
    A dziur w jezdniach mamy tyle, że w rankingu "miast przyjaznych zawieszeniom pojazdów" Gdańska szukałabym na końcu listy.

    • 13 5

    • Dziury w rankingu maskują głosy właścicieli serwisów.

      • 4 0

    • I jeszcze garby dorabiają tuz przed dziurami.

      • 0 0

  • Dziury? (1)

    Musicie coś mieć od deweloperów...

    • 5 2

    • co dostał Pan Gdańsk od deweloperów

      Akurat Gdańsk jest najlepszym miejscem, gdzie można się dowiedzieć co kto dostał od deweloperów :)

      • 10 0

  • Czy ranking obejmuje wpływ jaki mają na jakość ruchu i parkowania nowe centra biurowe?

    • 9 0

  • Kierowco...

    teraz zmruż oczy i wyobraź sobie niebłaganie zbliżający się remont ul. Chłopskiej...

    • 7 0

  • Nie dziwcie się. (1)

    Dziwić się i drwić z tego materiału może ten, kto nie poruszał się samochodem w innych dużych miastach jak choćby Warszawa czy Kraków. Kto jednak miał taką okazję ten wie, że w Gdańsku z jazdą samochodem po mieście jest (komparatystycznie rzecz ujmując ;-) całkiem spoko.

    • 11 9

    • nie zgadzam sie że po Warszawie jeździ się źle

      mam porównanie gdyż też jeżdżę po Warszawie , a osoby które piszą, że źle się jeździ to chyba byli w stolicy jakieś 5 lat temu. Drogi wyremontowane, dziury zdarzają się sporadycznie , wszystkie ulice po 4-3 pasy , dla autobusów bus pasy, kierowcy jeżdżą bardziej sprawnie. Piesi nie czekają zbyt długo na zielone światło ponieważ na wszystkich przejściach są przyciski dla pieszych. Komunikacja autobusowa, tramwajowa, metro jest fenomenalne. I o czym my mówimy?

      • 0 0

  • (4)

    Jadę samochodem.
    W trakcie jazdy słucham muzyki, audiobooka, ewentualnie jest okazja "podszlifować" język obcy.
    Nie denerwuję się, że gdziekolwiek nie będę na czas. Większośc firm stosuje elastyczny czas pracy.
    Korki w Trójmieście w większości są przewidywalne. Wiadomo w jakich miejscach i o jakim czasie się pokażą. Można wyjechać chwilę wcześnie. Nie zawsze się udaje ale można to skalkulować.
    I najważniejsze. Do pracy przyjężdzam czysty i do tej pracy gotowy. Oszołomy rowerowe przyjeżdzają brudni, spoceni, z czerwonymi gębami. Albo potrzebują dodatkowych minut na prysznic, przebranie się itp, albo, jak robi zdecydowana większość, uważa, że jak ochlapie się pod pachami w umywalce i użyje taniego dezodorantu to bedzie miło. I siedzi w pracy taki obcisłogaci i śmierdzi, ponieważ nie zdaje sobie sprawy, że poci się całe ciało.
    A ja po południu ubieram stary, tani dres i idę pobiegać. I nie gardłuję za budową dróg rowerowych na których koniecznie muszę się lansować..

    • 14 15

    • (2)

      Niby fajny tekst, niby ok ale dyskredytują cię te " oszołomy rowerowe" itd. Po co to? Po co obrażać? W ten sam sposób ktoś może zdyskredytować ciebie: "Wyfiołkowany oszołom lansujący się od rana w samochodzie z kawą w termokubku". A przecież nie o to chodzi. Każdy żyje jak chce i dojeżdża czym mu wygodniej albo na co go stać. Żyj i pozwól żyć innym ...

      • 8 2

      • bo to frustrat, ktory kradnie ten tekst i podpis (1)

        Ja jestem aktywista rowerowym, za samo gloszenie, ze miasto, ktore ma budzet z podatkow wszystkich mieszkancow, nie z akcyzy na paliwo, powinno budowac zrozwnowazona infrastrukture, wiele tutaj mnie nienawidzi.

        Wolaki takie je ten powyzej sa zwyklymi wsiokami, to jest rodzaj czlowieka, ktory nie przywykl jeszcze w tym pokoleniu do zycia w miescie. Nie rozumie, ze wokol sa inni ludzie. Jego interesuje tylko on i jego interes. On chce jechac, inni maja mu umozliwic, Chce zaparkowac w danym miejscu, to stanie.

        Wierze, ze dwa trzy pokolenia naucza sie, ze miasto to sztuka kompromisow

        • 6 5

        • Aktywisto rowerowy kup sobie słownik albo lepiej wróć do szkoły. Wracając do szkoły, po drodze, z nikim się nie kontaktuj.

          • 5 6

    • Jaco83 z pewnością musi należeć do tych co nie puszczają bąków.

      • 1 1

  • Mamy niestety nieprzyjazne ulice (1)

    łaty są łatane kolejnymi łatami. Brak programów na całkowitą wymianę nawierzchni np Hallera.

    • 16 2

    • Może się najpierw zainteresuj. Przecież Hallera będzie remontowana

      • 1 1

  • miasto im. Przenajświętszego Samochodu!

    • 8 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane