• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zbada stan Trasy Kwiatkowskiego

Patryk Szczerba
13 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Estakada Kwiatkowskiego zostanie zbadana, jednak gruntowny remont wciąż stoi pod znakiem zapytania. Estakada Kwiatkowskiego zostanie zbadana, jednak gruntowny remont wciąż stoi pod znakiem zapytania.

1,1 mln zł pochłoną ekspertyzy i badania, dzięki którym zbadany zostanie aktualny stan Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. Równocześnie będzie przygotowywana dokumentacja projektowa modernizacji i podniesienia nośności drogi do 11,5 ton na oś na całej długości, potrzebna do rozpoczęcia remontu drogi, który zależy od pozyskania środków z UE.



Czy UE powinna sfinansować remont Trasy Kwiatkowskiego?

Trasą Kwiatkowskiego każdej doby przejeżdżają tysiące pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy zużywa się z tego powodu szybciej niż inne w mieście. Co więcej, jest połączeniem z portem, co pogłębia obciążenia. W związku z tym przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe.

Ostatni remont drogi został zakończony jesienią. Koszt prac pochłonął 1,6 mln zł. Remontowane były przeguby starszej części Estakady. Inwestycja była niezbędna, jednak to wciąż działanie doraźne.

Prawdziwą szansą dla drogi jest jej gruntowny remont, który ma szanse zostać sfinansowany z pieniędzy europejskich. Według szacunków cała inwestycja miałaby kosztować 200 mln zł. Czy Unia Europejska przeznaczy na ten cel pieniądze, jeszcze nie wiadomo. Remont Trasy Kwiatkowskiego jest bowiem co prawda uwzględniony przez resort infrastruktury i rozwoju, jednak na razie tylko na liście rezerwowej.

Modernizacja mogłaby zostać wykonana w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) skupiającego pieniądze z tzw. funduszu spójności. Polska ma otrzymać nawet 4 mld euro na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

I choć widoki na remont są niepewne, miasto ogłosiło przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz przeprowadzenie ekspertyz, które mają dać odpowiedź, w jakim stanie technicznym jest droga.

Pierwsza część zamówienia obejmuje wykonanie ekspertyzy technicznej, dotyczącej aktualnego stanu technicznego i rzeczywistej nośności obiektu. Część druga dotyczy wykonania minimum dwuwariantowej koncepcji modernizacji i podniesienia nośności obiektu do klasy A (TEN-T), czyli możliwości jazdy ciężarówek o nośności 11,5 ton na oś.

- Finansujemy to we własnym zakresie. Chcemy zbadać stan drogi, zobaczyć, jakie są najpilniejsze potrzeby w zakresie jej dostosowania do pełnej nośności TEN-T i jednocześnie posiadać dokumentację projektową, gdyby udało się w końcu rozpocząć remont drogi - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Te ruchy prawdopodobnie nie zrobią większego wrażenia na pracownikach obecnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Rozmowy w sprawie przejęcia drogi przez państwo były prowadzone wielokrotnie. Miało ono pozwolić na odciążenie budżetu miasta, z którego pochodzą środki na remonty. Jako argumenty, gdyńscy urzędnicy przytaczali duże natężenie ruchu na drodze oraz - de facto - jej międzynarodowy charakter. W walce o zmianę statusu lojalnie wspiera miasto Port Gdynia. Do podjęcia konkretnych decyzji nikt się jednak nie kwapi.

- Jest to dla mnie jedna z większych zagadek. Przecież uznanie tej drogi za krajową nic nie kosztuje budżet państwa. Wystarczy jedna decyzja. Jak widać, nie ma woli, by ją podjąć - kończy Stępa.

Opinie (150)

  • A czy nie lepiej w przódy zbadać stan umysłu gdyńskich urzędasów ?.

    • 16 0

  • powinni dobudowac jeden pas wiecej ! droga jest za waska !

    • 6 0

  • do Gdynian

    Władysława iv była remontowana ok pięć lat temu. Już po roku studzienki w jezdni zapadły się o kilka centymetrów. Slalom mimo woli.
    Lewoskret w Orłowska od centrum. Ma ok. Dwa lata. Zwroccie uwagę na stan betonu na murze oporowym na którym stoją bariery energochlonne.
    Budowa na al. Piłsudskiego. ....

    Gdynia już od paru lat potrzebuje nowego gospodarza. Gładka gadka już się zagrała.

    • 20 5

  • o co chodzi ?

    "...tysiące pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych..." " - co oznacza przeciążone? przecież są wagi na wyjazdach z portu (często ITD tam waży) a może chodzi o to iż w UE nacisk na oś wynosi 11,5 t a w PL obowiązuje magiczne 10 (niedostosowanie prawa do wymogów UE ukarać urzędasów!) "Co więcej, jest połączeniem z portem, co pogłębia obciążenia..." - może autor nie wie iż została do tego celu wybudowana, zaczął tą inwestycję tow.Gierek jeśli pamięć mnie myli w 1974...

    • 14 1

  • ekspertyzy (1)

    ja wam zrobię ekspertyzę za 100 tyś pln. a tą bańkę co zostanie przekazać do kosakowa będzie mniejszy dług lotniska.

    • 11 0

    • Ja już zrobiłem gratis

      Treść ekspertyzy: "zaorać"

      • 1 0

  • Kiedy wybory?

    • 16 0

  • Pas startowy...

    Zróbmy z Estakady pas awaryjny dla lotniska w Babich Dołach!

    • 10 1

  • A Gdynia ma pieniądze ?

    Przecież Szczurek ma ważniejsze sprawy teraz jak budowa lotniska za 100 mln.

    • 12 1

  • nie kumam...

    ... przecież oni ją regularnie remontują latem .

    • 12 1

  • To wszystko trwa zbyt wolno.

    Badania, ekspertyzy, przepychanki administracyjne, połowiczne remonty... a czas ucieka.
    Nieuchronnie zbliża się czas, kiedy port gdyński zostanie pozbawiony efektywnego połączenia drogowego, a miasto Gdynia zostanie komunikacyjnie sparaliżowane.
    Od początku zbudowania Trasy Kwiatkowskiego jest wiadome, że jej stara część, zwana Estakadą Kwiatkowskiego nie spełnia wymogów obciążeniowych. Należało tę część wybudować od nowa, lub zbudować nowe połączenie portu z początkiem Obwodnicy Trójmiejskiej (jako część projektowanej drogi OPAT).
    Podejrzewam, że to obecne czarowanie o nowych ekspertyzach ma na celu głównie kolejne odsunięcie w czasie palącego problemu. Sprawa jest od dawna oczywista i topienie kolejnych pieniędzy nie przybliży jego rozwiązania.
    Najdalej za kilka lat sprawa połączenia portu i miasta z Obwodnicą stanie się dramatyczna. Należy BEZZWŁOCZNIE przystąpić do BUDOWY nowego połączenia!!! Ewentualne przebudowywanie istniejącej Estakady przed zbudowaniem nowego połączenia z Obwodnicą jest pozbawione sensu, ponieważ spowodowałoby natychmiastowe odcięcie portu od szybkiego połączenia drogowego.

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon marek Jaguar i Land Rover znajduje się w:

 

Najczęściej czytane