• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zbada stan Trasy Kwiatkowskiego

Patryk Szczerba
13 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Estakada Kwiatkowskiego zostanie zbadana, jednak gruntowny remont wciąż stoi pod znakiem zapytania. Estakada Kwiatkowskiego zostanie zbadana, jednak gruntowny remont wciąż stoi pod znakiem zapytania.

1,1 mln zł pochłoną ekspertyzy i badania, dzięki którym zbadany zostanie aktualny stan Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. Równocześnie będzie przygotowywana dokumentacja projektowa modernizacji i podniesienia nośności drogi do 11,5 ton na oś na całej długości, potrzebna do rozpoczęcia remontu drogi, który zależy od pozyskania środków z UE.



Czy UE powinna sfinansować remont Trasy Kwiatkowskiego?

Trasą Kwiatkowskiego każdej doby przejeżdżają tysiące pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy zużywa się z tego powodu szybciej niż inne w mieście. Co więcej, jest połączeniem z portem, co pogłębia obciążenia. W związku z tym przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe.

Ostatni remont drogi został zakończony jesienią. Koszt prac pochłonął 1,6 mln zł. Remontowane były przeguby starszej części Estakady. Inwestycja była niezbędna, jednak to wciąż działanie doraźne.

Prawdziwą szansą dla drogi jest jej gruntowny remont, który ma szanse zostać sfinansowany z pieniędzy europejskich. Według szacunków cała inwestycja miałaby kosztować 200 mln zł. Czy Unia Europejska przeznaczy na ten cel pieniądze, jeszcze nie wiadomo. Remont Trasy Kwiatkowskiego jest bowiem co prawda uwzględniony przez resort infrastruktury i rozwoju, jednak na razie tylko na liście rezerwowej.

Modernizacja mogłaby zostać wykonana w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) skupiającego pieniądze z tzw. funduszu spójności. Polska ma otrzymać nawet 4 mld euro na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

I choć widoki na remont są niepewne, miasto ogłosiło przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz przeprowadzenie ekspertyz, które mają dać odpowiedź, w jakim stanie technicznym jest droga.

Pierwsza część zamówienia obejmuje wykonanie ekspertyzy technicznej, dotyczącej aktualnego stanu technicznego i rzeczywistej nośności obiektu. Część druga dotyczy wykonania minimum dwuwariantowej koncepcji modernizacji i podniesienia nośności obiektu do klasy A (TEN-T), czyli możliwości jazdy ciężarówek o nośności 11,5 ton na oś.

- Finansujemy to we własnym zakresie. Chcemy zbadać stan drogi, zobaczyć, jakie są najpilniejsze potrzeby w zakresie jej dostosowania do pełnej nośności TEN-T i jednocześnie posiadać dokumentację projektową, gdyby udało się w końcu rozpocząć remont drogi - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Te ruchy prawdopodobnie nie zrobią większego wrażenia na pracownikach obecnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Rozmowy w sprawie przejęcia drogi przez państwo były prowadzone wielokrotnie. Miało ono pozwolić na odciążenie budżetu miasta, z którego pochodzą środki na remonty. Jako argumenty, gdyńscy urzędnicy przytaczali duże natężenie ruchu na drodze oraz - de facto - jej międzynarodowy charakter. W walce o zmianę statusu lojalnie wspiera miasto Port Gdynia. Do podjęcia konkretnych decyzji nikt się jednak nie kwapi.

- Jest to dla mnie jedna z większych zagadek. Przecież uznanie tej drogi za krajową nic nie kosztuje budżet państwa. Wystarczy jedna decyzja. Jak widać, nie ma woli, by ją podjąć - kończy Stępa.

Opinie (150)

  • Szczura

    Postawcie na wyjeździe z portu z lizakiem i niech kontroluje 20 wml etm a dopiero potem za remont się weźcie przez ta estakade mieszkańcy Gdyni tracą majątek na rzecz kosakowa rewy i pucka

    • 7 0

  • A ja sie pytam, gdzie sa bezrozumn, gdynianie i licznik? Co jest z wami? 130 negatywnych opinii, a aparat ds. propagandy jeszcze nie działa?

    • 8 1

  • Miasto jest nasze i do nas należy !

    ferajna i kolesie

    • 8 1

  • WA ŁKi WAŁKI WAŁKI

    same wałki poniżej miliona nic się w POlsce nie opłaca dla urzędasów i innych patałachów...........................................

    • 5 2

  • (1)

    Ręce opadają. Temu człowiekowi tzn. Stępie i Śzczurkowi wydaje się, że wszystkie rozumy pozjadali a wokół nich to sami naiwniacy jakich można robić w przysłowiowego "balona". Wydają komunalne środki na wątpliwej przydatności projekt lotniska w Kosakowie a brak im w kasie na główną arterię łączącą Pogórze, Oksywie, Obłuże, etc.z centrum!? Dość! Tą drogą codziennie jeździ tulu Gdynian ilu "lotnisko" w Kosakowie jeszcze długo nie będzie "oglądać". Czas przywołać ich do porządku i ODWOŁAĆ w najbliższych wyborach samorządowych!

    • 12 3

    • Antyszczur!

      Wysypać na estakadzie trutkę

      • 1 0

  • w Gdańsku już jest jedna estakada

    nie ma sensu budować/remontować drugiej

    • 4 0

  • haha

    I kolejne pieniądze wpadną do kieszeni gdynskich urzedasow

    • 4 2

  • Przeciążone ciężarówki

    To szanowna inspekcja transportu by się wzięła za te przeciążone samochody a nie strzelała fotki osobowym!!!

    • 4 1

  • Koniec ze Szcurkiem!

    Jeszcze na badania środki chce wyciągnąć! Zbadać szybką możliwość jego usunięcia... to jest cel Gdynian nr 1...

    • 2 2

  • Wojtek S.

    jest w kręgu podejrzanych

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane